Informatia Bucureştiului, octombrie 1972 (Anul 20, nr. 5939-5964)

1972-10-02 / nr. 5939

PROLETART DIN TOATE TARILE. TÎRITT-VÂ INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREȘTI AL P. C R. ŞI Al CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI Anul XXI Nr. 5939 4 PAGINI 30 BANI Luni 2 octombrie 1972 Peste plan, pe adresa beneficiarilor interni şi externi Luna septembrie s-a Încheiat la Uzina de maşini electrice Bucureşti cu deosebite rezultate în activitatea de producţie , a fost obţinut un volum suplimentar de producţie globală de 4,5 milioane lei. Printre produsele executate şi livrate, în avans şi suplimentar, beneficiarilor se numără 60 de convertizoare pentru sudură, precum şi 25 de grupuri electrogene de 38 KVA. De consemnat şi un alt succes al colectivului de aici , planul de export, pe nouă luni, a fost depăşit cu peste 2 milioane lei valută. Sensul autodepnşim „Mai iute, mai bine şi mai eficient!“ 1947*1972 "7 r?-------— în secţia cabluri electrice de forţă a Fabricii de cabluri şi materiale electroizolante (în imagine) se realizează o gamă variată de sortimente, mult solicitate pe piaţa internă şi la export. Colectivul secţiei depune eforturi susţinute pentru ridicarea continuă a calităţii cablurilor fabricate. Pentru realizarea cincina/u/w ^ în patru unte/jumâ/ote ne-am propus oe/ect/reprec/se. CUM ACT/0NA7/ PSNMAieOA V/ATA? MODERN, ECONOMIC, COMPETITIV — Investigînd modul cum sunt pregătite „premierele" anului viitor, relevăm două valoroase experiențe — TRIPTICUL“ CALITĂȚII !! UZINA DE POMPE: o strategie complexă, anticipind rodnice rezultate FABRICA DE MOBILĂ MILITARI: ritm intens de adecvată a producţiei înnoite, organizare In contextul marii întreceri pentru realizarea sarcinilor cincinale în numai patru ani şi jumătate, tabloul economic al viitorului an este dominat în mod firesc de acţiunile ce se cer întreprinse pentru asigurarea devansărilor necesare, în toate compartimentele. Aceasta nu înseamnă nicidecum accentuarea laturilor strict cantitative, ci — întrucît obiectivele de plan propuse vizează în special aceste aspecte — impulsionarea tuturor elementelor ce pot asigura creşterea calitativă a activităţii, atingerea unor cote superioare de eficienţă. De altfel, însuşi ţelul angajat — cincinalul realizat cu un avans de şase luni— nu înseamnă altceva decît un efort prin excelenţă calitativ, de la A la Z am spune, intrucît antrenează deopotrivă tot ceea ce implică şi determină producţia. în această ordine de idei, un loc prioritar : pe agenda de Viitorul an va însemna pentru Uzina de pompe — pe fondul unui substanţial spor de producţie — asimilarea a numeroase produse noi, situate la nivelul unor superioare performanţe, ca randament, siguranţă în funcţionare, preţ de cost etc. Mai precis, faţă de acest an, premierele se vor dubla. Implicaţiile sunt, evident, dintre cele mai profunde. Ne referim aici, în primul rînd, la faptul că atingerea obiectivului propus nu înseamnă, nu poate însemna, ceea ce numim un salt ci, dimpotrivă, de lucru a fiecărei unităţi economice revine pregătirii temeinice a „premierelor“ anului viitor, fiind bine știut că unul dintre obiectivele principale ale cincinalului îl constituie intensificarea ritmului de înnoire şi modernizare a proceiselor — condiţie sine qua non a creşterii competitivităţii. De aici şi tema anchetei noastre , un dialog despre modul cum se acţionează pentru diversificarea nomenclatoarelor de fabricaţie, fundamentează pe o intensă activitate de pregătire, de la studiul conjunctural al pieţei pina la conceperea produselor şi elaborarea tehnologiilor de fabricaţie. — In ceea ce priveşte „strategia” adoptată, trebuie să menţionem. o importantă schimbare de concepţie — ne spune tov. ing. Dimitrie Grecov, directorul uzinei. Plecînd de la expe- Florin Rădulescu-Botică Aurel Pavlovici (Continuare in pag a lia) Ieri, pe şantierele muncii patriotice Harnicii gospodari au dat oraşului un plus de frumuseţe Ziua de toamna însorită de ieri s-a conjugat in mod fericit cu hotărîrea miilor de bucureşteni de a da oraşului un plus de frumuseţe, de a contribui GH. Nie. (Continuare in pag. a IV-a) Deschis în cursul zilei de simbătă în incinta clubului din calea Griviţei, muzeul Uzinei de utilaj chimic „Griviţa Roşie", care înfăţişează aspecte de acum 75 de ani cind a început construirea primelor ateliere pentru reparat vagoane şi pină astăzi cind uzina produce utilaje moderne pentru industria chimică și rafinării, se bucură de un deosebit Interes în rindurile vizitatorilor. A treia Conferinţă naţională de hematologie A/1 dimineaţă, în amfiteatrul Institutului de oncologie din bd. 1 Mai nr. 11 au început lucrările celei de a 3-a Conferinţe naţionale de hematologie. Pe agenda dezbaterilor : progrese în investigarea anemiilor şi leucemiilor ; probleme de tratament în hemopatiile maligne , progrese în practica transfuzională. „Alături de cadre de specialitate din ţara noastră (internişti, pediatri, medici de laborator, hematologi, transfuzionişti etc.), — ne-a declarat dr. Vlad Apăteanu, secretarul conferinţei — la lucrări participă şi numeroase personalităţi medicale de peste hotare Austria, R.P. Bulgaria, R.S. Cehoslovacă, Franţa, Italia, U.R.S.S., S.U.A. etc.«. • Magazinul „Victoria“ a cunoscut astăzi de dimineaţă o vie animaţie. Sute de cumpărători au ţinut să fie prezenţi la deschiderea „Săptămînii mărfurilor din R.D.G.“, manifestare înscrisă în cadrul relaţiilor stabilite între magazinul bucureştean şi „Centrum“ din Berlin. Cumpărătorii au avut prilejul să aprecieze o gamă largă de ■articole, de la confecţii la jucării, de la articole electrocasnice la cosmetice. Expoziţia cu vânzare a mărfurilor din E.D.G. va fi deschisă în perioada 2—8 octombrie a.c. ŞCOLI POSTLICEALE PENTRU SPECIALIŞTII COOPERATIVELOR La 15 octombrie vor începe cursurile elevii unor şcoli postliceale create de UCECOM. La Bucureşti, asemenea şcoli vor funcţiona pentru specialităţile electromişti depanatori-radio, televizoare, cosmeticieni, fotografi. Durata cursurilor este de 1,5—2,5 ani, in funcţie de specialităţi. în afara cursurilor teoretice, programa şcolară cuprinde numeroase ore de practică — atît in laboratoarele şi atelierele şcolilor UCECOM, cit şi direct în unităţile cooperativelor. Agenţia Bucureştcî a Biroului de turism pentru tineret primeşte înscrieri pentru cursul de ghizi şi organizatori de turism. Candidaţii — în vîrstă de pină la 30 de ani — trebuie să fie absolvenţi de liceu. înscrierile încep pe data de 5 octombrie, la sediul agenţiei, în str. Cosmonauţilor nr. 21. Întrebăm Deşi sarcinile de pian pină la sfirşitul lunii septembrie au fost depăşite, fabrica „Flamura roşie“ înregistrează restanţe la unele sortimente contractate cu unităţile comerciale — circa 15 000 mp ţesături, în valoare de aproximativ 450 000 Iei. întrebăm conducerea întreprinderii când va lichida aceste „datorii“ faţă de fondul pieţei ? Alma şi-a deschis porţile ■neschis sub cupola unei toamne;;-| 11 fertile şi limpezi, sub privi- II |u rile pline de dragoste şi de încredere ale întregii ţări, noul an universitar marchează o treaptă intr-adevăr nouă, spre împlinirea unor aspiraţii generoase, spre realizarea unor deziderate majore ale vieţii noastre social-politice. Noutatea este de esenţă, de perspectivă, măsurînd însuşi sensul de evoluţie a societăţii româneşti, progresul ei multilateral. Coordonatele de bază ale acestei evoluţii au fost stabilite de către Congresul al X-lea al P.C.R., de către Conferinţa Naţională a partidului. Iar pentru miile de studenţi care urmează cursurile învăţămîntului nostru tehnic, economic sau umanist, aceste sarcini primesc aura unor idealuri ce prind să se realizeze într-un prezent al împlinirilor, cu fiecare prelegere audiată, cu fiecare proiect susţinut, cu fiecare investigaţie ştiinţifică,pusă in folosul necesităţilor producţiei. Răspunzînd ce-rinţelor practicii, necesităţilor perfecţionării activităţii din întreprinderi şi instituţii, învăţămîntul nostru superior răspunde, implicit, unei sarcini de onoare, însăşi menirii sale supreme , de a pregăti specialişti cu un larg orizont de cunoştinţe, capabili să rezolve — în ritmul şi la exigenţele necontenitului progres tehnicoştiinţific din lumea contemporană — multiplele probleme ale dezvoltării României socialiste spre piscurile civilizaţiei comuniste. Pregătind cadrele atît de necesare progresului material al societăţii noastre, şcoala superioară românească pregăteşte, in acelaşi timp, — şi cu aceeaşi răspundere — cadrele la fel de necesare progresului spiritual — oameni cu o înaltă conştiinţă, militanţi activi, pasionaţi pentru triumful nobilelor idei ale umanismului socialist, însuşireacunoştinţelor teoretice în amfiteatre şi laboratoare se îmbină armonios cu deprinderea noţiunilor şi tehnologiilor productive în fabrici sau ateliere special amenajate. Este însăşi cheia formării unor personalităţi multilaterale, a unor conştiinţe profesional-cetăţeneşti înaintate. Răspunzînd din inimă cu un „prezent“ unanim la apelul vibrant al actualităţii, adică al întregii noastre societăţi, studenţii şi-au asumat — cu romantismul viitorului, dar şi cu luciditatea prezentului — marile sarcini ale devenirii lor ca oameni, ca cetăţeni, ca specialişti de înaltă calificare. Alma Mater şi-a deschis braţele primitoare. Azi dimineaţă sălile facultăţilor au răsunat de freamătul acestui octombrie luminos, în care păsările visului se reîntorc din ţinuturile solare ale vacanţei în cuiburile pregătitoare de zboruri şi avînturi noi. început de an universitar, început de drum şi de zbor, şi de vişin multe facultăţi începutul de an «marchează debutul unor secţii noi, in săli şi amfiteatre spaţioase, în laboratoare dotate cu aparatură modernă. Viitorii chimişti, fizicieni şi geografi, au la dispoziţie patru mari atelierei şcoală. La Facultatea de matematicămecanică, se dezvoltă secţia de informatică — disciplină, de ultimă oră pe plan mondial. Practica in producţie a studenţilor va fi axată pe alţi parametri, mult mai eficienţi, prin participarea directă a studenţilor la soluţionarea unor sarcini de producţie concrete. Ca un corolar al acesteia poate fi menţionat şi faptul că facultăţile bucureştene vor patrona şcolile de cultură generală şi liceele, ceea ce va contribui la legarea mult mai strinsă a învăţământului, la toate nivelurile lui, de cerinţele mari, de exigenţele sporite ale practicii. Colaborarea cu producţia va fi simţitor lărgită în cadrul politehnicii bucureștene. In anul trecut, de pildă, institutul a încheiat 140 de contracte de cercetare (în valoare totală de 13 milioane lei) cu întreprinderi ca : Laromet, Semănătoarea, 23 August, Republica, Vulcan, Electronica sau cu institute de cercetări ca : ISPE, ICMA, ICMTC etc. Se vor crea aici 50 de colective mixte — cadre didactice şi specialişti din producţie — pentru rezolvarea unor probleme de cercetare ridicate de activitatea concretă. In acest an vor lua fiinţă, de asemenea, patru grupuri cu profil metalurgic, mecanic, electrotehnic, electronic şi chimic, a căror microproducţie se evaluează la peste 3 milioane lei. Sínt, desigur, doar citeva repere din atît de multele care schiţează amploarea şi diversitatea sarcinilor actuale ale învăţământului nostru superior. Ele vor primi densitatea şi configuraţia împlinirilor cotidiene, la înălţimea răspunderilor. Astăzi, în facultăţile bucureştene, ca parcă la bătaia unui gong stelar, a răsunat din toate inimile un „Prezent“ entuziast, molipsitor. Astăzi, la Universitate şi la Politehnică, la Academia de studii economice şi la Institutul de construcţii, la Arhitectură şi la Drept, la Arte plastice şi la Institutul de teatru, intr-o atmosferă de zile mari, adică intr-o atmosferă intim sărbătorească, studenţii s-au întîlnit ori s-au reîntîlnit cu profesorii lor, cu colegii lor de ieri şi de mîine. Astăzi, facultăţile s-au dovedit gazde nu numai pentru „boboci“, cărora le-au deschis uşile laboratoarelor, ale amfiteatrelor necunoscute pină ieri,. Astăzi, nu numai facultăţile ci parcă întreaga ţară urcă treptele facultăţilor, parcă întreaga ţară este o Academie uriaşă, a muncii şi a visului, a faptei îndrăzneţe şi a încrederii In viitorul nostru strălucit. Să ne bucurăm deci... Vivat Academia ! Ion Butnaru IN COOPERATIVELE AGRICOLE DE PRODUCȚIE DIN COMUNELE SUBURBANE Largă participare la strînsul recoltei • Peste 4800 elevi au lucrat alături de cooperatori • în 5 ore s-au strîns 144 tone legume • Timpul prielnic trebuie folosit din plin tmpul favorabil de simbătă și duminică a permis cooperatorilor din comunele suburbane să lucreze din plin la recoltatul legumelor şi porumbului. Numai în cursul zilei de ieri s-a strîns şi transportat la locurile de depozitare Porumbul de pe 67 hectare şi s-au recoltat 144 tone de legume şi zarzavaturi, tomatele însumînd 114 tone. Dintre acestea, 32 de tone au şi fost livrate în cursul dimineţii unităţilor comerciale, restul urmînd să fie sortate şi expediate astăzi şi mîine centrelor de desfacere. Cele mai mari cantităţi au recoltat cooperatorii din Dudeşti, Jilava, Otopeni şi Glina. Ferma nr. 9 a I.A.S. Mogoşoaia. Toţi salariaţii au fost ieri prezenţi la recoltatul bogatei recolte de porumb. La acţiunea de recoltare, alături de cooperatori au participat mii de elevi şi numeroşi salariaţi din instituţiile şi întreprinderile din apropierea comunelor. La Otopeni, de pildă, împreună cu cei 312 cooperatori şi 300 de elevi ai şcolilor din comuni au lucrat 530 de elevi ai liceelor „I. L. Caragiale“ şi „M. Sadoveanu“; la Glina şi la Dudeşti au fost prezenţi peste 1 000 de elevi ai şcolilor profesionale şi liceelor din sectorul 4; la Jilava au mers 350 de elevi din sectorul 5, la Pantelimon 250 de elevi ai liceului „George Coşbuc“ şi ai grupului şcolar „23 August“ (sectorul 3) etc. în total, I. B. (Continuare în pag. a II-a) Duminică, la Palatul pionierilor a avut loc deschiderea noului an de activitate în cadrul căreia s-a prezentat spectacolul „Românaşula cint şi joc“. BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, ora 8, In Bucureşti, temperatura aerului a fost de 5 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 18 grade, iar minima din cursul nopţii de 3 grade. Timpul probabil de inline . Vreme relativ frumoasă, cu cerul variabil, favorabil ploii slabe. Vînt slab pină la potrivit. Temperatura aerului: minima va fi cuprinsă între 3 și 5 grade, iar maxima între 17 și 19 grade. Pe teme actuale Nici un rabat la respectarea legii preţurilor şi tarifelor Dacă ne aducem bine aminte, cam în urmă cu un an ne-am referit la situaţia — nu numai ipotetică — cînd conducătorii anumitor întreprinderi unde se practica sistemul, condamnabil sub toate aspectele, al „umflării“ artificiale a unor preţuri, se justificau de fiecare dată cam la acelaşi mod : „Doar diferenţele obţinute în plus nu le punem în buzunar, ele nu fac decît să reflecte o rentabilitate mai mare a respectivelor produse“... Arătam şi atunci, că asemenea explicaţii sunt neavenite, că ele contravin nu numai dispoziţiilor ce reglementau modalităţile de stabilire a preţurilor, ci şi normelor de etică proprii societăţii noastre. De altfel, aşa cum subliniau şi specialiştii consultaţi, în pofida scuzelor pline de „candoare“, practicile respective nu erau chiar atît de dezinteresate cum vroiau să pară. Pentru că asemenea false rentabilităţi, obţinute fără efort, se raportau şi la buzunarul celor în cauză, aceştia beneficiind de prime şi de alte avantaje nemeritate in realitate. Intre timp, o dată cu intrarea în vigoare a Legii cu privire la regimul preţurilor şi tarifelor, s-au dimensionat mai limpede şi mai eficient responsabilităţile conducerilor de întreprinderi faţă de această problemă de maximă importanţă, cu largi implicaţii economice şi sociale. Legea stipulează limpede că preţurile joacă un rol însemnat în aprecierea corespunzătoare a eforturilor şi rezultatelor activităţii întreprinderilor, în cointeresarea acestora la înfăptuirea sarcinilor cantitative şi calitative de plan, la ridicarea calităţii produselor, la creşterea şi diversificarea produselor şi prestaţiilor, în stabilirea preţurilor trebuie să se pornească de la „analiza critică a costurilor pe fiecare unitate producătoare , urmărindu-se optimizarea producţiei, valorificarea maximă a rezervelor interne şi oglindirea cheltuielilor realmente necesare, justificate din punct Sorin Heiban Tomis UK nt propo de... A închis EUGEN FRUNZA umde a reuşit un petic de birlic cu citeva stere strînse intr-un cuvint sau în cel mult trei, un petic Inofensiv, paşnic, aparent civilizat, să devină atît de antipatic? Nu sint specialist în comerţ, nu cunosc mecanismul, desigur, complicat, al circulaţiei ,atîtor bunuri, ai distribuţiei lor In raport cu ceea ce se produce şi ceea ce se cere. îmi Închipui doar că e o treabă grea şi că aici nimic nu trebuie lăsat la voia întlmplării. Deci şi controlul, şi verificarea slnt obligatorii. (Continuare in pag. a IV-a) leamuninál Tîrgu-Mureş Cu ing. ŞTEFAN RÂDULESCU, directorul - D. C. B., despre: „Punctele încă din reţeaua de Deşi meteorologii ne anunţă, pentru octombrie, vreme călduroasă, zilele reci din ultima vreme au supus reţeaua de termoficare la un prim test care a relevat necesitatea unor retuşuri. Spre a cunoaşte măsurile ce vor fi luate pentru evitarea unor surprize nedorite, mai ales în plină iarnă, am solicitat lămuririle necesare ing. Ştefan Rădulescu, directorul I.D.G.R. întrebare : Reţeaua de Încălzire publică a intrat în funcţiune. Este un fapt pozitiv. Primim, însă, zilnic, zeci de telefoane şi multe scrisori, prin care locatarii din cartierele Drumul Taberei, Berceni, Titan, Grivita etc., ne informează că in apartamentele lor căldura nu a ajuns sau este furnizată cu „zgârcenie“. Care este explicaţia ? Răspuns : in ziua de 25 septembrie a început punerea în funcţiune a întregului sistem de termoficare. Aşa cum am arătat şi cu alte ocazii, intrarea în regim normal de funcţionare a unui sistem de mărimea celui existent în Bucureşti, necesită un anumit timp. In special trebuie reţinut faptul că In perioada caldă presiunea in reţele este mult mai redusă, şi din această cauză instalaţiile de la ultimele etaje „prind aer“, fiind necesară o intensă acţiune (iP riPvaoTicii*« »— —I 1 „ —1 - ------. -----— --— J.« t/CB l/COlU-1 mii de puncte de intervenţie existente, solicită un număr de zile, mai ales că aceste operaţii se fac manual. Reclamaţiile primite de dv. şi cele pe care le-am Înregistrat şi noi vin, in special,, de la locatarii situaţi la ultimele niveluri. Acţiunea de dezaerisire este, insă, pe tar minate. Aurel Radu (Continuare in pag a III-a, îngheţate termoficare HAITI SUB AL DOILEA DUVALIER Un deşert al mizeriei Haiti a avut un preşedinte pe viaţă, pe Papa Doc, cum i se spunea — nu cu familiaritate, ci cu dispreţ şi ură — dictatorului Francois Duvalier. După el, şefia micului stat semi-insular din Caraibe a fost preluată de fiul său, Jean Claude. In virtutea unui straniu drept „ereditar“, s-a proclamat şi acesta preşedinte pe piaţă. De îndată i s-a dat şi lui un supranume: Iiaby Doc, care sugerează un fel de infantilism amestecat cu cruzime. Ce se întimplă in Haiti sub ,,guvernarea“ lui ? Iată ce spune revista franceză „VExpress“ intr-un reportaj intitulat „Haiti — un desert al mizeriei“ . (Continuare in pag. a IV~a)