Magazin Sălăjean, decembrie 2009 (Anul 14, nr. 231-250)

2009-12-09 / nr. 236

Magazin Sălăjean Miercuri, 9 decembrie 2009 Sat dacic lângă Porolissum Un complex cu mai multe locuințe dacice, unele dintre ele săpate în stâncă, și elemente de fortificație precum o palisadă și un șanț de apărare, au fost descoperite recent, de către arheologii din cadrul Muzeului Județean de Istorie și Artă Zalău, la mică distanță de castrul roman de la Porolissum. Situl a ieșit la iveală ca urmare a unor săpături de descărcare de sarcină arheologică, făcute la cererea companiei Grandemar SA, ce urmează să realizeze un drum în zona numită Măgura Moigradului. „Am reușit să identificăm, până în prezent, șanțul săpat în piatră al unei palisade (element de fortificație, folosit în amenajările defensive mai vechi, alcătuit din pari groși și lungi bătuți în pământ, legați între ei cu scânduri sau frânghii) și un șanț dacic, refolosit probabil și în evul mediu. Am găsit și câteva locuințe dacice, unele săpate în stâncă, la care se mai pot vedea vetrele de foc și unele depozite folosite pentru alimente sau ca gropi de gunoi", a precizat Csek Zsolt, cercetător științific în cadrul Muzeului Județean de Istorie și Artă Zalău. Conform acestuia, cel mai probabil așezarea datează din perioda cuprinsă între secolul II î.Hr. și secolul II d. Hr., însă o datare mai exactă se va putea face după studierea ceramicii și a altor obiecte găsite în acest sit. Printre cele mai interesante descoperiri se numără un cuțit dacic din fier, alături de numeroase fragmente de ceramică. Primele cercetări arată că așezarea, prin dispunerea ei pe culmea cea mai înaltă din zonă și prin organizare, era a unui șef de trib dac, populația întreținânduse prin schimbul de obiecte de ceramică cu produse alimentare din alte așezări dacice din județ. ■ S.O.&M.M. © MS Photo Inspecțiile de revenire vizează nouă școli sălăjene După un an de la desfășurarea inspecțiilor de tip RODIS (Regulamentul de Organizare și Desfășurare a Inspecției Școlare), în nouă unități de învățământ din județul Sălaj, inspectorii revin în control. După cum ne-a comunicat Ioan Abrudan, inspectorul general școlar al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Sălaj, este vorba de inspecțiile de revenire ce au drept scop evaluarea aspectelor constatate și măsurile dispuse de către inspectori la inspecțiile RODIS desfășurate în urmă cu un an. In cadrul inspecțiilor de revenire sunt monitorizate aspectele deficitare din unele școli, urmărindu-se modul în care școlile și-au ameliorat activitatea în urma aplicării programelor proprii. Se impune concluzia că inspecțiile de revenire au avut impact asupra subiecților, conștientizându-i că trebuie să privească serios și cu responsabilitate analizele echipelor de control în vederea remedierii deficiențelor. Astfel de inspecții au avut loc ieri, la Colegiul Național "Silvania" Zalău, la Școala Gimnazială "Corneliu Coposu" Zalău și la Grădinița Nr.10 din Zalău. Astăzi, inspecțiile de revenire vizează Școlile Gimnaziale din Zăuan, Ip și Cosniciu de Jos, Grupul Școlar Sărmășag, Grădinița Nr.3 Șimleu Silvaniei și Grădinița Nușfalău. Tot astăzi, are loc și prezentarea rapoartelor RODIS privind șapte unități de învățământ, și anume: Școlile Gimnaziale din Borla, Lompirt, Șamșud, Derșida și Chieșd, Școala Nr.2 Sărmășag și Grădinița Chieșd. în această săptămână, inspectorii vor trebui să întocmească raportul privind activitatea de inspecție școlară pentru anul școlar 2008-2009. ■ M. OPREA Sălajul; insulă „roșie” în Transilvania „portocalie” Până la redactarea acestui material, ieri, rezultatele finale ale alegerilor de duminică nu au fost comunicate de Biroul Electoral Central. Oricum, mai sunt câțiva pași iar ajungem la Curtea Constituțională, celebra Curte Constituțională...) până la oficializarea, cel mai probabil a victoriei lui Traian Băsescu. Aproape sigur, în Sălaj a câștigat Geoană pentru că maghiarii, membrii UDMR, au respectat înțelegerea politică cu PSD și PNL. Ce se va întâmpla în continuare, vom trăi și vom vedea. Și vom reveni zilele următoare cu alte date despre minunatul scrutin din 6 decembrie 2009. Când Sălajul a (re)devenit o insulă „roșie" în Transilvania „portocalie". De mânură cu Hunedoara. Rezultate turul II La turul II al alegerilor prezidențiale, din 6 decembrie, în județul Sălaj s-au prezentat la urne 115.949 de alegători, din care 106.630 înscriși în copiile de pe listele electorale permanente, 8.082 care au votat în altă secție decât cea în care au fost arondați conform domiciliului și 1.237 care au votat utilizând urna specială. Voturi valabil exprimate, conform procesului - verbal eliberat de Biroul Electoral Județean: 114.714. Numărul total al voturilor nule: 1.235. Rezultate: Traian Băsescu, 54.173 voturi; Mircea Geoană, 60.541 voturi. Rezultate turul I Vă reamintim că la alegerile din 22 noiembrie 2009, în Sălaj au fost prezenți la urne 112.946 de alegători, din care 104.857 pe listele permanente, 983 cu urna mobilă, iar 7.106 la alte secții decât cea în care au fost arondați conform domiciliului. Voturi valabil exprimate: 110.287, voturi nule 2.655. Număr de buletine de vot neîntrebuințate sau anulate: 121.657. Număr de alegători prevăzuți în copiile de pe listele electorale permanete: 202.676. Prezența la vot în Sălaj la alegerea președintelui: 54,56 la sută. Prezența la vot la referendum: 50,10 la sută. Vă reamintim și rezultatele înregistrate de principalii candidați: 1. Traian Băsescu - 32.658 voturi - 28,91 la sută; 2. Mircea Geoană - 29.277 voturi - 25,92 la sută; 3. Kelemen Hunor - 19.871 voturi - 17,59 la sută; 4. Crin Antonescu -18.247 voturi - 16,15 la sută; 5. C.V. Tudor - 4.559 voturi - 4,03 la sută; 6. Sorin Oprescu -1.932 voturi -1,71 la sută; 7. George Becali -1.508 voturi -1,33 la sută. Câteva comparații Mai puține voturi nule: 1.235, în turul II, decât în turul I, când s-au înregistrat 2.655, în schimb, duminică a crescut turismul electoral (sau ce-o fi fost, unor partide nu le place termenul) în Salai. Ea secțiile speciale au votat peste 8.100 de cetățeni, în timp ce în primul tur „abia" 7.000. Dacă adunăm voturile obținute,în primul tur de Geoană, Keletben', Antonescu ies 67. 395, în turul II în Satul Mircea Geoană a obținut 60.541 votiM. Prin urmare, nu toți cei care au votat cu Kelemen Hunor și Crin Antonescu în turul întâi au votat cu Mircea Geoană în turul II. Rămâne de văzut câte voturi au venit și din alte „zone", și pentru Geoană, și pentru Băsescu. De altfel, iar Băsescu a câștigat la secțiile speciale din județ. ■ Daniel SAUCA I