Luceafărul, ianuarie-iunie 1987 (Anul 30, nr. 1-26)

1987-01-03 / nr. 1

« //» Mesajul de Anul Nou adresat întregului nostru popor la posturile de radio şi televiziune de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni. Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Am deosebita plăcere ca, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi Guvernului, precum şi al meu personal, să adresez Tuturor oamenilor muncii, întregului nostru popor, cu prilejul Anului Nou, cele mai calde felicitări şi cele mai bune urări. încheiem anul 1986 cu satisfacţia unor noi realizări pe calea dezvoltării economico-sociale a patriei, a făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi a comunismului pe pămintul românesc. In condiţiile economice internaţionale grele, am reuşit, prin munca unită a întregului popor, să realizăm o creştere a producţiei industriale de peste 7 la sută faţă de anul trecut, să obţinem progrese însemnate în sporirea productivităţii muncii şi ridicarea nivelului tehnic şi calitativ al produselor, în creşterea eficienţei economice şi a venitului naţional în agricultură, am obţinut cea mai mare recoltă de cereale din istoria ţării , de peste 28 milioane tone. Au continuat să se dezvolte învăţămîntul, ştiinţa, cultura, întreaga viaţă economică şi socială a ţării. Toate aceste realizări evidenţiază cu putere justeţea politicii generale a partidului nostru, care, aplicînd in mod creator adevărurile şi legităţile obiective la realităţile şi condiţiile concrete din România, îşi îndeplineşte cu cinste misiunea istorică de a conduce naţiunea română pe calea socialismului şi comunismului, a independenţei, bunăstării şi fericirii. Privind retrospectiv activitatea desfăşurată în acest an, putem aprecia că 1986 — primul an al celui de-al 8-lea cincinal - a fost un an în care poporul nostru, constructor conştient al socialismului, şi-a demonstrat încă o dată, prin fapte, voinţa şi capacitatea sa de a învingeorice greutăţi şi de a asigura mersul neabătut înainte al societăţii noastre pe calea dezvoltării sale materiale şi spirituale, a civilizaţiei socialiste. Pentru toate aceste mari realizări, adresez, din toată inima, eroicei noastre clase muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, întregului nostru popor, cele mai calde felicitări şi urări de noi şi tot mai mari, succese în activitatea viitoare, consacrată progresului şi înfloririi patriei socialiste. Dragi tovarăşi şi prieteni, începem cel de-al doilea an al actualului cincinal cu un program de largă perspectivă, temeinic fundamentat, de muncă şi acţiune revoluţionară, în vederea realizării în cele mai bune condiţiuni a importantelor obiective cuprinse în planul şi programele pe 1987 se impun măsuri organizatorice ferme pentru dezvoltarea intensivă a întregii economii, accentuarea puternică a laturilor calitative ale activităţii economice, promovarea în producţie a celor mai noi cuceriri ale revoluţiei tehnico-ştiinţifice, creşterea productivităţii muncii şi sporirea, eficienţei în toate sectoarele. Sunt necesare măsuri hotărite pentru întărirea ordinei şi disciplinei, creşterea răspunderii şi spiritului revoluţionar în vederea înfăptuirii programelor de perfecţionare a organizării muncii şi de modernizare a producţiei, de ridicare a nivelului tehnic şi calitativ al produselor, de aplicare a noului mecanism economic, a normativelor economicofinanciare, a autoconducerii şi autogestiunii muncitoreşti. Trebuie să perfecţionăm în continuare şi să folosim şi mai larg cadrul democratic care asigură participarea nemijlocită la organizarea şi conducerea producţiei, a întregii vieţi economico-sociale, a tuturor oamenilor muncii in calitatea lor de proprietari, producători şi beneficiari direcţi a tot ceea ce se realizează in societatea noastră. O preocupare de prim ordin trebuie să o constituie realizarea în cele mai bune condiţiuni a producţiei de export, dezvoltarea activităţii de comerţ exterior şi cooperare economică internaţională, a colaborării în C.A.E.R. pe baza Programului complex al progresului tehnico-ştiinţific, pînă în anul 2000, sporirea participării României la schimbul mondial de valori. Dispunem de tot ce este necesar pentru înfăptuirea în bune condiţiuni a tuturor obiectivelor şi prevederilor înscrise în planul de dezvoltare economică şi socială a ţării pe 1987. Să luăm toate măsurile pentru a asigura, chiar din primele zile, îndeplinirea exemplară a tuturor acestor prevederi ! Să ne angajăm in modul ceh nic, hohort în luptă perruu fidicerea la un nivel superior de calitate şi eficienţă a întregii activităţi din industrie, agricultură, din întreaga economie ! Să desfăşurăm larg noua revoluţie tehnico-ştiinţifică, noua revoluţie agrară, noua revoluţie de dezvoltare a societăţii noastre socialiste ! Să facem astfel încît anul 1987 să marcheze, prin realizările ce le vom obţine în toate domeniile vieţii economice şi sociale, o etapă importantă pe calea înfăptuirii obiectivelor stabilite de Congresul al Xlll-lea al partidului privind trecerea României la un stadiu superior de dezvoltare - cel de ţară socialistă mediu dezvoltată - realizarea unei noi calităţi a muncii şi vieţii întregului nostru popor ! Dragi tovarăşi şi prieteni, In anul 1986, situaţia internaţională s-a menţinut deosebit de gravă şi complexă. A continuat cursa înarmărilor, inclusiv a înarmărilor nucleare, s-au menţinut şi chiar s-au amplificat o serie de conflicte şi focare de tensiune din diferite regiuni ale lumii, au avut loc noi manifestări ale politicii de forţă, de amestec in treburile interne ale altor state, incălcîndu-se interesele de pace şi securitate ale popoarelor, în Europa şi în alte părţi ale lumii s-au amplasat noi rachete nucleare şi arme de distrugere în masă, au continuat experienţele nucleare şi acţiunile de extindere a cursei înarmărilor în spaţiul cosmic. Norii ameninţători ai unui război nuclear pustiitor continuă să plutească la orizonturile planetei noastre. In faţa acestor grave primejdii la adresa vieţii şi civilizaţiei întregii omeniri, s-a intensificat lupta forţelor înaintate, progresiste de pretutindeni, a tuturor popoarelor, a opiniei publice mondiale, pentru oprirea cursului periculos al evenimentelor spre încordare şi război, pentru afirmarea fermă a politicii de pace, de colaborare, de apărare a dreptului suprem al oamenilor, al naţiunilor — la viaţă, la pace, la existenţă liberă şi demnă. Evenimentele anului 1986 au demonstrat, încă o dată, cu putere, că problema fundamentală a epocii noastre o constituie oprirea cursei înarmărilor, trecerea la dezarmare, în primul rînd da dezarmarea nucleară,, apărarea păcii şi vieţii popoarelor. Este mai necesar ca oricînd ca popoarele lumii să-şi unească eforturile, să conlucreze cît mai strîns pentru a determina să se treacă in mod, real la soluţionarea problemelor dezarmării, îndeosebi nucleare. România a salutat şi sprijină propunerile Uniunii Sovietice privind lichidarea, în mai multe etape, pînă în anul 2000, a tuturor armelor nucleare și consideră că trebuie depuse în continuare toate eforturile pentru ca, pornindu-se de la concluziile întilnirii sovietoamericane la nivel înalt din Islanda, să se ajungă, într-un timp cît mai scurt, la înţelegeri corespunzătoare care să deschidă calea lichidării armelor nucleare şi a reducerii substanţiale a armelor convenţionale. Trebuie făcut totul pentru ca anul 1987 să fie un an în care să se treacă hotărit de la declaraţii, la fapte concrete de dezarmare ! România apreciază că este posibil ca, în 1987, să se ajungă la un acord în problema rachetelor cu rază medie de acţiune în Europa. In mod deosebit considerăm că trebuie intensificată activitatea pentru încetarea experienţelor nucleare ca un prim pas pe calea dezarmării, a eliminării pericolului nuclear. Prin votul său unanim, exprimat în cadrul referendumului naţional de la 23 noiembrie, poporul nostru a demonstrat că este hotărît să lupte pentru dezarmare, pentru pace, România fiind prima ţară din cadrul celor două blocuri militare care a trecut efectiv la reducerea cu 5 la sută a efectivelor, armamentelor şi cheltuielilor militare. Avem satisfacţia că această iniţiativă a poporului român a găsit un puternic ecou pe plan internaţional şi ne exprimăm convingerea că ea va constitui un îndemn şi pentru alte state de a trece la măsuri reale de dezarmare. In viaţa internaţională sunt multe probleme complicate şi grele, care trebuie soluţionate cu participarea activă a tuturor statelor, fără deosebire de mărime sau orînduire socială. Trebuie făcut totul pentru excluderea forţei şi ameninţării cu forţa din relaţiile internaţionale şi rezolvarea tuturor problemelor litigioase dintre state numai şi numai pe calea paşnică, a tratativelor. De asemenea, se impune să fie intensificate eforturile şi acţiunile îndreptate in direcţia lichidării subdezvoltării şi instaurării noii ordini economice mondiale. Este necesar să crească şi mai mult rolul Organizaţiei Naţiunilor Unite, al altor organisme internaţionale în soluţionarea democratică, în spiritul păcii şi colaborării, a marilor probleme ce confruntă lumea contemporană. În ce o priveşte, România este hotărită să întărească continuu conlucrarea cu toate ţările socialiste, cu ţările în, curs de dezvoltare şi nealiniate, precum şi cu statele capitaliste dezvoltate, în spiritul principiilor coexistenţei paşnice. Situăm ferm - ca şi pînă acui şi - la baza tuturor relaţiilor noastre cu celelalte state, principiile deplinei egalităţi în drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc. In spiritul şi pe baza acestor principii, vom conlucra larg cu toate popoarele şi ţările lumii, cu forţele iubitoare de pace de pretutindeni, pentru afirmarea fermă a politicii de dezarmare, de colaborare şi securitate internaţională, pentru o lume fără arme şi fără războaie, a păcii şi înţelegerii dintre toate naţiunile planetei. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Fie ca anul 1987 să reprezinte pentru poporul nostru un an de noi şi tot mai bogate realizări, de mari victorii în înfăptuirea hotărîrilor Congresului al Xlll-lea, a măreţelor obiective ale edificării socialismului şi comunismului pe pămîntul României ! Fie ca anul 1987 să, aducă tuturor popoarelor lumii implinirea năzuinţelor şi aspiraţiilor lor legitime de a trăi şi munci într-un climat de înţelegere şi largă colaborare internaţională, deplină securitate şi pace ! Cu prilejul Anului Nou, vă urez, din toată inima, dragi compatrioţi, succese şi realizări tot mai bogate pe calea progresului şi înfloririi patriei noastre socialiste, libere, independente şi suverane ! Vă urez, tuturor, satisfacţii depline in muncă şi viaţă, multă sănătate şi fericire ! LA MULŢI ANI ! m ft. ' ■ m ' '* * AAlgg I  I OMAGIU P este tot în ţară, timpul nostru înseamnă înflorire întru frumuseţe de gînd şi de faptă. Peste tot în ţară, pe toate fronturile muncii şi construcţiei, oamenii îşi asumă valorile noului, ale ştiinţei, cu ambiţia şi convingerea nestrămutată că numai astfel pot desăvîrşi chipul viitor al patriei, ca o oglindă a visului nostru de a trăi demn şi prosper, paşnic şi înţelept, în rîntdul naţiunilor lumii. In această deschidere naţională spre învăţămînt, spre ştiinţă şi cultură, se află încorporată activitatea de strălucit militant politic şi om de ştiinţă de recunoaştere internaţională a tovarăşei Elena Ceauşescu. Geografia nouă a României socialiste cuprinde, în conturul ei de ţară a creaţiei libere, cetăţi ale ştiinţei, cercetării şi şcolii în a căror continuă dezvoltare după legile progresului şi gîndirii revoluţionare, recunoaştem în permanenţă contribuţia Fiicei Patriei ce şi-a făcut din slujirea acestor înalte idealuri crez de muncă şi viaţă comunistă. Alături de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, Bărbatul care a dat identitate deplină istoriei noastre într-o epocă de armonică împlinire a tuturor viselor visate de poporul român în existenţa sa multimilenară, tovarăşa Elena Ceauşescu oferă tuturor generaţiilor naţiunii române un vibrant model de patriotism, de devotament neţărmurit pentru cauza viitorului comunist al Nicolae Dan Fruntelată Continuare în pag. a 3-a imagine simbol de la tradiţionala manifestare din preajma Anului Nou CU O NEMĂRGINITĂ IUBIRE Pe fruntea luminii îşi desface corola o nemărginită iubire pentru Fiica Patriei, a acestui pămînt încercat ocrotind pe cel ce luptă şi construieşte cu o vocaţie fără egal garoafe, trandafiri de lumină pentru ochiul senin pentru inima clară garoafe, trandafiri, liliac îi aducem în dar în potire de inimi de vară acum, la începutul de an cu o nemărginită iubire... Victoria Milescu MĂRTURI ALE UNUI STRĂLUCIT PRESTIGIU In pagina a 3-a