Informatia Bucureştiului, martie 1961 (Anul 8, nr. 2355-2381)

1961-03-01 / nr. 2355

Peste 4 zile, cu toţii la vot! n entuziaste ad u n. a r I CcMenii HI manifestă ataşamentul lata fle politica partidului şi guvernului Tovarăşii Petre Borilă, Mihai Dalea, Janoş Fazekaş şi Alexandru Bârlădeanu s-au întîlnit cu alegătorii în ultimele zile, tovarăşii Petre Borilă, Mihai Dalea, Janoş Fazekaş şi Alexandru Bîrlăideanu s-au întîlnit cu alegătorii din circumscripţiile in care au fostpropuşi candidaţi ai F.D.P. în alegerile de deputaţi pentru Marea Adunare Naţională. Tovarăşul Petre Borilă, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, care candidează în circumscripţia electorală nr. 1 Braşov, a vizitat Uzinele de autocamioane „Steagul Roşu“, întreprinderea „Metrom", Uzinele „Strungul“, Uzinele nr. 2 şi alte întreprinderi din acest oraş. Tovarăşul Petre Borilă s-a întîlnit cu muncitori, ingineri, tehnicieni din aceste unităţi industriale. La întîlnirea cu alegătorii, care a avut loc marţi după-amiază în sala Teatrului de Stat din Braşov, au luat parte muncitori, ingineri, tehnicieni din întreprinderile constructoare de maşini, textile, din unităţile C.F.R., cadre didactice, studenţi, gospodine şi alţi alegători din această circumscripţie electorală. Tovarăşul Mihai Dalea, secretar al C.C. al P.M.R., care candidează în circumscripţia electorală nr. 1 Timişoara-Est, a vizitat Uzinele Mecanice, întreprinderea „Industria Linii“, fabricile „Tehnolmetar, „Bela Brenner“ şi „Ocsko Terezia“, Institutul de medicină, precum şi cartiere ale oraşului. El a avut mai multe întilniri cu oameni ai muncii şi alţi cetăţeni din circumscripţia electorală. La întîlnirea cu alegătorii, care a avut loc sîmbătă după-amiază în sala clubului întreprinderii comunale orăşeneşti, au luat parte metalurgişti, textilişti, muncitori de la alte întreprinderi din Timişoara, precum şi cetăţeni din circumscripţia electorală nr. 1. La Turda, unde candidează în circumscripţia electorală nr. 6, tovarăşul Janos Fazekas, secretar al C.C. al P.M.R., a vizitat întreprinderea „Electroceramica", Fabrica de ciment „Victoria socialistă“, Uzinele Chimice, Fabrica de sticlă, şantiere de locuinţe şi alte unităţi şi s-a întîlnit cu muncitori, ingineri şi tehnicieni care lucrează în aceste întreprinderi. La întîlnirea pe care a avut-o joi, în sala mare a grupului social al întreprinderii de prefabricate, au participat muncitori, ingineri şi funcţionari de la această întreprindere, de la Fabrica de ciment- „Victoria socialistă“ şi alţi oameni ai muncii ce locuiesc în preajma unităţilor industriale respective. Tov. Alexandru Bîrlădeanu, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, care candidează în circumscripţia electorală Constanţa-Est, a vizitat portul Constanţa, Şantierul naval, Fabrica de semiceluloză din paie de la Palas, Uzina de acid sulfuric şi superfosfiaţi de la Năvodari, staţiunile balneare Eforie şi Mamaia. El a avut mai multe întîlniri cu diferite (Continuare in pag. a 3-a) Mari realizări in toate Sala duhului întreprinderii „Flacăra Roşie" a găzduit ieri după-amiază un public numeros şi entuziast: participanţii la adunarea cetăţenească aalegătorilor din circumscripţiei electorală „Vitan" a Marii Adunări Naţionale. Muncitorul Ion Petrescu, de la uzina „Timpuri Noi“, a vorbit despre avîntul fără precedent al industriei noastre socialiste, despre perspectivele largi pe care cel de al Ill-lea Congres al partidului le-a deschis în faţa întregii economii a ţării. — Şi întreprinderea noastră — a spus, în cuvîntul său, inginera Zoe Balinschi, de la întreprinderea „Flacăra Roşie“, a fost modernizată, dotată cu maşini de înaltă termicitate, în anii regimului democrati popular. Munca plină de elan a colectivului a adus întreprinderii steagul de fruntaşă pe ţară în ramura pielăriecauciuc. Profesorul Alexandru Hoajă a vorbit despre marile realizări înfăptuite în aniiputerii populare în domeniul social şi cultural. Ele au făcut ca ţara noastră — deţinătoare de triste recorduri în regimul burghezo-moşieresc, analfabetism şi mortalitate infantilă — să devină o ţară în care lumina culturii e un bun preţios al maselor largi şi a cărei ştiinţă se bucură de un prestigiu mereu cres- Când peste hotare. Subliniind că întreaga politică a partidului nostru e călăuzită de grija faţă de om, doctorul Emil Comănescu a arătat progresele uriaşe obţinute în ocrotirea sănătăţii populaţiei, considerată problemă de stat în regimul democrat popular, în slujba sănătăţii celor ce muncesc stă astăzi o largă reţea sanitară în continuă dezvoltare, deservită de personal calificat tot mai numeros. A luatapoi cuvîntul tovarăşul Dumitru Popa, secretar al Comitetului Orăşenesc Bucureşti al P.M.R., candidatul F.D.P. în circumscripţia electorală „Vitan“ a Marii Adunări Naţionale. După ce a subliniat profundul democratism al sistemului de alegeri în regimul democratpopular, care asigură conducerea treburilor statului de către cei mai buni fii ai poporului, vorbitorul a trecut în revistă cele mai importante realizări înfăptuite în ţară şi în oraşul nostru. Aceste realizări — a spus tov. D. Popa — se datoresc faptului că puterea aparţine celor ce muncesc, călăuziţi de încercatul nostru partid, care şi-a cîştigat dragostea întreguluipopor. Cel de al 171- lea Congres al partidului a arătat că în ţara noastră s-a construit o puternică bază tehnico-materială a socialismului şi a marcat trecerea într-o nouă etapă, aceea a desăvârşirii construcţiei socialiste. Candidatul a relevat importanţa Directivelor Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român din 25 februarie (anul acesta, chemare înflăcărată către întregul popor de a participa cu avînt sporit la înfăptuirea măreţelor sarcini care stau in faţa oamenilor muncii, asigurînd astfel dezvoltarea şi mai impetuoasă a economiei naţionale şi creşterea bunăstării tuturor oamenilor muncii din ţara noastră. Cronica electorală D In Capitală vor funcţiona in ziua alegerilor un număr de 526 secţii de votare. Comitetul Executiv al Sfatului Popular al Capitalei s-a îngrijit ca aceste secţii de votam să fie amenajate in localuri corespunzătoare fi să aibă numărul necesar de cabine de votare fi urne. Spre a da posibilitate cetăţenilor care vor fi in trecere prin Capitală in ziua de 5 martie să-fi poată exercita dreptul de vot, in Gara de Nord fi Gara Basarab se amenajează secţii, de votare. S-au luat măsuri de amenajare a secţiilor de votare fi pe lingă spitalele fi maternităţile cu peste 50 de paturi. In spitale se vor afla firme volante pentru bolnavii netransportabili. Toate secţiile da votare vor bea la intrare, panouri care vor cuprinde străzile aparţinând de secţia de votare respectivă. Comitetele executive ale sfaturilor populare, prin centrele lor de afişare, eliberează alegătorilor care au domiciliul in Bucureşti dar care vor fi plecaţi in provincie in ziua de 5 martie „adeverinţe pentru dreptul de a alege“, făcindu-se menţiune despre aceasta in lista de alegători. Asemenea adeverinţe primesc şi alegătorii care fi-au schimbat domiciliul după încheierea listelor de alegători. La noul domiciliu sau acolo unde te va afla temporar in ziua alegerilor, alegătorul va fi trecut pe o listă de alegători separată, p* baza ,,adev*rinței pentru dreptul ie a aleg*' H a calelor de Idsntttal* pe care le va prezenta. PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VĂ ! INFORMAŢI A Ziar al Comitetului Orăşenesc Bucureşti al P.M.R. şi al Sfatului Popular al Oraşului Bucureşti |ANUL VIII —Nr. 2355 ||| PAGINI 20 BANI MIERCURI 1 MARTIE 1961 O măreaţă operă culturală şi ştiinţifică In mijlocul unei numeroase asistenţe se afla ieri la aula Instituitului de ştiinţe economice candidatul Frontului Democraţiei Populare în circumscripţia „Ana Ipătescu“ pentru alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională, acad. Horia Hulubei, directorul Institutului de fizică atomică. Sunt multe de discutat în cadrul unei asemenea adunări ! Evenimentul apropiat: alegerile de deputaţi de la 5 martie prilejuieşte trecerea în revistă a succeselor uriaşe înregistrate de poporul nostru muncitor, sub conducerea înţeleaptăa partidului, pe drumul măreţei construcţii socialiste. — In anul 1938 — îşi depăna amintirile studentul Ion Gherman — intrasem ca ucenic strungar la o firmă capitalistă. Dorinţa de a merge la şcoală, de a deveni student, se năruise. Nu eram nici primul nici ultimul dintre fiii oamenilor muncii din ţara noastră cărora clasele exploatatoare le puseseră atitea stăvili în calea învăţăturii. Mi-am putut împlini această dorinţă arzătoare abia în anii regimului de democraţie populară. Referindu-se la acest episod grăitor din viaţa lui, fostul strungar Ion Gherman, astăzi student la Institutul de ştiinţe economice, a înfăţişat apoi condiţiile pe care partidul şi guvernul le-au creat in domeniul învăţămîntului, condiţiile de trai şi de învăţătură ale studenţilor institutului: 67 la sută din studenţi primesc burse, 1906 studenţi sint cazaţi in cămine, 2200 studenţi servesc zilnic masa la cantina special creată pentru ei. Subliniind aceeaşi idee, a grijii partidului şi guvernului faţă de nevoile învăţâmîntului şi culturii alţi vorbitori au înfăţişat paşii uriaşi pe care ţara noastră i-a făcut in această privinţă. — Analfabetismul a rămas astăzi de domeniul unei triste amintiri — a spus profesoara Aneta Chirvăsutu. In raionul Stalin, de pildă, în anul 1944 existau doar 50 săli de clasă faţă de 483 existente acum. Construcţia celor 3 şcoli mari, terminate în cursul anului 1960, a însemnat încă 72 săli de clasă spaţioase şi sănătoase puse la dispoziţia fiilor oamenilor muncii. Nu întîmplător tema aviritului impetuos al ştiinţei şi culturii figura ca un leit-motiv în cuvîntul rostit la tribuna adunării. Printre cei prezenţi (Continuare In pag. a 3-a) La adunarea din aula Institutului de ştiinţe economice Respectarea procesului tehnologic — o condiţie esenţială Directivele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste în cinstea aniversării a 40 de ani de la înfiinţarea Partidului Comunist din România au fost primite cu un deosebit interes de către întregul nostru colectiv. Chemîndu-ne să desfăşurăm larg întrecerea socialistă pentru obţinereaunor produse de calitate superioară, partidul indică şi principalele căi care vor duce la îndeplinirea acestor obiective. Pornind de la premiza că la obţinerea unor produse de calitate superioară o deosebită importanţă face organizarea temeinică a locurilor de muncă in cadrul fiecărei faze de fabricaţie, precum şi Întreţinerea şi buna funcţionare a maşinilor, vom trece la organizarea , unor cursuri de perfecţionare a ajutorii lor de meşteri. Aceasta se impune cu atît mai mult, cu cit în fiecare secţie şi sector lucrează o serie de cadre tinere, fără experienţă. Evitarea staţionărilor inutile a utilajelor va duce la o creştere simţitoare a indicilor de utilizare a războaielor. La secţia de vopsitorie, pentru obţinerea produselor pe măsura calităţii coloranţilor folosiţi, vom urmări respectarea întocmai a reţetelor stablite şi asigurarea ritmică a întregului proces tehnologic. Pentru controlul final al produselor, am amenajat 5 rampe, care permit constatarea eventualelor defecte. De ademenea vom organiza periodic analizarea eventualelor defecţiuni cu toţi factorii care poartă răspunderea unor asemenea situaţii. Aş vrea să mă opresc asupra altei probleme: lărgirea sortimentului articolelor pe care le fabricăm. La unitatea B a întreprinderii au fost introduse în fabricaţie, pînă acum, două noi tipuri de prosoape, un nou model de halat pentru baie, s-au îmbogăţit culorile şi modelele stofelor de mobilă, s-au introdus noi modele de feţe de masă. Pentru viitor pregătim intrarea în producţie a altor sortimente, în aşa fel incit să putem satisface cit, mai mult cerinţele cumpărătorilor. Călăuzindu-se după Directivele C.C. al P.M.R., dezvoltînd larg întrecerea socialistă, colectivul nostru este hotărît să obţină şi în anul acesta succese însemnate pe linia îmbunătăţirii calităţii produselor. LIVIU CALIN inginer şef la întreprinderea „Donca Simo“ Actorii Teatrului Naţional „L.L. Caragiale de la clubul Atelierelor C.F.R. „Griviţa Roşie“ Joi 2 martie, ora 19, un colectiv de actori ai Teatrului Naţional „I. L. Caragiale“ va prezenta pentru muncitorii Atelierelor C.F.R. ,,Griviţa Roşie“ piesa ,,O scrisoare pierdută“ de I. L. Caragiale. Din distribuţia spectacolului fac parte Costache Antoniu şi Ion Finteşteanu, artişti ai poporului, Nichy Atanasiu, Elvira Godeanu, Ion Manu, Al. Giugaru, N. Brancomir, artişti emeriţi, şi Constantin Bărbulescu, Ion Henter, Ion Iliescu, M. Cojan. Spectacolul se înscrie în seria de manifestări organizate de Teatrul Naţional în întîmpinarea alegerilor de la 5 martie. Vestitori ai primăverii Noi unităţi comerciale • La parterul blocului nou construit, în calea Griviţei nr. 134-138 (între magazinul „Griviţei“ şi Institutul politehnic) au fost prevăzute a se deschide şi cîteva unităţi comerciale. Este vorba de un magazin de fructe cu raion „Apicola“, o florărie, o librărie, o tutungerie şi o unitate Loto-Pronosport. • O.C.L. Tehnomfetal va deschide peste cîteva zile, în calea Victoriei 122, un magazin pentru prezentarea şi, desfacerea ceasurilor şi a bijuteriilor. • Magazinul ,,Şapte pitici“ din stil Aristide Briand 20 va fi în curind reprofilat şi transformat intr-o unitate pentru desfacerea încălţămintei pentru femei, bărbaţi şi copii. • In curind se va deschide în noul local din bd. Magheru nr. 22 un magazin-expoziţie al Fondului plastic. Aci vor fi prezentate şi puse în vinzare obiecte de artă decorativă şi a-plicată realizate de cei mai cunoscuţi artişti plastici şi decoratori din Bucureşti şi din ţară.Vor fi expuse mostre de lucrări de artă monumentală în diferite tehnici (mozaic, vitralie, ceramică, metaloplastie etc.), se vor putea cumpăra textile, ţesături, imprimeuri, articole lucrate în piele, lemn, ceramică, obiecte de plastică mică, bibelouri, podoabe și jucării. Marca fabricii, un titlu de onoare Pompe şi maşini agricole la nivelul cerinţelor actuale in ultimii ani produsele pe care le execută uzina noastră, pompe şi maşini agricole, se bucură de tot mai multă apreciere din partea beneficiarilor. Acesta este un merit al colectivului de muncitori, ingineri şi tehnicieni de aici care se străduiesc zi de zi să realizeze produse mai bune şi mai ieftine. Anul trecut, am făcut încă un pas important pe calea îmbunătăţirii calităţii pompelor şi maşinilor agricole. Ca urmare a măsurilor aplicate pompele din familia „Lotru“, „Cerna“, „Criş“, prezintă acum caracteristici funcţionale şi constructive mult superioare vechilor tipuri. Desigur că nu am făcut totul pentru a atinge cel mai înalt nivel tehnic. In uzina noastră sunt încă posibilităţi de îmbunătăţire în continuare a canităţii pompelor şi maşinilor agricole. In această privinţă Directivele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste in cinstea aniversării a 40 de ani de la înfiinţarea Partidului Comunist din Romînia, vin să ne îndrume spre realizarea unor produse cu caracteristici tehnice superioare. Acţiunea pentru economii se va îmbina acum cu lupta pentru calitate, deoarece ambele acţiuni sînt nedespărţite în activitatea economică. Pe baza Directivelor, care sînt studiate cu multă atenţie de întregul colectiv de muncă din uzina noastră, se întocmeşte cu tot simţul răspunderii un plan de măsuri care să ducă la îmbunătăţirea continuă a calităţii produselor noastre. Sîntem hotărlţi ca anul acesta marca uzinei noastre să cucerească o nouă treaptă în lupta pentru calitate. Vom efectua o serie de cercetări tehmiIai\ rfîSnfi'fîoA rlîntrA Ant amiimJiim . uuiiiv vajc ctnil'llHUI , experimentarea procesului tehnologic în vederea realizării pompelor din oțel inoxidabil, cercetări şi experimentări în vederea folosirii pe scară şi mai mare a maselor plastice (în cursul anului acesta vor fi înlocuite mai multe repere de metal de la maşinile agricole, cu mase plastice). Invăţind din experienţa anilor trecuţi, se va introduce treptat, la toate produsele, atît la operaţiile de prelucrare cît şi la operaţiile de montaj, norme cu motivare tehnică. De asemenea, în proiectarea noilor sculeşi dispozitive se va pune un accent deosebit pe îmbunătăţirea caracteristicilor tehnice ale acestora, care să asigure o productivitate sporită şi o calitate superioară. Ing ANDREI POPA directorul uzinei „Vasile Roaită“ Brigada lui Petre Corbu, de la uzina „Steaua Roşie“ s-a adunat la stat. Brigada de calitate trebuie să rămină in frunte in larga acţiune pornită acum in uzină pentru îmbunătăţirea necontenită a produselor. De aceea, brigadierii stabilesc noi măsuri. Teoretic, au şi pus la caie o inovaţie. Scopul: îmbunătăţirea calităţii axelor din spate la autoremorcile basculante. Atena Vucicu propune... La comitetul de partid al întreprinderii „Ţesătoriile Reunite" a intrat una dintre cele mai tinere tehniciene : Atena Vucicu. — Aş vrea să fac şi eu nişte propuneri... Purta sub braţ un carnet cu pagini întregi acoperite de însemnări. — Ce fel de propuneri ? — se interesă secretarul de partid. — Sînt dispecer şi de calitatea produselor răspund direct... Atena Vucicu îşi răsfoi carnetul. — Ştiţi, din proprie iniţiativă, am însemnat firele... Să nu se mai amestece, că asta ne dă neuniformităfi în ţesătură... — Nu e rău... — Dar, m-am mai gîndit la unele... — Te ascult... — Ce ar fi dacă am organiza tn fabrică o echipă speciali, pentru produse exemplare ? — Dar cum vezi dumneata această echipi ? — Sulurile de urzeală să fie făcute de cele mai bune urzitoare. Cele mai bune țesătoare să ţeaşi apoi aceste urzeli. Chiar și finisajul acestor ţesături să se faci in condiţii speciale, cu modele speciale. Ar fi adevărate produse etalon... — Ideea nu este rea. Hai s-o studiem... — Staţi, că nu-i singura. Mai am de făcut multe propuneri. Şi ţinută tehniciană a citit din carnel să se organizeze un curs pentru urzitoare, la care să se predea cele mai avansate metode; să se urmărească prelucrarea re Ionului pe partizi şi şarje (în funcţie de contracţie); sa se prelucreze, pe fiecare maşină, o singură fineţe de fir; la secţia ancoraj sa se introducă sistemul întocmirii buletinelor de analiză pe loturi. Comunista Alena Vucicu a ţinut sa fie prima in folosirea rezervelor interne care pot duce la îmbunătăţirea substanţială a calităţii produselor fabricii. „Boris Godunov“ în premieră la Teatrul de Operă și Balet Teatrul de Operă și Balet al R.P.R. prezintă astă-seară _ în premieră cu-; • noscuta operă a lui Modest .Mussor- gski — „Boris Godunov“. Conduce- rea muzicală a spectacolului, aparține dirijorului Egizio. Massini, regia o ,semnează Hero Lupescu, iar scenogra, fia Poland Laub. Din distribuţie fac parte: David Ohanezian (rolul titular), Zenaida Pall, Mircea Buiciu, Ionela Tudoran, Mihail Ştirbey, Şerban Tassian şi alţii. AZI, IN LIBRĂRII Victor Ion Popa: „Sfirlează cu rotează“, Editura tineretului, ediţia a IlI-a, 7,25 lei, 342 pagini. Dragoş Vicol: „A doua tinereţe piesă intr-un act şi două tablouri, Editura pentru literatură, Colecţia „Teatru de amatori“, 1,80 lei, 76 pagini. Anton Bacalbaşa : „Moş Teacă“, Editura tineretului, Biblioteca şcolarului nr. 4, 4,25 lei, 268 pagini. I. V. Kostikov şi V. D. Krîjanovski: „Introducere in televiziune“, traducere din limba rusă apărută în Editura tehnică, 12,70 lei, 420 pagini. A. F. Joffe : „Aplicaţiile înregistrării magnetice“, Editura tehnică, Colecţia „Radio şi televiziune", traducere din limba rusă, 3,20 lei, 116 pagini. V. F. Barkan: „Reacţia in radio receptoare“, Editura tehnică, colecţia „Radio şi televiziune“, 2,40 lei, 84 pagini. Ultimele ştiri sportive : Noi rezultate înregistrate în turneul internaţional de tenis pe teren acoperit care se desfăşoară la Moscova : simplu femei : Preobrajenskina (U.R.S.S.) — Katts (Anglia) 6—2, 6—3; Riazanova (U.R.S.S.) — Courteix i Fran(a) 8—10, 6—3, 6—2; simplu bărbaţi: Mils (Anglia) — Mozer (U.R.S.S.) 6-4, 6-0, 4-6, 8-6; dublu bărbaţi : Lihaciv, Mozer (U.R.S.S.) — Rautenberg, Herman (R.D.G.) 6—1, 6—3, 2—6, 6—3; Potanin, Legus (U.R.S.S.) — Bourboul, Nis (Franţa) 6—2, 6—4, 6—1. • Meciul de hochei pe gheaţă cu mingea (bandy) dintre formaţiile Dinamo Moscova și Edsby (Suedia) a fost cîștigat cu 6—2 (1—1) de sportivii sovietici. • Etapa a IlI-a a Turului ciclist al Sardiniei, Sassari—Oristano (206 km), s-a încheiat cu victoria rutierului italian Pellegrini, care a realizat 5 h 32’20“. In clasamentul general conduce belgianul Daems, urmat de compatriotul său Rik van Loy. Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de minus 1 grad. Timpul probabil de mîine . Vremea se menţine călduroasă, cu cer schimbător. Vînt slab pînă la potrivit. Temperatura aerului noaptea va fi cuprinsă între minus 3 şi zero grade, iar ziua va urca între 7 şi 10 grade. Pentru zilele de 3, 4 şi 5 martie: Vreme schimbătoare şi în curs de răcire uşoară. Cerul va fi variabil. Temporar precipiaţii, vint potrivit. Temperatura aerului in scădere.