Lumea, aprilie-iunie 1929 (Anul 12, nr. 3217-3293)

1929-04-01 / nr. 3217

X X erî pînă «azi , S steinui Mihalache DL Mihalache vine să-și treacă un sistem de legi cuprinzând întreg complexul problemelor in legătură cu organizarea și producția agricolă. In acest sens a pregătit o serie de proecte care urmează a fi aduse in discuția Camerei după Paște. Cele două mei principele sunt legea credituluiși asigurărilor agricole. Colaborată cu liberal. In vederea reorganizărei cooperației, guvernul înțelege să se folosească și de aportul câtorva din personalitățile proeminente ele celorlalte partide de guvernământ. De faceia in consiliul national al cooperatiei cu Intrat, ca drept, d-nii I. D. Duca, Argetoienu, Chirculescu, Trencuiași, Qarafilia, numit fiind prin decret regal,recomandat de d. Duca, d. Victor Slăvescu. Din partea guvernului au intrat d-nii prof. Chiulea, Cuști, prof.Tașcă, prof Ch. Zene, prof. Partene, urmând ca alți 9 membri să fie desemnați de mișcarea cooperatistă. Banca centrala a cooperației va începe să lucreze după Paște. Statul îi a pus la dispoziție 503 milioane, urmând ca aportul cooperativelor să atingă suma de un milion. Din Consiliul de Administrație al acestui institut de credit, vor face parte d-nii L Fiiuțescu (liberal), dr. Ion Pop (național(ârănisl), un delegat al Bancei Naționale și 4 reprezentanți ai mișcărei cooperatiste, lucrând toți sub președinția d-lui prof. Partener Dl. Mihalache ad-interim la munca In lipsa dinară a d- lui Răducanu, dl. Mihalache fine interimatul ministerului muncei. In aceasta calitate, ministrul Agriculturei a convocat pentru ziua de 4 Aprilie la minister, Consiliul national al Cooperației și o parte din Consiliul de Ad-iie al Băncei Centrale a Cooperației. Alte legil _ Urmează a trece prin Parlament după Paște legea energiei, a tarifului vamal revizuit și a concurentei neloiale. Aceasta din urmă vizând să desființeze mijloacele de șicană privind pe comercianți. Credit pentru Insemânțarea Iașului In urma stăruințelor depuse de dl. ministru Costachescu, e vorba ca pentru județul Iași, sa se aprobe suma de 4 milioane, care urmează a fi distribuită sătenilor pentru insemanările de primăvară. Fondurile se vor distribui prin intermediul Camerei de Agricultură a jud. Iași. Este sau nu este d. Alevra, ministru ? D. Alevra continuă a conduce comunicațiile. D. Maniuci acordă aceiași veche încredere. Plecarea d-sale are ca substrat unele conflicte avute cu două colegi de la alte ministere și o seamă de Incordări iscale Intre d-sa și câțiva funcționari superiori. Anchetă ieșană in urma unor reclamatiuni, ministerul Jigriculturei a ordonat o anchetă cu privire la unei« pextinse nereguli ce ar exista la Camera agricolă a județului Iași de sub vechea conducere. Ancheta nu privește activitatea d-lui Rusoviei, ci a unora din foștii săi subalterni. Nu se face remaniere Din cercuri sigur informate putem preciza că orice schimbări ar surveni în conducerea ministerului comunicațiilor, nici o remaniere nu se va face până la toamnă. Eventual conducerea o va prelua, ca ad-interim, unul din cei doi miniștri, d. Madgearu sau Răducanu. Competițiunea d-lui D. R. Ioanițescu, in orice caz, nu poate fi satisfăcută, neîntrând în vederile forurilor supreme. Sfatului Dunării Imediat după vacanta de Paști, partidul liberal va interpela guvernul in chniria statutului Dunării. Din partea guvernului va răspunde d. Verda. Directorul General al Casei Autonome Se anunță că d. Maniu, preșe dintele Consiliului, s’a oprit asupra persoanei care va ocupa postul de director general al Casei Autonome. In acest post va fi numit d. Ionel Bastachi, actualul director general al societății Franco-române* de aviație. Fonduri pentru Iași D. ministru al instrucției, Costăchescu, a avansat un milion din fondurile alocate prin buget Epitropiei spitalului Sft. Spiridon. Astfel, pentru a se putea continua buna funcționare a instituției ieșene s’au trimis în total 3 milioane. Nu se prohiba alcoolul Din cercuri în măsură a ș fi, aflăm ca nici vorbă nu poate fi de o lege pentru prohibirea alcoolului. Se va reglementa sever numai regimul represiune! fraudelor. Facultatea social-economică la București Prin proeesul de lege al reorganizărei învățământului superior, proect ce va fi definitiv elaborat până la 1 iunie. Academia de Comerț din București se va îngloba învățământului superior, numindu-se »Facultatea Social Economică». Se fac intervenții pe lângă d. ministru Costăchescu pentru ca și școlile politehnice să fie încadrate în acelaș învățământ Moartea lui Ion Gorun In secția d-lui dr. Danielopol de la spitalul »Filantropia» a încetat ori din viață In vrâstă de 66 ani, AS Hodoș, cunoscut în publicistică sub numele de Ion Corun. Comisiufirea pentru studierea tratativelor economice prezidată de d. Eftimie Antonescu, a fost dizolvată acum trei zile. Guvernul a hotărât să formeze după Paști o nouă comisiune care să aibă aceleași atribuiri ca și comisiunea dizolvată. Se dă ca sigură numirea ca președinte al acestei comisiuni, a d-lui prof. Hațegen. js?' In legătură cu eventuala dizolvare a actualului consiliu comunal, unele cercuri guvernamentale lasă a se ști, că înțeleg să elibereze da sub tutela politicei activitatea de la Municipii. In aceste conditiuni, ar urma ca lista de candidați al viitorului consiliu municipal ieșan, să se formeze în cu totul alte condițiuni de cum prevede și mai ales așteaptă, clientela cluburilor politice. Alcătuirea viitorului consiliu municipal, în acest caz, s'ar face, conform acelorași directive ce au prezidat la formarea consiliului Camerei de Comerț. Conducătorii centrali ai partidului național-țărănist, ca și dl. Costăchescu, ministru al Iașulu , au agreat, la timp, ideia supragerei Camerei de Comerț de sub egida politicei. Dacă și în ce privește Municipiul s'ar Unde la aplicarea aceleiași concepiuni, s'ar da un frumos exemplu, instaurându-se o fericită tradiție, tredie care în Apus e dat așa de salutare rezultate edilitare. * Ar reeși că viitoarea AsiS a consiliului municipal urmează să cuprindă elemente proeminente din ambele partide, elemente din acele care au dovedit spirit gospodăresc, cinste ireproșabilă, tragere de Inimă in conducerea institurilor pe unde au trecut, bucuriindu-se de întinse și reale simpatii în massele largi. Exemplul Iașului în aceste condiții, ar fi onorabil pentru mentalitatea politicienilor și ar asigura cetățenilor un regim de economii, așa de necesar pentru refacerea Iașului, refacere pentru care s’a cheltuit atâta bănet și așa de puțin—o, ce putn ! — cu echivalent real de beneficii edilitare. Luând ca îndreptar atitudinea civilizată, manifestază cu prilejul alcătuirei listei cetățenești, în afară de politica, de la Camera de Comerț, suntem îndreptii si a crede, sau spera, că d. ministru Costăchescu va face să triumfe In organizația de la Iași punctul de vedere al despoliticianizărei (atenție, zețari) Municipiului. Pe de altă parte organizația liberală, de sub conducerea d-lui George Brătianu și cei 4 vice-președinți, ar dovedi și ea sagacitate, agreind o listă apolitică. De altfel, începuturi în acest sens ț s-au mai făcut , în 1925, Georgel Mârzescu, marele om al Iașului și Moldovei, a făcut primul demers pentru a se da Municipiului o conducere mai presus de meschinile preocupări de satisfacere ale oamenilor de club. A propus, Georgel Mârzescu, formarea unei liste comune tuturor partidelor, conduse pe atunci de d-nii L Petrovici și Costăchescu. Dacă au survenit împrejurări adverse atunci, să sperăm că de data aceasta ideea în totul europeană și folositoare bunului imers al Municipiului, va fi acceptată de partidele politice. După câte deținem din anumite cercuri de primă răspundere din ambele organizați ieșene, — liberală și național țărănistă — suntem în măsură a șfi că în legătură cu această soluționam a problemei municipiului, au și avut loc de curând, câteva importante conciliabule. Lista cetățenească, pentru viitoarele alegeri ale municipiului, *r însemna un frumos dar făro* «NbMt tot la șuterea «sexte sărbătorilor da Paște. Șî fiindcă obiceiul pământului cere ca orice urare făcută în cursul acestor zile să fie creștinește formulată, ne vedem în situațiea de a trebui să înlocuim , oportunul »Să fie într'un clas bun* cu religiosul „HHsios a îr.vînt*. Alegeri comunale .n Creștinescul „pacea auât , certurilor din cluburi pentru blrdul de funcțiuni al „Consiliului -------------— Municipal * —------------------ — Spre un consiliu municipal nepolitic *— O sălbătacie nemaipomenita la Huși Un atentat bestial s'a petrecut în satul Dancu din județul Făt*ciu. Un anume Cusnet, originar din Basarabia, a fost atras în casa cumnatei lui, unde a fost bine primit. La un moment dat, femeia s’a repezit asupra lui și Înarmată cu un briciu, i-a tăiat organele genitale. In stare gravă victima a fost internată în spitalul din Chermăneși. Criminala femee a fost arestată. Pănă acum nu se cunosc cauzele acestui act bistiaL Un match de box cu urmări dezastroase New York. Cu prilejul unui match de box, care a avut loc intre celebrii boxeri J kie Fiela și negrul Jack Thomson s’au produs în sala de spectacole scene de panică nemaipomenite. Cu acest prilej, 100 de persoane au fost rănite, dintre care 35 sunt în stare gravă. Către sfârșitul matchului, un negru și un alb s’au luat la ceartă cu privire la valoarea ambilor boxeuri. Au intrat în acțiune cuțitele și revolverele și în mai puțin de câteva minute, a început o încăerare generală. In mijlocul panicii, un spectactator a strigat foc. Publicul s’a repezit atunci spre uși într’o grabă nebună și numeroase persoane au căzut jos și au fost călcâte în picioare. Răniții au fost transportați la spital după carematchul a continuat. Dinamitarea sloiurilor din Prut Huși SS. Eri a sosit în localitate artileria din Bârlad, care a procedat la distrugerea sloiurilor de pe Prut, îngrămădite în dreptul satului Drănceni. „ In urma unei munci supraomenești depusă de soldați, a fost salvat o parte din avutul locuitorilor. Apele Prutului s-au revărsat inundând șesul și șoseaua Huși- Răducăneni. Prefectul județului a îndrumat operațiile de salvare. Eliberarea inspectorului financiar Stamate Buc. 31.— ‘Camera de punere sub acuzare din Tg. Mureș a decis ori punerea în libertate a inspectorului financiar Stamate, arestat cu prilejul descoperirea fraudelor fiscale din Ardeal» O monografie a Ardealului Buc. 31. înainte de 10 Mai se va tipări o monografie a Transilvaniei și Banatului, la alcătuirea căreia colaborează peste 100 dintre cei mai distinși scriitori și litere români. D. Iorga pregătește o lucrare asupra Transilvaniei și Banatului Intitulată »Tragedia românilor din Transilvania". _________ Cereți astăzi 8 pagini Grave neînțelegeri între partidul comunist cehoslovac și confederația sindicală comunistă . Praga 31.—Lupta ce se desfășoară de câteva săptămâni între conducerea politicei extremiste a partidului comunist cehoslovac și comitetul confederației sindicale comuniste a întrat într-o nouă fază. Un număr de 26 deputați și senatori comuniști au publicat un manifest prin care-și exprimă neîncrederea în conducerea politică a partidului și cer o Informare obiectivă a Internationalei de la Moscova, asupra situației serioase din sânul partidului cât și pentru revocarea organului de supraveghere care funcționează actualmente în numele Moscovei pe lângă partidul comunist cehoslovac. Manifestul mai cere convocarea unui congres extraordinar al partidului, pe termen de trei luni, în scop de a lămuri situația. Ziarul "Prager Presse" este informat că Moscova va trimite o delegație specială în Cehoslovacia, pentru a încerca să obțină un armistițiu intre cele două tendințe din partidul comunist. Un furt de 500,000 lei in localitate Un furt de o rară îndrăzneală a fost săvârșit aseară la locuința d-lui Alexandru Herșcu, proprietarul distileriei Franceze. In lipsa d-sale și a sofiei de acasă, 2 hoți au intrat In locuința d-lor din str. Mârzescu, descuind ușa din dos cu chei false. Pentru orice eventualitate hoții au deschis o ușă din față, după care răscolind paturile, șiconierile, mesuțele de noapte și biroul, eu furat bijuterii, argintării și blănuri în valoare de 500.000 lei. La plecare hoții au lăsat ușa din față deschisă ceia ce a atras luarea amiinte a vecinilor care au dat alarma. Sărbătorirea învierii Cavidului la Catedrala Metropolitană și la Bisericile din Iași Sfânta slujbă a învierii Mântuitorului s’a oficiat aseară cu tradiționala solemnitate. Credincioșii ocupaseră de cu vreme încăperile Catedralei Metropolitane, trupele din garnizoană fiind inițiate în curte. Serviciul religios oficiat de către I. P. S. S. Mitropolitul Pimen al Moldovei, înconjurat de un sobor de preoți, a fost ascultat cu smerenie de poporani. Când înaltul Prelat al Moldovei a rostit ,Hristos a înviat* clopotele tuturor sfintelor lăcașuri sunau prelung,reamintind simbolul marei sărbători. După terminarea slujbei religioase, I. P. S. S. Mitropolitul Pimen a înălțat Cerului o rugă pentru binecuvântarea Dinastiei, Patriei și Poporului. înaltul Chiriarh a rostit apoi o predică, după care s a adresat trupelor cu tradiționalul »Hristos a Înviat". A urmat defilarea detașamentelor din reg. 7 roșiori, 13 infanterie, 1 căi ferate și grupul 1 aviație, în prezenta reprezentaților autorităților civile și militare în fruntea cărora erau I. P. S. S- Mitropolitul Moldovei, d. general Zadic, comandantul corpului IV armată, Volanschi, prim președinte al Curții de Apel, prefect de județ Petrovanu, Oswald Racoviță, primarul municipiului. La toate bisericile din oraș, slujbele religioase au fost oficiate, iață fiind un mare număr de credincioși. Pașa informații . Eri <topa amiază la ora 6 jum. *’a făcut prima convorbire telefonică intre Budapesta și Timișoara. Au vorbit directorul general al poștelor maghiare și d. Vidrighin, directorul general al Poștelor din România. Conversațiile au decora în condițiuni foarte bune. — întrucât inundațiile au surprins pe cei sini izați in ajunul Paștilor, din care cauză sinistrații n’au mai acut timp a-și pregăti câte ceva de Paști. Primăria a deschis un fond extraordinar de 20.000 lei cu care sa de în ajutorul sinistraților mai sarac. Banii au fost împărțiți in cursul săptâmânei trecute, — Dr. C. L Cerbureanu, inspectorul Regiunei din Botoșani, al Ministerului Muncei, a dat în judecată—prin contenciosul administrativ—Casa Centrală a asigurărilor sociale pentru a se anula decizia ministerului Muncei prin care a fost încadrat șef de serviciu la Corporația din Botoșani, luândui-se atribuțiile de control. — Parchetul local a Instituit o comisiune care să cerceteze starea mintală al lui Alex. Șmell din Botoșani, care a fost internat în ospiciul Socola, la cererea d-nei Natalia Șuteu. — Dl. N. Costăchescu, ministru al instrucțiunei, a sosit în Iași, unde va petrece câteva zle. D-sa va convoca în ședință delegația permanentă în primele zile. Autoritare județene au fost înștiințate că pârăul Meletin d n județul nostru revârsându-se, a provocat mari pagube locuitorilor din Șipote. A suferit stricăciuni și podul ce leagă comunele Șipote cu Coarnele Caprei. In satul Chișcăreni, apa a inundat un număr de 10 gospodării. — Bibliotecarul Liceului Național, d. Filaret Grindei, a introdus acțiune în contenciosul administrativ contra deciziei ministerului instrucției, prin care l-a oprit a mai avea două servicii la acelaș liceu. Ministerul de Domenii a făcut cunoscut d-lui dr. veterinar Erimia Iliescu, inspectorul regiunei zootehnice că la eliberarea certificatelor de proveniență și sănătate a vilelor destinate exportului să se adauge și textul: "Țara este îndemnă din 1919 de pesta bovină". — Râul Jijia a crescut, inundând comuna Bosia. Locuitorii acestei comuni au fost evacuați cu tot avutul lor în satele Mânzălești și Coada Stâncei — Parchetul a deferit instrucției reclamația introdusă de d. avocat Romeo Cristea contra cunoscutului om de afaceri Boris Greceanu din str. Brâteanu, acuzat de a-și fi însușit o mare sumă de bani a reclamantului. Autoritățile județene au reușit să identifice pe autorii atacurilor banditești din dreptul comunei Pârlit. S-a început urmărirea presupușilor bandiți. La serviciul tehnic al județului se lucrează la întocmirea unui memoriu care să arate situația șoselelor naționale din județul Iași. Acest memoriu va fi presentat ministerului lucrărilor publice de parlamentari ieșeni, cari vor cere alocarea unui însemnat ejutor. Intervenția aceasta va fi făcută imediat după sărbătorile Poștelor. S-a hotărât ca autorizațiile pentru autobuzele de curse să fie date de prefectura de județ in loc de direcția poștelor. Taxele vor reveni statului în cazul când autobuzele vor circula pe șoselele naționale, iar județului când vor străbate șoselele județene. ^