Lumea, octombrie-decembrie 1928 (Anul 11, nr. 3060-3140)

1928-10-01 / nr. 3060

A y din tară Be űri pi uri Un protest „Liga drepturilor omului** - „Liga drepturilor omului“ din Paris, a trimis o telegramă apărătorilor in procesul comuniștilor din Cluj, in care arată că dezbaterile procesului actual se bazează pe acuzații fanteziste , că procesul acesta e incă unul de opinii și incă un atac împotriva libertății de gândire. Telegrama, semnată de d. Henry Barbusse, cere eliberarea celor 112 comuniști arestați și aflați astăzi în fața Consiliului de Războiu din Cluj. Presa franceza dă un avertisment contelui Appony domen- Geneva și arhicontele toleranța sale. Dar dacă reînoi pretențiile, va întâlni într’o zi în fața sa pe cineva, care nu-l va mai menaja. Matchul de tenis România.Cehoslovacia La Pilsen (Cehoslovacia) a avut loc erimatchul de larvalemie între România și Cehoslovacia. D. dr. Lupu a fost bătut de championul cehoslovac cu: 6:1, 6:2, 4:6 și 6:4. Din cauza timpului defavorabil al doilea „single“ a fost amânat. Grănicer omorât de contrabandiști Pe malul Nistrului, în apropropiere de punctul Miuleni, contrabandiștii au ucis pe grănicerii Vasile Molaru, care plecase în inspecție dealungul malului. Arestarea șefului vămii Galați La Galați, au fost arestați: șeful vămii, Gh. Benică și casierul Marcu, pentru faptul că au comis fraude în sumă de câteva sute de mii lei și au falsificat o distanță de 400.000 lei, „Journal des Debatstând dezbaterile de la în chestia dezarmăreiirarului, observă că: Appony a abuzat de acordată vrâstei cum a anunțat, va Un nou volum al d-lui Ionel Teodoreanu D. Ionel Teodoreanu, cunoscutul scriitor ieșan—și-a petrecut vara la mănăstirea Agapia. In desimea lirezilor ce inconjoară mănăstirea—d. Ionel Teodoreanu a îmbogățit literatura română cu un nou volum. Este un roman din viața socială de azi. Volumul care va fi dat zilele acestei la tipărit va apare in editura „Viața Românească“. Va fi un frumos dar de Crăcian. întrunirea consiliului profesoral al Fac. de Drept In primele^ zile ale lunei viitoare, plenul consiliului profesoral al Facultății de Drept, se va întruni sub președinția d-lui Decan Prof. Coroi. Urmează a se stabili programul cursurilor, care după cum am anunțat, vor incepe la 14 Octombrie crt. IAȘI Red. și Administrația str. Ștefan cel Mare Atelierile tipografice str. Uzinei No. 33 -IAȘI -ABONAMENTUL pe un an 850 lei pe luni. „ 440 „ pe 3 lupi 230 * 1 ULTIMA ORA — ---— IV.III Ședința de aseară a Consiliului Municipal Consiliul municipal s-a întrunit aseară în ședința publică, sub preșidenția d-lui primar O. Racoviță. Primarul a evocat figura regretatului dispărut N. V. Ștefăniu, fostul președinte al Camerei de Comerț. Apoi consiliul a delegat pe d-nii deputat D. Dimitriu și I. Botez să reprezinte municipiul alături de dl. j Racovița, la congresul Uniunii orașelor. S’a amânat pentru altă ședință repartizarea împrumutului de 50 milioane. S’a rectificat bugetul, adăugfndu-se o sumă de circa 3 milioane lei la capitolul creditelor extraordinare. Dr. Racoviță a comunicat consiliului că școala din Socola este aproape terminată, urmând a fi pusă în stare de funcțiune zilele acestea. Consiliul a donat o porțiune de teren societății Fraterna Română, pentru construirea unui imobil. S-a hotărât cumpărarea unei pompe cisternă Magirus, pentru corpul pompierilor. Dl. O. Racoviță a arătat progresele realizate în reorganizarea pompieriei. S’au aprobat numeroase vânzări de terenuri și numeroase exproprieri. S’a dat citire pentru a doua oară, conform legei administrative, proectului de concesiune , serviciului violanțelor. Consiliu a pribus dntrolul Asociației funcționarilor municipali. S-a făcut prima citire a proectului unui nou împrumut al municipiului. Este vorba de a se contracta un împrumut de 30 milioane lei, la Creditul funciar urban, pentru construiea caietului municipal, îndelung aplaudat, d. D. Racoviță a făcut darea de seama asupra activităței administrației municipale. Rezultă că s’au refăcut 60 de străzi, s’a mărit debitul apei s’au refăcut numeroase conducte. Grație acestor lucrări anul acesta conductele n’au mai fost contaminate și epidemia de febră tifoidă—care a făcut ravagii anu trecut—a fost înlăturată. D-nii dr. Frühling și D. Herzenberg, au adus călduroase mulțumiri d-lui Racoviță, pentru refacerea străzei C. Negri. S’a hotărât apoi deschiderea a numeroase străzi. Informațiii Buc. 30. Banditul Balan a încetat ori noaptea din viață la Făgăraș, în urma unei scepticimii, fiind două zile in stare de complectă inconștiență. Autoritățile din Făgăraș au chemat imediat telefonic Bucureștiul, înștiințând autoritățile superioare din Capitală. Ministerul de interne a cerut să se trimită capul banditului la București, pentru a fi pus la dispoziția d-lui profesor Minovici, șeful institutului medico-legal. D. Tătărăscu subsecretar de stat la interne, a chemat la telefon pe prefectul de Făgăraș, dându-i instrucțiuni cum să ambaleze capul banditului și să facă înmormântarea. — Buc. 30.—Delegația economică a guvernului întrunită ori, hotărât suprimarea oricărei taxe la import a porumbului până la data de 1 Mai 1929. — Din cauza detectărei cazanelor, Băile Comunale vor fi închise timp de 20 de zile, cu începere de astăzi. — întrunirea podgorenilor careurma să aibă loc astăzi dimineață, a fost amânată. — D. Lt. colonel Floriano Mihail, ajutorul de comandant al Regim. 13 inf. din localitate, a fost mutat după cerere în Regim. Culmerele, Buc. 30.— Eri după amiazi la ora 3 au continuat în fața Curții cu Juri dezbaterile procesului Găetan. Au mai fost ascultați o serie de martori. Dl. Gh. Nicolau, avocat își amintește că Găetan a câștigat cu două zile înainte de comiterea faptului 80000 lei, știe deasemenea că avea totdeauna bani asupra lui. Ce spune avocatul Edel DL Jean Edel recunoaște că i-a rămas dator o sumă lui Găetan, dar banii pe cari îi împrumutase acestuia întreceau suma cu care se împrumutase, își amintește că i s-a cerut relații despre Găetan de către un domn Focșaner, căruia i-a dat relații bune. O confruntare D. maior Bursan confruntat cu d. Edel afirmă că a avut o listă de debitori ai lui Găetan, pe care figura și d. Edel. Cerându-i acesta banii datorați lui Găetan, Edel i-a răspuns că din cercetarea insinuărilor sale rezultă că nu e dator nimic. Motorul i-a răspuns că se îndoește. „ Președintele : Când s’a dat lStounem« * Martorul: In Septembrie, în prezența d-lui jude de instrucție Scrisori sentimentale Președintele: Acuzat, ai scris cuiva din închisoare ? Acuzatul: Da, două scrisori. Președintele : De natură sentimentală ? Acuzat: Da. D. avocat Aznavorian cere citarea neapărată a martorului Aritonovici, agent de schimb oficial pe lângă Bursa din București, pentru a da relații cu privire la cererea de propuire a acțiunilor „Banca Națională“, făcută de d-na Leonida. D. avocat I. Gr. Periețeanu lămurește ca după comiterea faptului, Haritonovici s’a interesat de soarta actului. D-na Leonida nu putea ști care e situația averei sale în acea seară. D. procuror Zamfirescu respinge presupunerea că s’ar fi umblat și răvășit prin casa d-nei Leonida, după comiterea faptului. Cere respingerea citirei martorului Haritonovici. D. Aznavorian insistă, întrucât s’a produs un element grav, e necesar ca Aritonovici să explice cum s’au identificat acțiunile și actele furate. Curtea respinge incidentul. Se cere ascultarea judelui de instrucție D. avocat, Gr. Periețeanu cere ascultarea judelui de instrucție care a cercetat afacerea. Procurorul general cere să se precizeze ce anume vrea să se dovedească prin aceasta. D. avocat Dongorozi spune că de acord să fie citat judele de instrucție, dar să fie aduși și martorii cari au contestat unele afirmațiuni aflate la dosar. D. avocat Bentoiu se ridică contra chemării judelui de instrucție. D. Periețeanu declară că își retrage cererea. Procurorul general cere citarea judelui de instrucție. Ședința se suspendă. La redeschidere, d. Oswald Todoreanu, dezvoltă argumentele împotriva aducerei d-lui jude instructor. Curtea respinge cererea părții civile. Declarația scrisă a d-nei Leonida Președintele dă citire declarației scrise, făcută de Matilda Balin, servitoarea d-nei Pilaf, care relatează ce s’a petrecut în seara fatală în ceasul cât a stat Găetan. D-sar fă apoi citire declarației scrisă ele d-na Leonida, care relatează astfel împrejurările în cari s’a comis faptul: „Mi-a dat să beau, m’am sim« fit puțin amețită. Mi-a cerut să mă dezbrac, m’am executat. M’am pomenit trântită pe divan și lor. avocat Ștefan Meitani (partea civilă) arată că Găetan a uzat de toate trucurile posibile pentru a diminua fapta care i se impută, in scrisoarea meșteșugită către d. prefect de poliție și către prietenul lui Izvoranu el apărea ca victimă a victimei. Susține că Găetan a dus o viață de parazit, că a pregătit crima în toate amănunțimile. El a încercat să spună că a comis fapta sub imperiul unei excitări, provocată de raporturi sexuale anormale. Dar la interogatorul luat, în centu,« •.«!“?_». Găetan punct în fața d-lor jurați. D. dr. Antoniu a infirmat toate cele pretinse de acuzat în legătură cu o asemenea posibilitate. Nici vorbă nu poate fi de o „excitare specială“ a acuzatului, atâta timp cât el a fost perfect lucid, încât într’un anumit moment a fost în stare să găsească instrumentul și să se servească de el, apoi să intimideze victima cu revolverul, să se spele, luând apoi cu el banii pe cari-i furase. D, avocat Meitani resinge versiunea că d-na Leonida i-ar fi La ora 10 lum. Curtea reintră în ședință. Președintele dă cuvântul d-lui procuror Zamfirescu. Procurorul general fand cuvântul, începe prin a arăta rolul reprezentantului ministerului public, care e acel de a convinge, făcând lumină deplină asupra afacerii, pe când al apărării e de a revărsa valuri de elocință. Avem de-a face cu o crimă de drept comun. Gheorghe Găetan, jucător pasionat de cărți, treia în ultimul timp din expediente. Domnișorul acesta elegant face recunoștință că d-na Leonida, se introduce în cata ei. Nu voiu analiza cele ce s’au petrecut ; voiu reconstitui pe baza celor ce-mi stau la mână acțiunile principale în deale celor petrecute. Găetan se împrietenește cu d-na Leonida, o prietenie cum* pleda. Vine apoi afacerea bijuteriilor. Găetan o tentează să cumpere bijuterii. Dar, pentru a fi om de afaceri, e necesar ca oamenii cari tratează să fie oameni de vaze. Găetan ia o bijuterie de probă și o prezintă d-nei Leonida. Frații Tânăsescu cari îi încredințaseră bijuteria, erau convinși că afacerea e serioase. Găetan recurge la un briliant pentru a tenta victima și a-i scoate banii. Dar Găetan mai e legat de o afacere: acea e pădurilor din Maramureș. Ca aceasta afacere să fi fost serioasă, trebuiau con* disiuni. Ori, în realitate, întreaga afacere se reduce la un concept scris la mașină. Procurorul General se ocupă apoi de modul cum s’a desfășurat lupta cu victima, cum orită în cap. Am înțeles că vrea să mă omoare, l-am strigat: „Nu mă omora, ia-mi totul, dar nu mă omora“. Declarația conține apoi cele publicate în ziare cu prilejul întâmplării. Urmează apoi declarația scrisă a lui Găetan, care e deasemenea cunoscută. Se mai citește mărturia aflată la dosar a d-lui Paul Periadi și declarația d-nei Stela Voinescu, plecată în străinătate. Președintele suspens pentru 10 minute, iar la chidere dă dai voluntar banii lui Găetan. Dacă el ar fi știut că dna Leonida ii va da banii, cu toate că nu-i aducea bijuteriile, de ce a venit la ea îi urmai ca un apaș ? In afară de faptele petrecute înainte de crimă și de unele situații speciale în cari se găsea Găetan precum și unele depoziții ale martorilor cari l-au văzut imediat după comiterea faptului, putem afirma cu certitudine că Gretan a venit cu intenția fermă de a o ucide pe d-na Leonida ; dacă a rănit-o grav, aceasta se datorește numai lipsei de îndemânare suficientă. A amenințat-o .. .o înainte de plecare. Gretan spunea Imreu, in mod obșnuit umbla cu ciocanul ; faptul s’a dovedit inexact. Prietenii, metresa și servitoarea victimei, nici unul nu l’au văzut vreodată cu ciocanul. Unde mai punem că ciocanul e nou, ceia ce nu putea fi, în cazul cârd ar fi fost întrebuințat pentru un usaj curent. D. Meitani închee, cerând condminarea lui Găetan. La ora 8 < seara, președintele suspendă ședința, lovit-o cu ciocanul, apoi cu receptorul de la telefon, scoțăndu-i ochiul. Insistă în special asupra ciocanului, corp delict. Arată că Găetan a mărturisit că nu purta revolver pentru că era greu, ci numai ciocanul, care mai ușor. Dar in seara crimei, acuzatul a venit înarmat până în dinți, cu revolver și ciocan. Când venea câteodată cu revolverul, după cum afirmă doamna Leonida, 11 purta descărcat, ori în seara crimei, Găetan venise cu revolverul încărcat cu patru gloanțe, ceia ce dovedește,cu prisosință că a venit cu gândul s’o omoare și s’o jefuiască de banii pe care știa că îi avea in casa de fier. Apoi petele de sânge de pe casa de bani și pe hârtiile în care erau înfășurați banii, dovedește că Găetan a luat banii după ce lovise în prealabil victima, iar nu cum susține el că i-ar fi fost dați înainte de d-na Leonida. Procurorul general face apoi portretul acuzatului. Au spus martorii că acuzatul de astăzi era un suflet larg, dădea bani cu împrumut fără a cere dobândă sau d fan[ă, se purta cu bine cu colegii săraci, pe cari îi ajuta. Dar Găetan de atunci nu mai e cel de astăzi. Un dezechilibru moral s’a produs în sufletul lui. Germenul răului i-a devastat creerul. Unde duce patima jocului de cârti o știți cu toții, Găetan n’are nici o meserie, astfel că voia să-l facă pe samsarul, apoi a încercat o lovitură, care însă i-a eșuat. Procurorul general aduce apoi elogii judelui de instrucție Stănescu, care a instruit afacerea,% na Procesul Gaetan Miiliuti je de d-na Leóii Terminarea ascultării martorilor. Respingerea unor incidente.— Cuvântul părții civile. CUVÂNTUL PARTEI CIVILE ședința redes Rechizitoriul procurorului stal dându-i aspectul real și prezenței pe banca apărării a d-lui avocat Dongorozi, unul din cei mai buni penaliști. In încheere, procurorul general cere juraților un verdict de condamnare. Cuvântul apărărei La ora 1 noaptea președintele dă cuvântul apărării. Cel dintâi ia cuvântul d. avocat Costăchescu, care scoate în relief depozițiile favorabile ale martorilor, ajungând la concluzia că Gretan n’a venit la d-na Leonida cu gândul s-o lovească, nici să-i fure banii. Cere pentru clientul lui un verdict de achitare. La. avocat Aznavorian cere juraților să facă abstracție de atmosfera încărcată ce s-a încercat să se facă în jurul afacerei Găetan. D-sa polemizează cu ordonanța definitivă, pe care o găsește fantezistă. D-sa spulberă apoi punct cu punct capetele de acuzare cuprinse în ordonanță și dezvoltate de d. procuror general. Termină, cerând achitarea lui Găetan. La ora 2 jum. noaptea, președintele suspendă pentru jumătate oră dezbaterile, urmănd ca la redeschiderea ședinței să vorbească d-nii : Osvald Teodoreanu și Dongorozi. Se pare că verdictul se va da in cursul dimineței. Rezultatul examenului La „Liceul National“ din 222 elevi prezenai, au reușit la proba scisă 111 elevi și anume: Agafiții I., Abramovici A., Blumenfeld A, Bindert., Braucfeld L, Caușanski B., David I., Davidsohn M, Gluckman A, Coldenblank R., Ilinovici Gh., Gollmas A., Herș D., Haimovici J., Herșcovici M. Hie N., Caufman J„ Marcovici O., Rehler C„ Pet puc E., Rosen M., Sandu N., Schwarzfeld A., Schwart P., Șmil D. , Tetomir Alex., Barluț R., Blum J., Einhorn C., Faden M., Feigenbaum M., Grünberg V., Kahane M., Scherer S., Leibovici P„ Iencu D., Marcovici M., Sigal L., Max L., Solomon M., Schekler B., Trandafirescu Tr., Schneer C., Weis F., Comanescu A., Constantinescu N., Gheorghu I., Goilov Gh., Ștefănescu N., Waldenfeld J., lancu Sol., Siegler D., Simon A., Solomon P., Iosif M., Mendelsohn V., Moisă Herș, Rosental J, Ungar A, Zugravu E., Grunberg P, Pivniceru A., Solomon N., Fridman J., Gherșin P , Goldhamer N., Nicolescu Raduboviceanu H., Schwirt S., Lerlis M, Spolheim Sol, Beniaminovici M., Braunstein H, Gainberg H., Paul Lazar, Mehăl L, Perlof M, Weinstein A., Birnet L, Cohn S., Davidsohn D., Iser E. , Feiiman Pauline, Gheorghia de Silvia, Hamza Ana, Holmuc Tereza, Cabane Henriette, Cabane 3., Lazarovici Lee, Mendelsohn Elisa, Onu Dora, Sebanu E., Teodorescu D., Weinberg E. Wechsler Frida, Aron Clara Aron Hana, Bacalog’u FI., Cabinaru D., Corlățescu M., Florescu C., Gheorghiu Fiorica, Herșcu Marie, Moglovi Ecal., Petit E., Reiter Ern., Gane Maria, Teohora Artemisa, Gjvnlovici N., Herman O., Marcovici Bereu, ceul National Ija î 1- jocuri de hizarif D. com iar Căpriță, făcând aseară o descindere la cafeneaua Tragan și găsind jucându-se pe bani, a condus la Brigadă pe antreprenorul bucureștean N. " _ _______on nnn lai