Informatia Bucureştiului, ianuarie 1972 (Anul 19, nr. 5708-5732)

1972-01-03 / nr. 5708

Ziarele de dimineaţa publica cuvântarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU rostita la posturile de radio şi televiziune cu prilejul DEBUT SUB SEMI HOTĂRÂRII DE A ÎNDEPLINI EXEMPLAR SEARCHE PE ACEST AN Astăzi, noul an a îmbrăcat haine de lucru , în fabrici şi uzine, pe şantiere, în faţa planşetei sau a microscopului, în instituţii. Este un debut fundamentat trainic de notabile succese şi, totodată, pregătit din timp, ceea ce ne îndrituieşte să privim optimişti exigenţele superioare cărora trebuie să le răspundem în acest an — a doua treaptă a unui cincinal definindu-se în fiecare domeniu de activitate prin esenţiale mutaţii calitative. Pretutindeni, Capitala pulsează iar în ritmul intens al muncii ; sentimentul creaţiei — care în anii construcţiei socialiste s-a integrat organic fiinţei noastre— întregeşte, metaforic, coloanele fără sfîrşit ale unor noi realizări în istorica întrecere cu timpul pe care, sub conducerea încercată şi clarvăzătoare a partidului, ne-am propus-o. ...Debut de nou an în inima industrială a ţării. Ştirile primite confirmă — prin bilanţul primelor schimburi, acolo unde s-a lucrat „cu foc continuu", cam în unităţile unde euritmia muncii şi-a reluat astăzi pulsul tonic — natărirea unanimă de a înfăptui exemplar sarcinile încredinţate. Dubli „premieri" la C.I.L. Pipera Pe drept cuvînt ■ se poate spune rr.-rrriT“---------------'____——--------— că la C.I.L. PIPERA are loc, astăzi, o dublă premieră. A intrat în funcţiune o linie tehnologică care execută în serie o nouă garnitură de mobilă pentru holuri. Consultînd lista lucrărilor de investiţii pe anul ‰ In ultima zi a anului 1911 a fost inaugurată creşa-grădiniţa din str. Magnetului, sectorul 3. Avînd o capacitate de 340 de locuri,această importantă unitate socială a fost realizată în decursul a numai câteva luni, cu sprijinul cetăţenilor din cartier şi al salariaţilor întreprinderilor de pe platforma industrială „23 August”, prin muncă voluntar-patriotică. (Continuare în pag. a III-a) In trimestrul I preconizăm 150 de apartamente peste plan — Incepînd de azi dimineaţă, brigăzile complexe ale Şantierului nr. 2 al Întreprinderii de prefabricate din beton — ne-a declarat tov. ing. GEORGE MOŞINOIU, directorul general — lucrează intens la blocurile P4, P1, DS A20, A21, A34 şi A35, din microraioanele 5 şi 6 Drumul Taberei. Aş vrea să vă informez că, în urma analizelor întreprinse, a măsurilor stabilite curigurozitate, în cursul trimestrului I al acestui an vom construi 450 de apartamente , cu 150 mai mult faţă de prevederile planului. NOTE DE CĂLĂTORIE TRANSCAMERUNEZA Camerunezii îşi compară epopeea construcţiei căii ferate de la sud spre nordul ţării cu eforturile de cucerire a vestului sălbatic american. Fireşte,, e vorba de proporţii şi condiţii ale Camerunului, dar, în orice caz, de o opţiune şi o participare naţională fără precedent în istoria ţării. Transcameruneza, cum este denumită viitoarea arteră de transport, este unul dintre marile proiecte economice ale Africii de astăzi. Ea deschide accesul Camerunului nordic şi central spre golful Guineei din Oceanul Atlantic şi spre Yaounde — capitala ţării. Fluierul locomotivelor va semnala nu numai prezenţa unui modern şi eficient mijloc de transport, şerpuind printre ierburile savanei şi desişul junglei, ci şi freamătul transportului de arahide, al acti Ceenouh dumnea La Filatura românească de bumbac — unitatea 2 — după 150 de minute de la începerea schimbului I, fotoreporterul nostru consemna realizarea a 2750 kg de fire. Dacă ne gîndim că aceasta echivalează cu 27 000 m de țesătură, putem aprecia la justa ei valoare hărnicia colectivului F.R.B. In fotografie : ţesătoarele Ilinca Pană, Georgeta Anghelescu şi Ana Ghiţă... în acţiune. Televiziune în circuit închis la Gara de Nord In Gara de Nord, în cîteva locuri mai importante din punctul de vedere al traficului de călători, au fost instalate cîteva camere de televiziune Imaginile luate sunt transmise la ecranele a două televizoare aflate în biroul şefului de staţie. Avem de-a face, deci, cu o staţie de televiziune cu circuit înschis. Dotarea în mod experimental a staţiei Bucureşti Nord cu asemenea mijloace moderne face parte dintr-un ansamblu de măsuri, adoptat de conducerea Regionalei C.F.-Bucureşti, destinat îmbunătăţirii servirii publicului călător. După experimentarea acestui sistem se preconizează instalarea unor camere de luat vederi la fiecare peron, pe peronul principal, în holurile caselor de bilete, la depozitele automate pentru bagaje de mînă, la magaziile de bagaje etc. Prin intermediul televizorului, conducerea staţiei, şefii de ture, impiegaţii de mişcare, precum şi alte organe vor putea urmări, direct, activitatea desfăşurată şi interveni operativ atunci cînd nu este asigurată buna servire a călătorilor. De pildă, se va putea urmări dacă se formează aglomeraţii la anumite ghişee ; în acest caz, printr-un microfon, coordonatorul activităţii va putea interveni şi da indicaţii pentru suplinirea numărului de casieri, asigurînd evitarea aglomeraţiilor din faţa unor ghişee. Tot cu ajutorul micului ecran va putea fi supravegheată parcarea corectă a trenurilor la peroane, dacă impiegatul de mişcare se prezintă la expedierea trenului în cursă în timp util, dacă operaţiile de încărcare a presei, bagajelor şi coletelor poştala se fac reglementar etc. PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI-VA INFORMATIA Primul milion în contul '72 Pe ing. Grigore Togan, directorul Fabricii de articole de sticlărie, l-am găsit la turnul de amestec. — Am început un an nou de muncă, al doilea din „cincinalul calităţii". Ne stau în faţă sarcini de o deosebită complexitate, pentru a căror depăşire colectivul nostru — cunoscut în peste 30 de ţări ale lumii — este puternic mobilizat. In acest context, vreau să amintesc că în 1972 planul nostru de export creşte cu 15 la sută. Pentru a ne onora toate obligaţiile, trebuie să avem permanent în atenţie ritmicitatea producţiei, fapt pentru care au fost luate încă de la sfîrşitul anului trecut o serie de măsuri. Iată şi primele rezultate : în zilele de 1 şi 2 ianuarie — la F.A.S.B. se lucrează cu foc continuu — s-au realizat peste 1 milion de bucăţi articole de sticlărie. — în ce priveşte sortimentele, ne puteţi anunţa vreo noutate ? — Da, în primul rînd capacul de contor industrial, produs a cărui asimilare va determina economii anuale de circa 500.000 lei. Tot în rîndul noutăţilor vreau să amintesc ambalarea producţiei de serie a buteliilor prin paletizare şi protejare cu folii termocontractibile, procedeu ce asigură circa 200.000 lei economii ,pe an Iată-ne trecuţi în ’72, împreună cu cei dragi, cu dorinţele şi idealurile noastre, cusuccesele obţinute în anul care s-a încheiat, cu hotărîrea de a nu întrece pe noi înşine în tot ceea ce vom întreprinde şi de acum încolo. In fond, hotarul unui an reprezintă un semn convenţional, oricum binevenit, dacă ne gîndim la paharul plin pe care l-am golit, dintr-o sor- Apropo de Prag nou MIHAI STOIAN bitură, în noaptea de An Nou, dar, mai ales, la bilanţul şi la planurile pe care le avem. Acest nou an, extrem de tînăr, se cuvine a fi, de la bun început, cheltuit cu chibzuinţă. De obicei, tînărul — prea sigur de bogăţia de timp ce i se aşterne dinainte — îşi îngăduie să mai şi risipească orele, chiar zilele. Înţelepciunea, atît de „la ea acasă“ pe acestele(Continuare în pag. a 11-a) Bilanţul primei zile de lucru, planul a fost depăşit ieri, la orele 14,45, a fost consemnat debutul activităţii productive pe anul 1972 la uzina de ţevi „REPUBLICA“. * — De fapt, ne-am început activitatea la orele 6,45 — ne spune tov. VIOREL BADILA, secretarul comitetului de partid al uzinei — cînd am trecut să efectuăm lucrările de revizie la agregatele şi utilajele din dotare. Calitatea acestor operaţiuni, precum şi o corespunzătoare aprovizionare a locurilor de muncă cu materii prime şi dispozitive au asigurat schimbului II condiţii optime de lucru la toate laminoarele. — Care sunt primele rezultate ? — La laminorul de 6/2 brigada condusă de comunistul Taşcă Mihalcea a depăşit planul de producţie cu _ 1,5 la sută. De relevat este operativitatea cu care a executat lucrările de revizii la laminorul de 3“ echipa condusă de Dumitru Florea. Avansul de două ore cîştigat, prin diminuarea timpului de revizie a fost pe deplin fructificat de brigada condusă de Petrache Picoş, care la sfîrşitul schimbului a raportat suplimentar 14 tone ţevi. Graficul întrecerii a consemnat şi în schimbul trei rezultate bune. La laminorul de 6 m/l — brigada lui Ion Albulescu — planul de producţie a fost îndeplinit în proporţie de 100,5 la sută. — Ce s-a obţinut pe total uzină la sfîrşitul primei zile de muncă? — Depăşirea cu 1 la sută a planului de producţie. O primă realizare, pe care colectivul nostru este ferm hotărît să o amplifice zi de zi. Cu CORNELIU LEU şi MARIN STANCIU, directori generali adjuncţi ai Centrului naţional al cinematografiei, despre: Filmele anului 1972 _ CE NOUTĂŢI NE REZERVA ECRANUL ÎN NOUL AN? CORNELIU LEU : Producţia anului 1971, cea care a pregătit spectacolele cinematografice ale anului 1972, se arată fructuoasă. Emulaţia creată de întîlnirea lucrătorilor din cinematografie cu secretarul general al partidului a făcut ca numărul de filme ale anului 1971 să fie de 18, adică mai mult cu două decît cel planificat. începe astfel să se îndeplinească sarcina sporirii numărului de filme produse anual în România. In materie de scurt metraje, de asemenea, au fost produse 180 de filme documentare, ştiinţifice, didactice, de animaţie etc. în loc de 150. (Continuare în pag. a II-a) t Gospodăria comunală: flux confinm „Practic, activitatea întreprinderilor de gospodărie comunală nu a încetat nici un moment — ne-a declarat, cu cîteva ore în urmă, tov. Mihai Enescu, directorul general al Direcţiei generale de gospodărie comunală. Pentru asigurarea funcţionării în bune condiţiuni a vastei reţele edilitare, în noaptea de revelion, la ora zero, se aflau la posturi 180 muncitori, maiştri şi ingineri de la I.C.A.R., 200 de la I.D.G.R., 300 de la întreprinderea de salubritate (în aşteptarea unei eventuale zăpezi), în ziua de 1 ianuarie, pentru a menţine oraşul cît mai îngrijit, întregul efectiv al I.S.B. a q-1 la post. f incepînd din plin lucrul, cei 14 000 de salariaţi ai Gospodăriei comunale a municipiului au pornit azi dimineaţă cu un plus de elangi .^făptuireasarcinilor sporite, şi de mare însemnătate ale celui de al doilea an al cincinalului. Astfel, lucrătorii I.C.A.R. au început, la sirhia de pompare Nord (obiectiv cifral în 1972, de mari proporţii, care împreună cu apeductul Roşu- Nord, va asigura, din trimestrul IV, un plus de 150 000 mc apă pe zi, înlăturînd dificultăţile de alimentare din zona de nord şi est a Capitalei) efectuarea legăturilor între agregatele de pompare, rezervoare şi conductele de refulare. Acest obiectiv se înscrie în vastul program de lucrări edilitare din 1972. (35 km reţele de apă, 20 km canale, 18 000 apartamente racordate la termoficare etc.). La acesta se mai adaugă investiţia Ministerului Energiei Electrice la Centrala de termoficare Est, care va intra în funcţiune încă din trimestrul IV al anului curent“. Astăzi, colectivul uzinei a început cu toate forţele confruntarea cu sarcinile sporite ale celui de-al doilea an al cincinalului. Iată o imagine surprinsă de fotoreporterul nostru , muncitorii Toran Vasiliu şi Petre Dumitrescu lucrînd sub supravegherea maistrului Viorel Cristescu şi a şefului secţiei, Emil Olaru, la montarea unor căi cu role şi lagăre pentru laminoare, 1 şi 2 Ianuarie au însemnat pentru o parte a colectivului uzinei „23 August“ zile de intensă activitate. Muncitorii şi tehnicienii serviciului energetic şef au efectuat o temeinică verificare a instalaţiilor electrice şi reţelelor de conducte, iar cei din sectorul de aprovizionare au asigurat primirea continuă a materialelor, incit „startul“ în noul an de muncă să fie bine pregătit în toate secţiile. HU CI RĂSPUNSURI LA ANCHETELE ZIARULUI FORMULE DE CIRCUMSTANŢĂ - MĂSURI OPERATIVE, EFICIENTE La seria de articole apărute în ziarul nostru sub genericul „Atenţie: depinde de fiecare dintre noi continuăm să primim răspunsuri din partea unităţilor vizate. IAPL Aluniş ne informează, astfel, despre măsurile luate împotriva barmanului I. Zăvaluş, de la bufetul „Jiul“, autorul mai multor abateri de la regulile generale de comerţ , a fost sancţionat cu „avertisment“, cazul fiind prelucrat cu întreaga masă a salariaţilor. Un răspuns asemănător ne-a parvenit din partea Trustului local de cofetării şi răcoritoare nr. 2, Pană Cornelia, responsabila cofetăriei „Păcii“ din şos. Pantelimon, unitate în care produsele nu aveau afişate preţurile, unde curăţenia nu se simţea la ea acasă, a fost sancţionată prin penalizarea cu 5 la sută din salariu. Sîntem, de asemenea, asiguraţi de către conducerea trustului că se va urmări cu atenţie activitatea salariatei în cauză, cît şi a cofetăriei „Crinul“ (şos. Colentina), unitate în care redactorii noştri au luat cunoştinţă la timpul potrivit de o curioasă interpretare a programului de funcţionare. Din partea Direcţiei de poştă a municipiului Bucureşti redacţia a fost informată despre justeţea afirmaţiilor făcute, în legătură cu derogările de la obligaţiile profesionale întîlnite la unii salariaţi ai Oficiului poştal nr. 11. După acest acord manifestat faţă de conţinutul Val. Voiculescu (Continuare în pag. a 11-a) uităţii din zona irigată de La parterul hotelului „Intercontinental“ (intrarea prin str. Batiştei) s-a deschis penrlul banaga ai nordul Ceasy ce comenzi. Unitatea serveşte consumatorilor o gamă largă de produse şi exetărli, pornind spre sud şi spre dracută la comandă diferite sortimente de cofetărie, patiserie şi bombonerie. Preparatele sunt pregătite în laboratorul hotelului, aflat sub conducerea maistrului în arta culinară (Continuare in pag. a IV-a) dumitru Avramia. meteorologie INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 9, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 0 grade. Maxima de ieri, în aer a fost de 6 grade, iar minima din cursul nopţii de 0 grade. Timpul probabil de mîine . Vremea rămîne închisă. Temporar se vor semnala precipitaţii slabe. Vînt potrivit din sectorul sud-estic. Dimineaţa şi seara-ceaţă. Temperatura minimă va oscila intre minus 2 şi 6 grade, iar maxima intre 3—5 grade. Pentru 5, 6, 7 ianuarie . Vreme relativ umedă. Cel mai mult noros. Vor cădea SftRSe.. Sint moderat. Temperatura uşor ,variabilă. Simpozion te moda pentru... specialişti Centrul de creaţie UCECOM lansează o... premieră profesională. Este vorba de cel dinţii simpozion de vestimentaţie pentru creatorii de la casele de modă din Bucureşti şi din ţară. „Scopul acestei întîlniri de lucru pe care o pregătim acum — ne spune tov. H. Waldner, directorul Centrului de creaţie • UCECOM — este informarea specialiştilor asupra liniei şi tendinţelor modei pentru primăvara şi vara lui 1972. Pe ordinea de zi a acestui simpozion sunt incluse pa lingă expuneri despre tendinţele modei 1972, prezentări ale unei colecţii de mulaje — însoţite de expuneri tehnice referitoare la folosirea lor — precum şi o paradă a modei. PERMANENTE I.T.B. έ n ultimele trei zile, liniile de transport în comun au cunoscut mai puţin „febra“ cotidiană — din restul anului — a plecărilor spre locurile de muncă. Curba solicitărilor s-a îndreptat către alte ţinte, îndeobşte — spre gazdele petrecerilor de revelion, spre sălile de spectacol. Şi nu se poate spune că „cererea“ a fost mică : între 31 decembrie — 2 ianuarie, serviciile I.T.B. au fost folosite de 7,5 milioane de călători, în aceste zile au circulat mai bine de 6 000 de vehicule. Mii de itebiştişoferi ca Petre Nicolau, Mircea Gărjeianu, Constantin Vasilescu, manipulanţi de tramvaie ca Andrei Burtea, Constantin Badea, Ion Ivancea, conducători de troleibuze ca Petre Iacob, Eleodor Tălpăşoianu, Paul Andrei, mecanici ca Emilian Vlad, Gheorghe M. Mihai, Traian Negrea, controlori ca Ştefan Spac şi Oprea Teodorescu, dispeceri ca Mihalache Giurea şi mulţi alţii — şi-au amînat sărbătorirea revelionului. Ei au întîmpinat Anul nou pe trasee contribuind astfel la reuşita petrecerii celorlalţi bucureşteni. Şi parcă maşinile şi tramvaiele au mers mai bine ca de obicei ! O impresie pe care am vrea-o convertită în certitudine în lunile ce urmează... " Asistenţa medicală, la înălţime din peste 290 de medici. Zi şi noapte, cele 8 policlinici teritoriale ale Bucureştiului au asigurat asistenţa ambulatorie pentru adulţi şi copii. Garda centrală, organizată la Spitalul Colţea, de pildă, formată din 16 medici specialişti, a antrolat 24 de ore din 24, consultaţii în specialităţile oftalmologie. ORL, stomatologie. In zilele de 1 şi 2 ianuarie, alte 6 centre stomatologice au întărit această asistenţă de specialitate. Medicii au fost, de asemenea, prezenţi şi la domiciliul bolnavilor. Un număr de 8 specialişti pediatri au răspuns permanent la solicitările făcute de la domiciliu. Salvarea şi-a făcut, la rînduv i, şi ea, datoria. în dimineaţa zilei de astăzi, aici se înregistrase cea de a 1820-a intervenţie de la începutul anului. De la 260 de solicitări, în noaptea de revelion, la numărul de telefon 06 au apelat, ieri, 455 de oameni. De unde se vede că sarmalele şi „Cotnarii” n-au presupus doar serviciile... alimentaţiei publice. In afara gărzilor obişnuite din spitale (sute de specialişti, asistente şi surori), în Capitală au funcţionat, în zilele de 1 şi 2 ianuarie, alte numeroase servicii de urgenţă, formate Noi unităţi „Gostat" In ultimul timp, întreprinderea Gostat a deschis cîteva noi unităţi. în afara celor de legume şi fructe din piaţa Decebal şi calea Dorobanţilor 95, a fost inaugurată şi una cu profil inedit, pe strada 30 Decembrie nr. 4- Aici sînt puse în vînzare ouă, păsări tăiate, dar şi produse de rotiserie pentru acasă, în cursul acestei luni (în şos. Pantelimon 32) şi în primul trimestru al anului (în diferite cartiere ale oraşului), se vor deschide alte magazine. De asemenea, în str. M. Eminescu 125 se va amenaja o unitate tip zahana, unde se vor servi produse preparate și vinurile „Gostat“. • Răspunzînd propunerilor cetățenilor, conducerea I.A.P.L. Amzei a luat hotărîrea prelungirii, începînd de azi, a programului de activitate a restaurantului cu autoservire „Caraiman“. Unitatea va funcționa astfel între orele 10,21. De asemenea, după amiaza, în afara preparatelor existente la linia de autoservire, se oferă minuturi și grătar special la comandă. • Avînd de efectuat unele lucrări în reţea, I.D.G.R. va întrerupe, mîine, 4 ianuarie, între orele 11 şi 14, furnizarea combustibilului tuturor abonaţilor situaţi pe calea Griviţei (între şoseaua Nicolae Titulescu şi strada Ştefan Stoica).