Informatia Bucureştiului, ianuarie 1969 (Anul 16, nr. 4784-4808)

1969-01-03 / nr. 4784

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VAI INFORMAȚIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREȘTI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI Anul XVII Nr. 4784 4 PAGINI 30 BANI Vineri 3 ianuarie 1969 SECVENȚE DIN PRIMELE ZILE ALE ANULUI Ciţiva dintre ne-au asigurat „Tum!! lliillii plinătatea sărbătorii ‘/llillll! i:i!llll!!!!]!!!!!!!: Fiindcă oraşul trăieşte, în continuare, sub semnul atmosferei sărbătoreşti , fiindcă bucureştenii — de la cei în vîrstă de un an şi pînă la octogenari — îşi aleg, în continuare, din „Pomul de iarnă" al divertismentelor, propriile lor crenguţe; fiindcă pînă la închiderea prezentei ediţii a ziarului nostru toate statisticile indică, în continuare, cote ridicate la capitolul voie bună — ne-am gîndit să prezentăm cititorilor pe cîţiva dintre locuitorii Capitalei care, prin specificul activităţii profesionale, au trecut hotarul noului an la locurile lor de muncă. Ei veghează zilele noastre de sărbătoare, bucurîndu-se de bucuria noastră, gata să intervină pentru a înlătura orice mică defecţiune din angrenajul cotidian al oraşului, asigurîndu-î largd, puternica respiraţie. Prinzînd, pe retina aparatului fotografic, imaginea Jupiterilor moderni — aflaţi la panoul de comandă de la dispeceratul I.D.E.R.-ului — am urat „La mulţi ani", în numele dv., inginerului Grigore Ştefănescu şi tehnicienei Octavia Alexandrescu, doi dintre numeroşii salariaţi ai întreprinderii bucureştene, care nu şi-au întrerupt, în aceste zile, activitatea profesională. (foto nr. 1). Cînd întoarcem comutatoarele, să ne gîndim, fie şi o fracţiune de secundă, la munca lor neobosită. Am făcut cunoştinţă la zece minute după intrarea in 69, şi cu un... incorigibil plîngăreţ. (foto nr. 2). Medicii şi surorile din maternitatea Polizu ne-au asigurat că modul cum funcţionează coardele vocale ale acestui foarte tînăr cetăţean, venit pe lume o dată cu bătăile de gong ale noului an, îi mulţumeşte pe deplin. Continuînd pune călătoria prin cele dinţii ore ale lui 1969, l-am întîlnit la volan pe şoferul Alexandru Petre, de serviciu pe maşina de noapte R. (foto nr. 3). El ne-a declarat că veselia călătorilor, care i-au cîntat în cor „Du-mă acasă, măi tramvai* a fost întru totul tonică, vocile avînd „Puterea ursului". Pentru ca steluţele din, pomul^.dn, .n-mnă să nu ne facă surprize nedonte, toate unităţile de pompieri au fost, în aceste zile, în alertă continuă. Aşa cum Text : Sorin Heiban Foto : Nicolae Dumitrescu (Continuare In pag. a 2-a) •wimiiiniH1IIIIIIII& APROPO DE. NOUL AN = MANOLE AUNEANU Am intrat în noul an încăr- Z cap de podoaba albă a iernii. „ De trei zile ninge fără oprire, «* iar brazii din ferestre, împovăra.(i de cadourile lui Moş Ge- ” rilă, rîd nu la soare, ci la cerul J troienit. E semn bun, zăpada “ aduce belşug. In curţi au apărut “ omuleţi cu ochi de cărbune, cu “ nasuri de morcovi şi cu mătu- S roaie sub braţ. Din magazii au fost scoase săniile. Oraşul se a- •amână cu pastelurile lui Coşbuc, “ mai ales că pe derdeluşuri în «» cropite ad-hoc, copiii fac o zarvă n nemaipomenită. 1j Am intrat în noul an plinit de propria noastră bună dispo- 3 ziţie. 1968 a plecat cu sentimen- 3 tul datoriei împlinite şi s-a ur- 3 cat în arborele timpului trecut, adăugind erei socialiste a 24-a E curată. Fratele lui mai mic a poposit în mijlocul nostru, în- ■■ veşmîntat în mantie albă, adu- 5 cînd cu sine încredere și opti- 3 (Continuare in pag. a 2-a) 3 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Debut distractiv 169 Zilele de sărbătoare care marchează hotarul dintre ani au adus bucureştenilor — tineri şi vîrstnici — numeroase prilejuri de distracţie.. Fie un spectacol-divertisment, fie voioşia unui carnaval tineresc, fie o seară cu muzică şi dans la casa de cultură din cartier. Iată cîteva aspecte din manifestările de acest gen care s-au desfăşurat în primele două zile ale lui 1969. În lumea carnavalului Ieri şi alaltăieri mii de tineri bucureşteni au continuat sărbătoarea revelionului participînd la tradiţionalele carnavaluri de început de an. La Tehnic-club, la Ateneul tineretului, la Modern-club, la Clubul elevilor, ca şi la Casa de cultură a sectorului 6, artişti amatori şi profesionişti au cîntat, au spus cuplete vesele în faţa numeroaselor „măşti" care au populat lumile de basm create de fantezia decoratorilor. Bineînţeles, momentele comice şi muzicale au alternat cu ingenioase concursuri şi jocuri distractive. De asemenea peste tot, orchestrele de muzică uşoară au invitat la dans. Serile de 1 şi 2 ianuarie au adus pe scena Sălii Palatului primul spectacol de varietăţi al anului. Amatorii de muzică populară, uşoară ca şi de umor au fost, sperăm, satisfăcuţi de ceea ce le-a oferit Teatrul „G. Tănase“ în „Varietăţi pe portativ“. Doar n-au lipsit interpreţi consacraţi ca Gică Petrescu şi Fărâmiţă Lambru. Au fost, de asemenea, prezente la rampă chitarele electrice: formaţiile „Venus 1“ şi „Cărăbuş ’68“. Responsabili cu „sarea în bucate“, adică cu hazul : Radu Zaharescu şi Lucia Rîpeanu. E. C. (Continuare in pag. a 2-a) La rampă muzica şi umorul La hotarul dintre ani, voie bună şi veselie în ambianţa sărbătorească de la Ateneul tineretului ,,47-th Street“ • Acolo unde domnesc briliantele şi incepe crima © Bijutierii apreciază pietrele şi nu oamenii © întreaga chestiune, care pe care © De ce se agită oamenii la bursa briliantelor © Declaraţia unui detectiv „47-th Street“ din New York, este cel mai mare centru de comerţ cu pietre preţioase şi articole de bijuterii din lume. Ziua, în vitrine, strălucesc diamante, safire, smaralde, topuri monturi din aur, argint, platină, uneori şi fără monturi, cu ghipărătorii intră în magazine ca în schimb, cei care vin încă se strecoară pe furiş. Cei din prima categorie vor să fie remarcaţi, cei din a doua, caută să se ascundă. La unii privirea este exigentă, la alţii linguşitoare. Bijutierii manifestă maximum de atenţie atît faţă de unii cît şi faţă de alţii. Atenţia faţă de prima categorie este respectuoasă, faţă de a doua, dispreţul-N. M. (Continuare în pagi 4a) a 77 tirguri şi expoziţii internaţionale In cursul acestui an produsele romăneşti vor fi prezente la 71 de tirguri şi expoziţii internaţionale. Vom participa astfel la tirgurile de la Tripoli, Tokio, Toronto, Alger, Sidney şi Lima, la tîrgurile tehnice de la Londra, Hanovra, Moscova, Bilbao, la expoziţiile de mobilă de la Paris, Lyon şi Milano. De asemenea, ţara noastră va paroclpa la unele tirguri şi expoziţii specializate pe produse alimentare, bunuri de consum, medicamente, artizanat, textile, pielărie etc. Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România Vom încheia, peste cîteva minute, încă un an de muncă, de rodnice eforturi creatoare, de succese şi victorii pe drumul socialismului. Acum, înainte ca orologiul să sune sfîrşitul anului, privirile ni se îndreaptă spre 1969 cu încredere şi optimism, cu hotărirea de a face să înflorească şi mai puternic scumpa noastră patrie. In cursul anului 1968 s-a amplificat şi s-a perfecţionat activitatea în sfera producţiei de bunuri materiale, au continuat, dinamic, industrializarea socialistă a ţării, modernizarea agriculturii, dezvoltarea ştiinţei, artei şi culturii, a sporit bogăţia naţională a poporului român. Ca rezultat al creşterii venitului naţional, s-a îmbunătăţit nivelul de trai material şi spiritual al populaţiei de la oraşe şi sate , statul socialist a investit noi şi importante fonduri pentru ridicarea economico-socială a judeţelor, oraşelor şi comunelor, pentru construcţia de locuinţe, pentru nevoile social-culturale ale oamenilor muncii. In anul 1968, din iniţiativa Comitetului Central al partidului, în ţara noastră s-a desfăşurat o intensă activitate social-politică pentru perfecţionarea relaţiilor socialiste de producţie, a întregii organizări a societăţii, pentru adîncirea democraţiei, întărirea legalităţii, promovarea fermă a principiilor de echitate şi justiţie socială. In procesul desăvârşirii socialismului s-a cimentat şi mai puternic alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănime, unitatea de nezdruncinat dintre muncitori, ţărani şi intelectuali, prietenia frăţească dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare, s-a întărit coeziunea naţiunii noastre socialiste care păşeşte neabătut — sub conducerea Partidului Comunist Român — pe drumul larg al progresului şi civilizaţiei. Dragi tovarăşi, In faţa tuturor stă sarcina îndeplinirii exemplare a planului celui de-al 4-lea an al cincinalului, însufleţite de un fierbinte patriotism, de hotărirea fermă de a da viaţă politicii partidului, de a spori şi mai mult puterea economică a patriei, organizaţiile judeţene de partid, institutele de cercetare şi proiectare, colectivele de oameni ai muncii s-au angajat, în cadrul unei ample întreceri pe ţară, să depăşească prevederile planului, să realizeze înainte de termen obiectivele programului de investiţii, să sporească eficienţa activităţii economice şi contribuţia cercetării ştiinţifice la dezvoltarea patriei. Ingăduiţi-mi, dragi tovarăşi şi prieteni, ca acum, în pragul Anului Nou, să vă felicit din toată inima şi să vă urez tuturor — muncitori, ţărani, intelectuali, oameni ai muncii fără deosebire de naţionalitate, bărbaţi, femei, tineri şi vîrstnici, fii ai marii familii a României — succese strălucite în activitatea entuziastă consacrată înfloririi naţiunii noastre socialiste. (Continuare în pag. a 4-a) Acţiuni energice pentru înlăturarea urmărilor ninsorii „Daca va ninge la noapte ?“ era întrebarea pe care o puneam directorului într-un interviu publicat la 12 decembrie 1968. Şi iată că într-o noapte a nins — şi nu în una obişnuită, ci chiar in cea a revelionului. Ninsoarea necontenită care a atins azi o grosime de 65 era, aruncind deasupra oraşuîuîrVioc*.c.pada, a determinat acţiuni energice din partea Comitetului municipal de partid şi a Consiliului popular al municipiului. Pe măsură ce norii se arătau îndărăt nici erau concentrate noi forţe care sâ asigure în primul rînd circulaţia transportului în comun şi accesul în oraş. Astfel, în cursul zilei şi nopţii de ieri, numărul utilajelor a sporit la 160, al campioanelor la 350, iar al muncitorilor la 1500. Azi noapte a intrat în acţiune şi „artilizere şi o gredere evacuare a zăpez deszăpezire dispu, oameni, 200 utilaj, 550 camioane şi 11 cetăţeni, un sprijin şi oameni il dau a grea“ 35 buldipentru lucrările de 4 amandamentul de păzi de 6 000 de deszăpezire şi tilante. Alături de deosebit in maşinităţile M.F.A. 8 activităte a fost desfăşurată pentru a nu fiîntreruptă circulaţia mijloacelor de transport în comun pe nici un traseu, pentru a au da posibilitate zăpezii să troienească. Este drept, se circulă cuprudenţă, cu o viteză mai mică, dar toate traseele sunt deschise, inclusiv cele care depăşesc linia de centură. La circa 50 de ore, de la căderea primilor fulgi a început acțiunea de evacuare a zăpezii. Aşadar, suntem asiguraţi că ofensiva declarată troienelor este susţinută de forţe în continuă creştere. Se cuvin, totuşi, relevate cîteva aspecte care afectează maxima eficacitate a mijloacelor mecanice folosite. Ne gîndim, îndeosebi, la unele defecţiuni în desfăşurarea lucrărilor de deszăpezire. Un raid prin oraş ne-a dovedit că, pe alocuri, se acţionează cam la întîmplare. In piaţa Republicii, de pildă, nu mai puţin de 12 camioane stăteau la „coadă“ în urma unui încărcător de zăpadă cu palete, pierzindu-se astfel zeci de minute. In acelaşi timp, (Continuare în pag. a 3-a) Unul dintre utilajele de mare capacitate folosite la deszăpezire : turbofreza Aflăm de la Institutul meteorologic Ninsoarea abundentă, căzută îndeosebi în sudul ţării, s-a datorat existenţei,in bazinul central al Mării Mediterane, a linei zone depresionare, alimentată, la înălţime, cu aer rece polar. în acelaşi timp, existenţa unui puternic anticiclon în zona de nord-est a Europei a făcut ca circulaţia aerului, în cea mai mare parte a ţării noastre, să se producă de la estnord-est către vestsud-est. Această circulaţie a adus, în special în sud-estul şi sudul ţării un aer umed, materializat prin ninsorile abundente căzute. Stratul de zăpadă a atins cea mai mare grosime în Muntenia şi Oltenia. Azi dimineaţă, la ora 8, stratul de zăpadă căzut in Bucureşti măsura o grosime de 65 cm. In următoarele 24 de ore, va continua să ningă, însă cu o intensitate mai slabă decit pînă acum, mai ales, în sud-estul şi sudul ţării, inclusiv în Bucureşti. In nord-vestul ţării ninsorile vor căpăta un caracter cu totul izolat. Vîntul va prezenta intensificări locale în Bărăgan, Dobrogea şi sudul Moldovei, unde va viscoli zăpada. Mîine, temperatura minimă va oscila între minus 5 şi minus 3 grade, iar maxima între minus 3 grade și minus 1 grad. Pentru 5, 6, 7 ianuarie . Vremea se menține umedă cu cerul mai mult acoperit. Ninsoare temporară mai ales în prima parte a intervalului. Vînt potrivit cu intensificări din sectorul nordestic, în prima parte a intervalului. Temperatura în scădere. BULETIN METEO-RUTIER Azi dimineaţă, la ora 6, circulaţia era întreruptă pe următoarele secţiuni ale drumurilor naţionale : D.N. 2 (Buzău — Rîmnicu Sărat), D.N. 2 B (Buzău — Brăila), D.N. 2 C (Pogoanele — Slobozia), D.N. 5 C (Giurgiu — Zimnicea), D.N. 22 (Rîmnicu Sărat — Brăila), DN. 51 A (Zimnicea — Turnu Măgurele) Pe drumurile naţionale din Cîmpia Dunării şi Moldova, unde, pe alocuri, zăpada este viscolită, circulaţia este îngreuiată pentru autoturisme. Se recomandă să nu se plece in cursă pe aceste trasee. CIRCULAJIA TRENURILOR Zăpada abundentă nu a Întrerupt circulaţia pe liniile C.F.R., totuşi în mersul trenurilor survin unele intîrzieri. Azi dimineaţă erau temporar anulate următoarele trenuri care plecau din Bucureşti: 5311 (spre Ploieşti), 5313 (Mîneciu), 5007 (Buzău — Comăneşti), 1371 (Videle), 1021 (Pietroşiţa), 5003 (Bacău), 3003 (Braşov), 5011 (Mărăşeşti), 2009 (Sibiu), 8003 (Constanţa), 5309 (Ploieşti), 209 (Deva), 8013 (Urziceni — Slobozia), 2007 (Sibiu), 1005 (Piteşti), 1025 (Pietroşiţa), 3013 (Mîncolu), 703 (Galaţi), 501 (Suceava), 1027 (Pietroşiţa). Trenurile accelerate 805 şi 803 spre Constanţa vor pleca din gara Bucureşti-Băneasa. Continuă intens lucrările pentru degajarea in întregime a liniilor de zăpadă. 60 de centre volante pentru preschimbarea buteliilor de aragaz - Inicepînd de astăzi — ne informează directorul Bazei de desfacere a produselor petroliere București, ing. Alex. Olteanu — se organizează centre volante de preschimbare a buteliilor de aragaz fei toate sectoarele Capitalei. Astfel, pe măsura accesului maşinilor pe arterele principale, vor lua flintă circa 60 asemenea, centre (Podul Mihai Vodă, Podul Elefterie, Foişorul de foc, Bariera Vergului, şoseaua Viilor la intersecţia cu calea Şerban Vodă, stradă Lînărici, biserica Dobroteasa, Drujiul Taberei, Piaţa Ilie Pintilie, Piaţa Amzei, Piaţa Lahovary, Piaţa Rosetti etc.). Cetăţenii sunt rugaţi, ca la telefoanele obişnuite să se intereseze care este cel mai apropiat centru unde pot să-şi schimbe buteliile. Centrele volante vor funcţiona intre orele 8-15. Paralel cu acestea vor funcţiona şi cele 22 centre fixe existente în cartierele mai mărginaşe. Intrucît buteliile vor fi instalate de fiecare consumator, se recomandă o atenţie deosebită respectării regulilor stabilite in acest sens. La depozitele de combustibil lichid , cît şi la staţia de îmbuteliere, căile de acces la rampele de încărcare au fost deszăpezite în cursul nopţii, întregul parc de maşini este în stare de funcţionare. Asociaţiile de locatari, care folosesc la încălzire combustibil de calorifere, sunt rugaţi să ia toate măsurile pentru a înlesni accesul cisternelor. Apă - canal termoficare Reţeaua I.C.A.R. funcţionează in general fără perturbări în alimentarea cu apă a Capitalei. Aceasta se datoreşte faptului că s-au luat măsuri pentru a degaja Dîmboviţa de zaruri. In unele cartiere s-au înregistrat, mici defecţiuni care au fost însă remediate. Cetăţenii pot anunţa Întreruperile in alimentarea cu apă a locuinţelor sau defecţiunile instalaţiilor de apă de pe străzi la numerele de telefon 15.87.18, 16.61.30 şi 16.15.61. Defectarea canalizării publice şi a racordurilor de canal ale imobilelor vor fi sesizate la telefoanele 35.06.50 şi 35.02.84. Eventualele defecţiuni care ar surveni în reţeaua I.D.G.R. sau la instalaţiile interioare din apartamente, pot fi anunţate la telefoanele : 23.07.50, 23.68.00 şi 23.20.50, pentru a fi urgent remediate. Sesizările legate de funcţionarea termoficării vor fi transmise la telefoanele centrale 18.25.70 şi 18.04.63, precum şi 31.01.63 (pentru cartierul Drumul Taberei) , 21.32.83 (Mihai Bravu — Titan) şi 17.03.40 (Bucureştii Noi — 1 Mai — Griviţa). Transportul in comun Toate traseele I.T.B. sunt deschise circulației, cu unele perturbări de la graficul normal, datorită condițiilor atmosferice. Sprijinul larg al populaţiei oraşului încă din primele ore ale dimineţii de 1 ianuarie, numeroşi cetăţeni, din proprie iniţiativă sau la îndemnul deputaţilor sau activiştilor obşteşti au început să îndepărteze zăpada de pe străzile pe care locuiesc. Mulţumindu-le, Comandamentul de deszăpezire face apel să continue degajarea trotuarelor. Astfel pietonii nu vor mai circula prin mijlocul străzii, stînjenind mersul autovehiculelor și expunîndu-se la accidente. Zăpada să fie depozitată pe partea carosabilă, la marginea trotuarelor, lăsînd rigola liberă pentru scurgerea apei. (Acolo unde este cazul, zăpada pote fi depozitată pe spaţiile verzi). Posesorii de autoturisme sunt rugaţi ca în aceste zile să nu se deplaseze . Comitetul municipal Bucureşti al U.T.C. şi comitetele U.T.C. ale sectoarelor au mobilizat in această dimineaţă peste 5 000 de studenţi, elevi şi tineri muncitori la ampla acţiune de deszăpezire a oraşului. Răspimztnd cu entuziasm, tinerii au inceput deszăpezirea drumurilor spre fabrici, uzine, şcoli şi facultăţi şi a incintelor acestora. In după amiaza zilei de astăzi si în zilele următoare, organizaţiile U.T.C. de pe cuprinsul municipiului Bucureşti vor mobiliza alte mii de tineri la acţiunea de deszăpezire a oraşului. • Ghişeele pentru plata taxelor de abonament la telefoane funcţionează astăzi, 3 ianuarie, pînă la ora 18. Mîine, 4 ianuarie ghişeele sunt deschise intre orele 9 şi 18, cu maşinile proprii, spre a nu crea greutăţi circulaţiei generale. Conducătorii de întreprinderi şî instituţii sunt solicitaţi să continue acţiunile de descongestionare a căilor de acces spre unităţile respective ca şi în interiorul lor. Cu cît va fi mai generală participarea populaţiei la acţiunea de deszăpezire, cu atît mai repede se va putea normaliza circulaţia şi asigura buna aprovizionare a unităţilor comerciale. Programul unităţilor sanitare în zilele de 3, 4 şi 5 ianuarie Direcţia sanitară a municipiului Bucureşti ne informează că dispensarele de circumscripţie, policlinicile teritoriale şi spitalele funcţionează atît azi, 3 ianuarie, cît şi mîine 4 şi duminică 5 ianuarie, după programul obişnuit al zilelor de lucru. Ţinînd seamă de actualele dificultăţi de transport — mai ales pe unele artere lăturalnice — cetăţenii sînt rugaţi să apeleze la serviciile Salvării numai pentru cazurile absolut urgente şi bine justificate. Pentru restul cazurilor să se apeleze la serviciile policlinicilor şi dispensarelor. Azi şi mîine farmaciile funcţionează după programul zilelor de lucru.