Magazin, iulie-decembrie 1984 (Anul 27, nr. 27-52)

1984-07-07 / nr. 27

г ..O atentie deosebită se acorda, in continuare, dezvoltării bazei energetice si de materii prime, pentru a asigura, in acest fel, conditiile materiale necesare infaptuirii prevederilor Directivelor de dezvoltare economico-sociala. In mod deosebit se are in vedere de a dezvolta noi surse de energie, energia nucleara si de a intensifica cercetarea si punerea in valoare a surselor noi de energie, îndeosebi energia solară si biomasa". L_ NICOLAE CEAUȘESCU _ i ICEMENERG, un institut de cercetare și modernizare a energeticii românești Institutul de cercetări și modernizări energetice — ICEMENERG — are un caracter complex, de unitate integrată, atît științifică, cit și de producție industrială. Mai precis se ocupă cu cercetarea științifică în domeniul energetic și realizarea de produse specifice sectorului energetic. ICEMENERG este o unitate-pilot care, împreună cu celelalte institute din ramură, cu secțiile de cercetare-proiectare și atelierele de proiectare ale centralelor industriale și întreprinderilor de centrale și rețele, cu cadrele didactice ale institutelor de învățămînt superior din întreaga țară, se constituie ca o importantă forță de creație pentru sectorul nostru energetic. Institutul este o creație a „Epocii Ceaușescu“, el fiind înființat în anul 1974, prin fuzionarea unui institut — anume cel pentru cercetări electroenergetice și termoficare și a întreprinderii de raționalizare și modernizare a instalațiilor energetice. Obiectivul esențial al tuturor celor care lucrează la ICEMENERG este acea de a înlănțui cerința majoră subliniată de către secretarul general al Partidului Comunist Român, tovarășul Nicolae Ceaușescu : „Trebuie să pornim de la necesitatea ca România să devină independentă din punct de vedere al energiei și combustibilului, să nu mai depindă de import, în aceste domenii. Acesta este un obiectiv de bază pînă în 1990". Angrenat plenar în activitatea de dezvoltare a sistemului energetic național, institutul își aduce o contribuție importantă la rezolvarea problemelor prioritare vizînd creșterea siguranței în exploatare, îmbunătățirea comportării echipamentului, utilizarea rațională a resurselor energetice ale țării, reducerea consumurilor specifice și înfăptuirea programului național de economisire a combustibililor. In ansamblu, cercetările, întreaga activitate a institutului țintește obiectivul major al dezvoltării raționalizării și modernizării energeticii românești, astfel incit parametrii de funcționare a întregului sistem energetic național să atingă un nivel compatibil cu cele mai valoroase realizări în acest domeniu pe plan mondial. Intr-un asemenea cadru și cu o astfel de țintă, sînt inițiate și elaborate în mod curent prognoze, studii și cercetări științifice cu caracter experimental și aplicativ pentru asigurarea dezvoltării sistemului energetic național, exploatării sigure și economice a instalațiilor necesare producerii, transportului, distribuției și utilizării energiei electrice ca și a căldurii produse în termoficare. Se efectuează lucrări de inginerie tehnologică pentru raționalizarea și modernizarea schemelor de funcționare a centralelor, stațiilor și rețelelor electrice în vederea creșterii eficienței acestora. Institutul execută produse specifice sectorului energetic, pe baza rezultatelor cercetărilor proprii, precum și diferite repere de serie mică, dar de mare tehnicitate necesare folosirii și modernizării instalațiilor energetice, a căror asimilare în întreprinderile constructoare de mașini nu se justifică din punct de vedere economic. în fine, ICEMENERG acordă în mod constant întreaga asistență tehnică întreprinderilor de exploatare pentru punerea în funcțiune și bunul mers al instalațiilor energetice. Potrivit documentelor programatice ale partidului, sarcinilor și îndemnurilor la muncă de înaltă calitate și eficientă trasate de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, colectivul institutului își concentrează forțele pentru legarea tot mai strînsă a cercetării cu producția, în scopul asigurării unor soluționări mai rapide a problemelor în strînsă concordanță cu cerințele dezvoltării economico-sociale a țării, pentru scurtarea atît a,, duratei cercetării, cit și a timpului înregistrat de la terminarea cercetării pînă la introducerea în practică a rezultatelor acesteia. Realizări de prestigiu O preocupare de prim rang a ICEMENERG o constituie găsirea de noi posibilități în vederea modificării structurale, majore a producției naționale de energie electrică și termică, cu deosebire în balanța de combustibil. De pildă, utilizarea eficientă a cărbunilor în centralele electrice și de termoficare constituie un punct fierbinte al sectorului termoenergetic al institutului, care se străduiește să stabilească tehnologii corespunzătoare pentru ardere, să reducă substanțial cantitățile de hidrocarburi, așa-numite de aport, să îmbunătățească constructiv-funcțional agregatele și, în fine, să obțină o creștere calitativă a nivelului exploatării Astfel au fost elaborate cercetări necesare determinării caracteristicilor fizico-chimice ale cărbunilor energetici indigeni — lignit și șisturi bituminoase — care au dus la concluzii importante din punct de vedere practic. A fost conceput și realizat un grătar de post-ardere basculant la blocul de 100 MW Ișalnița, în scopul creșterii stabilității arderii și reducerii pierderilor. Se află în curs de experimentare și alte tipuri de grătare post-ardere. Uzura rapidă dată de conținutul mare de cenușă din combustibil a generat preocupări deosebite pentru mărirea durabilității elementelor de măcinare ale morilor de cărbune și a gradului lor de disponibilitate. Pe baza cercetărilor institutului a fost stabilită o tehnologie de încărcare dură a blindajelor și ciocanelor morilor și a fost realizat un material special de adaos asimilat în fabricație la întreprinderea de sîrmă și produse din sîrmă Buzău. Experimentările au relevat că soluția duce la o creștere mare a durabilității caparabilă cu cea obținută lu cele mai bune produse similare din străinătate. Tot după concepția ICEMENERG au fost realizate arzătoare de păcură cu debit redus, care dau o bună stabilitate a flăcării, la un consum mic de sub 5 la sută. Concomitent, cercetările institutului au fost direcționate și pentru modernizarea instalațiilor în scopul reducerii consumurilor specifice de combustibil și a consumurilor proprii tehnologice, în acest domeniu introducîndu-se metodologia de urmărire cu ajutorul calculatorului electronic. In vederea diminuării consumurilor specifice de combustibil, la ICEMENERG există preocupări pentru deschiderea de prize suplimentare la turbinele cu abur și reducerea pierderilor de căldură la condensatoare, prin etanșarea diafragmelor rotative de la prizele reglabile, trecerea de turbine, de condensație pură, la funcționarea în termoficare urbană și recuperarea căldurii evacuate la condensator prin încălzirea unui fluid tehnologic. Soluții ingenioase Cercetări intense au fost și sînt făcute de către specialiștii institutului și în domeniul energeticii generale și industriale. Printre altele, au fost efectuate analize și bilanțuri energetice la marii consumatori, în vederea reducerii consumurilor, iar in sectorul casnic și de alimentație publică s-au executat măsurători de randamente la aparatele electroreceptoare, propunîndu-se soluții practice de îmbunătățire a acestora și de realizare a altora perfecționate. De asemenea sînt remarcabile cercetările și soluțiile pentru recuperarea resurselor energetice refolosibile. Energii neconvenționale în sectorul surselor și tehnologiilor noi energetice, institutul își axează cercetările pe trei direcții principale și anume : conversia termodinamică a energiei electrice, valorificarea surselor de căldură de temperaturi joase cu pompe de căldură și valorificarea forței vîntului în scopuri energetice. Intre altele, au fost realizate și experimentate elementele primei centrale solaro electrice de 30 kWe. Alte tipuri de sisteme perfecționate de conversie a energiei solare în energie electrică sunt in curs de elaborare. Cercetările in domeniul folosirii pompelor de căldură, pentru valorificarea surselor de căldură de temperaturi scăzute, cum sînt apele geotermale și apele evacuate din procese industriale au dat de asemenea rezultate, printre altele proiectindu-se sisteme cu pompe de căldură avînd diverse destinații. în prezent, se fac studii pentru elaborarea unor sisteme mari cu pompe de căldură care vor începe a fi aplicate în perioadele viitoare. Automatizarea și informatica in energetică Printre realizările obținute de către cercetătorii institutului în domeniul automatizării sînt remarcabile cele privitoare la ridicarea nivelului de exploatare a centralelor electrice. Printre altele a fost concepută o instalație de cîntărire automată din mers a vagoanelor încărcate cu cărbune, precum și de prelevare automată a probelor de cărbune in scopul determinării calității și a puterii calorice a combustibililor livrați termocentralelor. De asemenea, au fost elaborate criteriile și mijloacele necesare pentru descărcarea automată rapidă a grupurilor hidro și termoelectrice, în vederea creșterii stabilității sistemului energetic național în cazul apariției de perturbații. Programe de calcul și analiza regimurilor dinamice pe termen lung, permit elucidarea fenomenelor ce au loc pe parcursul avariilor, a regimurilor staționare, care facilitează introducerea în calcul a rețelelor de dimensiuni mari și foarte mari, implementate și utilizate în sistemul de calcul al Dispeceratului energetic național. Rezultatele cercetărilor desfășurate la ICEMENERG sînt cunoscute și apreciate pe plan internațional. Soluțiile de raționalizare și modernizare a energeticii propuse de specialiștii institutului sînt studiate și aplicate în diferite țări. Numeroși cercetători sînt solicitați și participă la realizarea unor obiective energetice în străinătate, își aduc contribuția în cadrul unor organisme specializate internaționale. Pagină realizată de GH. BRATESCU