Magazin, iulie-decembrie 1987 (Anul 30, nr. 27-52)

1987-07-04 / nr. 27

03* Asociat tradiției milenare de creștere a animalelor, titlul acestei pagini poate părea formulat din termeni incompatibili, Jnsă cercetătorii și specialiștii din domeniu chiar asta realizează mecanizarea și automatizarea în zootehnie! O dată cu desfășurarea proceselor înnoitoare cerute de noua revoluție agrară din țara noastră, parcurgem un timp al marilor transformări revoluționare in agricultură, știut fiind că istoricele hotărîri ale Congresului al XIII-lea al partidului prevăd un ritm accentuat de dezvoltare a zootehniei, iar în acest sens se cere sporirea efectivelor de animale și creșterea producțiilor medii și totale în paralel cu înfăptuirea programelor de măsuri de ameliorare a raselor, dezvoltă complexe de tip industrial, modernizind — pentru a reține doar două exemple — fermele zootehnice actuale prin introducerea de noi tehnologii. De altfel, dezvoltarea unei zootehnii de înaltă productivitate și introducerea noilor tehnologii moderne de creștere și îngrășare a animalelor sunt de neconceput astăzi fără mecanizarea și automatizarea proceselor de muncă, procese menite să asigure un nivel tehnic ridicat și calitativ superior al producției animale. Numai prin ridicarea continuă a nivelelor de mecanizare se poate mări numărul de animale pe tip îngrijitor, se poate transforma radical caracterul muncii din producția zootehnică. Toate acestea pot fi lesne înțelese și urmărite la Laboratorul de Cercetări pentru Mecanizarea Zootehniei, de unde reținem citeva doar din noile realizări în domeniul mecanizării lucrărilor din acest important sector al agriculturii românești. Nr. 27 (1551) din 4 iulie 1987 Hidrocar citirea adăposturilor Mai iițîi trebuie spus că înțelesul noțiunii de igienă are in creșterea animalelor un sens prioritar. Ing. cercetător Niculae Apostol convinge cu argumente moderne, cu exemple performante. De fapt de mai mulți ani există la Laboratorul de Cercetări pentru Mecanizarea Zootehniei un colectiv tînăr, care a făcut dovada în acest sens, unor realizări profesionale notabile. Șeful de laborator, ing. Victor Modiga, cercetător științific principal își cere opțiunea pentru citeva lucrări de mare importanță pentru zootehnie, pentru economia națională. Mă voi opri deci la acelea care au primit cele mai bune aprecieri din partea specialiștilor din producție — dintre acestea rețin atenția instalația pentru spălare cu presiune mare a adăpostului zootehnic, șasiu macara cu bene pentru transportul dejecțiilor și instalația pentru detectarea metalelor ingerate de animale. Aflu de la ing. cercetător Niculae Apostol că cele amintite mai sus constituie premiere pe plan național. Iar acum, amănunte : Instalația de spălare cu presiune mare (pe care o reproducem în una din imaginile alăturate), face prin ea însăși afirmația că în tehnologia industrială de creștere și îngrășare a animalelor, igienizarea adăposturilor reprezintă o operațiune indispensabilă și de mare răspundere, de care depinde în mare măsură calitatea dezinfecției profilactice ulterioare. Ce înseamnă in acest sens „un mediu de creștere“? Simplu spus, ar fi curățarea suprafețelor pină la structura vizibilă și evidențierea culorii materialului constructiv pină la reducerea gradului de contaminare bacteriană cu 90 la sută. Este de altfel știut că în adăposturile pentru animale, pe suprafața pardoselilor se formează o adevărată „scoarță", alcătuită din bălegar, resturi de hrană (furaje), urină, păr, salivă ; grosimea stratului de gunoi ajunge la 25 — 30 centimetri. Problema care se punea pentru specialiști era tocmai aceea a păstrării unui mediu de igienă, absolut necesar creșterii animalelor în condiții moderne, de tip industrial. Astfel, pentru complexele zootehnice de mare capacitate, cel mai adecvat procedeu de curățire a adăposturilor s-a dovedit cel hidraulic, adică utilizarea jeturilor de apă sub presiune mare. In urma experiențelor, s-a stabilit că utilizarea jeturilor de apă sub presiune ridicată asigură practic dezagregarea instantanee a „scoarței“ formate, nefiind in acest scop necesară nici o altă operațiune, și mai ales fiind exclusă intervenția manuală. Ținând cont de aceste rezultate s-a putut trece la realizarea unei inhalații de spălare cu presiune mare care să răspundă cerințelor moderne și să asigure o calitate corespunzătoare a spălării lnițăți zootehnice, acestea in condițiile reducerii substanțiale a consumului de apă și energie electrică, dar și a timpului de muncă afectat unor astfel de operațiuni. Instalația realizată de specialiștii români, prin performanțele ei este competitivă cu instalațiile similare realizate pe plan mondial. Rezultate : printre cele mai importante, se poate reține faptul că gradul de contaminare bacteriană se reduce cu aproape sută la sută în adăposturile de tip industrial din zootehnie; lucrurile pot părea simple, însă tocmai aceste „lucruri simple“ au cerut rezolvarea a numeroase probleme tehnice, de la elaborarea unor metode științifice de calcul al parametrilor echipamentului de spălare și organelor active, la dinamica modificărilor indicatorilor hidraulici. A fost stabilită gama de presiuni și diametre, s-au experimentat duze cu diametrul orificiului de ieșire între 0,8 și 5 milimetri la presiuni ale apei intre 30 și 100 bar, la distanțe dintre duză și suprafața de curățire de 50 — 1500 milimetri. Rezultatele concrete ale aplicării unei astfel de instalații trebuie urmărite, cum e și firesc, dincolo de instalația însăși, adică în sporirea producției zootehnice. Sistem de transport Una din problemele „clasice“ ale zootehniei de tip industrial era transportul dejecțiilor. Cercetătorii și specialiștii de la Laboratorul de Cercetări pentru Mecanizarea Zootehniei au impus însă o soluție tehnică despre care se poate afirma că înlocuiește citeva remorci ; este vorba de șasiul monoax cu bene, realizat în scopul dezafectării remorcilor care stau la capătul adăpostului pentru colectarea dejecțiilor și transportul acestora pe cîmp sau la instalația de dezhidratare. Prin șasiul cu bene la care ne referim, remorcile „clasice“ pot fi utilizate la alte munci. Multe din muncile specifice in zootehnie se poate prelua noul șasiu monoax cu bene. Locul remorcilor la capătul grajdurilor este luat acum de benele etanșe cu capacitatea de 5 metri cubi, care pot fi ușor purtate de tractorul la care se remorchează. Preluarea, transportul, descărcarea și reașezarea benei la locul de încărcare se fac automat, tractoristul nici nu trebuie să coboare măcar de la volan. Șasiul fiind cuplat la tractor, acesta poate transporta pe rînd și efectua operațiunile cerute, tractoristul efectuînd doar comenzi hidraulice de la bordul tractorului. Utilajul respectiv are printre multe altele avantajul de a aduce o importantă economie de carburanți, elimină risipa de dejecții pe drumurile publice și pe traseele din fermă și înlocuiește munca manuală a zeci de lucrători. Este vorba, altfel spus, de un tip de container care se pretează la mai multe manevre complexe, rapide, și in acest caz de problema eficienței economice fiind strins legată și aceea de igienă a adăposturilor zootehnice. Vorbind și în acest caz de igienă, trebuie spus că statisticile mondiale notează că daunele aduse zootehniei de lipsa de igienă se ridică în economia producției animale la procente adeseori deosebit de mari. In acest context trebuie văzute noile realizări ale Laboratorului de Cercetări pentru Mecanizarea Zootehniei. Prin utilizarea lui la transportul dejecțiilor la cimp sau la instalațiile pentru dezhidratarea dejecțiilor, șasiul cu benă înlocuiește de fapt aproximativ zece remorci și conduce la o creștere a productivității muncii cu peste 50 la sută. Aplicații ale electronicii In țara noastră — aflăm de la Ing. cercetător Niculae Apostol— primele începuturi în automatizarea proceselor de producție din zootehnie aparțin Laboratorului de Cercetare pentru Mecanizarea Zootehniei și colaboratorilor săi — cadre didactice de la facultatea de automatizări din cadrul Institutului politehnic din București. S-au realizat, montat și experimentat in fermele avicole de la Mihăilești și Buftea „instalația pentru reglarea intensității luminoase“, „instalația pentru reglarea turației motoarelor asincrone trifazate“ și o instalație complexă de automatizare a funcțiilor de iluminat, distribuirea hranei și evacuarea dejecțiilor. Primele două instalații au intrat în fabricație. Dacă ne referim doar la sfera producției avicole, utilizarea unui sistem complex de automatizare și control (care in final va putea fi conectat la un calculator central la nivelul șefului de fermă), apare ca deosebit de utilă — ne spune ing. cercetător Silviu Marcu. Concentrările mari de efective (120 000 păsări într-o fermă), și diversitatea operațiunilor se desfășoară intr-o fermă de păsări prin intercondiționarea lor și necesită introducerea unui sistem de automatizare complex. Urmărirea procesului de producție din fermă de către un calculator central permite supravegherea automată a sferelor procesului tehnologic (hrănire, microclimat, produse și evidență) și luarea deciziilor optime in timp util, contribuind astfel la îmbunătățirea producției și reducerea costurilor produselor. Folosirea calculatorului permite lucrul cu semnale numerice, știut fiind faptul că acestea sunt mai ușor de transmis, memorat și prelucrat și mai puțin sensibile la perturbații. Comanda centralizată înlătură paralelismele în ceea ce privește unele blocuri funcționale, fapt care reduce costul investiției totale. Interlocutorii mei sunt de părere că o creștere însemnată a productivității muncii, cât și a nivelului producției în fermele amintite, se poate realiza prin automatizarea complexă a tuturor proceselor de producție și evidența centralizată la nivelul șefului de fermă. Avantajele care apar prin introducerea sistemului de automatizare complexă și control într-o fermă de păsări au condus in continuare la studierea posibilităților realizării practice și elaborării schemelor structurale ale proceselor tehnologice specifice. Automatizarea complexă, asistată de calculator, supraveghează automat întregul flux tehnologic prin controlarea parametrilor operațiilor și lucrărilor de bază din fermele de păsări : alimentarea cu apă a halelor și adăparea păsărilor, pregătirea și distribuirea hranei, evacuarea dejecțiilor, colectarea, sortarea și ambalarea ouălor, conservarea produselor, asigurarea microclimatului, iluminarea suplimentară, iradierea păsărilor cu ultraviolete, supravegherea funcționării incubatoarelor, supravegherea stării păsărilor și evidența centralizată Un detector rapid și sigur Pomeneamu la începutul acestor rânduri că printre realizările Laboratorului de Cercetări pentru Mecanizarea Zootehniei, se numără și un detector, de fapt o instalație pentru detectarea metalelor ingerate de animale. Este cunoscut că pretutindeni in lume în fermele zootehnice această problemă a dat multă bătaie de cap specialiștilor. Statisticile in acest sens consemnează un procent deloc minor de „sinucidere“ a animalelor prin ingerarea pe cîmp sau din furaje a unor obiecte metalice — cuie, sîrmă și alte obiecte metalice mai mici sau mai mari. Depistarea acestora se efectua de către veterinari prin mijloace empirice, prin deschiderea forțată a maxilarelor și introducerea unei aparaturi magnetice. Această practică, de altfel eficientă cu aproximație, poate fi acum înlăturată de instalația la care ne referim. Animalele trec pur și simplu printr-o ușă specială, prevăzută cu o aparatură adecvată și complexă, electronică, fiind depistate cele care au ingerat corpuri metalice. Datorită acestei instalații de detectare, medicul veterinar poate lua măsurile necesare în timp optim și eficient. Toate aceste instalații, procese complexe privind mecanizarea în domeniul zootehniei, au în vedere, pe lângă sporirea numărului de animale pe un îngrijitor — cum aminteam mai sus, transformarea radicală a caracterului muncii în producția zootehnică, astfel incit un număr mai mic de muncitori, însă cu o calificare ridicată și înzestrare tehnică superioară, să poată face față unui volum din ce în ce mai sporit de lucrări, și să obțină — țelul final al cercetării în acest domeniu — producții tot mai mari în toate sectoarele zootehnice. ION ȚUGUI Mecanizarea și automatizarea in zootehnie De la stingă la dreapta : 1. Instalația cu presiune mare pentru spălarea adăposturilor zootehnice — proces de mare importanță in igienizarea halelor de creștere a animalelor, implicit, in păstrarea sănătății animalelor diminuarea procentului de mortalitate datorat unor focare de infecții. 2. Șasiul cu benă, atașat unui tractor , prin utilizarea lui la transportul dejecțiilor la cimp sau la instalațiile pentru deshidratarea dejecțiilor, se înlocuiește transportul „clasic“ cu aproximativ zece remorci și conduce la o creștere a productivității muncii cu peste 50 la sută. 3. Aspect din timpul transportului unei bene de la adăpost, la platforma <e depozitare. 4. Aspect din timpul hidrocurățirii unei fose pentru colectarea dejecțiilor.