Kamikaze, iulie-decembrie 2011 (Anul 2, nr. 27-52)

2011-07-20 / nr. 29

KAMIKAZE NR. 29 / 20-26 IULIE 2011 JURNAL DE BUSINESS 2011. Coaforul rezistă! Saloanele de coafură își revin, în România, ca după o boală lungă și grea. Nu toate au supraviețuit. Cînd a izbucnit criza, femeile au tăiat din cheltuieli mersul la coafor și s-au bazat pe propriul talent ca să se aranjeze ele însele, acasă. Dar austeritatea și răbdarea lor au ajuns la sfîrșit. 2011 e anul Renașterii. Anca Toma, coaforul Champs-Élysées: „Important e să reziști pe piață" Un coafor micuț, lîngă Biblioteca Metropolitană din Piața Amzei. „Am început acum 12 ani, cînd nu mă așteptam să fac un copil și mă gîndeam ce să fac în viață. Voiam ceva frumos, dar din care să scoatem și ceva bani. Făcusem o școală de coafor în urmă cu 17 ani, apoi o facultate de design, timp în care mi s-a dezvoltat o viziune despre frumos. Restauram obiecte de artă împreună cu soțul meu și le vindeam la licitații. I-am zis soțului că vreau să fac un salon și am investit 180 de milioane de lei. Am pus gresie, mobilier proiectat de mine, am mers la oglindăriile de pe Lipscani. Nu mă pricepeam și a trebuit să caut angajați. Apoi a fost de bun augur că am rămas gravidă. Peste drum erau două saloane, dintre care unul de stat. La început nu aveam clienți, se nășteau invidii. Veneau de peste drum, se uitau pe aici și ziceau «Mda, frumos, dar o să închideți». După 12 ani, toată lumea a închis și eu sunt aici. Și soțul zicea că, dacă nu îmi ies socotelile, să închid și să fac altceva. în perioadele grele am amanetat bijuteriile ca să achităm facturile. Am început să fac reclamă cu fluturași, servicii la bomiețe, ieșeam eu în piață sau aici la Romană, la ASE, și împărțeam, în 2010, criza a fost grea de tot. Din patru puncte de lucru am scăzut la două. S-a închis și Piața Amzei, pentru renovare, au mai plecat niște instituții. Dar ne menținem pe poziție, pentru că avem servicii de calitate și nici un client nu pleacă nemulțumit. Față de 2010 e mai bine, se simte. Acum avem opt angajați.“ Coaforul are și o latură social-umană. Tocmai de aceea, Anca Toma face și facultatea de psihologie. „Trebuie să înțelegi pe fiecare în parte, să le ajut pe cliente să fie conștiente și de frumusețea din interior. Multe doamne se relaxează, vorbesc despre probleme de acasă, despre soți, copii și serviciu. Sînt multe bîrfe, multe secrete. Și sînt atît de plăcut surprinse cînd își dau seama că ai ținut minte ce au povestit data trecută și că te interesează viața lor.“ O concluzie? „Să păstrăm clienții și să rezistăm, asta e cel mai important.“ Irina Niculescu, Ira Beauty Center, Centrul Vechi. „Din 2010 a început să fie mai bine" Ira e bine poziționat, pe Lipscani 21. Criza stătea să lovească în 2008, cînd Irina Niculescu s-a hotărît să facă marele pas de a investi într-un salon de coafură, „în 25 noiembrie vom face trei ani.“ în același spațiu, de pe Lipscani 21, fusese directoare a magazinului „Sport Olimpic“. După închidere, s-a hotărît să folosească spațiul și să înceapă propria afacere. „Am luat totul de la zero, a trebuit să refacem și partea de electrică, să renovăm totul. Am băgat aproape 50.000 de euro în renovare.“ Cumva, se potrivea cu ce se întîmpla în Centrul Vechi. „Nu exista aproape nici o cafenea în jur, totul era în construcție, erau gropi peste tot. Acum e mult mai multă lume, vin mult mai mulți oameni. Afacerea cere răbdare pînă cînd lumea ajunge să știe de tine, în timp, am format o clientelă fidelă, în trei ani, am mers banda pe banda. De abia din 2010 a început să fie mai bine și să avem profit. Avem opt angajați.“ ALEXANDRU VĂRZARU » Curtea de Apel București a clasat dosarul privind veniturile nejustificabile ale lui Adrian Minune de pe vremea cînd era consilier local la Ștefănești. 99 » Florin Piersic este imaginea Chinatown din București. ----- Eu am recunoscut la ANI că n-am ajuns niciodată la ghișeu să-mi plătesc taxele. Da’ e drept că de cîte ori am fost pe-acolo, nici n-am apelat la nimeni să mă >e ridice în brațe. , un politician de viitor care, pentru a ajunge în sferele înalte ale politicii, trebuie să-și ia avînt ca să sară pragul electoral , care, după ce s-a consacrat în superproducția Trandafirul galben, a ajuns să lucreze pentru omul galben P.S. Indiferent ce afacere ai, la EximBank poți găsi finanțările, garanțiile și asigurările care ți se potrivesc. Și asta pentru că suntem mai mult decât banca exportatorilor, suntem banca tuturor antreprenorilor! Pentru detalii: www.eximbank.ro.