Informatia Bucureştiului, aprilie 1974 (Anul 21, nr. 6399-6424)

1974-04-01 / nr. 6399

i diuî XXI Nr. 6399 î PAGIÎSS 30 BANE Itinf î Aprilie 1974 P PROLETARI DIN TOATE TARILE, UMTI-VA INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Din primele zile ale noului trimestru Activitate rodnică, entuziastă pentru înfăptuirea angajamentelor asumate entru cremenii muncii din Capitală aceste zile se află încă sub semnul emoţiei şi satisfacţiei îndreptăţite, prilejuite de decorarea Organizaţiei municipale de partide pentru ocuparea locului 1 în întrecerea la 1973 — cu Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I, de decernarea altor înalte distincţii ale Republicii unor unităţi productive,, institute de cercetare şi proiectare din Capitală. Preţuirea dată muncii creatoare, pusă în slujbe accelerării progresului economic şi, astfel, a bunăstării generale, constituie un nou şi puternic imbold spre perfecţionarea, în continuare, a activităţii, spre dobindirea unor tot mai remarcabile împliniri. Cel de al doilea trimestru al anului aşazâ în faţa industriei bucureştene sarcini deosebit de mobilizatoare. Pe deplin conştiente de faptul că rodul fiecărei zi de muncă are o valoare de primă importanţă pentru înfăptuirea obiectivelor propus® în întrecere, acţionînd cu înaltă răspundere pentru onorarea exemplară a angajamentului unanim’ — cincinalul in patru ani şi jumătate —colectivele de muncă din Capitală, dînd viaţă măsurilor şi indicaţiilor Comitetului municipal de partid, au ■ păşit în a! doilea pătrar din 1974 dispunînd de o temeinică pregătire tehnico-materială a producţiei. în aceasta rezidă garanţia creşterii neîntrerupte a productivităţii — pe ansamblu şi la nivelul fiecărui loc de muncă — a investirii întregii activităţi cu superioare valenţe calitative. Desfâşurînd din prima zi a noului trimestru acţiuni rodnice, entuziaste pentru îndeplinirea angajamentelor asumate, făurarii de bunuri materiale din Capitală, cercetătorii şi proiectanţii, toţi oamenii muncii răspund cu fermă hiotărîre, prin fapte, îndemnului tovarăşului Nicolae Ceauşescu, de a întîmpina cea de a XXX-a aniversare a Eliberării patriei şi Congresul al XI-lea al partidului cu rezultate demne de aceste istorice evenimente. Utilaje complexe pentru noile obiective industriale * ÎN mONTA3 CEA DE A TREIA TURBINA »E 330 MW La întreprinderea de maşini GRELE — o «wnpwmleră » din primele ore ale dimineţii s-a trecut la montarea celei de a treia turbine de 330 MW. „Sistem hotărâţi să reedităm succesul înregistrat cu primele două turboagregate — ne spune Alexandru fie sau secretarul comitetului de partid. Pentru aceasta, organizaţiile de partid din secţii şi ateliere şi-au propus să desfăşoare susţinută muncă politico-organizatorică, care să dezvolte pe mai departe spiritul de răspundere al fiecărui salariat față de îndeplinirea exemplară a sarcinilor ce-i revin". Iar sarcinile sunt deosebit de mobilizatoare: realizarea primului alternator pentru termocentrala de la Rovinari, finalizarea, pînă la jumătatea acestei luni, a celor două convertitoare de ISO tone pentru Combinatul siderurgic Galaţi şi a lucrărilor la coloana de sinteză pentru industria chimică. Iată şi două din principalele măsuri care vor asigura reuşita acestor acţiuni, precum şi onorarea angajamentului de a realiza pînă la finale lunii aprilie o producţie marfă suplimentară în valoare de 3 milioane lei, încadrarea strictă în graficele de lucru şi urmărirea stadiului de îndeplinire a planului, nu numai pe secţii, dar iai pe fiecare produs la paris. la primul trimestru al anului, colectivul ÎNTREPRINDERII DE MECANICĂ FINA « înscris în contul depăşirilor de plan o productie-marfă în valoare de 5 milioane lei, îndeplinindu-şi astfel angajamentul asumat pe întregul an in proporţie de peste 40 la sută. — Acţionînd cu toate forţele — ne-a spus ing. Petre Dobrescu, secretarul comitetului de partid — pentru îndeplinirea exemplară a angajamentelor asumate pe anul în curs. ca răspuns la chemarea lansată de întreprinderea de anringuri Arad colectivul nostru este ferm hotărtt ca In In imagin'. : un nou produs — termometru cu contacte electrice și sistem de transmisie a dai cler la distanţă — este supus ultimelor verificări funcţional Cu patru luni avans trimestrul in care am păşit să continue seria bunelor rezultate de pină acum, în realizarea sporului de producţie stabilit, rolul hotăritor revine utilizării cit mai judicioase a potenţialului tehnic şi a timpului de lucru. O atenţie deosebită acordăm şi devansării termenelor de punere in funcţiune a noilor secţii de fabricaţie : de pildă, noul atelier de prelucrări mecanice va produce din luna viitoare , cu un avans de aproape patru luni. In paralel acţionăm si in direcţia diversificării gamei sortimentale. In fabricaţia de serie vor fi introduse opt produse reprezentând noi aparate de măsură şî accesorii pentru maşini unelte, parte din ele urmind sa fie livrate beneficiarilor incă din această lună. Sarcinile de export exemplar onorate Nici o zi tetîrzieMNt In livrarea corne arilor pentru beneficiarii externi — iată angajamentul colectivului de la ÎNTREPRINDEREA DE POMPE, hotărit, și în acest trimestru, să-şi onoreze în mod exemplar sarcinile de export. Ca «4 phtanl cunoaşte o ereffcer« de 49 I» *u*S, avem certitu dinea că el va fi îndeplinit in bune ciondiţiuni — ne spune tov. Dimitrie Grecov, directorul întreprinderii. Lansarea din timp a comenzilor in fabricaţie, asigurarea, cu o lună înainte, a producţiei de piese turnate şi prelurrate, aprovizionarea corespunzătoa(Continuare în pag. a II-a) INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA . Azi, la ora S, in Bucureşti, temperatura aerului a fost de 3 grade. Maxima de ieni în aer a fost de 12 grade, iar minima din cursul nopţii de 4 grade. Timpul probabil de reţine : Cerul va fi variabil, mai mult senin. "Viatul va sufla moderat din sectorul estic. Tenperatura aerului : minima va fi cuprinsă Intre 3 și 4 grade, iar maxima torre îs si . IWOMUJM RED. : O preocupare centrală a* şcolii trebuie să fie educarea elevilor în spiritul cultului muncii, al îndeplinirii unei activităţi productive, utile societăţii. În acest sens, de o mare însemnătate este calificarea efectivă a tuturor elevilor într-o meserie. în ce măsură răspunde şcoala dv. acestei necesităţi sociale ? Prof. EUGENIA MIHALACHE, locţiitor al secretarului organizaţiei la partid de la Liceul „C. A. Ronetti31, în calitatea mea de responsabilă pe şcoală a pregătirii ’ tehnico- A M /pedagogie In ce măsură elevii dv. productive a elevilor noştri, pot afirma că acordăm o atenţie deosebită faptului ca fiecare elev să-şi însuşească pe deplin meseria pentru care a optat, în aşa fel incit la absolvire să fie capabil s-o practice în producţie. Anul trecut, de exemplu, întreaga promoţie a obţinut atestarea in meseriile de electrotehnician, lăcătuş mecanic, timplar şi in croitorie. In acest __ an, gama meseriilor in care se face atestarea, va cuprinde şi electronic» îşi însuşesc meserie ? Prof. ANA ISPAS : Clasa a VIII-a 7 C, la care am fost dirigintă anul trecut, s-a integrat sută la sută în activităţi utile , 75 la sută au intrat în şcolile profesionale şi în licee industriale (electrotehnică, energetică etc.), iar restul s-au angajat cu succes Leonard Gavriliu "Moare in pag- a III-al MESAJE DE FELICITARE ADRESATE PREŞEDINTELUI ROMÂNIEI SOCIALISTE, TOVARASUL NICOLAE CEAUŞESCU Cu puternică iincine patriotică întregul popor român, intr-un singur glas, felicită pe cel mai iubit fiu al tău. Presa de dimineaţă continuă să publice telegrame şi scrisori in care comuniştii, toţi cetăţenii României socialiste işi manifestă neţărmurita bucurie pentru alegerea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU ca preşedinte al Republicii, angajindu-se solemn să-şi dăruiască toate forţele înfăptuirii măreţului program de înflorire multilaterală a patriei ette soptem. i . Pe şantierele de construcţii Mii de constructori au lucrat, ieri, la blocurile pentru locuinţe şi obiectivele social-culturale din diferite puncte ale oraşului. In zona Pantelimon, pe şantierele I.C.TV1, nr. 5, de pildă, la blocul 31 s-au efectuat Ultimele finisaje , la nr. 4 s-au turnat betoanele la etajul 4. Iar finisorii ajunseseră la etajul 3. Blocurile 11 şi 12, cu termen de predare la sfârşitul lunii aprilie, se află cu structurile la etajele îi şi, respectiv, 10. Deci există condiţii pentru a fi terminate cu cîteva zile mai devreme. Cutate susţinuta am consemnat şi pe şantierul din bd N. Titulescu. Blocul 5 se află cu structura Xa etajul 1, azi urmînd să Înceapă turnarea betoanelor pentru etajul 2, iar la blocul. .6 se încheie lucrările Xa "etajul. 6 Subliniind bogata activitate a constructorilor, merită evidenţiat şi faptul că staţiile de betoane şi poligoanele de prefabricate au livrat cu promptitudine materialele necesare, iar mijloacele de transport au făcut faţă tuturor cererilor. Blocul C.4 din Drumul Taberei al cărui date. Aici vor funcţiona o farmacie, un parter este destinat spaţiilor comermagazin de galanterie şi o cofetare Forum de duminica ...Şi totuşi a fost doar o foarte obişnuită zi de duminică. Chiar dacă ieri dimineaţă, acolo intre cei 3000 de tineri aflaţi pe şantierul „Parcului tineretului" şi al viitoarei Săli polivalente, reporterul avea impresia că asistă la un adevărat forum a! tinereţii şi muncii, ieri a fost doar o foarte obişnuită zi de duminică. Pentru că, aici, unde se plămădeşte azi unul din grandioasele proiecte ale constructorilor Capitalei, prezenţa tinerilor, munca lor plină de eficienţă sunt fapte obişnuite. De ei , pentru ei. Aşa s-ar putea intitula o posibilă cronică a acestor locuri. Pentru că, miile de tineri bucureşteni care făceau doi aria civismului şi entuziasmului, vor fi beneficiarii de miiic ai celui mai mare şi dotat joc de agrement al Capitalei. De ei , pentru ei au fost prezenţi ieri circa 3 000. Elevi de la Liverzi, o veche cunoştinţă a reporterului , Sandu Gheorghe de la şcoala profesională „Autobuzul" — ciştigatorul pe zonă (adică pe şapte judeţe) al concursului pe meserii, specialitatea matriţerie. Alături de colegii lui se afla aici, la muncă patriotică, pentru a 15-a oară in ultimele două luni. De ei — pentru ei. Inundaseră ieri, cu entuziasmul muncii, zecile de hectare ale şantierului. Tinerii Capitaleil-am privit din nou spre prinz, la plecare, încolonaţi, cu steagurile organizaţiei L.T.C. desfăşurate în vînt. Şi le-am auzit atunci vocea, vocea tinereţii lor implînite. Cintau. Un evitet care intre buldozere şi excavatoare transmitea o emoţie neobişnuită. ..Trei culori cunosc pe lume..." Val. Voiculescu Intrată in ■ funcţiune ■ la începutul acestui an, linia tehnologică de fabricat Pepsi-Cola, de la întreprinderea „Flora" lucrează acum la capacitatea sa maximiă în imagine , în laboratorul de analize se efectuează probele de concentraţie. Ample acţiuni gospodăreşti în cartiere Vie ilustrare a spiritului civic , ieri dimineaţă, 221825 bucureşteni au inscris o impresionantă cifră în cronica oraşului: 636 845 ore de muncă patriotică Cifrele de mai sus sunt riguros tacte (inclusiv unităţile). Realizările obţinute prin muncă patriotică repreintă valori materiale importante şi pentru înregistrarea lor există o vidlenţă clară. Aceeaşi evidenţă n® permite, de altfel, să redăm şi o pare din roadele activităţii de ieri : 07 18 pomi fructiferi, arbori, arbuşti 300 000 trandafiri plantaţi în toate cartierele oraşului, ca şi in comunele suburbane, 180,2 hă spaţii verzi amenajate, reamenajate sau întreţinute, 21 noi terenuri de joacă pentru copii şi alte 53 recondiţionate, 33 terenuri simple de sport, noi sau reamenajate, lucrări pe 21 000 mp in zonele de agrement... Rezultate impresionante pentru cele 23 ore cedate de cetăţeni treburilor gospodăreşti, în parcul Gineşti, împreună cu circa 500 de stegători din circumscripţia, electorală municipală nr. 283, se afla deputatul lor, Gheorghe Catalina, matriţei la I.R.E.M.O.A.S. Le dădea o mină de ajutor elevii de la Şcoala generală 163, din apropiere, cu profesorii. — Aici suntem pe terminate — ne spune tov. Catalina, ca şi în jurul locuinţelor. Treburile noastre gospo- Aurel Radu celli „Gh. Şincai“ sau Grupul şcolar „Electronicei,“, ori studenţi ai Facultăţii de filozofie, muncitoare de la „Dîmboviţa“ şi studente de la A.S.E. Mulţi şi harnici. Minei Puflea, viitor muncitor electronist — un prichindel iaca în cumpăna adolescenţei — e pe şantier pentru a şaptea oară in această primăvară ; Stela Sorbă, de la şcoala profesională „Dîmboviţa“, pentru a şasea duminică. Puţin mai departe, într-un joc unde tirnacoapele pregăteau lăcaşul viitoarelor spaţii Aici se trasează viitoarele alei ale celui mai tânăr parc al Capitalei — „Parcul tineretului“ (Continuare în pag. a IV-a) Elevii Liceului „Gh. Lazăr“ ţi-au dat întîlnire, ieri dimineaţă, pe mdlu-* rîîe Dîmboviţei, între Piaţa Naţiunitor Unite ti Podul Ştirbei Vodă • Featrunni perioada pînă la Si mai — find intră în vigoare noul mers de tren — înseamnă o cadenţă deosebită a lucrărilor de construcţii. Spre exemplu, pe linia spre Litoral se va executa centralizarea electrodimamicăa staţiilor Valul lui Traian şi Murfatlar , director general adntralei construcţii căi (loan Lup ,tunet ai C ferate). 9 Cu 30 decit primi Uzaţi fraţii sari pe..trele zile nri, repede „născuţi" vor fi rea,,mastodonţilor” neceobmbînatul citimicii Măgurele. începem montajul la două coloane de 120 tone şi,al alteia, de 200tone, în lungime de 40—80 m ?! cu un diametru de s.c m. Menţinem, astfel, cadenţa bună pe care am inregistrat-o pe primele trei linii ale anului, (Ion Chivăran, director adjunct al întreprinderii de utilaj chimic Grîviţa Roşie). „ Un amplu plan de modernizare şî sporire a confortului în cinematografe este în curs de aplicare. Astfel, in acest an se vor executa reparaţii capitale în valoare de 1,8 milioane lei la şase cinematografe, alte 3o fiind suspuse reparaţiilor curente. (Ovidul Andrei, directorul întreprinderii cinematografice a municipiului Bucureşti). • ’Un nou dispensar destinat, copiilor din microraionul 7 . Drumul Taberei, la care s-au încheiat lucrările de amenajare îşi va oferi, în curînd, serviciile micilor pacienţi, (aflăm de la Direcţia sanitară a municipiului). * Start în campania de turnare a covorului asfaltic pe drumurile naţionale aflate in lucrări de execuţie sau remedieri. In prima săptămină se vor folosi, in acest scop, 10 000 tone de asfalt. (Constantin Cuţuleac, director adjunct la întreprinderea de drumuri şi poduri a M.T.TC.). • De la T.D.E.B. : Cetăţenii care au încheiat contracte cu I.D.E.B. pînă la S1 decembrie 1972 slnt rugaţi să telefoneze la 17.60.31 sau 18.08.00 — interior 223 — pentru a comunica zilele in care pot fi găsiţi, la domiciliu pe scopul montării contoarelor, (ing. Eugen Minzurescu, de la Î.D.E.B.). „ Azi, la Buftea, primul tur de manivelă la un nou film românesc dedicat personalităţii lui Dimitris Cantelair : scenariul Mihnea Gheorghiu, în rolul principal Alexandru Repan (aflăm de la Centrala „România film”). wjvmmmmmmmisfmmm CIVILIZAŢIA STRĂZII Strada, oferă Secţii zilnice de comportare. Mersul pe stradă prilejuieşte subtile observaţii şi remarci cu privire la starea psihica a cetăţeanului şi la educaţia lui sub raport civic. Sâ luăm, de pilda, o stradă intens circulată, cum sunt atitea în Capitală. Bunii gospodari fac dovada priceperii şi hărniciei lor, dereticind, uneori cu fantezie de adevăraţi artizani, parcul, rigolele, spaţiile veni din preajma casei, asigurindstrăzii o ambianţă plăcută, odihnitoare, cum se da bine unui oraş în plina înflorire, ca Bucureştiul. Ceea ce mă supără, insă, pînă la indignare, este că vin citeodatâ din urma pietoni certaţi cu disciplina şi simţul de ordine, care işi iau un fel de libertate aberantă de a călca în picioare rigorile prestabilite şî, asemenea unor temerari descoperitori de pâmînturî necunoscute, işi deschid drumuri şi cărări pe unde văd cu ochii. Croite,de-a dreptul prin gazonul şi straturile de fiori atît d® meticulos întreţinute, cărările şovăielnic defrişate de înainte-mergători anarhici, le dau iluzia cîştigării ilicite a unui timp care-l pune mai repede în contact cu scopurile imediate şi a unei economii de forţe fizice, în detrimentul străzii, fireşte, dar aspectul străzii pentru ei nu contează. Egoismul individului necivilizat (căci, în ultimă instanţă civilizaţia de aici se măsoară) devine o raţiune „superioară", un fel de scuză caraghioasă pentru junele „distrat", care întinde cu nonşalanţă mina în stratul public şi oferă cu graţie o floare frumoasei de lingă ei. La orele de vîrf ale dimineţii şi amiezii, cînd circulaţia este intensă, observ uneori cum dau năvală, în grupuri, oameni „grăbiţi" care invadează teritoriul ierbii şi florilor, inscripţiile „Nu călcaţi iarba" îi lasă absolut rece, cum îi lasă pe fumătorii inveteraţi anunţurile ce interzic fumatul în localuri publice. Asta mă face să mă gîndesc la faimosul gazon englezesc, al cărui secret e tocmai acest spirit liber consimţit pentru respectarea tuturor bunurilor şi frumuseţilor create şi puse în folosul colectivităţii. Oare e chiar citit de greu sâ nu călcăm se iarbă şi să aruncăm biletele de tramvai la coş? ALECU IVAN GHÎUA ,\VV\VA\vVViYx\