Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2019 (Anul 31, nr. 6511-6548)

2019-07-02 / nr. 6511

.Bors! Comunicat Toţi liderii UDMR dezinformează şi exagerează când se referă la întâmplările de la Valea Uzului, dar cea mai concentrată minciună pe centimetru cub de eter este declaraţia oferită de Kelemen Hunor postului RFI, în care acesta, fără a fi de faţă la evenimente, afirmă: „.. .A fost un act de vandalism, de barbarie, să intri în cimitir, să-i ataci pe cei care se roagă acolo, să rupi gardul, să rupi poarta, să rupi crucile din pământ, să arunci cu piatră, spunând că tu vii să comemorezi eroi, care, la 10- 12 kilometri, într-un alt cimitir în Poiana Uzului sunt într-adevăr îngropaţi, un cimitir uitat. A fost o provocare pusă la cale de câteva organizaţii nonguvernamentale, plus câţiva preoţi, plus foşti militari în rezervă (...) s-a văzut că era o coordonare foarte-foarte precisă de a ataca oamenii care au format un lanţ. (...) România ieri a arătat faţa adevărată, modelul european de protecţie a minorităţilor, asta este faţa adevărată a României în 2019”, continuare în pag. a 2-a Condamnaţi să convieţuim cu ursita a ! Aceasta este concluzia specialiştilor care au participat la conferinţa „Gestiunea cinegetică şi managementul conflictelor” om-urs în regiune, organizată de Asociaţia pentru Judeţul Harghita şi Consiliul Judeţean, la sediul administraţiei judeţene Urşu - o pacoste din punctul unora de vedere, o resursă valoroasă dintr-al altora, fac ce fac şi, periodic, revin în mass-media, graţie preocupărilor pentru convieţuirea lor cu populaţia umană. După deja arhicunoscutele demersuri ale Consiliului Judeţean Harghita, prezentate de-a lungul vremii, în urmă cu cinci luni autoritatea publică judeţeană a investit într-un program de burse destinat tinerilor studenţi, pentru a face cercetări cu privire la coexistenţa cu aceste carnivore mari protejate. Cei trei beneficiari ai burselor, studenţi la Universitatea „Babeş-Bolyai” şi Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară,ambele din Cluj-Napoca, şi la Universitatea Sapientia din Miercurea Ciuc, şi-au prezentat lucrările, care s-au axat pe studiul factorilor interesaţi şi a posibilităţilor de colaborare locale şi judeţene pentru reducerea conflictului om-urs în Harghita, potenţialul ogoarelor pentru vânat în judeţ, analiza datelor privind conflictele înregistrate între om şi urs în Europa, impactul şi ecourile prezentării acestora în presă, continuare în pag. a 3-a BIBLIOTECA JUDEŢEANĂ KÁJONI JÁNOS Ursula Philippi s-a îndrăgostit iremediabil de orgă încă din copilărie, când asculta sunetele acestui instrument în lăcaşuri de cult impozante. De atunci nu s-a mai putut desprinde de fascinanta lume a orgii, căreia i s-a dedicat total. A absolvit clasa de orgă a Conservatorului „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, a câştigat nenumărate concursuri, a fost profesor la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, unde a reînfiinţat - după o întrerupere de 10 ani - clasa de orgă. A colaborat cu diverşi muzicieni la crearea unor materiale discografice precum „Organ Landscape Transylvania” sau „Patimile după Matei”. A publicat în primă ediţie lucrări de orgă, iar astăzi îşi dedică timpul şi energia salvării unora dintre cele mai vechi orgi din Transilvania, continuare în pag. a 2-a Muzicianul Ursula Philippi. Fiecare orgă este unică, are vârsta, istoria și personalitatea proprie C/1. Informaţiat : www.informatiahr.ro Redacţia: informatiahr@gmail.comPublicitate: infohrpub@gmail.com Anul XXXI. Nr. 6511 • MARŢI, 2 IULIE 2019 • Preţ: 1,50 lei la vânzare liberă « ' » ' 14 echipe de luptători din structurile de acţiuni speciale din România, Republica Moldova şi Slovacia, la un stagiu de pregătire la Miercurea Ciuc □ Cei aproximativ 50 de luptători profesionişti au participat, săptămâna trecută, la un stagiu de pregătire internaţional, destinat uniformizării metodelor de intervenţie şi tacticilor de tragere, armonizării pregătirii fizice şi tehnice La Poligonul din Miercurea Ciuc, luptătorii români şi cei de la unităţi contra-teroriste ale Poliţiilor din Republica Moldova şi Slovacia au exersat o paletă diversă de activităţi, precum trageri speciale, tehnici de extragere a ostaticilor, apărarea unor potenţiale şi posibile victime ale infractorilor înarmaţi, neutralizarea unor infractori foarte periculoşi, acordând o atenţie deosebită detaliilor şi regulilor de siguranţă, exersându-şi, deopotrivă, atenţia distributivă, coordonarea şi comunicarea în echipă, continuare în pag. a 4-a „Bilborul în Sărbătoare" Pe Bâtca Bisericii în Bilbor, un adevărat amfiteatru natural, de 28 de ani, în 29 iunie, se desfăşoară o manifestare devenită tradiţională, sugestiv intitulată „Bilborul în Sărbătoare”. Aceasta coincide şi cu hramul Bisericii „Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel”. Sâmbătă dimineaţa, bilborenii împreună cu oaspeţii şi invitaţii lor au participat la Sfânta Liturghie prilejuită de Ziua Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel. Din centrul comunei s-a format o adevărată procesiune culturală. Sute de oameni, în frunte cu primarul comunei Bilbor, Ilie Trif şi cunoscutul Grup vocal-instrumental „Zori de Zi” din Vadu Izei, în sunetele ceterei, zongorei şi dobei au urcat pe Bâtca Bisericii, unde autorităţile locale au organizat tradiţionala serbare câmpenească, continuare în pag. a 5-a