Lumea, iulie-septembrie 1926 (Anul 9, nr. 2355-2432)

1926-07-01 / nr. 2355

a BUCUREȘTI Redeems, Administrația, Biuroul de Informațiuni și Contencios Cal. Victoria 33 Etaj II Telei. 56/04 din țară ULTIMA ORA Membrii guvernuluif s’au întrunit azi în consiliu sub președinta d-lui general Averescu. D-l Manoilescu, subsecretar de stat la finanțe, a expus condițiile împrumuturilor în Italia. A arătat Consiliului că datoria de războiu a României în Ialia s’a fixat la 120 milioane lire, care, împreună cu dobânzile reprezină suma de 157 milioane, plătibilă în 50 ani ln lire hârtie, ia valoarea zolei cu dobândă de 1 jam. la sută și anuitățile la început mai reduse. D-l Manoilescu a arătat că a reușit să contracteze cu Halia două împrumuturi: unul de 200 milioane lire dela societatea de stat „Agenția generală italiană petroliferă“. Acest împrumut este exclusiv f«nerar, cu dobândă de 7 la sută, a^eri, liber de orice fel de comis o , plătibil in 10 ani. Cel de al doilea împrumut, este în sumă de 100 milioane lire fără dobândă și a fost obținut dela gupul industriașilor italieni, pentru o serie de comenzi de materiale necesare industriei noastre. Ajutorarea sinistraților Consiliul s’a ocupat apoi de chestiunea inundațiilor catastrofale produse în ultimle zile. D-nii Goga și Grozea au cert rapoartele primite de la pet. curile respective. S'a hotărat ajutorarea sinistraților. Se va alcătui un fond de mai multe milioane, destinat ajutorării lor, de asemenea se va interveni pe lângă M. S. Regina să ia sub ocrotirea sa victimile inundațiilor. O întâmpinare •■mwir vaiiaaiM«1 ■ [UNK] [UNK]im nun..««■.. mhbbq a evreilor E Consiliul a eliscitat apoi iiretâmpinarea făcută de populația evreească din noile ținuturi, prin cae se cere o mai bună reprezentere a cultului mozaic in Rarlament. Întâmpinarea precizează că d. dr. Niemerower nu reprezintă decât pe evrei din vechiul regat. Amenzile electorale Consiliul a examinat apoi chestiunea amenzilor electorale și a hotărât întreruperea oricărei acțiuni in această chestiune. Acolo unde amenzile au fost pronunțate ele nu se vor încasa, iar acolo unde jusia a fost sezizată, acțiunea se va stinge. 13 ferite credite Consiliul a aprobat apoi suma de 21 milioane lei pentru ministerul lucrărilor publice, 11 miioane pentru lucrâri reclamate de aplcarea legei apelor și 10 mlioane pentru repararea podările și șoselelor care sau suferit de pe urma inundațiilor. O importantă constituire Isideratl. La clubul liberal din Capitală va avea loc mâne o importante consfătuire la care vor lua parte foștii chimiștii, actualii parlamentari și președinții organizațiilor liberale din întreaga țară. Dl. Duca va face o expunere asupra situației politice a țărei, iar d. Vintilă Bratianu va critica politica economică și financiară a guvernului. Superea acordului national-țăranist Sfatul parlamentar al partidului țărănist a fost convocat pentru mâine dimineață, pentru votarea regulamentului sfatului parlamentar și constitutea birourilor. Cu acest prilej se anunță că acordul national-țărănist va fi rupt. Un proces senzațional Cernăuți 29.In fața Consiliului de Războiu al Diviziei Vili, a început ori judecarea procesului intentat contra a 50 de țărani din județul Hotin, acuzați de a fi încercat o revoluție în Basarabia. Cutremurul din Anatolia Londră 29.—Se anunță din Angora că un violent cutremur de pământ s’a produs in Anatolia occidentală, căutând mari pagube. Pagubele se urcă la peste 100 milioane lire turcești.  I DE ERI PUNA AZI Consiliu de miniștri O expunere a d-lui Manoilescu.—Suspendarea amenzilor electorale.—O întâmpinare a evreilor — Ajutorarea sinistraților CONFLICT Intre un d. mior și secretarul general de la interne Buc. 30. — Eri dimineață s’a prezentat d-lui Muzicescu, secretarul general al ministerului de interne, d. maior Marinescu, comandantul companiei de jandarmi din județul Orhei. D-sa a cerut ministerului plata deplasările cuvenite jandarmilor de sub comanda D-sale, pe durata alegerilor. Secretarul general arătând că n’are fonduri disponibile în acest scop, maiorul Marinescu a ripostat că e vorba de achitarea unui serviciu comandat și preșept, jandarmii săi aștepta achitarea sumelor ce li se cuvin. D. Muzicescu, secretarii general de la interne, a rostit câteva cuvinte aspre la adresa maiorului Marinescu, între altele l-a făcut „obraznic“. D. maior Marinescu simțindu-sa ofensat, s’a petentat d-lui general Ștefanescu, comandantul jandarmilor rurăii, căruia i-a cerut autorizarea de a trimite martori d-lui Muzicescu. D. general Ștefănescu a reuzat cererea maiorului și a răspuns că va interveni în sensul ca subordonatul său să primească safistecție pe calea exprimării regretelor pentru cuvintele adresate. Programul noului guvern francez Paris 29.— Textul declarației ministeriale a fost fixat. Declarația va cere Parlamentului puteri foarte întinse pentru a realiza asanarea financiară. Guvernul va căuta cu prudență realizarea stabilizării francului. Negocierile pentru regularea datoriilor în Anglia vor fi reluate. Acordul de la Washington va fi prezentat Parlamentului spre ratificare. Guvernul va modifica unele impozite excesive și va înzestra cu noi resurse casa de amortizare. Politica externă de apropiere și vigilență dusă de ,Briand vor fi constiuite de actualul guvern. 17 persoane otrăvite cu ciuperci Buc. 30.—In comuna Dăbuleni, jud. Romanap, s’a înregistrat ori o mare nenorocire. Un mare număr de locuitori, plecând cu vitele la pășune, în pădure au cules ciuperci pentru masă. Nn iorcându-se, le-au găsit și s’a pus să le mănânce. In curcul nopței s’au simțit rău, ciupercile fiind otrăvite. A doua zi dimineață, 14 săteni au fost găsiți morți, iar trei în agonie. Importanta adunare a Sindicatului Agricol Em. Marji, a avut loc o adunanare generală excepțională a membrilor sindicatului agricol din Iași, prezidată de d. D. Tăcu, asistat de d. diector inginer-agronom V. Nazarie. S’a discutat asupra situației precare în care se găsește agricultura. in urma discuțiunilor îndelungate—la care au participat d-nii deputat Tăcu, C. Ruovici, V. Iamandi, C. Căpriță, C. Cerchez și alții—s’a votat următoarea moțiune : „Membrii Sindicatului Agricol al jud. Iași, întruniți în adunarea extraordinară în ziua de 29 Iunie a. c. luând în discuție situația precară în care se găsește agricultura, a votat următoarea moțiune cu caracter urgent, spre a fi supusă binevoitoarei atențiuni a întregului guvern. Sindicatul cere: 1:‘(1) Ca acum în preajma secerișului să puie la dispoziția agricultorilor fonduri de rulement suficiente pentru asigurarea strângerei recoltei în bune condițiuni și executarea mai departe a însemânțărilor de grâu. Adunarea îmbrățișează ideea ca procurarea acestor fonduri să se facă fie prin cumpărare de valute, fie în extrem prin punerea la dispoziția Bancei Nationale a celor 200 mii. lirele în baza cărora Banca N. să emită trei miliarde de lei. 2) Reducerea până la minim . a taxelor de export, care nu mai prezintă pentru stat deci un venit prea însemnat. Acest venit i al soldui înlocuindu-se prin un i impozit general asupra tuturor contribuabililor. 5) Pentru transportul recoltelor agricole pe C. F. R. să se acorde vagoane cu precădere stndicatelor agricole, înlăturând , astfel pe toți intermediarii cari duc la scumpirea produselor și derivatelor agricole. 4) Ca toate prețurile maximale ce vor să fixeze ilegal ministerul de război și comunele, profitând de lipsa momentană de numerar la desfacerea produselor agricole, să fie desființate. ( 5) Să se creieze un Institut de credit alimentar cu mari capitaluri, care să puie la dispoziția agriculturei capiteluri eftine și ( pe termen lung. 6) Stabilirea de pe acum a ‘ regimului la care vor fi impuse cerealele și în special grâul pe ■ anul 1927, pentru ca agricultorii să nu fi expuși la toate riscurile inerente unui regim nesigur“. ■ In urma propunerilor făcute s’a ales următorul comitet de direcție : Mircea Bădăran, C. Rusovici, C. Cerchez, V. Iamandi și C. Căpriță. Deasemenea au fost delegați următorii consilieri, pentru a înmâna d-lui ministru Garoflid, moțiunea votata, d-nui deputat Tăcu, Rusovici, general Gherculescu, Cerkez, Căpriță, I. C. Teodorescu-lași, Ramiro Botez și C. Bălteanu. Comisiunea a plecat aseară în Capitală. CAMERA IM Meissner deschide ședința la orele 10 dimineața. IS.epiatolSf L. A. N. € r. paradesc Incintă D-l Zelea Codreanu la cuvântul la sumar. D-sa protestează contra faptului că Adunarea ține ședință sărbătoarea. Cere suspendarea ședinței, pentru ca deputații să meargă la biserică, iar apoi să se reîntoarcă la ședință. Președintele spune că rugăciunea către D-zeu se poate fie oriunde, ci de esculteia. D-l Zelea Codreanu. Așa spun adventiștii. Președintele consultă Camera dacă să se țină sau nu ședință. Adunarea aprobă. (Deputații Ligei creștine părăsesc incinta în semn de protest). O chestie personală D l Zopeiu (Tighina) răspunde d-lui Madgearu că e de naționalitate „ găgăuț” dar asta nu împedică pe nimeni să fie patioți și de treabă. Se leagă d-l Madgearu de naționalitatea mea ? Dar ici numele lui nu e românesc. Arată că n’a iscălit niciodată un manifest îndreptat contra armatei române. D l Madgearu în replică declară că menține toate acuzațiile aduse d-lui Topeiu. Spune că va citi de la Tribuna Camerei un apel semnat de d. Topeiu și îndreptat contra armatei. Se intră în ordinea de zi. Discuția asupra validărei alegerei de la Lăpușna. Alegerea de la Iăpuși la D-l I. Borcea descrie modul cum autoritățile administrative au împedicat pe candidații opoziționiști să ia contact cu alegătorii. Cere ca să se suspende validarea. Pusă la vot, validarea este admisă. Se ia apoi în discuție validarea alegerei din județul Argeș. Din reciclaestoriu D-l Armand Câlinescu se ridică contra numirei unui militar activ ca prefect de județ. Arată samavolniciile petrecute în județ. Oratorul e întrerupt de majoritate. Președintele (adresăndu-se majorități:)— „Oratorul graește europenește , să-l ascultăm la fel“. (Aplauze puternice la opoziție). D. Câsmnescu arată că, comandantul forțelor militare din județ i-a mărturisit că „tot ce se face este pentru a acopari pe Rege, care L-a chemat pe generalul Averescu la guvern și care trebue să reușească in alegeri. D-sa dă cire apoi manifestului partitidului poporului din județul Argeș care e redactat exact în sensule celor spuse de ofițeri. D. Caiinescu citează apoi o serie de date printre care un ordin al jandarmeriei, prin care se cerea unui șef de post să se ducă la un candidat țărănist, pentru a-i confisca manifestele electorale și a-l căuta prin buzunare. Un opozant avita felicitat Oratorul arată abuzurile comise de unii magistrați. Se întreabă pentru ce toate acestea ? Și răspunde: „Ca să iasă deputat d. Hodoroagă al guvernului?“ D. Armand Caiinescu a fost viu felicitat de opoziția unită și de cea liberală. D-nii Duca, Vintilă Brătianu, Sassu l-au felicitat călduros. D. Aurel Dobrescu vrea să vorbească despre alegerea din județul Făgăraș. Majoritatea. Nu-i la ordinea zilei. Scandalul D. dr. Lupu intervine în favoarea oratorului. D. Iod a aruncat o apa irofa la adresa d-lui dr. Lupu. Voia să se repeadă asupra d-lului Lupu să-l lovească, dar a fost oprit la timp. (întreaga Cameră în picioare vociferează Președintele suspendă ședința. Deputații, în incintă discuta cu aprindere incidentul. D. Iov i-a strigat d-lui dr. Lupu: „bețiv“. D. dr. Lupu a adresat unele cuvinte care nu se pot reproduce. Scandalul i-a proporții și in timpul când ședința a fost suspendată. Se aplanează La redeschiderea ședinței, d. dr. Lupu explică incidentul. Cineva din sală stigă : „Afară bețivul”. D. dr. Lupu : „Afară canana și mișelul. In urma explicațiilor d-lui V. Sassu, care arată că d. Iov a fost provocatorul, acesta retrage cuvântul „bețiv“, la fel face și d. dr. Lupu. Se admite apoi să se țină cale două ședințe pe zi: una după amiază, aiîa nosp’ea. Președinele ridică ședința. SENATUL n’a ținut ori ședință. numiu torectivele d-tor dr. Lupu și Iov „POLITICA“ CEREȚI Au fost prinși 4 din evadați dela Tg. Ocna D. Procuror general AL Coroi, a fost înștiințat ori după amiază din Bacău, cum că patrulele de jandarmi care cutreară pădurile jud. Bacăului, au reușit să prindă 4 din cei 12 ocnași evadați dela Tg. Ocna. Bandiții au fost prinși în pădurea Valea Rea. Cei prinși sunt : Iordan Bohnea, din Caliacra, condamnat la munca silnică pe viață in 1924 de Cons. de Războiu al Div. 9, Tudose Crcovschi condamnat în 1922 la 20 ani muncă silnică de jurații din Soroca, D-tru Ivanciuc din Noua Suliță condamnat 1924 de jurații din Hotin, la munca silnică pe viață și Dumitru Pet e condamnat la 10 ani muncă silnică de jurații din Vaslui în Decembrie 1924. Cu aceștia, au fost prinși 5 din evadații de la Castelul Tg. Ocna. Prăbușirea unui autobuz in prăpastie Belgrad 30. Un autobuz care transporta 20 de persoane de la Cetinge la Niegos s’a prăbușit într’o prăpastie. 10 persoane au fost omorâte, iar alte 10 gau rănite. IAȘI Red. și Administratis Str. Stefan camara Ș Atelierele tipografice str. Uzina! Mo. 33 — i A 31 — ABONAMENTUL pe un an 559 lei pe jum. „ 350 „ I si străinătate Í B.C.U. „M. E. Resultat*»«^ probelor scrisa de la examenul c e bau calausreat — Comisiunea de la Liceul Internat — Liceul din Botoșani Anastasiu P. A., Achihăiei N. D., Caracaș I. Gh., Ionescu V. V., Iosefsohn 1„ Kitz S., Maiesner H., Placa M. M. Safir Jean, Sorbu C. D., Tufescu C. I., Wechsler S., Zalgher O. Didi, Roz«n O. Ș. Rozensweig M., Spiru T. A., Tăzlouanu L, Iancovici M. Liceul din Soroca Merenfold H. M., Kandel M.C. Liceul tehnic din Soroca Cravetcu M„ Ghtțan Gr., Lupan A., Zeljer Ș., Veșcovscsi V. Individuali Rabînovici Ș., Varlam H. Liceul din Huși Botez P. C., Dariel. Gh., Focșa Gh() Glia Const., Hertiagea P., Florin H., Meirovici M. B. Liceul Internat—Iașî j Babeș Alex., Cărăuși Tr. Doroneanu V., Eisen H., Florea Alex., Georgescu Ecg., Georgescu M., Ghimicescu Cons ., Lecca Racu, Lăpedatu Victor, Mirailescu C., Novac A., Popovici C. Const., Sikleresci Petrea, Teodorea.I. T., Varleam V, Voinescu D., Costinescu Ilie, Hudiță SS, Iacobescu Aurel, Petrovici C. Ioan. Liceul din Bălți Vrârbeanu Dragoș, Leșnic Parnos I. Examenul oral începe astăzi Mercur’, ora 9 dim., în ordinea următoare: Liceul din Bălți, lceul din Huși, liceul din Soroca, l cul A. D. Xenopol (Soroca), Inaviduații și liceul Internat. * Comisiunea de la Liceul Național și acea de la Olea Coamna vor da rezultatele astăzi. Mari demonstrații contra Italiei Belgrad 30. La Spli, Sarajevo și Lubliana au avut loc manifestații confrarai Loarei conențiilor cu Italia. Polița a intervenit împiedicând pe manifestanți să ajungă la consuatul italian. S-a produs o viclenia ciocnire cu prilejul căreia au căzut mai mult răniți pe ambele părți. Dezastrul din insulele grecești Atena 29.— Un mare cutremur s’a produs în arhipelagul din marea Egee, provocând pagube incalculabile. In insula Creta, pământul a crăpat adânc în mai multe părți. In orașul Candia s’au declarat câteva incendii. Cutremurul din Egee s’a resimțit până în Egipt și Palestina. Au fost sguduite orașele Alexandria și Port-Said. Din Ierusalim se enunță că mai multe case s'au prăbușit. Sunt și victime omenești. Cutremurul a ținut 50 de secunde. In orașele Piho și Arhanghelo au fost dărâmate 600 de case. La Rodos și în câteva insule din jur au fost nimicite peste 2000 de case. Din insula Chipru se anunță de asemenea stricăciuni. S’au luat măsuri grabice pentru ajutorarea sinistreților. O DEZMINȚIRE Paris 29.—Ministerul de finanțe dezminte categoric că d. Caillaux ar fi vorbit cu un delegat radical socialist despre o garanție pe care ar vrea să o dea Băncei Franței asupra depozitului ei de aur, pentru contractarea unui Imn — Eri fiind prumut extern. fin a lucrat. sărbătoare. Burs ®