Lumea, iulie-septembrie 1937 (Anul 20, nr. 5759-5836)

1937-07-01 / nr. 5759

BILET DE FA DQ04 PERSO Ctj9 50 fß sitin re LA CINEfofATOG § I DO Atât în sală cât și în grădină Valabil azi Cercări 30 Iunie al LUI! î ACIipiai UII Bir. propr. J. HEFTER Politică și socialâ Ziar independent © * XX AA im. gray Buc. 30.—Dl. dr. N. Lupu t plecateri la Dobrești unde va avea o importantă întrevedere cu dl. I. Mihalache. Cei doi bărbați politici vor examina situația din partid, precum și situația generală Buc. 30.—Cercurile guvenamentale afirmă că odată ridicarea legației dese cu Varșovia la rangul de ambapolitică. Se afirmă că, conducerea partidului national - țărănist va protesta vehement Împotriva amânărei pe neașteptate a unor alegeri județene, sodă, alte legații românești din câteva capitale europene vor fi transformate de asemenea in ambasade din țară - ULTIMA ORA - străi .stătaie Protestul național-țărăniștilor contra amânărei unor alegeri Mai multe legații românești transformate In ambasade Când vine mareșalul Smigly Buc. 30. — Cercurile bune •Dicrmate afirmă că vizita București a mareșalului Rydz Smigy, inspectorul general al armatei polonei se va produce la începutul lunii Septembrie. Japonia protestează la Moscova Tokio 30. Agenția oficială japoneză anunță că ministrul afacerilor străine trimis ambasadorului japonez a la Moscova instrucțiuni, pentru a protesta cu energie împotriva ocupării de către trupele roșii a două insule de pe fluviul Amur. Ambasadorul va cere imediat evacuarea acestor insule. Actualmente sunt in curi negocieri intre ambasadorul Japoniei și comisarul poporului la afacerile străine. Dl. Victor Iamandi și-a exprimat încrederea în conducerea organizației liberale din Botoșani Botoșani 30,—Dl..ministru Victor Iamandi, însoțit de d-nii deputat Iancu Zipa, Th. Zipa, prefectul jud. Iași au sosit ori in localitate pentru a examina situația din organizația locală, in legătură cu recentele evenimente. După cum se știe, ministrul Moldovei are în acest scop mandat din partea guvernului. La prefectura de județ a avut loc ședința consiliului județean și ■ organizație liberale. Dl. Victor Iamandi e făcut o expunere a principiilor care stau la baza partidului liberal, după care, ocupându-se de rezultatele slabe înregistrate de organizația liberală la alegerile județene de la Botoșani, a decorat: Sunt victorii care mai apoi fac să boterească și sunt Înfrângeri, care trezesc. Oratorul a adresat un Îndemn celor prezenți la o nouă organizare, pentru ca prin forțe noui, să dea dovadă la apropiatele alegeri generale, de forța partidului liberal. Ministrul și-a exprimat increderea la dl. Răutu, șeful oganizației, declarând că cei cari au păcătuit, Iși vor primi pedeapsa. Sărbătorirea patronului gardienilor publici Eni fiind patronul gardienilor publici, a avut și biserica „Sf. Voevozi" un serviciu religios pentru proslăvirea memoriei foștilor conducători ai poliției ieșene. După terminarea serviciului divin a luat cuvântul d. Ch. Leahu, chestorul poliției, care a amintit că peste 5 ani se împlinesc 100 ani de la Înființarea polițiai la Iași. D. Leahu a scos in relief figurile distinșilor ieșeni care s'a a perindat la conducerea poliției. A urmat defilarea gardienilor cu care s'a încheiat solemnitatea. Marele Teatru Cinema TRIANON " Prezintă 3 FILME ODATA 2 Premiers și o Repriză celebră Din acele prezentate In timpul sezonului de iarnă R â^VRATITA cu KATHRINE HEPBURN llflOvil Ailth Și HERBERT MARSCHAL Cavalerul Dreptății cu Ken Maynard sí si REGELE FEMEILOR cu WILLIAM POWELL Filmul REGELE FEMEILOR rulează de la orele 3.10 —7.40 De LUNI 5 Iulie, veți fi încântați, veți fi emoționați, veți fi subjugați la vizionarea minunatului film de dragoste Doamna consimte cu HERBERT MARSHAL și HANN HARDING întrevederea Beck-V. Antonescu Varșvia 30.— Dl. Victor Antonescu, ministrul de afaceri străine al a avut eri o lungă României, constitute cu dl. Beck, discutând toate problemele politice actuale. D-sa a avut apoi Întrevederi cu miniștri Franței, Angliei, ai statelor Micei Antante și înțelegerii Balesuise. Importante evenimente politice la începutul lunei August — Gavarnai polemizează cu conducerea partidului național-țărănaste — Buc. 36.»— Oficiosul d-lui Gr. Filipescu scrie: „S’a stabilit in principiu ca miniștrii asi nu in concediu in timpul verii. Acei cari in mod exceptional vor părăsi țara, vor fi întorși In primele zile ale lunii August”. Oficiosul guvernului publică astăzi un articol, In care se ocupă din nou de ultimile versiuni puse in circulație. Ziarul seriei In jurul succesiunii, național-țărăniștii nu văd decât Intrigi, comploturi și uneltiri, ce ar urmări să Împiedice partidul național-țărănesc de a veni la putere. Unii patizanți binevoitori iși simînchipue că fac un serviciu partidului d-lui Mihalache ajutându-l să creadă că e victima unor comploturi și Uneltiri oculte. Acești simpatizanți nu fac d-lui Mihalache un serviciu incurajându-l într'o credință falsă, dar nici partidul nu face bine când se lasă dus pe povârnișul unor stări invenții. In indieera, oficiosul guvernului seriei „Există un singur complot reali al d-lui Maniu împotriva d-lui Mihalache”. Camera franceza a acordat încredere guvernului Chautemps Paris 30. Noul guvern Chautemps s'a prezentat ori la ora 15.15 In fața Camerii. Președintele consiliului a dat citire declarației ministeriale. Guvernul va continua politica externă a cabinetului precedent, ce va sprijini pe pactul Societății Națiunilor, va depune sforțări menținerea păcii va pentru păstra și lărgi alianțele existente, va adresa un apel tuturor națiunilor la colaborarea economică și limitarea Înarmărilor. Franța nu va suferi nici o amenințare, din partea nimănui. In domeniul intero, guvernul iși va aținti privirile asupra redresării financiare și economica a țării. Va împiedica prin toate mijloacele specula asupra francului, va căuta să salveze rezerva de aur, acoperirae necesităților tezaurului, echilibrarea bugetului și retaviorarea economiei naționale. Guvernul va respecta pauza preconizată de cabinetul precedent. Totuși va vorbi cu o serie de proaste de legi, printre care: reforma învățământului, legea amnistiei, a presei, etc. Mai mulți deputați cerând cuvântul pentru a-și dezvolta interpelările, președintele consiliului a cerut amânarea interpelărilor, punând chestiunea de încredere. Camera a hotărât amânarea interpelărilor cu 393 voturi contra 142, acordând astfel încredere guvernului. Dl. Georges Bonnet, ministrul de finanțe, a depus apoi proectul de lege cuprinzând un articol unic, prin care guvernul e autorizat să ia, pe cap de decret, până la 31 August a. c., toate măsurile pe care le va găsi necesare, pentru redresarea financiară, Împiedecarea speculei, înviorarea economiei naționale, asigurarea echilibrului bugetar și apărarea rezervei de aur a Bancei Franței. Ședința a fost apoi suspendată proectul fiind trimis in discuția comisiunii financiare a Camerei. Comisiunea financiară Intrunindu-se imediat, a luat proectul la discuție, după care l'a aprobat cu 17 voturi contra 16 și 8 abțineri (5 comuniști si 8 socialiști) Un Incident la Senat La Senat s'a Înregistrat un incident. Dl. Leon Blum, vice-președintele consiliului, a refuzat să citiască declarația ministerială. A citit-o dl. Sarraut, ministru de stat. Refuzul d-lui L. Blum se datoraște unui schimb de scrisori care a avut loc intre d-nii Jeanneney, președintele Senatului și Chautemps șeful guvernului, in legături cu atitudinea manifestată la o întrunire publică de dl. Lebas ministrul p. t. t.-ului. Se pare el dl. Lebas va demisiona din guvern. Rezultatul examenelor de bacalaureat din Iași La liceul Internat s'a dat ori rezultatul examenului de teză al candidaților prezentați la bacalaureat. Din 99 candidați prezentați, au reușit următorii 73: Anghel V., Alter M , Antonescu M., Abramovici A., Beligan B., Bădulescu A., Brițcănu C., Bradman Sifra, Badaiou Maria, Bazalio C., Brumă I., Brânzei P., Cârlan M., Ciuchi I., Cleriman Fișei, Chirilovici Ichil, Daniel Ionel, Darilor Clementina, Grosu Maria, Hârjei Magd, Hóiban R., Ioniță D., losub Const., Ioachim Aurelian, lurbansky P., Lazăr Maria, Lizorovici I., Leib Clara, Matei Meissner Ervio, Mereu Moritz, Mayer S., M.*rișca M„ Moisii D„, Mogaș D, Nemțeanu Viorica, Moisescu Marcel, Ostap B„ Pantaș N., Petru Manu I., Popa P., Popescu I., Prilogeanu Ed. Pantelimon N„ Pricopie ”, Pușcașu C„ Popescu Cezar, Popârtoaea Eugenia, Rolu Mircea, Rosenberg Israel, Annette Maria, Sălceanu Ion, Scheletti C, Strass Mircea, Soituzl., Sftrcu Ioan, Schârater D., Șimseozohn Ghișca, Schreier Maria, Stan Veronica, Ștefănescu Viorica, Suter Iosif, Pintilie loan, Smilovci Iosef, Târăbuță V., Teodorescu M., Țonescu V„ Todireanu ZI, Tomescu Emilia, Teodoru Aurelian, Vasilescu Mirela, Wolf Isidor, Zucker Iacob. Prima serie de 6 candidați de la LiOfUi Internat esanaiaan 1* Mal, a VfflilHJII Sie canu Cosma, Chirilovici Ichil, Daniel I, Ioachim Aurelian, Marcu Moritz, Mayer Strnod. La liceul „Oltea Doamna", din 140 candidate la examenul de bacalaureat, au intrat la orar următoarele 1051 Bădărău Simona, Boncescu Aurora, Bedreag Elena, Brabeta Elisabeta, Cazimir Viorica, Condurache Ruxanda, Iliescu Olimpia, Florescu Fl. Getruda Eugenia, Goldner Sylvia, Grigorescu Eiena, Iacobai Vera,Ionescu Profira, Lobei Riva, Macelaru Ana, Marcovici Roza, Mardare Viorica, Marievici Vladislava, Niculau Olga, Dobrescu Et., Gafencu Iulie, Gugler Elvira, Ionescu Magda, Ionescu Virginia, Negoita Virginia, Scutaru M., Weinstein S., Moscovici Debora, Petrovici M., Prodan Eug., Serafim Ana, Smilovici Batu, Constantinescu Lucreția, Ioanid Ad„losub Ghizela, Sadoveanu Lydia, Semenicov Nadia, Teodorescu Irena, Weinberg G. Victoria, Chira Tania, Cârlig Mazurchievici Ecat., Nicolau, Bancila El., Obreja Viorica, David Georgata, Dumitriu E , Horovitz Liza, Horovitz Sp., Kowileski M., Moscovici E., Popovici Maria, Roșu Nety, Sapirstein Yudit Bádárán El, Cristea Aug., Adovici Lydia, Auslender Ev, Botez Lucia, Carman Carma, David Adela, Gâscă Eiena, Vieru Constanța, Usman Gura, Naftalis Golde, uchei Aurora, Dombrovsky IS, km An Aatoe iiana Balan Eugenis, Costesky E, Costia Emilia, R. Popascu St., Pesmantierer Tarnovsky Em, Titonovici Angela, Vasilescu Elena, Amariucai CI., Cațichi Maria, Kieper Serafima, Cosmovici R., Dantos El., Diaconescu Lucie, Euseu Beatrice, Federman Silvia, Firu A., Gârbureanu V., Gheorghiu V, Hotnog Eust., Svobky Cornelia, Jareghie Visu, Mardare Lucia, Petrescu Stefania, Papacostea C., Pauiceanu Nicoleta, Rang Paulina, Rotstein Eus., Rusu Marg, Stâncescu Georgeta, Antoaneta Filavia, Bobeica Valeria, Botez Jeane, Burdea Viorica, Darie Valeria. Prima serie de 3 candidate examinate in oral, a reușit și anume: Iliescu Olimpia, Iacobai Vera, Popescu Stefanie«a . La examenul oral, din 14 candidați au reușit următorii 7: Blănaru Silvia, Teodorescu Constanța, Bojureanu V., Botezatu Filip, Gross Samuely, Solomon Jean, Șipoteanu Adrian. ȘTIRI O B na. 39. — La cererea funcționarilor județeni și comunali ce urmează cursurile școlii de specializare profesională de la București, ministerul de interne a aprobat ca prefecturile de județ și primăriile să acorde ajutoare acestor funcționari, pentru cheltuelile făcute la urmarea cursurilor/ aloratoriu în Franța pentru datoriile în aur și devize - închiderea burselor, suspendarea protestatiei creanțelor — Paris 30.— In cursul nopței trecute, guvernul Chavenais a luat o serie de măsuri însemnate, inainte ca programul financiar să fi fost cunoscut printr'o declarație publici. Guvernul a dispus printr'un decret închiderea burselor de titluri și efecte. S'e declarat moratoriul, astfel că debitorii pot cere cu Începere de azi suspendarea plăților datoriilor comerciale, care prevăd plata in aur sau devize. Creanțele nu pot fi protestate. 99 Ce o consecință a măsurilor luate de guvernul francez, comitetul Băncilor din Londra a hotărât să nu coteze francul francez până la noul ordine. Succesul țărăniștilor Ia alegerile din jud. Neamț — Rezultatul alegerilor din Brașov — P. Neamț 30 — Ele au avut loc alegeri județene complimentare la județul Neamț. La ora 3 noaptea s'au cunoscut rezultatele de la 11 secțiuni de votare (lin totv Iul de 15). Au obținut: Național-țărăniștii 7475 vot Liberalii 6491 „ Cuziștii 4031 „ Vaidiștii 3321 „ Georgiștii 1333 „ In alegerile județene jud. Brașov au obținut: din Liberalii 8298 vot. Țrioiștii 3580 „ Vaidiștii 2821 „ Georgiștii 2237 „ Cuziștii 993 ” Sașii 2699 „ Toate mandatele au fost obținute de guvernamentali. Germania și Italia consideră stins acordul privind controlul coastelor spaniole — Ședința comitetului de neintervenție — Londra 30.— Comitetul de neintervenție s’a întrunit ori pentru a examina situația creată In urma retragerii Germaniei și Italiei din sistemul controlului internațional al coastelor spaniole. La începutul ședinței, delegatul Italiei, a dezmințit categoric informațiile date de ambasada Spaniei la Londra, după care, in ultimul timp ar fi debarcat in Spania numeroși soldați italieni. D-sa a declarat că nici un voluntar italian n’a părăsit țara, din momentul în care s'a hotărât embargo ul privind pe voluntari. Lordul Plymouth, președintele comitetului, a expus evenimentele mai importante înregistrate de la ultima reuniune a comitetului, după care e prezentat proectul irineo-britanic privind controlul coastelor spaniole. Procetul prevede că guvernele francez și britanic se declară gata să-și asume raspontibillistes cu privire la controlul nevei și coastelor spaniole, la urme retragerii din eceet sisteme bastimentelor germane și italiene. Marea Britanie intenționează că se asupra la controlul coastelor aparținând republicanilor spanioli, iar Franța e gata să controleze coastele spaniole exiate sub stăpânirea generalului Franco. Cele două guverne sa declară un principiu de acord să primească pe bordul bastimentelor lor, observatori neutri. Reprezentanții Belgiei, Cehoslovaciei, Suediei și Uniunei Sovietice au primit favorabil propunerea francobritanică. Reprezentanții Germaniei și Italiei s'au declarat gata să transmită proectul, guvernelor respective, spre primi instrucțiuni cu privirea la atitudinea de viitor. Cei doi reprezentanți au ținut să facă unele rezerve, subliniind lipsa in viitor a garanțiilor de imparțialitate a controlului in apele spaniole. Dr. von Ribbentrop, reprezentantul Germaniei, a făcut observația că in urma retragerea vaselor germane și italiene, guvernul german consideră stins acordul anterior cu privire la controlul coastelor spaniole, urmând să se realizeze un nou acord. Reprezentanții tuturor statelor s-au declarat gata să aducă la cunoștința guvernelor respective proectul francobritanic. Comitetul a abordat apoi problema retragerei voluntarilor străini, care luptă actualmente in Spania, după care a fixat viitoarea reuniune pe Viaeridim. . Numirea noului prim procuror al Parchetului Trib, Iași, a suferit o amânare din cauza vizitei M. S. Regelui la Varșovia. Consiliul magistratural a recomandat în acest post pe d. Gherghel, judecător de ședință la Trib, Iași, iar la locul d-lui Gherghel a trecut pe d. Petrov jude instructor la Trib. Neamț. Decretele regale insă nu a putut fi semnate, deoarece M. S. Regele lipsește din țară. Postul de prim procuror este suplinit de dl. Coroi, fiind cel mai vechi procuror. • Eri s'a primit la Trib. local decretul prin care d. jude I. Stănculescu dela Biela, a fost numit președinta la s. 111 a Trib. Iași In locul d-lui Emil Bădărău înaintat. S Roma 30.—Profesorul italian, Sebastino Lengo, a acordat un interview ziarului „Giornale d'Italia", in care afirmă că azi cancerul poate fi vindecat. Savantul italian, care este un endoginolog cunoscut, a arătat că in 8 ani de studiu a stabilit cu preciziune că cancerul este o boală endomlară provenită din insuficiența unei secrețiuni interne. In consecință, se vor administra bolnavilor infecții puternice cu sânge de maimuță antropoidă și grefă cu glande ale aceleași maimuța