Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2018 (Anul 30, nr. 6367-6403)

2018-07-03 / nr. 6367

• Pagina a 2-a • 3 iulie 2018 • ADI Călimani-Giurgeu susţine şi activităţile pentru tineri Curs de orientare vocaţional pentru liceeni şi burse pentru studenţi Pe lângă proiectele legate de turism şi activităţi culturale, Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Călimani-Giurgeu are în vedere şi învăţământul, în această idee demarând în ultimii ani mai multe proiecte. Astfel, datorită ADI a ajuns prima dată în Harghita programul Idei din Ţara lui Andrei. De asemenea, în 2017,20 de elevi din clasele a X-a de la Liceul Tehnologic Corbu au beneficiat de un proiect al Ministerului Tineretului şi Sportului. Acum, ADI Călimani-Giurgeu are depus la Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret proiectul Atelier vocaţional 2018. Directoml executiv al asociaţiei, Gabriela Buzilă, spunea că acesta va fi implementat, în perioada septembrie-noiembrie, la Liceul „Miron Cristea” din Subcetate, iar beneficiari direcţi vor fi 14 elevi din clasele a XI-a. Pe perioada proiectului se va derula un curs de 10 de zile de orientare vocaţională, ce va fi structurat pe 4 module: modul de autocunoaştere (în cadrul căruia elevilor li se vor aplica diferite texte şi chestionare); explorarea traseelor educaţionale şi profesionale; cum să ia decizia alegerii unei cariere, marketing şi promovare personală (vor învăţa cum să scrie un CV, cum să se prezinte la un interviu). în ceea ce priveşte selecţia participanţilor, Gabriela Buzilă spunea că aceasta se va face după principiul primul venit, primul servit. Astfel, cu două săptămâni înainte de demarare, în cadrul orelor de dirigenţie, responsabilul de proiect o să le prezinte elevilor informaţiile legate de curs, iar săptămâna ulterioară, liceenii care vor dori să participe se vor putea înscrie la secretariatul instituţiei de învăţământ. Tot legat de învăţământ, ADI Călimani-Giurgeu are în vedere şi un program de burse pentru studenţi, cu informaţii despre acesta urmând să revenim. (L.C.) Trei şoferi băuţi, al a al patrulea fără permis de conducere Poliţiştii harghiteni au identificat la sfârşitul săptămânii mai mulţi şoferi care se urcaseră la volan, deşi înainte consumaseră băuturi alcoolice sau nu deţineau permis de conducere. Doi dintre aceştia au fost prinşi după ce au provocat accidente rutiere, din fericire fără rănirea şi a altor persoane. Astfel, potrivit biroului de presă al IPJ Harghita, duminică dimineaţă, la 6:30, R.L. de 31 de ani, din Cârţa, în timp ce mergea spre Sândominic, pe DJ 125, a pierdut controlul maşinii, aceasta părăsind carosabilul. în urma impactului, şoferul a suferit leziuni corporale, dar asta nu l-a salvat de etilotest, rezultatul fiind o concentraţie de 1,00 mg/l alcool pur în aerul expirat. Tot duminică, dar după-masă, un adolescent de 20 de ani (B.T.) din Miercurea Ciuc, în timp ce conducea un autoturism pe o stradă din municipiul Miercurea Ciuc, a pierdut controlul asupra vehiculului, care a părăsit partea carosabilă, intrând în coliziune cu gardul unui imobil. în urma impactului tânărul a scăpat teafăr, însă când poliţiştii l-au testat cu aparatul etilotest a reieşit faptul că acesta consumase băuturi înainte, având o concentraţie de 0,69 mg/l alcool pur în aerul expirat. In prima zi de weekend, un echipaj de poliţie a oprit pentru control, pe raza localităţii Corund, un tractor. K.Z. (42 de ani), conducătorul autovehiculului, a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind de 1,30 mg/l alcool pur în aerul expirat. H.L. (41 de ani, din Mărtiniş) e singurul dintre cei 4 şoferi care nu consumase băuturi alcoolice, în schimb, el a intrat în vizorul poliţiei după ce duminică dimineaţa (puţin după ora 00:00), fiind oprit în trafic pentru control, a prezentat un permis de conducere din altă ţară, care s-a dovedit a fi falsificat. Toţi cei patru sunt cercetaţi pentru comiterea a diferite infracţiuni - conducere sub influenţa băuturilor alcoolice, respectiv pentru conducere fără permis, complicitate la fals în înscrisuri oficiale și uz de fals. (L.C.) în ideea descentralizării, se pregătesc unele transferuri de imobile din domeniul statului în domeniul unităţilor administrativ teritoriale . Printr-o adresă, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (44476/3.05.2018) a transmis Consiliului local Miercurea Ciuc lista bunurilor imobile care vor face obiectul transferului din domeniul public al statului şi administrarea Ministerului Tineretului şi Sportului, în domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale, conform competenţelor propuse spre descentralizare, ca urmare a desfiinţării direcţiilor de sport şi tineret şi preluare a acestora, în vederea iniţierii proiectelor de hotărâre de Guvern. Drept urmare, s-a propus - având în prealabil discuţii şi la nivelul Consiliului Judeţean Harghita - şi s-a aprobat solicitarea declarării din bun de interes public naţional în bun de interes public local, a Sediului administrativ şi Patinoar artificial acoperit, Pista naturală de patinaj viteză, Grup de cazare şi alimentaţie, situate în localitatea Miercurea Ciuc, strada Nicolae Bălcescu nr. 9, respectiv strada Patinoarului nr. 1 şi transmiterea acestora din domeniul public al statului şi din administrarea Ministerului şi Sportului în domeniul public al municipiului Miercurea Ciuc şi în administrarea Consiliului local municipal Miercurea Ciuc. Ca fapt divers, reamintim existența Legii-cadru a descentralizării nr. 195/2006 cu completările ulterioare, a Hotărârii Guvernului nr.229/2017 privind aprobarea Strategiei generale de descentralizare, a Legii nr. 69/2000 a educaţiei fizice şi sportului, cu modificările şi completările ulterioare; şi nu în ultimul rând, Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, cu modificările şi completările ulterioare. De reţinut este faptul că în acest moment este vorba doar despre o solicitare care va fi sau nu va fi favorabilă, vom vedea. Achiziţionarea unui imobil de la SC Goscom SA în aceeaşi şedinţă, care a avut loc în ultima zi de vineri din luna iunie, Consiliul local a aprobat intenţia de a achiziţiona un imobil - construcţie, proprietar tabular fiind SC Goscom SA, cu sediul în Miercurea Ciuc, strada Salcâm nr. 1 şi, de asemenea, a aprobat desemnarea unei comisii de evaluare şi negociere. Imobilul despre care este vorba se compune din clădire P+2, în suprafaţă construită de 221 mp şi din clădire în suprafaţă construită de 231 mp. în conferinţa de presă care a urmat şedinţei, am aflat că în acest imobil va fi mutat adăpostul de noapte, care funcţionează în Miercurea Ciuc, Aleea Copiilor nr. 9. Este important de precizat şi faptul că în aceeaşi clădire funcţionează şi centrul social şi locuinţe de necesitate şi cantina de ajutor social, precum şi centrul de zi. Viceprimarul Füleld Zoltán a precizat că: „având în vedere funcţiile multiple pe care le îndeplineşte în prezent Adăpostul de noapte, precum şi faptul că spaţiile existente sunt foarte mici, neîncăpătoare, clădirea nefiind construită pentru scopul pe care îl îndeplineşte, mutarea adăpostului va fi mai mult decât benefică. Se vor îmbunătăţi condiţiile din adăpost, concomitent cu serviciile destinate persoanelor fără adăpost putând satisface un număr mai mare de beneficiari”. Aşadar, s-a aprobat Studiul de oportunitate în vederea achiziţionării acestui imobil. Dincolo de ceea ce am notat deja, viceprimarul a mai spus, printre altele, că mutarea adăpostului de noapte se impune şi pentru că „nu este sănătos” şi nu îşi are locul în apropierea centrului localităţii şi într-un cartier reînnoit, în care trăiesc locuiesc familii cu copii mici. Programele culturale ale lunii iulie Consiliul a aprobat programele culturale care vor fi organizate în luna iulie. Succint, este vorba despre: „Ziua celor o mie de fete secuience - 7 iulie”; „Universitatea şi Festivalul de Muzică Veche, 8- 15 iulie”; Tabere pentru copii organizate în oraşele înfrăţite, lunile iulie-august; Spectacol de gală al Teatrului municipal. S-a aprobat, de asemenea, bugetul total de venituri şi cheltuieli în valoare de 229.400 lei. Servicii de asistenţă la domiciliu Este bine de reţinut faptul că, prin acceptarea şi însuşirea Contractului nr. 390/28.05.2018 încheiat cu furnizorul Asociaţia Caritas Alba Iulia - Asistenţă Medicală şi Socială, Consiliul local are asigurată acordarea de servicii sociale având ca obiect furnizarea de servicii de asistenţă la domiciliu pentru toţi cei care au nevoie de un astfel de ajutor. Pregătiri pentru Zilele oraşului - 25 august Consiliul local a aprobat proiectul programului Zilele oraşului Miercurea Ciuc 2018, bugetul de venituri şi cheltuieli şi invitarea delegaţiilor oficiale ale oraşelor înfrăţite, a formaţiilor şi artiştilor pentru susţinerea programelor culturale în perioada 3-5 august 2018. Fără a intra în alte amănunte, bugetul total de venituri şi cheltuieli aprobat este de 471.000 lei, o sumă în care se regăsesc şi sponsorizările în valoare de 45.000 lei. AURELIA ILUŢ