Magazin, iulie-decembrie 1986 (Anul 29, nr. 27-52)

1986-07-05 / nr. 27

Oțeluri speciale Timărul colectiv de specialiști de la întreprinderea de oțeluri speciale forate din Cristuru Secuiesc a asimilat in producție primele 12 tipuri de oțeluri speciale pentru scule cu caracteristici tehnice și funcționale superioare. între acestea se află oțelul carbon, oțelul rapid ți oțelul aliat cu largi utilizări in industriile constructoare de mașini. Una din cele mai noi realizări ale specialiștilor de aici o constituie noul tip de oțel rapid destinat fabricării de scule așchietoare. în prezent in laboratoarele întreprinderii se află in curs de finalizare noi tipuri de oțeluri speciale forjate, solicitate in diferite ramuri ale economiei naționale. Economii prin recuperarea căldurii Specialiștii în termotehnică din cadrul întreprinderii siderurgice „Oțelul Roșu“, din județul Caraș-Severin, au pus la punct o soluție de recuperare a căldurii de la cuptorul cu propulsie al laminorului. Pe această bază se recuperează căldura degajată pină acum in atmosferă și se folosește in scopuri productive, înlocuind astfel un consum anual de aproape 600 tone de combustibil convențional. Alte măsuri, vizind ridicarea eficienței economice a producție, au ca obiectiv reducerea consumurilor de energie și combustibil pe fiecare tonă de otel și laminate, prin folosirea la parametri superiori a capacității agregatelor. Tehnologii originale La întreprinderea de utilaje și piese de schimb din Botoșani a fost proiectat și pus în funcțiune un dispozitiv de turnare centrifugală care asigură realizarea cuzineților pentru utilajele aflate in nomenclatorul de fabricație al unității. Se asigură astfel integrarea in circuitul productiv a unor însemnate cantități de șpan brichetat din bronz. Totodată, la foarfecă combinată de tăiat profile, prin aplicarea noului procedeu, se înregistrează o economie de aproape 70 kg metal pe fiecare piesă. Tot la aceeași întreprindere a fost elaborată tehnologia de prelucrare a reperelor pentru pompe pe mașini speciale, construite după proiecte proprii. Această tehnologie conduce la reducerea timpilor de prelucrare și la înregistrarea unor înalți indici de productivitate. învățămint — cercetare — producție Specialiștii timișoreni din unități de producție, cercetare, proiectare și invățămint superior din domeniul construcțiilor au pus la punct noi și eficiente soluții tehnologice, menite să contribuie la ridicarea calității construcțiilor, creșterea productivității muncii și reducerea consumurilor specifice pe unitatea de produs. Pe această bază, in cadrul stațiilor de betonare ale antreprizelor generale din Timiș se prepară acum mortare cu plăstificanți care asigură reducerea cu peste 50 la sută a consumului de ciment. S-au adus, de asemenea, îmbunătățiri tehnologiilor de execuție a pereților interiori pentru apartamente, greutatea specifică a acestora fiind de aproape două ori mai mică, ovină insă un grad mai ridicat de izolație termică si fomiică. • Știința în avanpostul dezvoltării românești • Sporul de producție industrială pentru acest cincinal se va obține integral prin creșterea productivității muncii Ш Ponderea producției realizate în sistem mecanizat și automatizat va fi, in 1990, de peste 90 la sută din total. Cercetarea științifică Planul de cercetare științifică, de dezvoltare tehnologică și introducerea progresului tehnic a fost elaborat sub conducerea de înaltă competență a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, și are in principal în vedere valorificarea rezultatelor amplei acțiuni de Îmbunătățire a organizării, de modernizare a întreprinderilor , reținem că proiectul de plan cuprinde un număr impresionant de obiective principale de cercetare, dezvoltare tehnologică și progres tehnic, cea mai mare parte din acestea urmînd a se finaliza în producție in cursul actualului cincinal. Obiectivele cercetării urmăresc, cu prioritate, dezvoltarea și valorificarea superioară a bazei de resurse ale producției reducerea consumurilor de materii prime, materiale, energie și combustibili, toate acestea — fapt deosebit de important — fiind in strinsă condiționare și relationare cu înnoirea produselor intr-un ritm accelerat și îmbunătățirea calității lor, cu creșterea productivității muncii, înfăptuirea noii revoluții agrare și, o dată cu întărirea capacității de export, sporirea avuției naționale. Așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu, nici un produs nu trebuie să iasă din uzină, din fabrică, din laborator fără a corespunde cerințelor de calitate și fără a fi creat la nivelul tehnic stabilit prin planurile de dezvoltare, prin programul tehnic și de cercetare, adică, râspunzind în totul cerințelor economiei naționale și ale exportului. Perfecționarea organizării producției și modernizarea proceselor de fabricație, elaborarea și introducerea de tehnologii care să asigure creșterea gradului de valorificare și recuperare a materialelor refolosibile și materiilor prime, accelerarea procesului de tipizare și standardizare a produselor implică in toate detaliile și rigorile cerute un efort din partea cercetării românești. Este bine cunoscut că reducerea mai accentuată a consumurilor specifice, printr-o normare tehnică mai riguroasă a utilizării materiilor prime, materialelor, combustibililor și energiei, ca și sporirea valorii unitare a produselor pot conduce la ridicarea performanțelor bor tehnice și ca siIstoricul Congres al XIII-lea al partidului nostru reliefează cu pregnantă orizontul plin de lumină al silinței românești, cu rigorile creativității în toate domeniile de activitate : progresul fără precedent, al patriei socialiste, remarcabilele mutații in toate planurile vieții și ale producției, mai cu seamă in ultimele două decenii, au caracterul unui aflux înnoitor, de regenerare structurală a dezvoltării generale, dar și a conștiinței constructorilor noii societăți ; trăim sub semnul perspectivelor înnoitoare și cu o largă și generoasă ancorare in civilizația românească contemporană ; această revitalizare a societății si afirmare a forțelor ei creative intr-un răstimp istoric scurt poartă în toate detaliile ei semnificative forța de gîndire și de acțiune a secretarului general al partidului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, conducător înțelept, patriot înflăcărat, revoluționarul al cărui nume va dăinui de-a pururi în Cronica de Aur a marilor înfăptuiri petrecute in țara noastră o dată cu momentul de răscruce în evoluția noii societăți, moment semnificat de Congresul al IX-lea al partidului. Ne aflăm, acum, în punctul cel mai fierbinte al procesului de afirmare a capacităților noastre constructive ; este vorba de un proces dialectic, logic și deopotrivă logic, pregătit cu chibzuință, în spiritul științific și analitic consacrat în această epocă ; este vorba de acumulări, dar și de acea maturitate vie în abordarea soluțiilor celor mai eficiente in vederea punerii în operă a dezidera- In anul 1990 va spori cu 210 la sută producția unor produse ale industriei electronice, inclusiv mijloacele tehnicii de calcul, cu 178 la suta producția de fibre și fire artificiale, cu 270 la suta producția de autoturisme. Se va acorda prioritate, in actualul cincinal, dezvoltării electronicii și microelectronicii, mijloacelor de automatizare, mecanicii fine, echipamentelor hidraulice și pneumatice, mașinilor unelte de înaltă tehnicitate și productivitate.