Informatia Bucureştiului, septembrie 1965 (Anul 13, nr. 3752-3777)

1965-09-01 / nr. 3752

Bucureştiul cit mai îngrijit, cit mai frumos PROLETARI DIN TOATE TARILE, INITI VAL INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI ORĂŞENESC BUCUREŞTI AL P. C. R. ŞI Al SFATULUI POPULAR AL ORAŞULUI BUCUREŞTI Anul XIII—Nr. 3752 4 PAGINI—25 BANI Miercuri 1 septembrie 1965 Din carnetul deputatului Am vizitat doi deputaţi din raionul V. I. Lenin cu o intenţie foarte precisă : să răsfoim carnetele în care fiecare dintre ei trebuia să-şi fi notat problemele de interes obştesc, cerinţele alegătorilor. Şi să pornim, apoi, pe urmele propunerilor făcute de cetăţeni — să vedem cite s-au realizat, cîte încă nu şi de ce... Și iatâ-ne discutînd, după o primă surpriză : carnetele nu mai aveau nici o trecere. La rugămintea noastră ne fuseseră oferite, într-adevăr. Dar, alături de ele, apăruse cîte un teanc de-a dreptul impresionant de file, cu caligrafie ordonată. Lor a trebuit să le acordăm atenţia, pe ele a trebuit să Ie răsfoim, ca să ne ducem treaba la bun sfîrşit. De fapt, teancurile acestea voluminoase — deşi cu însemnări în laconismul-tip al proceselor verbale — sînt acum adevăratul „carnet al deputatului". Pentru un motiv limpede , ele nu mai oglindesc doar propuneri, ci fapte. Fiind vorba de fapte, aşadar, părăsim filele cu însemnări ca să le cunoaştem pe concret. Ne oprim mai întîi în circumscripţia 180 din parcul Rahova, unde este deputat tov. DimitrieMorgoş. Cuprinde două străzi: Sublocotenent Popa, şi Porojan. — De cînd sînteţi deputat, tovarăşe Morgos ? — Din legislaţia trecută. Am fost reales... Au ştiut foarte bine alegătorii cui i-au încredinţat a doua oară mandatul. Bilanţul, foarte pe scurt, ar fi: pavajele refăcute, trotuarele îmbrăcate în haina modernă a asfaltului, o conductă de canalizare introdusă pe str. Sublocotenent Popa, două răsadniţe create de cetăţeni, peste 200 de ulmi ornamentali plantaţi pe străzi, peluze amenajate pe trotuare... — Şi acum ? Da, după toate acestea, după ce greul a fost trecut, întrebarea vine firesc: ce a mai rămas de făcut ? Doar îngrijirea bunurilor câştigate . Acest „doar" a însemnat, însă, din primăvară pînă acum, peste 9 000 de ore de muncă patriotică destinate exclusiv frumuseţii străzilor. în afară de ele, locuitorii circumscripţiei au lucrat alte 6 000 de ore pe un şantier raional, ajutînd la amenajarea parcului Peceneaga. Şi la fel de firesc, după ce problemele gospodăreşti majore au fost rezolvate, deputatul are mai mult timp pentru „suprastructură". Pe ordinea de zi sunt înscrise acţiuni avînd toate acelaşi ţel: educaţia cetăţenească. Ele ar merita să fie tratate mai larg decît ne-ar permitespaţiul de faţă. Subliniem, doar, că şi această latură a activităţii deputatului Dimitrie Morgoş, incomparabil mai complexă, mai exigentă şi mai delicată decît cea gospodărească, este tot o cerinţă a alegătorilor care prinde viaţă. Continuare în pag. a IlI-a E. Bodnariuc Impunătoarele agregate şi utilaje executate la Uzinele „23 August" necesită o minuţioasă verificare a fiecărei piese prelucrate, în fotografie, în secţia mecanică uşoară, maistrul Ion Alexandru, împreună cu frezorul de roţi dinţate Ilie Minea, controlînd exactitatea cotelor înaintea finisării unui pinion. Foto : M. Meresoiu DELEGAŢI ROMÂNI IA AL XI-LEA CONGRES DE LINGVISTICĂ ŞI FILOLOGIE ROMANICĂ între 1 şi 9 septembrie se desfăşoară, la Madrid, cel de-al XI-lea Congres internaţional de lingvistică şi filologie romanică. Din partea ţării noastre participă o delegaţie a Academiei Republicii Socialiste România, din care fac parte acad. Iorgu Iordan, vicepreşedinte al Academiei Republicii Socialiste România, prof. Boris Cazacu şi Ion Coteanu, membri corespondenţi ai Academiei şi Marius Sala, cercetător principal la Institutul de lingvistică al Academiei Republicii Socialiste România. BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 14 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 26 grade, iar minima din cursul nopţii de 9 grade. Timpul probabil de mîine . Vremea continuă să se încălzească iar cerul va fi variabil mai mult senin noaptea. Vînt slab pînă la potrivit din sud. Temperatura aerului: minima va fi cuprinsă intre 10 şi 12 grade, iar maxima între 27 şi 29 grade. Pentru zilele de 3, 4 şi 5 septembrie . Vreme relativ călduroasă dar uşor instabilă. Cer variabil. Tendinţă de ploaie slabă. Vîntul va sufla slab pînă la potrivit din sud-vest. Temperatura aerului în scădere ușoară către sfîrșitul intervalului. AU FOST PUSE ÎN VÎNZARE Peste 100 de noi tipuri de rechizite şi materiale didactice Librăriile din întreaga ţară, care cunosc în prezent animaţia obişnuită din preajma deschiderii noului an şcolar, au pus în vînzare peste 100 de noi tipuri de rechizite şi materiale didactice Printre noile produse se remarcă atlasul geografic al ţării noastre, harta fizică şi administrativă a Republicii Socialiste România, harta fizică a Europei, harta politică a Europei şi Asiei, trusa pentru experienţe privind proprietăţile semiconductorilor, aparatul pentru demonstrarea fenomenului de autoinducţie, trusa pentru experienţe de electromagnetism şi altele. In luna septembrie, librăriile bucureştene vor pune la dispoziţia elevilor cu 10 la sută mai multe rechizite decît în anul trecut. Au fost deschise şi noi unităţi de desfacere a rechizitelor şi materialelor didactice în cartierele recent construite: magistrala Nord-Sud, şoseaua Olteniţei, Drumul Taberei. .Zilele filmului vietnamez. Astă-seară, la ora 20, va avea loc la cinematograful „Republica" gala filmului vietnamez. Va rula ■ ’ „Satul plutitor“. Cinematograful „Lumina“ va găzdui, începînd de mîine, „Zilele filmului vietnamez“, în program producţiile : „Satul plutitor" (joi 2 septembrie), „Vine primăvara" (vineri 3 septembrie), şi „Doamna Tu-Hati" (sîmbătă 4 septembrie). Chioşcuri moderne pentru difuzarea presei Oficial special Poşta centrală desfăşoară o acţiune susţinută de modernizare a unităţilor de difuzare a presei. Astfel, chioşcurile existente au început să fie înlocuite cu altele noi, care se încadrează armonios în ansamblul ar- Entectonic al oraşului. Pe lingă cele 10 chioşcuri moderne instalate, la începutul trimestrului IV, vor mi fi montate încă 11. Dintre acestea amintim pe cele ce vor fi amplasate pe calea Griviţei, lingă „Nord-Hotel“; pe bd. Dinicu Golescu, colţ cu Piaţa Gării de Nord; pe calea Griviţei lingă cinematograful „Griviţa”; pe şoseaua Ştefan cel Mare, colţ cu calea Dorobanţi, în Piaţa Scînteii la capătul liniei de autobuze 31 etc. „Brasil Canta“ în Bucureşti Aseară a sosit în Capitală grupul de artişti brazilieni „Brasil Canta“ care vor prezenta două spectacole la Sala Palatului, în zilele de 2 şi 3 septembrie, continuîndu-şi apoi turneul în fără pînă la 23 septembrie. Grupul e alcătuit din cintăreţii Jorge Goulart, Nora Ney, Carmelia Alves, dansatorii TRIO Fluminense şi din formaţia ritmică „Copacabana“ din Rio de Janeiro. Ultimele ştiri sportive • întrecerile viitoarei ediţii a Universiadei de vară vor avea loc în 1967 la Tokio. • La San Sebastian (Spania) încep mîine campionatele mondiale de ciclism. Prima probă : 100 km contra cronometrului pe echipe pentru sportivii amatori. • Echipele Lynn Oslo şi Derry City au inaugurat, la Oslo, ediţia 1965—1966 a „Cupei campionilor europeni“. A cîştigat, cu 5—3, formaţia Lynn Oslo. • Intr-un concurs de nataţie desfăşurat la Berlin, ştafeta masculină de 4X110 yarzi mixt a R.D. Germane a realizat un nou record mondial : 4:05,4 (vechiul record fusese de 4:08,0 şi aparţinuse echipei de ștafetă a U.R.S.S.). Pe şantierele unităţilor sanitare Pe întreg cuprinsul Capitalei, o dată cu ridicarea miilor şi zecilor de mii de apartamente, se construiesc şi numeroase clădiri destinate unităţilor sanitare — dispensare, policlinici, centre stomatologice etc. In acelaşi timp, la unele dintre unităţile existente se execută lucrări de reparaţii, reamenajări, extinderi etc. Cu prilejul unei discuţii avute la Secţiunea sănătăţii şi prevederilor sociale a S.P.C., am aflat despre ritmul de lucru de pe şantierele acestor unităţi, despre strădaniile constructorilor ca şi aceste obiective sociale să fie date în folosință la timp. CONFORM GRAFICULUI — Sunt multe lucrări — ne spunea tov. V- Coroi, medic şef adjunct al Secţiunii sănătăţii şi prevederilor sociale a S.P.C. — care nu ridică probleme. Ele se desfăşoară după grafic şi sîntem convinşi că la termenele fixate vor putea fi date în folosinţă. Printre acestea menţionez noul local al Stafiei centrale de salvare. Aici, lucrările de finisare la pavilionul medical-administrativ au fost încheiate. Clădirea a fost predată pentru mobilare cu mult înainte de termen. Cu sprijinul constructorii(Continuare in pag. a 111-a) Gh. Niculița Modernul local ce se află in construcție, pentru policlinica raionului Tudor Vladimirescu Alimentaţia publică in perspectivă 9 Un studiu amănunţit privind structura reţelei 9 Unităţi de alimentaţie publică cu un profil nou % Extinderea formelor rapide de deservire 9 Dotarea sectorului cu utilaje, agregate şi mijloace de transport speciale li înfiinţarea unei spălătorii proprii în ca drul T.A.P.L.-Bucureşti 9 Trecerea la a provizionarea directă cu băuturi şi trufandale 9 Cuprinderea unui număr sporit de lucrători în diferite forme de calificare şi specializare 9 Reexaminarea profesională a formaţiilor orchestrale ce concertează în restaurante. .«■.«ri«« AAmnlct /4a peffol fafiro-o /-»n-nriififlnr np Sectorului »limentatiei publice îi revin in anii următori sarcini însemnate pe linia îmbunătăţirii deservirii consumatorilor, a extinderii sferei de activitate. Recent, în urma analizării muncii ce se desfăşoară în întreprinderile şi unităţile de alimentaţie publică din sistema locală, Comitetul executiv al S.P.C. şi Direcţia comercială a oraşului Bucureşti, au stabilit noi măsuri care să permită o ridicare substanţială a activităţii acestui sector comercial. O primă acţiune , ce urmează a fi întreprinsă, priveşte organizarea reţelei de desfacere din nomenclatura Trustului alimentaţiei publice locale — Bucureşti. Specialiştii din sector vor întocmi în lunile următoare un studiu amănunţit al tuturor unităţilor. In raport de condiţiile existente la fiecare local, se vor face propuneri concrete pentru modernizare, pentru înfiinţarea unor unităţi cu profil nou sau desfiinţarea celor ce funcţionează în localuri necorespunzătoare. Paralel, se va analiza şi actuala amplasare teritorială, luîndu-se măsuri corespunzătoare de înlăturare a neajunsurilor existente (unele cartiere dispun de o reţea de alimentaţie publică peste necesităţile şi cerinţele populaţiei, în timp ce o serie de cartiere, în special cele nou construite, sunt lipsite aproape complet de astfel de unităţi). In proiectarea şi construcţia unor localuri se fac pregnant simţite unele neajunsuri, printre care şi uniformitatea interioarelor şi a mobilierului, lipsa de individualitate şi a specificului propriu fiecărui restaurant. Pentru evitarea acestor deficienţe, precum şi a disproporţiilor între spaţiile de deservire şi cele anexă, la unităţile ce urmează a se construi în anii viitori, Comitetul executiv al S.P.C. va studia posibilităţile existente pentru organizarea, în cadrul Institutului „Proiect- Bucureşti“, a unui atelier special care să se ocupe numai de proiectarea unităţilor comerciale. O serie de măsuri au fost prevăzute şi în direcţia extinderii numărului unităţilor de alimentaţie publică cu profil nou. Astfel, pînă la sfîrşitul anului în curs, în afara localurilor prevăzute a se amenaja prin fondurile de investiţii, se vor înfiinţa încă opt „bufete-bar“. Bufetul „Patria“ va fi reprofilat într-o unitate-bar, organizată pe principiul autoservirii. Unitatea „Gospodina” din str. Academiei nr. 2, precum şi bufetul Expres-Nord, din preajma Gării de Nord, vor fi reamenajate şi modernizate. Pentru îmbună-tăţirea condiţiilor de funcţionare, cele patru restaurantecantină existente în Capitală vor fi dotate cu linii moderne de autoservire. Baza materială a sectorului va fi revizuită şi completată. Cu sprijinul Ministerului Comerţului Interior, urmează ca T.A.F.L.Bucureşti să fie dotat cu mijloace auto şi utilaje speciale, destinate transportării, în condiţii optime, a preparatelor culinare de la centrele de fabricaţie la unităţile de desfacere. Parcul frigorific va fi completat prin instalarea unor agregate moderne. In vederea reducerii cheltuielilor de întreţinere, precum şi pentru scurtarea timpului de efectuare a lucrărilor respective, T.A.P.L.-Bucureşti va amenaja o unitate proprie de spălătorie înzestrată cu maşinile şi utilajele necesare. O dată cu măsurile stabilite privind organizarea şi dotarea reţelei, au fost prevăzute unele acţiuni şi pe linia îmbunătăţirii aprovizionării unităţilor de alimentaţie publică cu produse agroalimentare proaspete, băuturi etc. Astfel, în baza necesarului ,stabilit pentru fiecare local,întreprinderile/de alimentaţie publică vor trece la aprovizionarea directă cu trufandale, legume, zarzavaturi şi fructe de la cooperativele agricole de producţie din împrejurimile oraşului.. Marile localuri, pe baza contractelor încheiate cu unităţile producătoare „Gostat , vor trece, de aseme(Continuare înjpag. a lll-a) R. G. Bufetul-bar „Cireșica" deschis recent pe bd. Gheorghe Gheorghiu-Dej ELECTROCARE DE AGREMENT Fotografia alăturată a fost luată la patinoarul artificial de la Floreasca unde se află adăpostite nişte vehicule de un fel aparte , electrocarele de agrement, pe caroseria cărora se aplică în prezent diferite desene. Aceste maşinuţe sunt rotunde, au trei roţi, cea din faţă fiind roata motoare, iar celelalte două roţi de purtare. Roata din faţă e acţionată prin intermediul volanului, maşina puţind fi astfel manevrată în orice direcţie. Electrocarul, care are două locuri, funcţionează pe principiul troleibuzului: un captator va „culege” curentul electric de pe o plasă metalică montată deasupra pistei. Vehiculul va putea circula cu o viteză maximă de 10 km. Un brîu protector din cauciuc va permite ciocnirea vehiculelor între ele, pentru amuzament. De remarcat, că pe motodrom — In curs de amenajare in prezent de către I.T.B., lingă patinoarul artificial Floreasca — se va folosi curent continuu la o tensiune de maximum 40 Volți, deci nepericuloasă. Electrocarele vor circula pe o podea metalică care va fi înconjurată de o „mantinelă". „Siluete."( Foto N. Dumitrescu SAIGON. Marţi seara, în plin centrul Saigonului, o grenadă aruncată de un patriot sud-vietnamez într-o clădire în care iTSU^ț] militari americani, a provocat rănirea mai multor soldaţi, aflaţi în imobil. " ’ —— ------------------------în oraşul Da Nang, unde se află cea mai importantă bază militară aeriana americana din Vietnamul de sud, patrioţii au arborat marţi în piaţa centrală cinci steaguri de luptă ale Frontului Naţional de Eliberare. Pe o serie de clădiri situate pe străzile de împrejurime, au apărut lozinci cu textul „Jos cu americanii!“ ------------------ NEW YORK. Un purtător de cuvint al laboratorului de cercetări spaţiale din Pasadena (California) a anunţat că aparatele de fotografiat instalate pe bordul navei cosmice „Mariner-4“ au început să transmită din nou fotografiile luate în momentul trecerii sale în dreptul planetei Marte. Aceste fotografii, un număr de 90 comparate cu cele transmise anterior de „Mariner-4“ întrucît calitatea primelor clişee a lăsat unele îndoieli privind perfecţiunea camerelor de luat vederi, o parte a acestor fotografii fiind acoperite de umbre. ROMN. Partidul coaliţiei guvernamentale U.C.D.—U.C.S., a dat publicităţii rezultatele unui sondaj in rîndurile opiniei publice efectuat între 2 şi 27 august în legătură cu şansele partidelor la alegerile generale din 19 septembrie. Potrivit acestui sondaj 34 la sută din cei întrebaţi s-au pronunţat pentru coaliţia U.C.D.NI.C.S. şi tot atîţia pentru Partidul social democrat, 5 la sută pentru Partidul liber democrat, 2 la sută pentru celelalte partide, iar 25 la sută s-au arătat nehotărîţi. “ ------------LEOPOLDVILLE. Autorităţile congoleze au expulzat din ţară un număr de 20 de cetăţeni străini, printre care şi 12 funcţionari ai U.N.E.S.6.0. Ministerul de Interne de la Leopoldville a a acuzat persoanele expulzate de „activităţi suspecte*1!