Informatia Bucureştiului, februarie 1967 (Anul 14, nr. 4191-4214)

1967-02-01 / nr. 4191

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ ! INFORMAȚIA ZIAR AL COMITETULUI ORĂŞENESC BUCUREŞTI AL P. C. R. ŞI AL SFATULUI POPULAR AL ORAŞULUI BUCUREŞTI Anul XIV — Nr. 4191 4 PAGINI 25 BANI Miercuri 1 februarie 1967 • Agendă de concurs Mîine, începe prima fază a celui de-al VIII-lea concurs al formaţiilor artistice de amatori în raioanele ÎS Februarie, Griviţa Roşie şi Nicolae Bâlcescu. • La ora 16, la clubul I.S.B. se prezintă în concurs printre altele echipele de la I.S.B., I.T.B. Direcţie, cooperativa „Arta modei“. • La ora 16, în sala clubului Monetăriei evoluează formaţiile de la I.S.P.I.F., Viscofil şi Bere Rahova. fi La ora 10, in sala Direcţiei regionale C.F.R. se vor întrece echipele de la „Dacia" şi Direcţia regională C.F.R. S-A DESCHIS Restaurantul cu autoservire „Lipscani“ După efectuarea diferitelor lucrări de modernizări, transformări și dotări interioare, astăzi la prînz şi-a reînceput activitatea restaurantul cu autoservire ,,Lipscani". Unitatea prezintă o formă nouă de servire : consumatorul nu mai achită costul preparatelor la capătul liniei de autoservire, ci la casa de la ieşire. Timpul de staţionare se reduce astfel foarte mult. Restaurantul cu autoservire „Lipscani va funcţiona Intre orele 11—21. Aici se va putea servi deci şi masa de seară. Colectivul de creaţie al întreprinderii „Crinul“ a realizat noi modele de articole pentru copii pînă la 2 ani: bluziţe, pijamale, baveţele, botoşei şi pleduri. Se va lărgi astfel LA UZINA „GRIVIŢA ROŞIE“ cu încă 15 articole gama sortimentelor executate de către această întreprindere. La executarea noilor articole se vor folosi tricoturi imprimate cu colorit pastelat, cit şi tricoturi pluşate care pe lingă faptul că sunt călduroase, sunt şi foarte aspectuoase. Azi dimineaţă, a început în Capitală o largă acţiune de vaccinare antipoliomielitică a copiilor în vîrstă de la 3 la 15 luni. Vaccinarea se efectuează la domiciliul copiilor de către echipe de medici. Se administrează monovaccinul tip 1. A doua administrare se va efectua între 7 și 10 martie cu monovaccin tip III, iar a treia între 12 și 15 aprilie cu monovaccinul tip II. Vaccinul antipoliomielitic este preparat în laboratoarele Institutului „Dr. I. Cantacuzino“, în aceste zile, în Capitală se efectuează, in continuare, şi vaccinarea antitetanică a persoanelor adulte. Această acţiune profilactică se desfăşoară în cadrul circumscripţiilor sanitare teritoriale, în instituţii şi întreprinderi. La 6 februarie începe ÎNSCRIEREA DOBÎNZILOR LA C. E. C. Incepînd cu data de 6 februarie 1967, titularii libretelor de economii cu dobîndă, libretelor cu dobîndă şi cîştiguri şi libretelor de economii cu dobindă şi cîştiguri în autoturisme se pot prezenta la unităţile C.E.C. în vederea înscrierii dobînzilor cuvenite pentru sumele păstrate la C.E.C. in anul 1966. Operaţiunea de înscriere se efectuează la casele raionale sau agenţiile C.E.C. care au emis libretele respective. Pentru a evita eventualele deplasări, depunătorii care au librete emise de unităţile C.E.C. din alte localităţi decît cele din oraşul Bucureşti pot solicita să li se înscrie dobînzile prin unităţile C.E.C. din Capitală. înscrierea dobînzilor se poate face in tot cursul anului la prezentarea libretelor. • VACCINAREA ANTIPOLIOMIELITICA Articole din tricot pentru copii mici Se vor reduce consumările specifice de metal Acţiunea iniţiată de comitetul de partid al Uzinei „Griviţa Roşie“ pentru reducerea consumurilor specifice de metal, a continuat ieri după amiază cu o nouă consfătuire de lucru. De această dată, şi-au spus cuvîntul muncitorii, tehnicienii şi inginerii sectorului metalurgic. Iată cîteva din măsurile adoptate pe baza propunerilor făcute în consfătuire: — Extinderea, în cadrul turnătoriei de oţel, a maselotajului exoterm. — Îmbunătăţirea tehnologiilor de fabricaţie, şi reproiectarea unor repere. — înlocuirea debitării oxi-acetilenică cu debitarea mecanică. — Trecerea de la forjarea liberă la forjarea in matriţă şi altele. GALERIILE DE ARTA ale Fondului Plastic din bd. Magheru nr. 20, vor găzdui, începind de miine, expoziţia lui Vasile Dobrian. Cele aproximativ 40 de lucrări sunt linogravuri în culori. Vernisajul va avea loc la ora 18. Pe Dumitru Florica din comuna Vrînceni, raionul Alexandria, l-am intîlnit ieri la o stafie de benzină alimentindu-şi automobilul pe care cu o zi înainte îl scosese dintr-o... pungă. L-am felicitat pe cîştigător și l-am sfătuit să se obişnuiască cu. .. apa minerală. ■ CONSILIUL pentru rezervele federale din S.U.A. a comunicat ieri că, la 31 decembrie 1966, rezervele de aur ale Statelor Unite se găseau la cel mai scăzut nivel din ultimii 30 de ani. Principala cauză a acestei scăderi ar fi, după unii, faptul că Franţa a convertit în aur, anul trecut, 601 milioane de dolari. Cercurile economice americane apreciază însă că stocurile de metal preţios ale S.U.A. vor continua să scadă, chiar dacă Franţa va înceta convertirea rezervelor sale de dolari in aur. Aşa s-a întîmplat în ultimele trei luni ale anului trecut, cînd Franţa n-a schimbat nici un dolar. ■ UN NOU accident precosmic în S.U.A.: doi aviatori au fost arşi de vii, în condiţii similare cu cele care au provocat vineri moartea celor trei cosmonauţi în cabina „Apollo". In timp ce specialiştii N.A.S.A. îşi exprimă scepticismul faţă de posibilităţile comisiei de anchetă de a stabili cauzele catastrofei de la Cape Kennedy, la San Antonio, unde a avut loc accidentul de ieri, s-a deschis o nouă anchetă. LA ŞEDINŢA de marţi a Congresului Partidului Socialist din Austria, Bruno P. Pittermann, preşedintele partidului, şi-a anunţat hotărîrea de a renunţa la mandatul său. Hotărîrea sa s-ar datora înfrîngerii suferite de socialişti în ultimele alegeri legislative. Ca eventuali succesori la preşedinţia partidului sînt indicaţi, de către observatori, foştii miniştri Bruno Kreisky şi Hans Czettel. ■ IN CURSUL primelor sale convorbiri de la Bruxelles, primul ministru englez, Wilson, a pledat pentru rezolvarea „divergenţelor pe plan economic" ca o cale de a se pune capăt şi „divergenţelor politice". După cum se ştie, însă, tocmai problemele politice şi, îndeosebi, „relaţiile speciale" anglo-americane, constituie una din cauzele principale care stau în calea aderării Angliei la Piața comună. in parcul „Progresul" se construieşte: 0 NOUA SALĂ DE SPORT In parcul din strada Dr. Staicovici se va înalta o modernă sală de sport a clubului „Progresul". Construcţia constă, în principal, dintr-un grup de clădiri cu diferite funcţionalităţi. Distingem două zone : prima include hala care va adăposti sala de antrenamente, iar cea de-a doua clădiri de anexă şi de deservire generală. La parter se vor afla vestiare cu grupurile sanitare, o cameră pentru instalaţia de ventilaţie, centrala termică, magazia pentru materialele grele folosite la antrenament. La etajul I vor fi dispuse camerele pentru antrenori şi arbitri, iar la etajul II depozitele de materiale uşoare, precum şi staţia de radioficare. Sala va fi împărţită în trei compartimente mari. Se vor putea efectua astfel, simultan, antrenamente la trei ramuri de sport. Complexul sportiv va fi dotat cu instalaţiile şi materialele necesare : ring de box, saltele pentru lupte, aparataj pentru scrimă, panouri de baschet, stîlpi şi plase pentru volei, porţi de handbal, aparataj complet pentru gimnastică etc. Din punct de vedere constructiv s-a mers în principal pe utilizarea prefabricatelor (stîlpi, grinzi, chesoane). Stadiul fizic al lucrărilor ? La anexă s-a turnat placa peste parter, concomitent cu efectuarea zidăriei și montarea tîmplăriei exterioare. La sală au fost ridicate toate grinzile pretensionate, inclusiv 60 la sută din chesoane. C. Ene • Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de minus 13 grade. Maxima de ieri în aer a fost de minus 7 grade, iar minima din cursul nopţii de minus 13 grade. Timpul probabil de mîine. Vremea se menţine friguroasă, mai ales noaptea. Vînt in general slab. Temperatura aerului : minima va fi cuprinsă între minus 16 şi minus l1 grade, iar maxima între minus 6 şi minus 4 grade. Ceaţă slabă dimineaţa. Pentru zilele de 3, 4 şi 5 februarie . Vreme în încălzire treptată. Vor cădea ploi slabe. Vînt potrivit din sectorul vestic. COORDONATELE îndeplinirii ritmice a planului de investiţii Realizarea investiţiilor din anul acesta, aşa cum a arătat tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Plenara C.C. al P.C.R. din decembrie 1966 , este hotăritoare pentru întregul cincinal. Aceasta impune măsuri eficiente, in toate sectoarele economiei, pentru executarea în tot cursul anului, in mod ritmic, a tuturor obiectivelor. Alături de alte Întreprinderi şi instituţii, Filiala oraşului Bucureşti a Băncii de Investiţii — care finan____________ ţează investiţiile din Capitală şi creditează o serie de unităţi de construcţii, precum şi institute de proiectare , are sarcini însemnate în acest domeniu. Lucrătorilor noştri le revine între altele şi misiunea de a desfăşura o activitate operativă de urmărire şi control asupra judicioasei folosiri a sumelor de bani puse la dispoziţie întreprinderilor şi instituţiilor, de a sprijini efectiv organele care concură la punerea în funcţiune a obiectivelor. Analizele întreprinse la diversele obiective aflate în construcţie atestă în numeroase cazuri preocupări sporite pentru respectarea termenelor de predare, paralel cu îmbunătăţirea calităţii lucrărilor. Se constată, în primul rînd, că, atunci cînd proiectanţii, constructorii, furnizorii de materiale şi beneficiarii de investiţii şi-au sincronizat activitatea, îndeplinindu-şi în termen, fiecare dintre ei, obligaţiile asumate, capacităţile de producţie sau obiectivele social-culturale au intrat în funcţiune la data prevăzută sau chiar înaintea termenelor finale stabilite. îmi permit însă să spun că nu în toate cazurile factorii care concură la realizarea lucrărilor de investiţii au acţionat ferm în vederea asigurării unei activităţi ritmice pe şantiere. Printre altele, nu se asigură întotdeauna la timp documentaţiile tehnice. De pildă, la „Policolor“ lipsesc şi acum detaliile de execuţie şi montaj la proiectul predat de IPROSIN la 3 septembrie 1966, privind „instalaţiile electrice şi aparatele de măsură şi control“. In unele situaţii, termenele de livrare a materialelor şi utilajelor nu sunt respectate nici chiar de către secţiile de producţie ale aceleiaşi unităţi. De exemplu, utilaje in valoare de 1 400 000 lei necesare pentru investiţiile de la Uzinele „23 August", cu termene de livrare începind din 30 mai pînă la 20 noiembrie 1966, n-au fost livrate la timp de către propriile secţii de producţie. în afară de situaţiile amintite, trebuie spus că uneori livrarea utilajelor tehnologice n-a fost corelată cu datele prevăzute in graficele de montaj, cu necesităţile impuse de rit- IULIU JEBELEAN director adjunct la Filiala oraş Bucureşti a Băncii de Investiţii (Continuare în pag. a 3-a) O SITUAŢIE NEFIREASCA . Principalul debuşeu al achiziţiilor de artă — DEPOZITUL „Valorificarea achiziţiilor, mai ales în ultimii ani, ne preocupă în mod cu totul special" — ne-a răspuns tov. Nicolae Delaport, secretarul Comisiei de artă plastică a Comitetului de cultură, şi artă al oraşului Bucureşti, încurajaţi de această afirmaţie, am pornit pe urmele lucrărilor achiziţionate în anul 1966. CIFRE ŞI „SITUAŢII“ Există pe lingă Comitetul de cultură şi artă al oraşului Bucureşti, o comisie de specialişti care achiziţionează din fiecare, expoziţie personală, retrospectivă şi de grup, lucrări de pictură, sculptură, grafică şi artă decorativă. Cite şi cum se fac aceste achiziţii, încotro o iau ele, vom vedea îndată. Ca să fim siguri că nu greşim, am pornit de la cifre. — Cite lucrări au fost achiziţionate in 1966 ? — Din 34 de expoziţii de pictură s-au cumpărat 45 de lucrări, din 14 expoziţii de grafică — 92 lucrări, din 7 de sculptură — 10, din 9 expoziţii de artă decorativă, un număr de 8 lucrări — ne răspunde tov. C. Pauieţ, directorul Muzeului „Bucureşti în arta plastică" şi membru în comisia de achiziţii. Cifrele ne-ar putea duce la concluzia că cele mai bune expoziţii au fost cele de grafică, deoarece de acolo s-au achiziţionat mai multe lucrări. Realitatea însă e că pictura costă mai mult, grafica mai puţin (şi deci suma alocată a putut cuprinde mai multe tablouri) iar arta decorativă nu-i interesează pe tovarășii din comisie (!?). — Unde se găsesc lucrările cumpărate ? — Cîteva în Muzeul „București în arta plastică", iar cele mai multe în depozitele noastre. Valorile reale sînt greu de depistat. Pînă trece timpul care discerne cel mai bine ce merită să intre în muzeu, achiziţiile rămin în depozite. De aceea nu prea luăm artă decorativă. Cine vrea să întocmească un studiu sau să cunoască evoluţia unui artist, o poate face cu ajutorul lucrărilor aflate la noi în depozit. — Dar anii trec, dv. cumpăraţi mereu, lucrările se adună. Unde mai încap ? — Aţi uitat de capitolul „donaţii“, în 1965, de pildă, 128 de lucrări au Gabriela Bucur (Continuare în pag. a 2-a) Trufandale la minus 20 degrade In timp ce afară mercurul termometrului coboară sub zero grade, în serele gospodăriilor agricole de stat din jurul Capitalei, roşiile, salata, castraveţii se simt ca în luna lui cuptor. Numai la Combinatul agro-alimentar „30 Decembrie" sunt 9 ha de sere cu încălzire tehnică. La începutul lunii ianuarie s-a terminat prima recoltare a legumelor timpurii. Altele le-au şi luat locul. Pe trei hectare roşiile sunt în plină dezvoltare. Recoltarea lor va începe la sfîrşitul lunii martie. în jurul datei de 20 februarie salata proaspătă din sere va ajunge în magazine; după recoltarea ei, pe suprafaţa respectivă se vor sădi castraveţi (răsadurile sunt deja pregătite, tot în sere), care vor fi oferiţi consumatorilor, între 1 şi 10 martie. Alte 7 hectare de răsadniţe sunt in construcţie. O bună parte dintre acestea vor fi date în folosinţă o dată cu începerea lucrărilor agricole de primăvară. I or li se vor adăuga cele 8 hectare de răsadniţe cu încălzire biologică, în care se vor pregăti răsaduri de roşii şi ardei graşi. In prezent lucrările pentru amenajarea acestor răsadniţe sunt avansate. In timp ce în sere, legumele timpurii aşteaptă vremea de recoltare, pe 110 ha, sub stratul protector al zăpezii iernează milioane de fire de spanac, salată şi ceapă verde. Pentru eventualitatea că după sosirea primăverii, iarna şi-ar mai putea arăta „colţii“, s-au pregătit din timp folii de polietilenă pentru protecţia legumelor. 20 de hectare cu asemenea culturi vor putea fi, la nevoie, acoperite cu haine de protecţie împotriva intemperiilor. In sere, legumele timpurii nu simt temperatura scăzută a lunii februarie ECO LA ANCHETA CHETA „Şcoala fără vacanţă Sub titlul de mai sus a fost publicată in ziarul nostru o anchetă, care trata diferite aspecte ale colaborării dintre familie şi şcoală. Actualitatea temei determină numeroşi cititori, cadre didactice şi părinţi să-şi spună în continuare părerea despre această problemă. Astfel, ni s-au transmis, atît scris cit şi verbal, noi fapte de viaţă, păreri şi propuneri care se încadrează în problematica abordată. Iată cîteva dintre acestea... Orice intervenție din timpul cuvenit „Subliniez de la început că problemele de ordin educativ ne preocupă, cel puţin, în aceeaşi măsură ca cele ale activităţii instructive. Ba, mai mult, susţin că întregul proces instructiv este strîns legat de existenţa unei discipline ferme — prin aceasta înţelegînd încadrarea elevilor într-un sistem de muncă organizată, în care să fie urmărite în mod deosebit frecvenţa şi punctualitatea lor, ţinuta vestimentară, atitudinea în orele de curs, atenţia ş.a.m.d Acestea sunt doar cîteva dintre aspectele disciplinei şcolare faţă de care noi, cadrele didactice, avem neapărat nevoie de înţelegerea şi sprijinul părinţilor. Experienţa de cadru didactic mi-a dovedit că mai sunt încă părinţi pe care ,,soarta“ (cum consideră ei) îi obligă să trăiască un moment dureros. Se trezesc deodată în faţa unui copil „crescut mare“ pe care îl privesc uimiţi, descoperind că nu e deloc cum îl ştiau ei pînă atunci. Cum şi de ce s-a schimbat ? Cînd a devenit copilul lor o problemă pentru familie, pentru şcoală, pentru societate ? Răspunsuri există, bineînţeles. Socotesc că s-ar putea vorbi chiar de cîteva etape pe care le parcurg asemenea părinţi. Intîi, nepăsarea şi autoliniştirea („copilul nu-i repetent, nu-i corijent — ce să mai discutăm cu dirigintele?!“). Mai tîrziu, cînd apar unele motive de nelinişte, asemenea părinţi, în loc să cerceteze adevăratele cauze, manifestă o oarecare neîncredere în şcoală, în „ce-or fi avînd profesori cu copilul meu ?“). Aceasta e perioada cea mai primejdioasă în care copilul , nesupravegheat ori răsfăţat, face cam ce vrea el. Iar cînd, în final, abaterile lui devin grave, evidente pentru toată lumea, atunci le văd şi părinţii. E momentul dureros le care vorbeam... Atunci găsesc foarte repede drumul către şcoală. In calitate de director, m-au aşteptat, într-o seară, în holul şcolii, doi părinţi disperaţi, tatăl şi mama elevului Vasile Cuţencu din clasa a V-a A. „Vă rugăm, nu ne lăsaţi... Ajutaţi-ne, sfătuiţi-ne, daţi-ne metode...“ Din păcate , trebuie să spunem (Continuare la pag. a 3-a1 ) TTT AZI DUPĂ-AMIAZA ÎN MAGAZINE „DIODA" în complexul comercial Berceni-sud . Se poate ajunge cu autobuzele 41 şi 41 baraj, plecarea de la Bellu şi coborîrea la staţia aleea Nişei. Deschis între orele 11—17. PENTRU TELEVIZOARELE „FAVORIT“ ŞI „STAR“ : bobine de flexie ; difuzoare 1—3 waţi ; potenţiometru fără întrerupător ; gamă completă de condensatori şi rezistenţe ; toate tipurile de transformatori. „RUBIN 102” : teutoni săgeată pentru comutatori canale. „TEMP 6 M“ : gamă completă de : bobine, butoane, de condensatori şi de bloc condensatori ; bloc de flexie ; bloc PTK ; difuzoare ; potenţiometre ; transformatori ieşire linii ; adaptor antenă. PICUPURI — TELEFUNKEN : doze mono şi stereo ; braţe fără doze. Toate aceste tipuri de piese de schimb au lipsit. „EVA" bd. Magheru 9 . La articolele vestimentare din blănuri, existente pînă acum, s-au adăugat astăzi : haine femei, din bizon şi dihor ; misade de bizon ; etele din piei jder, din piei nurci şi din piei de vulpi argintii ; gulere pentru haine, din piei vulpe ; căciuli în diferite modele lucrate din blănuri de vulpe, vulpi argintii, nurci. UNIC" bd. N. Bălcescu 33 . Mazăre, ghiveci de legume și compoturi dietetice ; fulgi de cereale cu și fără zahăr. „MERCERIE" str. Amzei 13 : Lină in diferite culori, la sculuri de 100 gr . nasturi din sidef pentru paltoane, mantouri, taioare. N-a fost pîine? Avem acte!“ 11 Sîmbătă după-amiază şi duminică în jurul orei 11, o serie de centre din raionul 23 August au rămas fără pîine. Situaţia aceasta a creat greutăţi în aprovizionarea populaţiei. De unde au provenit anomaliile, ştiut fiind că nu există absolut nici o cauză obiectivă care să ducă la lipsa din centre a principalelor produse de panificaţie ? De la filiala O.C.L. „Plinea“ din raionul 23 August am aflat că vinovată de faptul că din unele centre a lipsit pîinea este Întreprinderea de panificaţie „Titan“ care nu a respectat graficulorar stabilit. Ni s-a exemplificat chiar cu unitatea 641 din şoseaua Pantelimon 260, care sîmbătă pînă la ora 17 nu primise cantitatea comandată de pîine intermediară şi neagră. Şi la alte centre maşinile întreprinderii au sosit cu mare întîrziere. Şeful serviciului desfacere de la Fabrica „Titan" nu este de acord cu această părere. Pe baza actelor existente (bonurile de primire) dînsul afirmă că mașinile și-au urmat întocmai graficul orar ; comenzile responsabililor au fost satisfăcute în întregime. Din convorbirile avute cu cei doi factori care concură la aprovizionarea cu pune a unităţilor din raionul 23 August rezultă că fiecare îşi declină răspunderea şi consideră pe celălalt vinovat. In realitate însă, vinovate sînt ambele întreprinderi, şi aceasta ne-o dovedeşte faptul că nici după cîteva zile filiala O.C.L. „Pîinea" nu cunoaşte cu exactitate modul cum au fost aprovizionate unităţile sale, ce cantităţi s-au comandat şi cît s-a livrat. Pe de altă parte, la întreprinderea „Titan" nu s-a organizat procesul__ de desfacere astfel îneît orice „urgenţă" apărută — defectarea unei maşini, lipsa personalului etc. — să fie operativ înlăturată. Cu circa o lună de zile în urmă ziarul nostru a semnalat deficienţe asemănătoare legate de aprovizionarea cu produse de panificaţie a populaţiei. Faptul că centrele de desfacere noi sunt aprovizionate în permanenţă cu cantităţi suficiente, arată că nici O. C. L. „Pîinea"-Bucureşti şi nici Trustul de panificaţie al oraşului nu au luat măsurile necesare pentru înlăturarea lipsurilor. Şi, evident, ele persistă. Ultimele ştiri sportive • La Liubliana, în cadrul campionatelor europene de patinaj artistic, cuplul Towler—Ford (Anglia) conduce în proba de dans, după primele două figuri obligatorii, iar Belousova—Protopopov (U.R.S.S.) se află pe primul loc în proba de perechi, după exerciţiile impuse. • In jocurile-retur din optimile de finală ale turneului de fotbal pentru juniori de la Viareggio, s-au înregistrat rezultatele : Brescia — Burevestnik 5—2 ; Voivodina — Bologna 0—0 ; Roma — T.S.K.A. Sofia 1—0 ; Juventus — Steaua roşie 3—2. • în „Cupa campionilor europeni" la (Belgia) a întrecut cu scorul de 92—63 (44—baschet masculin, H . Malines 32) pe Villnabonne IFrantal