Informatia Bucureştiului, ianuarie 1967 (Anul 14, nr. 4166-4190)

1967-01-03 / nr. 4166

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VĂ! ZIAR AL COMITETULUI ORĂŞENESC BUCUREŞTI AL P. C. R. ŞI AL SFATULUI POPULAR AL ORAŞULUI BUCUREŞTI Anul XIV - Nr. 4166 4 PAGINI 25 BANI Marţi 3 ianuarie 1967 CUVINTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al C al R.r rostită la posturile de radio televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţene şi cetăţeni, Peste cîteva minute anul 1960 — an încununat de mari realizări ale poporului român în întreaga viaţă socială, de afirmare activă a ţării noastre pe arena internaţională — se va adăuga la cronica glorioasă a Republicii Socialiste România, îmbogăţind cu o nouă pagină istoria milenară a patriei. Cea mai de seamă realizare obţinută de poporul nostru în 1966 este încheierea cu succes a primului an al planului cincinal. Forţele de producţie ale ţării au continuat să se dezvolte, avuţia naţională a sporit, s-a ridicat nivelul de trai al maselor, s-au petrecut noi schimbări calitative în direcţia dezvoltării democraţiei, înfloririi naţiunii noastre socialiste. Rezultatele de seamă dobîndite în toate domeniile de activitate reprezintă un izvor de îndreptăţită mîndrie patriotică pentru întregul popor. Doresc să evidenţiez cu deosebire hărnicia, talentul şi capacitatea muncitorilor, ţăranilor şi intelectualilor, entuziasmul şi abnegaţia dovedită de toţi cei ce muncesc, fără deosebire de naţionalitate în înfăptuirea politicii marxist-leniniste a partidului nostru, în vasta activitate închinată propăşirii patriei. în acest prag de an nou, conducerea partidului şi statului adresează tuturor locuitorilor ţării cele mai calde felicitări pentru succesele obţinute în măreaţa operă de construcţie a României socialiste. Dragi tovarăşi, Intîmpinăm anul 1967 cu încredere şi optimism, cu hotărîrea nestrămutată de a adăuga noi înfăptuiri edificiului înălţat de poporul român în anii socialismului, de a face noi paşi înainte spre măreţele ţeluri stabilite de Congresul al IX-lea al partidului. Analizînd sarcinile anului viitor, recenta plenară a Comitetului Central al partidului a subliniat, într-un spirit de înaltă exigenţă comunistă, necesita- tea ridicării pe un plan superior a întregii activităţi economice, marile îndatoriri ce revin în acest sens organelor de partid şi de stat, tuturor oamenilor muncii. Plenara a relevat importanţa deosebită a perfecţionării muncii în toate direcţiile, în toate sectoarele vieţii sociale, aceasta fiind o cerinţă imperioasă pe care ne-o impune legea dialectică a dezvoltării societăţii, pe care ne-o dictează răspunderea faţă de viitorul ţării. Dezbaterile Marii Adunări Naţionale — înaltul sfat al ţării — au evidenţiat adeziunea deplină a tuturor categoriilor sociale ale ţării faţă de măsurile elaborate de conducerea partidului şi statului, hotărîrea fermă a celor ce muncesc de a înfăptui neabătut politica internă şi externă a Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor vitale ale întregului popor. Ne exprimăm încrederea că anul care vine va aduce succese tot mai mari în construcţia socialismului, în viaţa minunatului nostru popor, în făurirea viitorului strălucit al cumpei noastre patrii. Anul care a trecut a fost un an de activitate intensă a partidului şi guvernului ţării pe planul politicii internaţionale, pentru dezvoltarea şi întărirea relaţiilor de prietenie şi colaborare multilaterală cu toate ţările socialiste, pentru lărgirea cooperării cu toate statele, indiferent de orînduirea lor socială, pentru securitate internaţională şi pace între popoare. Opinia publică din ţara noastră, ca şi din întreaga lume, a condamnat ferm continuarea şi intensificarea războiului agresiv al Statelor Unite împotriva Vietnamului. Partida şi statul nostru, întregul popor cel cu hotarire se pune capăt acestei agresiuni, își manifestă activ solidaritatea cu lupta eroică a poporului vietnamez, cu lupta popoarelor împotriva colonialismului, a imperialismului, pentru dreptul lor sacru de a-și hotărî singure destinul. Fie ca anul ce vine să înregistreze noi progrese pe calea afirmării principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale in relaţiile dintre state, pe calea luptei pentru democraţie şi socialism, să aducă noi împliniri aspiraţiilor poporului român, ca şi ale tuturor popoarelor, spre pace şi colaborare internaţională, înainte de a suna prima bataie de ceas a noului an, să ridicăm paharul pentru toţi acei care prin munca lor eroică şi entuziastă dau viaţă politicii partidului: clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, întregul nostru popor . Pentru Partidul Comunist Român — conducătorul încercat al celor ce muncesc ; Pentru prosperitatea patriei noastre, Republica Socialistă România; Pentru pace şi colaborare între popoare. Vă urez, dragi tovarăşi, succese şi mai mari în muncă, sănătate, fericire în viaţa personală, împlinirea tuturor dorinţelor dumneavoastră de mai bine. LA MULȚI ANI! La prima \\\\\\\\\\\m\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\v bătaie de ceas \\\\\\\\\\\\\\\m a noului an v\\\\\\\\\\\\\m în mijlocul metalurgiștilor de la „23 August" Conform unei tradiții de mult tricelvenite, fin acest an numeroși metalurgiști (aproape 600) de la Uzinele „23 August“ au petrecut împreună relelionul. Ne este aproape imposibil să descriem veselia, voia bună şi molipsitoarea bună dispoziţie care au caracterizat masa acestei mari familii. Asta pentru că fiecare comesean avea numeroase motive să fie bine dispus, să bea pină la fund vinul din pahar. In special însă, s-a toastat pentru succesele înregistrate în anul care a trecut şi bineînţeles pentru cele viitoare. Acum, la hotar de an nou, cu toate că multe din realizările metalurgiştilor sunt cunoscute deja în afara uzinei, este bine să mai amintim cîteva dintre ele. In 1966 au fost asimilate şi introduse în fabricaţie importante produse necesare economiei noastre naţionale, aşa cum este şi locomotiva Diesel de 1250 cp cu transmisie hidraulică; au fost executate şi livrate marilor şantiere industriale ale patriei zeci de tone de utilaje moderne, în special pentru marile combinate de la Galaţi (furnale şi instalaţii pentru laminorul de tablă) şi bruzi (rase sferice), au fost proiectate şi montate noi tipuri de motoare cu performanţe tehnice ridicate, a crescut râspunderea pentru calitatea produselor, pentru „marca fabricii“. Toate acestea şi multe alte succese, au fost motive temeinice pentru ca cei prezenţi, printre care vechi cunoştinţe, oameni apreciaţi pentru aportul lor adus la îndeplinirea planului de producţie (ing. Ion Răduţ, şefii de echipă Gheorghe Iluruc, Ştefan Giac, maistrul Marin Guşu, ajustorul Alexe Radu, modelierii l Petre Scăunaş şi Gheorghe Oprea) , să ridice paharul şi să-şi ureze sănătate, fericire şi noi şi însemnate succese în muncă şi in viaţa personală. Conviingerea tuturora, a întregului colectiv de aici, este că în anul care a luat „startul“ de puţin timp, activitatea de producţie poate fi in continuare îmbunătăţită, că pentru aceasta sint rezerve care aşteaptă să fie valorificate. Dar să revenim la petrecere. Mai sînt numai cîteva minute şi „bătrînul“ an 1966 va preda ştafeta tînărului, foarte tînărului an 1967. Timpul se scurge cu repeziciune, în sfirşit, acele, ceasornicelor se suprapun în dreptul orei 12. Sala răsună de urale, tradiţionalul „La mulţi ani“ este rostit în cor de sute de voci. Un copil simbolizînd anul 1967, adre- P. Toacă L. Dumitrescu T. Caranfil (Continuare în pag. a 3-a) • Sesiune de examene în învăţămîntul de cultură generală fără frecvenţă Intre 4 şi 13 ianuarie Examinarea In sesiunea planul de invăţămlnt. 1963 se va desfăşura prima 1 constă dintr-o lucrare Admiterea la examenele sesiune de examene inscrisă din prima Jumăta din sesiunea a II-a este învăţămîntul de cultură te a materiei, prevăzută condiţionată de prezentagenerală fără frecvenţă a in programa şcolară a fidrea elevului la toate proacestui an şcolar. cărui obiect de studiu din cele scrise din sesiunea I. Primirea la Consiliul de Stat a şefilor misiunilor diplomatice Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Marii Adunări Naţionale, Ştefan Voitec, secretarul Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, şi ministrul afacerilor externe, Corneliu Mănescu, au primit în ziua de 31 decembrie, la Palatul Consiliului de Stat, pe şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în Republica Socialistă România, care au prezentat felicitări cu prilejul Anului Nou. Au prezentat felicitări ambasadorii : Cubei — Manuel Yepe Menendez, Turciei — Semsettin Arif Mardin, R.P. Polone — Wieslaw Sobierajski, Indiei — R.R.F. Khimani, R.P. Mongole — Togoodin Ghenden, R.P. Bulgaria — Gheorghi Bogdanov, Belgiei — Honoré Cambier, R.D. Vietnam — Hoang Tu, Franţei — Jean Louis Pons, Suediei — Olof Gustav Bjurström, Italiei — Niccolo Moscato, Austriei — Johann Manz, R.P. Ungare — József Vince, Indoneziei — Sambas Armadinata, R.D. Germane — Ewald Moldt, Marii Britanii — Leslie Charles Glass, Japoniei — Akira Shigemitsu, R.S.F. Iugoslavia —Iaksa Petrici, R.S. Cehoslovace — Cesimir Cisar, Uniunii Sovietice — A. V. Basov, Finlandei — Björn Olof Alholm, R. P. Albania — Iosif Pogace, Olandei — Joost B. Haverkorn van Rijsewijk, Iranului — Sultan Hossein Vakili Sanandaji, Republicii Islamice Pakistan — Ahsan-ul-Haque, însărcinaţii cu afaceri ad-interimar, Chile — Jaime Coutts, Argentinei — Hernan Sixto Fernandez, Izraelului — Mordechai Avgar, Greciei — Spyros A. Adamopoulos, R.P. Chineze — Van Tun, Republicii Arabe Unite — Mahmoud Badawi, Braziliei — M. C. de Maraes Pitao, Statelor Unite ale Americii — Joseph W. Neubert, Elveţiei — Wilhelm Doppler, R.P.D. Coreene — Riăm Gion Riăn.”"»" Mulţumind şefilor misiunilor diplomatice pentru felicitările şi urările exprimate, preşedintele Consiliului de Stat, Chivu Stoica, în numele Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniştri şi al Marii Adunări Naţionale a transmis diplomaţilor acreditaţi în ţara noastră cele mai bune urări de sănătate, de prosperitate popoarelor din ţările pe care le reprezintă, toastînd pentru pace, prietenie şi colaborare internaţională. Decanul corpului diplomatic, Manuel Yepe Menendez, ambasadorul Republicii Cuba, a toastat în sănătatea conducătorilor de stat români, pentru prosperitatea poporului român, pentru pace şi prietenie între popoare. In timpul primirii la Consiliul de Stat  Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra s-a întors din turneu Simbătă dimineaţă colectivul Teatrului „Lucia Sturdza Bulandra“ care a efectuat un turneu in Uniunea Sovietică s-a intors in patrie. Artiştii români au susţinut spectacole la Leningrad şi Moscova cu „D-ale carnavalului”, „Opera de trei parale”, şi „Jurnalul unui nebun”. • Excursii cu autocarele O.N.T., agenţia Bucureşti, organizează excursii cu autocarele pe Valea Prahovei pentru practicarea sporturilor de iarnă. Plecarea duminică, 8 ianuarie ora 7, din Piaţa Gheorghe Gheorghiu-Dej, înscrierile se primesc începînd de azi la sediile agenției din calea Victoriei 100, bd. Republicii 4 și 63. Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET pentru stabilirea datei alegerilor de deputaţi in sfaturile populare comunale Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Art. unic. Alegerile de deputaţi pentru data de 5 martie 1967. Constituirea sfaturilor populare comunale 1967. România decretează: sfaturile populare comunale vor avea loc la noi alese se va face după data de 7 martie Președintele Consiliului de Stat, CHIVU STOICA Prima zi de muncâ — 1967 Hotărire unanimă: creşterea eficacităţii activităţii economice Noul an, început în elinchel de altare, primit cu tonice urări de elşug şi fericire, a continuat azi în faţa strungurilor şi a tablourilor de comandă, a retortelor din laboratoare şi a cuptoarelor împurpurate, pe schele pretutindeni. Prima zi de muncă din cel de-al doilea an al cincinalului a fost întîmpinată cu entuziasmul şi avintul caracteristic oamenilor muncii din ţara noastră, de toate profesiile, de toate vîrstele, însufleţiţi de obiectivele mobilizatoare stabilite de partid, ei sunt hotărîţi să contribuie cu întreaga lor capacitate la creşterea eficacităţii activităţii economice - cale sigură pentru continua înflorire a patriei socialiste, pentru sporirea nivelului de trai al fiecăruia. Ca în toate oraşele ţării, bucureştenii au pornit din prima zi de activitate profesională cu dîrza voinţă de a îndeplini în cele mai bune condiţii sarcinile de plan pe 1967. Au fost luate din vreme măsurile pentru a se obţine, încă de la înceutul anului, o producţie ritmică, pe aza unei mai bune organizări a fabricaţiei. Multe dintre aceste măsuri sunt rodul propunerilor făcute de muncitori, ingineri şi tehnicieni, privind valorificarea superioară a rezervelor interne. Reporteri ai ziarului nostru au poposit, in primele ore ale acestei dimineţi, în diferite fabrici şi uzine, pe şantiere. Ei au fost, astfel, martorii celor dinţii succese consemnate pe graficele întrecerii socialiste în 1967. Azi dimineaţă, cînd colectivul Atelierelor de reparat vagoane Bucureşti-Triaj a inaugurat prima zi de muncă, erau pregătite toate condiţiile pentru a se lucra ritmic şi cu indici de calitate supe(Continuare In pag. a 2-a) n prima zi de muncă a noului an, cu un minut înainte de pornirea puternielor maşini, strungarii Ion Gheorghe şi Jean Drăghescu, de la Uzina de pompe, îşi urează tradiţionalul : „La mulţi ani“. Foto : Al. Babic Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET pentru numirea tovarăşului Ilie Verdeţ în funcţia de prim vicepreşedinte a! Consiliului de Miniştri Consiliul de Stat al Republicii Soialiste România decretează : Art. unic.— Tovarăşul llie Vereţ se eliberează din funcţia de vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri şi se numeşte în funcţia de prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri. Preşedintele Consiliului de Stat, CHIVU STOICA In aceste zile, în şcoli, la Palatul pionierilor, la casele de cultură ale tineretului, au loc diferite manifestări cultural- educative la care participă şi numeroşi elevi aflaţi în vacanţă. Printre cele mai îndrăgite acţiuni distractive se numără : carnavalul „Feerie pe gheaţă“ ce se desfăşoară de două ori pe zi în sălile de sport ale Palatului pionierilor, concursurile de patinaj organizate pe patinoarele „23 August“ şi „Floreasca“, vizionările de spectacole şi filme destinate elevilor etc. în fotografie un grup de elevi ai Şcolii generale nr. 175 din raionul Griviţa Roşie la întîlnirea cu mult aşteptatul Moş Gerilă. Premiile „ Vasile Alecsandri La concursul „Vasile Alecsandri“ pentru piese într-un act, piese pentru teatru de păpuşi şi piese pentru teatru şcolar ediţia 1966, organizat de către Comitetul de Stat pentru Cultură şi Artă au fost acordate următoarele premii şi menţiuni: premiul I — „Iancu la Halmagiu“ de Paul Everac; premiul 11 — „Lămîie şi portocală“ de Ştefan Caralamb şi „A doua moarte“ de Valentin Munteanu; premiul III — „Capul Brîncovenilor“ de Mihai Georgescu şi „Unde-s marile iubiri“ de Silvia Andreescu şi Teodor Mănescu; menţiuni — „Necunoscuta“ de Constanţa Marin, „Inamicii“ de Dumitru Solomon, „O apărare ciudată” de Ionel Hristea. Pentru teatru şcolar — premiul I nu s-a acordat ; premiul lI — „Călătorie peste trei mări de Dumitru Stanciu ; premiul III — „Cui ii este frică la urmă“ de Alecu Popovici; menţiuni — „Taina campionului“ de Constantin Teodori şi Erica Petruşa, „Muşchetarii şi sufleorul“ de Traian Lalescu şi „Acţiunea F. D “ de Alexandru Adrian. Pentru teatru de păpuşi — premiul I — „O fetiţa caută un cîntec“ de Alecu Popovici ; premiul lI — „Orele lui Miluit“ de Xenia Roman; premiul III — „Pană Albă dispărut“ de Margareta Diaconu ; menţiune — „Anul vechi a plecat, bine ai venit An Nou“ de Viniciu Gafiţa. ÎNTÎLNIRE CU VIAŢA Sunetele gongului, care ne vestiseră sosirea Anului nou se stinseseră : luminile steluţelor multicolore ale artificiilor care brăzdaseră cerul, în cea mai sărbătorită noapte a anului, păliseră parcă şi ele în faţa strălucirii noului. Atunci cu un strigăt triumfal şi-au anunţat sosirea cei dinţii cetăţeni ai tînărului an 1967, întilnirile cu viaţa au avut loc în maternităţile oraşului. Dar să facem cunoştinţă cu ei, la ora 0,20 a sosit primul dintrei noii cetăţeni ai Capitalei, fiul familiei Mazilu. Sosirea a fost sărbătorită în sala de naşteri a maternităţii spitalului „Dr. G. Marinescu“. Zece minute mai tîrziu, n-a vrut sub nici un motiv să fie punctuală, a venit, la intîlnirea cu viaţa la maternitatea Filantropia şi o fetiţă dolofană, primul copil al tovarăşei Rodica lidia Simul. Ei sînt primii bucureşteni ai anului 1967 ! Maternitatea Ciuleşti a fost onorată la ora 4,05 de primul flăcău al soţilor Ileana şi Gheorghe Nicolau. In prima zi a anului 1967 au fost înregistrate şi primele recorduri. Vreţi să cunoaşteţi recordul şi pe recordmanul zilei ? Este feciorul Eugeniei Luscan. Are 4 kilograme şi jumătate. Ii urăm să crească şi să trăiască mulţi ani şi să aibă parte în viaţă numai de recorduri. După o statistică sumară (ne aparţine) privind sporul populaţiei Capitalei în prima zi a anului 1967, reiese că băieţii au intiietatea: circa 59 la sută din născuţii zilei de 1 ianuarie. Gh. Niculiţă • ULTIMELE ŞTIRI SPORTIVE Lotul olimpic de fotbal al ţării noastre a sosit la Montevideo unde va intilni mntine formaţia locală Cerro. In Uruguay tinerii noştri fotbalişti vor mai susţine un joc (la 3 ianuarie, cu o selecţionată uruguayană), după care se vor deplasa în Chile pentru două meciuri (10—13 ianuarie). • Concursul International de patinaj viteză de la Oslo a fost cîştigat de sportivul sovietic Kaplan cu 139,327 p, urmat de compatriotul său Matuşevici cu 179,963 p şi de olandezul Verkerk cu 180,180 p. • La Winnipeg (Canada) are loc un mare turneu internaţional de hochei pe gheaţă, dotat cu „Cupa centenarului”. Primele rezultate : U.R.S.S. — S.U.A 7-1 (3-0, 4—0, 0—1) ; Canada - Cehoslovacia 5—3 (3—0, 2—0, 1—3). Cunoscutul atlet australian Bon Clarke va evolua, la 33 ianuarie, la Milano, într-un concurs Internaţional de cros. • Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICĂ: Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de minus 2 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 0 grade iar minima din cursul nopţii de minus 2 grade. Timpul probabil de inline. Vremea se menţine umedă cu cerul acoperit, favorabil precipitaţiilor mai ales sub formă de ploaie. Vîntul va prezenta intensificări temporare. Temperatura minimă va fi cuprinsă între minus 2 şi 0 grade iar maxima intre 0—2 grade. Seara şi dimineaţa ceaţă. Pentru 5, 6 şi 7 ianuarie . Vreme in curs de răcire. Cerul va fi mai mult acoperit. Ninsori slabe. Vinul potrivit. Temperatura in scădere.