Informatia Bucureştiului, ianuarie 1966 (Anul 14, nr. 3857-3881)

1966-01-03 / nr. 3857

1 c PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI VA! INFORMAŢIA ZIAR AL COMITETULUI ORĂŞENESC BUCUREŞTI AL P. C. R. ŞI AL SFATULUI POPULAR AL ORAŞULUI BUCUREŞTI Ant. XIII —Nr. 3857 4 PAGINI 25 BANI Luni 3 ianuarie 1966 Cuvintarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al C. C. al P. C. R., rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului M Dragi tovarăşe şi tovarăşi, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Peste cîteva minute ne vom despărţi de anul 1965 — an de mari înfăptuiri ale poporului român în toate domeniile activităţii sociale — şi vom întîmpina, cu voie bună şi optimism, anul 1966, care deschide patriei noastre noi perspective de progres şi prosperitate. Cronica socialismului va rezerva anului care a trecut pagini bogate în realizări şi evenimente de mare însemnătate pentru dezvoltarea orînduirii noastre, pentru mersul înainte al ţării, pentru viitorul poporului român. Dînd viaţă politicii partidului, oamenii muncii au încheiat anul acesta cu succes planul de şase ani, au ridicat noi uzine şi fabrici, au sporit producţia de bunuri materiale şi valori spirituale, au făcut noi paşi pe calea cunoaşterii ştiinţifice, au îmbogăţit şi mai mult, prin munca lor, patria, făcînd-o mai puternică şi mai înfloritoare. Acest an a intrat în istoria partidului şi a ţării prin Congresul al IX-lea, care a adoptat directivele viitorului plan cincinal — programul înfloririi multilaterale a patriei, al ridicării pe o treaptă superioară a procesului de desăvîrşire a construcţiei socialiste. A fost adoptată noua Constituţie care consfinţeşte victoriile istorice ale poporului. România, stat suveran şi independent al celor ce muncesc, a fost proclamată Republică Socialistă. Poporul român, liber şi stăpîn pe soarta sa, îşi făureşte, sub conducerea partidului, viitorul fericit, păşind mereu înainte spre culmile înalte ale civilizaţiei — societatea comunistă. Partidul şi guvernul au elaborat măsuri menite să deschidă calea progresului neîntrerupt în domenii de mare însemnătate ale vieţii sociale. Printre acestea se înscriu măsurile privitoare la dezvoltarea bazei tehnico-materiale şi modernizarea producţiei agricole, îmbunătăţirea organizării şi planificării agriculturii, precum şi cele cu privire la perfecţionarea organizării şi îndrumării cercetării ştiinţifice, la ridicarea rolului ştiinţei în dezvoltarea societăţii. Creşte rolul organizator al statului în construcţia socialistă, se perfecţionează activitatea organelor de stat, legăturile lor cu masele, se dezvoltă democraţia socialistă. Partidul Comunist Român, urmat cu încredere de întregul popor, îşi îndeplineşte cu cinste înalta misiune de forţă conducătoare a societăţii. Zilele trecute, Marea Adunare Naţională a votat planul de stat pe 1966 — primul an al cincinalului — stabilind în toate domeniile obiectivele de muncă ale noului an, a căror îndeplinire va asigura noi victorii în înflorirea economiei şi culturii, va ridica bunăstarea celor ce muncesc. Muncind cu elan şi abnegaţie, dînd viaţă acestor obiective, poporul român va face să strălucească tot mai puternic chipul scumpei noastre Patrii. Ingăduiţi-mi să felicit cu prilejul Anului Nou, în numele conducerii partidului şi statului, pentru marile succese obţinute, eroica noastră clasă muncitoare, harnica şi priceputa ţărănime, valoroasa noastră intelectualitate, pe toţi oamenii muncii români, maghiari, germani şi de altă naţionalitate, tineri şi vîrstnici, bărbaţi şi femei, care alcătuiesc marea familie a României Socialiste. Angajat într-o intensă activitate constructivă, poporul român militează pentru dezvoltarea colaborării internaţionale, îşi dă contribuţia la lupta pentru victoria cauzei socialismului, democraţiei şi păcii în întreaga lume. Partidul şi guvernul ţării noastre consideră de însemnătate vitală pentru soarta omenirii întărirea unităţii şi coeziunii sistemului mondial socialist, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, mobilizarea în jurul acestora a tuturor forţelor înaintate ale societăţii contemporane, care acţionînd unite sînt capabile să zădărnicească acţiunile agresive ale cercurilor imperialiste, să asigure progresul şi securitatea popoarelor. Fie ca noul an să aducă poporului român bucurii şi implinuiri tot mai mari, hora suecasă în înfăptuirea aspiraţiilor sale de fericire şi prosperitate, să sporească şi mai mult puterea materială şi spirituală a patriei noastre, să asigure noi victorii forţelor care luptă pentru progres social, pentru triumful păcii în lume. Vă urez tuturor, dragi prieteni şi tovarăşi, îndeplinirea dorinţelor şi năzuinţelor dumneavoastră de mai bine, sănătate şi viaţă lungă, un nou an rodnic şi fericit. La mulţi ani! A I. 5*8*4 Pag. a ll-a Pag. a lll-a Pag. a IV-a • Pe tot globul Din cuprinsul ziarului • Carnet de cinefil AVANCRONICĂ. Comerţ, cooperaţie, produse • 1965... Fotbal... 1966 Conducătorii de partid şi de stat la carnavalul tineretului Comitetul orăşenesc Bucureşti al U.T.C. a organizat în noaptea Anului Nou un carnaval al tineretului în sălile Palatului Republicii. Au luat parte mii de tineri din întreprinderile şi instituţiile bucureştene, din institutele de cercetări ştiinţifice şi de învăţămînt superior, elevi, studenţi români şi studenţi străini dinaproape 70 de ţări, aflaţi la învăţătură în ţara noastră. Tuturor celor prizinţi,• • noi.r,. 1’ mc'•••?, prim-secretar al CC. al U.T.C., le-a transmis tradiţionalele urări de Anul Nou. Acest revelion al tineretului a avut ca oaspeţi pe tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Birlădeanu, Emil Bodmaraş, Constantin Drăgan, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mizil, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Petre Blajovici, Petre Lupu, Ilie Verdeţ, Mihai Dalea, Manea Mănescu, Vasile Pataimei, Virgil Trofin. La sosire, ei au fost întâmpinaţi cu puternice urale şi ovaţii. Cominatorii de partid şi de stat s-au prins în hore, petrecînd alături de tinerii bucureşteni. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a felicitat călduros organizaţia tineretului comunist, Comitetul Central al U.T.C, întregul tineret al ţării noastre, unindu-le un an rodnic, succes în contribuţia, adusă la opera de desăvîrşire a construcţiei socialismului în ţara noastră. Cuvintele secretarului general al C.C. al partidului nostru au fost primite de tineri cu îndelungi ovaţii, într-o atmosferă de entuziasm general. Au fost momente impresionante, un r.o., prilej de "multe...ca dragoste şi ataşamentului profund pe care tineretul nostru le poartă Partidului Comunist Român şi conducătorilor săi. (Agerpres) La carnavalul de la Palatul Republicii, conducătorii de partid şi de stat în mijlocul tinerilor tmmt w nora kless «st»*» — Veselie şi Revelion 1966 Ieri, duminică, au continuat cererile in fata centrelor de sifoane, in timp ce consumul de bicarbonat a inregistrat un urcuş spectaculos... Revelionul s-a prelungit, aşadar, cu toate „obligaţiile“ de rigoare. Cunoaşteţi, însă, dumneavoastră pe cineva care să se dea în lături de la asemenea plăcute obligaţii, convertite in vin vechi şi sarmale proaspete ? Oricum, presupunind că ar fi existat putinţa unui interviu colectiv cu sutele de mii de bucureşteni aflaţi, în noaptea revelionului, în jurul a mii de mese încărcate cu bucate, răspunsul ar fi fost un categoric nu. E veche tradiţia poporului român de a-şi ura, la clipa de hotar între vechiul şi noul an, fericire şi belşug. Multiplicat în proporţii industriale, pinguşocul, in mii de variante, înnobilează această clipă, dindu-i haina generoasă a dorinţei de mai bine a oamenilor. In anii noştri semnificaţia urării capătă rezonanţe mai profunde. Cei ce muncesc ştiu că fericirea, belşugul depind de activitatea fiecăruia şi de pe rampa de lansare a prezentului luminos ei desluşesc înaripatele contururi ale viitorului. An nou 1966. In numeroase Întreprinderi — printre care „23 August“, „Griviţa Roşie“, „Republica“, Fabrica de confecţii şi tricotaje-Bucureşti etc. — în unităţile de alimentaţie publică, în apartamentele confortabile din noile „orăşele“ ale oraşului revelionul a fost sărbătorit cu veselia cuceritoare şi optimismul tonic caracteristice poporului nostru. Ca o singură mare familie, animaţi de idealuri comune, oamenii muncii din Bucureşti, ca şi din întreaga ţară, au închinat tradiţionalul pahar pentru roadele bogate ale lui 1965, pentru succesele anului 1966. (Continuare in pag. a Ill-a) In noaptea revelionului, la Uzina „23 August" : un pahar pentru izbinzile de miine ! i in Balta Albă A1 începe construirea a 1208 apartamente Cartierului Balta Albă, cunoscut bucureştenilor datorită elegantelor sale construcţii, i se adaugă mereu noi blocuri de locuinţe şi clădiri social-culturale. De pildă, pentru completarea spaţiilor rămase nefolosite in unele microraioane, anul acesta va începe construirea a 10 blocuri însumând 208 apartamente. La realizarea acestora participă întreprinderile de construcţii-montaj nr. 1 și nr. 2. F.le vor avea de executat: I.C.M. nr. 1, 880 de apartamente, dintre care 120 anul acesta, iar I.C.M. nr. 2, 328 de apartamente — 220 fiind cu termen de predare în 1966. Celelalte blocuri vor constitui front de lucru pentru anul 1967. Astăzi dimineaţă la I.C.M. nr. 1 s-a trecut la întocmirea proiectului de organizare a șantierului. Se preconizează ca lucrările la noile blocuri să înceapă peste circa 10 zile. » DELEGAŢIE DE ACADEMICIENI ROMÂNI IN INDIA Azi dimineaţă, a plecat cu avionul, spre India, o delegaţie a Academiei Republicii Socialiste România, formată din acad. Elie Carafoli şi prof. Victor Sahini, membru corespondent al Academiei. Membrii delegaţiei vor participa la cea de-a XI-a adunare generală a I.C.S.U. (Consiliul internaţional al uniunilor ştiinţifice) ce se va ţine între 4 şi 10 ianuarie la Bombay, la întreprinderea „Dîmboviţa" • Primele produse din cele contractate pe 1966 Măsurile luate din timp la întreprinderea „Dîmboviţa“, pentru buna pregătire a producţiei din anul acesta, îşi dovedesc eficacitatea. Astăzi au intrat în fabricaţie 8 modele noi de încălţăminte mecanică, 3 modele de încălţăminte manuală şi 12 modele de articole de marochinărie. Toate acestea,fac parte din produsele, contractate de organele comerţului pe anul 1966. EXCURSII IA SFÎRŞIT OI SĂPIÂMÎNA La sfârşitul acestei săptămâni O.N.T. „Carpaţi“ organizează următoarele excursii : Cu trenul, pentru o zi şi jumătate, la cabanele din Munţii Bucegi. Plecarea sîmbătă după amiază. Zăpada abundentă permite practicarea schiului şi a altor sporturi de iarnă. Cu autocarele, pentru o zi, la Sinaia, Predeal şi la Curtea de Argeş, cu vizitarea Hidrocentralei „Gheorghe Gheorghiu-Dej“, înscrierile se primesc, incepînd de azi, la sediul agenţiei din calea Victoriei 100.  Pardesie din ninoflex Astăzi, la întreprinderea „Arta Modei" a început confecţionarea pardesiilor din ninoflex, un material expandat, impermeabil şi neşifonabil. Peste puţine zile pardesiele se vor găsi în magazinele de specialitate Deşi sîntem în plină iarnă, colectivul acestei întreprinderi lucrează pentru zilele însorite de primăvară şi vară. Au intrat în producţie taioare fantezi, rochii de vară din bumbac şi in, într-o mare varietate de modele, culori şi contexturi. » BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de minut 1 grad. Maxima de ieri, în aer, a fost de plus 4 grade, iar minima din cursul nopţii de minus 2 grade. Timpul probabil de mîine . Vremea se menţine umedă cu cerul schimbător, mai mult noros. Vor cădea precipitaţii temporare. Vînt slab pină la potrivit din vest. Temperatura în scădere uşoară, minima va fi cuprinsă între minus 3 şi minus 1 grad, iar maxima între 1 şi 3 grade. Seara şi dimineaţa ceaţă. * ■ ___ Primirea la Consiliul de Stat a şefilor misiunilor diplomatice Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Marii Adunări Naţionale, Ştefan Voitec, secretarul Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, şi ministrul afacerilor externe, Cornelia Mănescu, au primit vineri la amiază, la Palatul Consiliului de Stat, pe şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în Republica Socialistă România, care au prezentat felicitări cu prilejul Anului Nou. Au prezentat felicitări ambasadorii: Greciei — Alexandre Dimon Argyropoulo, R. S. Cehoslovace — Jaroslav Sykora, R. P. Albania — Răpi Gjermeni, Cubei — Manuel Yepe Menendez, Ghanei — Emmanuel Kodjoe Dadzie, R.P.D. Coreene — Gian Du Hoan, R. P. Polone — Wieslaw Sobierajski, Finlandei — Marţii Johanes Salomies, Indiei — K.R.F. Khimnani, R. P. Mongole — Togoodin Ghenden, R. P. Bulgaria — Gheorghi Bogdanov, Belgiei — Honoré Gambier, R. D. Vietnam — Hoang Tu, Franţei — Jean Louis Pons, Suediei — Olof Gustav Bjurström, Italiei — Niccolo Moscato, Indoneziei — Sambas Atmadmata, R. D. Germane — Ewald Moldt, Marii Britanii — Leslie Charles Glass, Japoniei — Akira Shigemitsu, R.S.F. Iugoslavia — Iaksa Petrici, Statelor Unite ale Americă — Richard H. Davis, Elveţiei — Charles Albert Dubois ; miniştrii: Olandei — J. B. Haverkorn Van Rijsewijk, Izraelului — Zvi Ayalon; însărcinaţii cu afaceri ad-interim ai: Uruguayului •— A. Guani, Chile — J. Coutts, Braziliei — J. T. Oliveira, Republicii Arabe Unite — M. Badawi, Argentinei — R. B. Serigos, Turciei — A. Coban, Austriei — Fr. Irbinger, R. P. Ungare — G. Kalmar, R. P. Chineze — Van Tun, Uniunii Sovietice — I. A. Iliuhin. Mulţumind şefilor misiunilor diplomatice pentru felicitările şi urările exprimate, preşedintele Consiliului de Stat, Chivu Stoica, în numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, al Consiliului de Miniştri şi al Marii Adunări Naţionale, a transmis diplomaţilor străini cele mai bune urări de sănătate, de prosperitate popoarelor ţărilor pe care le reprezintă şi a toastat pentru prietenie, colaborare internaţională şi pace. Decanul corpului diplomatic, ambasadorul Greciei — Alexandre Cimon Argyropoulo, a toastat în sănătatea conducătorilor de stat români, pentru prosperitatea poporului român. (Agerpres) Prima zi de muncă în primul an al cincinalului Activitate însufleţită — eficienţă economică sporită Azi dimineaţă, mii de oameni au desprins prima filă din calendarul de muncă al cincinalului. Dacă un fotoreporter ar fi putut surprinde, în aceeaşi secundă, această primă clipă de lucru din noul an, ar fi înregistrat pe peliculă aceeaşi dîrzenie şi acelaşi entuziasm — pe chipul oţelarului de la Uzina „23 August" şi al cercetătorului din laboratoarele institutelor, pe chipul ţesătoarei de la Ţesătoria de relon „Panduri“ şi al constructorului aflat pe oricare din verticalele Bucureştiului. însufleţirea unanimă a oamenilor muncii exprimă hotărîrea lor neabătuta de a traduce în viaţă luminoasele Directive ale partidului, cu privire la dezvoltarea în continuare, în ritm susţinut, a economiei şi culturii, îndeplinind, în mod exemplar, prevederile desenatului, colectivele de muncă din fiecare fabrică şi uzină, şantier şi institut de cercetare, au pregătit, din vreme, toate condiţiile pentru realizarea ritmică a sarcinilor de plan încă din cea dinţii zi de muncă a anului 1966, primul an al cincinalului. Am surprins, în primele ore ale acestei dimineţi, cîteva aspecte din activitatea oamenilor muncii din întreprinderile şi instituţiile bucureştene. La ora 7, ne aflam în biroul directorului Uzinei „Laromet“, tov. I. Perianu. Tradiţionala urare „La mulţi ani“ a fost „tradusă“ de interlocutorul nostru într-o scurtă declaraţie despre modul în care colectivul întreprinderii s-a pregătit pentru... mai multe succese. — Una dintre principalele noastre preocupări, ne-a spus el, este legată de mai buna folosire a capacităţilor de producţie pentru obţinerea unei producţii ritmice şi a unor produse de calitate tot mai bună. De exemplu, incepînd de azi dimineaţă, în sectorul piese lucrate, în urma reamplasării utilajelor şi instalaţiilor, s-a obţinut o sporire a capacităţii de producţie de 64 la sută. La spusele directorului, am adăugat, în timpul popasului la Uzina „Laromet", cuvîntul unor muncitori, exprimat lapidar pe primul grafic al întrecerii socialiste, pe anul 1966. De pildă, brigada de laminatori, condusă de Gheorghe Săndulescu, a reuşit ca până la ora 8.30 să înregistreze o depăşire a sarcinilor de plan estimată la peste 8 la sută. Tzina de pompe Bucureşti. Conlectivul Întreprinderii pregăteşte „albii“ mai Încăpătoare Dunării, Siretului, Lotrului... Fireşte, este vorba de tipurile de pompe, cu aceste denumiri simbolice, pentru care au fost adoptate măsuri corespunzătoare privind îmbunătăţirea performanţelor şi crearea unui deca(Continuare în pag. a XII-a) S. Helban P. Irimescu P. Toacă In timpul primirii la Consiliul de Stat SQ I hi fp] O strângere de mină pe 1966 între maistrul Ion Triţă şi caruselistul Gh. Georgescu din secţia mecanică reductoare a Uzinei „Vulcan”