Magazin, ianuarie-iunie 1984 (Anul 28, nr. 1-26)

1984-01-07 / nr. 1

revistă săptăminalâ editată de frontul democrația și unității socialiste PENTRU PROGRESUL si Înflorirea patriei cu strălucita sinteză a problemelor Si Imperativelor Izvorîte din dezvoltarea continuă a patriei, din edificarea societății socialiste multilateral dezvoltate, sinteză cuprinsă în Mesajul de Anul Nou adresat întregului nostru popor de către secretarul general al partidului, președintele României socialiste, tovarășul Nicolae Ceaușescu, sînt reliefate de fapt marile direcții și opțiunile întregii națiuni atît în etapa actuală, cit și în perspectiva imediată. Cu o remarcabilă claritate și densitate de idei. Mesajul a adus în fața întregii țari acea gîndire mobilizatoare, dinamică, de un profund spirit revoluționar și înflăcărat patriotism care va constitui și de aici înainte un prețios cod al muncii științifice în toate domeniile de activitate, al statuării plenare a unei noi calități. Succesele dobîndite de țara noastră în toate ramurile, în toate sectoarele vieții economice, progresul fără precedent al industriei și tehnologiilor, emanciparea și evoluția modernizării agriculturii noastre, înflorirea științei și culturii, a învățămîntului și artei — toate acestea în condițiile unei conjuncturi internaționale nu dintre cele mai favorabile și ale unui an agricol nu dintre cei mai prielnici, demonstrează, așa cum sublinia secretarul general al partidului, Justețea politicii partidului nostru, realismul și caracterul mobilizator al planurilor și programelor naționale de dezvoltare socialistă a patriei. Un spațiu larg este rezervat în Mesajul tovarășului Nicolae Ceaușescu științei, muncii științifice, contribuției nemijlocite a inteligenței naționale la progresul țării. „Să acționăm neabătut — sublinia secretarul general al partidului — pentru perfecționarea conducerii științifice a tuturor domeniilor de activitate, să întărim democrația socialistă, revoluționară, autoconducerea și autogestiunea muncitorească, pornind, întotdeauna, de la faptul că societatea socialistă și comunistă se construiește cu poporul și pentru popor !“. Vibrantul și însuflețitorul apel la muncă împlinită sub auspiciile unei tot mai înalte calități a produselor, la o mai riguroasă chibzuință în folosirea resurselor energetice și de materii prime de care dispune țara, spiritul revoluționar de luptă și angajare profesională și ideologică a fiecărui om al muncii au în primul rînd rostul de a spori gradul de civilizație, de a asigura o viață tot mai bună întregului popor, de a întări independența și suveranitatea României socialiste. Este un adevăr al societății noastre că tot ce făurim prin noi înșine este în beneficiul nostru, al tuturor, în beneficiul întregii țări. Această idee cu ecou larg în faptele de muncă, și care decurge din însăși conștiința înaintată a omului nou, constituie combustia de preț, însușirea fundamentală a constructorilor noii societăți. Așa cum se subliniază în Mesaj, anul care a început trebuie să devină un an hotărîtor în toate structurile și domeniile de edificare și dezvoltare, de progres ale patriei. Ridicarea nivelului tehnic și calității produselor, o mai accentuată creștere a productivității muncii, reducerea consumului de energie și materiale, ca și sporirea accentuată a eficienței în toate ramurile economiei naționale sînt deziderate față de care țara dispune de tot ce este necesar în materializarea lor. Pornind de la faptul că țelul suprem al politicii partidului, esența societății noastre socialiste rezidă în creșterea veniturilor și a nivelului de trai al oamenilor muncii prin sporirea venitului național și înfăptuirea, pe această bază, a tuturor măsurilor stabilite în acest sens, secretarul general al partidului nostru accentua în mod deosebit că anul 1984 trebuie să marcheze o îmbunătățire radicală a activităților complexe, specifice întregii noastre economii, industriei, cercetării, agriculturii. „In agricultură, — sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu — am stabilit să obținem o creștere importantă a producției vegetale și animale, să intensificăm lucrările de irigații și îmbunătățiri funciare — prevăzute în programul special adoptat în acest an —, nicit să realizăm, în orice condiții de climă, recolte sporite și sigure, să asigurăm o bună aprovizionare a populației cu produse agroalimentare“. Anul 1983 s-a caracterizat, așa cum sublinia președintele României socialiste, printr-o agravare alarmantă a situației Internaționale, a crescut pericolul unui război mondial, s-a intensificat cursa înarmărilor, s-au accentuat decalajele între țările sărace și țările bogate. Trecerea la amplasarea rachetelor nucleare americane cu rază medie de acțiune în unele țări vesteuropene a agravat și mai mult situația in Europa. Așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu, „Ne aflăm la începutul unei noi curse a înarmărilor nucleare, care pune în pericol existența a înseși vieții pe planeta noastră. Niciodată în istoria sa omenirea nu s-a aflat intr-o situație atît de gravă !“. Prin vocea președintelui ei, strălucită personalitate a lumii contemporane. România se angajează ferm și de aici înainte să militeze neabătut pentru pace, pentru instaurarea în întreaga lume a unui climat democratic, de înțelegere și conlucrare, participînd activ la soluționarea problemelor complexe cu care este confruntată omenirea, aducîndu-și contribuția, în interesul fiecărei națiuni, la edificarea păcii și independenței popoarelor. Dosar „Magazin“ 1 ÎȘI ^PRESTIGIUL CHIMIEI ROMÂNEȘTI (Amănunte ?p portinile 4-5) OMAGIU In ochii ei se-adună luminile din soare Și strălucesc de raze cind semenii-i privesc Către înalte piscuri privirile-i țintesc Și cald se-aprind c-n ele o demnă cutezare. Intruchipind ferice in spirit si idee Femeia luptătoare cu marele savant, Ea-i omul de știință și bravul militant, Destinu i se confundă cu-a țării epopee. Această mîndră floare din plaiuri carpatine Acolo unde țara ii cere o găsești, purtind in lume faima științei românești E minunatul simbol spre timpul care vine. Alături de eroul ales de această țară Să o conducă-n pace spre falnic viitor. Ea este gind și faptă și vis înălțător Și este cutezanță revoluționară. VIOREL COZMA De aceea ii urează întreaga Românie . Mulți ani cu sănătate și plini de bucurie ! STRĂLUCITĂ CONTRIBUȚII I DEZVOLTAREA ȘI Concepția științifică amplă și deopotrivă novatoare promovată de tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, nemijlocita și susținuta îndrumare a activității științifice și de cercetare din țara noastră au avut darul de a propulsa și înscrie pe traiectorii de eficiență și creativitate toate domeniile științei și cercetării științifice, de integrare a cercetării cu învățămîntul și, implicit, cu activitatea productivă. In principal, chimia și tehnologiile substanțelor macromoleculare constituie obiectul de cercetare științifică a tovarășei Elena Ceaușescu, lucrările sale, receptate in mod unanim drept contribuții de mare valoare la elucidarea unor probleme importante ale acestei discipline de vizf în știința contemporană, au dat la iveală soluții și tehnologii de înaltă ținută științifică, au condus la elucidarea unor probleme teoretice importante. Este binecunoscut că tematica studiilor sale a cuprins procedee de purificare a monomerilor și solvenților, procedee de obținere a polimerilor prin polimerizare stereospecifică și în emulsie, procedee de obținere a policondensatelor, caracteristici structurale ale polimerilor și relații intre structuri și proprietățile lor ca și metode de caracterizare a acestora. Alte direcții de cercetare au deschis un timp vast în ceea ce privește utilizarea unor catalizatori complecși pentru sinteza polimerilor în soluții, de o deosebită atenție bucurindu-se examinarea catalizatorilor pe bază de metale tranziționale, obținerea unor polimeri modificați prin reacții de izomerizare, degradare, substituție. Trebuie să precizăm, referindu-ne la direcțiile de cercetare ale savantului de renume mondial, academician doctor inginer Elena Ceaușescu, că un loc de frunte l-au ocupat studiile privind (Continuare în pagina a 3-a) ц [UNK]у [UNK]*»»«»*1 fei; -