Magazin, ianuarie-iunie 2002 (Anul 45, nr. 1-26)

2002-01-10 / nr. 1-2

ИНИН vM cartea albă DULCEA ÎNCHISOARE A ZILELOR Evenimentul Românesc scoate pe piață o nouă carte semnată de marele gazetar și editorialist Ion Cristoiu. O carte cu titlu incitant „în închisoarea cărților”. Ion Cristoiu devine din când în când editorialistul cărților de literatură.. Ion Cristoiu a dus o viață zbuciumată de ziarist, înainte de 89 și după, înainte de 89, pe capul ziaristului era presiunea grea a politrucilor de tot felul. Atunci, ca și acum, nu te puteai bucura de prea multe oferte de fericire. Cititul cărților era, însă, una dintre acestea. Cea mai mare eliberare pentru gazetarul Ion Cristoiu, după cum mărturisește în prefața cărții, a fost cea de dinainte de ’89, când a fost mazilit la revista „Teatrul”. Altul s-ar fi apucat de scris piese într-un singur act. Gazetarul a preferat însă Biblioteca. Cu o nostalgie bine temperată el scrie: „De dimineață până la prânz eram la Biblioteca Academiei. Mă prezentam zilnic acolo, imediat după deschidere. Sârguința mă făcuse unul din clienții de bază ai instituției. Garderobiera îmi prepara cafeaua. Bibliotecarele îmi dădeau voie să răsfoiesc colecțiile de ziare direct din depozit. Citeam, scriam în caiete (pentru că nu-mi imaginam un timp al publicării lor), ieșeam în curtea largă, dominată de parc, mă plimbam, fumam. Acum toate aceste lucruri s-au dus. De dimineață și până seara mă învârt bezmetic și inutil, titirez pus în mișcare de o mână supranaturală. Citesc și scriu despre lucruri absolut vremelnice. Despre politicienii români. Despre evenimentele petrecute de aceștia”. Citind aceste rânduri pot spune că am găsit răspunsul la o întrebare pe care mi-am pus-o de mai multe ori în decursul ultimului deceniu. De ce se întoarce Cristoiu la Biblioteca Academiei? E un lucru cunoscut de toată lumea: după ce a pus pe picioare o nouă publicație, după ce a cunoscut gloria cu ea, inevitabil a venit momentul în care Ion Cristoiu a încheiat socotelile cu acea publicație și s-a retras într-o vacanță de câteva luni. Pentru a o lua, apoi, de la capăt cu altă publicație. M-am întrebat de fiecare dată de ce se duce Ion Cristoiu la Biblioteca Academiei și nu la Biblioteca Centrală sau de ce nu se duce la munte sau la țară sau acasă? în acel loc, la Biblioteca Academiei, a descoperit, atunci, întreaga frumusețe a romanului lui Bulgakov pentru care a făcut o obsesie: Maestrul și Margareta. „Bucuriile pe care ni le face cadou Dumnezeu sunt puține pe lumea asta. De aceea ele trebuie drămuite. Așa fac și gurmanzii cu o mâncare ce le fericește papilele gustative. Așa fac amanții cu amorul. Așa am procedat eu cu romanul lui Bulgakov”. Un roman pe care l-a citit și l-a recitit de nenumărate ori. Cum mărturisește, chiar și după 89, când conducea câte un ziar pe care îl născuse din nimic, gazetarul se închidea în birou, cerea să nu fie deranjat, își punea picioarele pe birou ca președinții americani și citea câteva ore „Maestrul și Margareta”. Intrat în vârtejul întâmplărilor post revoluționare, Ion Cristoiu are sentimentul, ca foarte mulți alții, că nu mai găsește răgazul de altădată pentru a citi cărți. Că nu mai are răgazul de a se întoarce la el însuși. „Nu mai am libertatea sufletească de a trăi priveliștea parcurilor înflorite, a vântului vibrând, a aerului etern al după-amiezei”, îl înțeleg, că aceste lucruri se găsesc și eu reale. Numai că eu îmi salvez sufletul și mă regăsesc pe mine, cel care reușește să admire încă aceste lucruri, scriind literatură. Ion Cristoiu ajunge în același loc, îndreptându-se, de bună voie, ca un Titanic spre aisbergul său, spre „cetitul cărților”. Și astfel eu ajung la răspunsul pe care îl căutam: De ce se întoarce Ion Cristoiu la Biblioteca Academiei de fiecare dată? Biblioteca Academiei a devenit de atunci, din timpul surghiunului la revista „Teatru”, nostalgia trecutului în care avea timp să citească, înconjurat de colecții de ziare, de manuscrise și de cărți, pentru Ion Cristoiu asta a însemnat ruperea de lumea exterioară și intrarea, de bună voie, în închisoarea cărților, locul unde el regăsește dulceața zilelor de neînchipuit în lumea reală. GEORGE CUȘNARENCU - Nr. 1-2 (2304) din 10 ianuarie 2002 ШШШ 5Ш1Г1ГК Г1^ПГИР^Г|Г; • j~i 1.1111_и.. LOREDANA din Câmpina, județul Prahova: „...Stimate domnule Radu lanieg&efăbri&amii scut dacă gre seßofffitr dumneavoistră spuneți dpe berbeculß pe afinități maxime cu Racul și Capricornul, cu ceea ce eu sunt de acord. Din cât am studiat, nn cărți șe fie ca rar va fi durabilă o legătură pentru Berbeci cu nativii dinsto este,godii, datorită unei concepții diferite despre viață. în schimb, Berbecii au o legătură foarte bună din punct de vedere profesional cu Capricomnii. Alți astrologi spun că Berbecii fac o excelentă căsnicie cu Racii și cu Capricomnii și deplorabilă cu Fecioarele dacă bărbatul are inițiativa. Dacă aceasta aparține femeii Berbec, atunci soțul ideal poate proveni din zodia Leului sau a Taurului. Eu mă înțeleg foarte bine cu aceștia (...) Femeile Berbec sunt foarte geloase (...) Bărbatul născut în zodia Taurului are nevoie de independență. Nu-i place să-și piardă timpul alergând după himere. Dacă se îndrăgostește devine mai înțelegător, dar nici atunci nu excelează prin romantism... ” — Stimată doamnă Loredana, aș vrea în primul rând să vă mulțumesc pentru ampla dumneavoastră scrisoare și pentru cuvintele calde adresate colectivului nostru. Apoi, aș dori să vă fac precizarea pe care am mai făcut-o și altor corespondenți, în evaluarea compatiblităților sentimentale și profesionale, și în creionarea portretelor astrologice este foarte importantă sursa folosită. Poate că nepotrivirile sunt deranjante pentru unii, dar eu repet că acestea sunt în bună măsură firești. Și asta pentru (aparent) simplul motiv că astrologia nu este o știință, deci nu este guvernată de legi, ci de tradiții și așa-zise reguli obligatorii pentru cei care se ocupă cu „citirea astrelor”. Faptul că a întâlniți astrologia în orice enciclopedie a ocultismului spune totul... Asta nu înseamnă că în atâtea mii de ani de practică nu s-au conturat și concluzii demne de luat în seamă în legătură cu faptul că v-ați născut pe 25 martie (Berbec) sărbătoarea Bunei Vestiri, eu personal nu cred că trebuie amestecat fenomenul religios cu acela al unei pseudoștiințe care leagă destinul de mișcările astrelor și de mitologie. V-ați gândit vreodată că forma constelațiilor (după care și-au primit numele) este cu totul alta dacă sunt observate din altă zonă a galaxiei noastre? Conform surselor mele, un Berbec născut între 21.03 și 30.03 are ascendentul tot în Berbec dacă a venit pe lume între orele 7.00 și 8.00. Pentru orele indicate de dv., ascendentul este în Pești... Pentru celelalte întrebări din scrisoarea dv., vă voi răspunde într-un număr viitor, în măsura spațiului disponibil. SUZANA C., București. ..Am citit mai demult in revista dumneavoastră pămistă un zodiai al animalelor de apartament, adică o compatibilitate între stăpân și pisică sau câine. Nu știu dacă a fost o glumă, dar dacă nu a fost, aș dori să-mi spuneți ce fel de legătură am cu un ciobănesc german născut în Taur, eu fiind tot Taur. Pe de altă parte, prietenul meu, născut în Gemeni, nu poate suferi câinii... Mă aflu într-o situație destul de delicată, nu cred că pot renunța nici la Dan, prietenul meu, și nici la Kim, cățelul de care m-am atașat foarte mult și care s-a născut în casa mea (...) Vă felicit pentru inițiativa acestei mbrici. Vă mulțumesc anticipat pentru răspuns”. - Dragă Suzana prezentarea cu ani în urmă a unui fel de zodiac al câinilor s-a dorit a fi o tentativă de a demonstra cât de departe pot merge unii autori cu imaginația, pentru a fi cât mai originali. De curiozitate, iată care sunt rasele care se potrivesc cel mai bine caracterului și temperamentului Taurilor: câini de pază - Buldog, Terra Nova; câini de agrement - Dalmatian; câini de vânătoare - Setter irlandez, Spaniol Sussex. Privitor la cea de-a doua problemă, vreau să-ți spun că aș dori să am cât mai mulți corespondenți cu un simț al umorului atât de dezvoltat ca al tău. Nu cred nici pe departe că situația ta este „destul de delicată”, având în vedere că pui (oarecum) pe același cântar și pe prietenul tău, și pe patrupedul Kim. Ce nu reiese din scrisoarea ta este răspunsul la o întrebare firească: se poate compara iubirea autentică dintre doi tineri și atașamentul față de un câine, fie el și ciobănesc german? Cu ocazia sărbătorilor de iarnă ne-am mai descrețit puțin frunțile, nu-i așa? RADU SANIERI Am fost o femeie frumoasă. Mi-au placut la nebunie încă din copilărie sporturile extreme dar nu numai. Am făcut tenis, înot, călărie,muzică. Mi-a plăgut lperaturi dar și științele exacte. N-am fost un , la învățătură (la pcrami între,celотаПм de eleve din clasă. în urmă cu vreo zece ani am început să practic cu înverșunare alpinismul de performanță. Ceea ce mă îndeamnă să vă trimit scrisoarea pornește din faptul că ceea ce mi se întâmplă e extrem de dureros. O situație fără ieșire. Pentru care nu cred că există răspuns. Sau poate există... Vă scriu și pentru faptul că astăzi am o stare specială. Și pentru că mă plictisesc. Pentru că am nevoie de un prieten. Probabil că nu știți că în alpinism solidaritatea este elementul de bază. ■ Sau poate că știți dar nu puteți înțelege ce înseamnă asta. Am fost o femeie frumoasă, revin asupra acestui lucru, aveam un prieten, tot alpinist. Am făcut împreună nenumărate expediții, am trecut prin multe greutăți, emoții, situații-limită. Am văzut moartea cu ochii împreună și credeam că nimic, nimeni nu ne va despărți vreodată. M-am gândit că dacă el ar muri undeva în Himalaya, Alpi ori aiurea în munți, mă voi arunca în aceeași prăpastie ca să încheiem o poveste frumoasă. Dar iată că într-o zi un accident smpid s-a produs. Un eveniment care mi-a revelat un adevăr. Ai valoare atâta timp cât ești cineva, cât arăți bine. Oamenii nu se adună atrași de sentimente „abstracte” ci pe o acceptare fizică. Concret. Am avut un accident din care am supraviețuit (se „vede”, nu?) dar am rămas cu o față aproape desfigurată. Medicii au făcut сi-au putut dar au rămas sechele. Atitudinea prietenului meu a început, încetul cu încetul, să se schimbe, după ce m-a susținut cu toată puterea cât timp am fost sub îngrijire medicală. Din iubire a trecut la compasiune, din compasiune la răceală și apoi ne-am despărțit. El a renunțat la alpinism și s-a căsătorit pe neașteptate. Cu o femeie frumoasă. A avut chiar impertinența să-mi arate câteva fotografii. Acum sunt singură, îmi ling rănile, nu am nici o speranță și încerc să mă consolez cu ceea ce sunt. Ce pot să spun despre prietenul meu, despre marea mea iubire? Dacă el ar fi fost în locul meu, dacă lui i s-ar fi întâmplat accidentul, nu m-ar fi pierdut niciodată. Cum a putut să se desprindă de mine cu atâta cruzime? Știu, nu mai arăt ca înainte... Uneori îi dau dreptate, alteori simt că îl urăsc din toate puterile... (Moldovan Elena din Arad, 31 de ani). * Poate că era de așteptat un asemenea final. Literatura e literatură, viața e viață. Faptul că prietenul tău te-a părăsit poate fi de înțeles. Nu însă și modul în care a făcut-o. Ar fi trebuit să dea dovadă de mai mult tact, de mai multă înțelegere față de situația în care te afli. Ar fi fost normal să-ți ofere în continuare prietenia lui, în cazul în care aveai nevoie de ea, în locul iubirii de altădată. Chiar dacă în viața lui a intrat altă fată. Pe de altă parte s-ar fi impus mai multă înțelegere din partea ta. Trebuie să admiți, să te împaci cu ideea că, în ceea ce-1 privește, atracția fizică a dispărut. în ceea ce privește iubirea e important să nutrești speranța că vei întâlni un bărbat mai puțin sensibil la defectele fizice. Nu trebuie să faci o obsesie din faptul că dragostea te va ocoli. Dacă nu dragostea aceea pasională, înfocată, o relație intimă, în care să primeze prietenia, afinitățile spirituale. Ești o fire robustă, ai o mulțime de aptitudini, valențe. Concentrează-te asupra lor. Există în jurul nostru atâția oameni cu handicapuri teribile care reușesc să se adapteze unui nou stil de viață. Nu e cazul tău, încearcă să uiți că ai avut un „prieten” și să fii încrezătoare că vei găsi unui adevăr Grupaj realizat de rat. Suc V DORIN MĂRAN contraceptive in No«* a TM protejează împotriva de S mSSmțtere sexual □ ca la ori 'ЙК"асер"й' p« jS sau: infarct, acci . Problemele care pot apărea subn cele mai multe cazuri care dispar după 2-3 luni de folosire unțifretUn’ mici sângeruri între me ~Âicări în greutatea corpului -sam durere și - instabilitate emoțională - dureri de cap -creșteri în greutate• Ce faci dacă uiți să iei pilula? Dacă uitați să luați pilula, folosirea ei în primele 12 ore rămâne : Dacă uitați două sau mai multe »6 Z!!e *a ran?’ *uat' ultima pilulă uitată imediat ce vă aduceți aminte în sine tâmeniri.Următoare,e sapte zile ,' o alta metodă contraceptivă (prezervativul) ф Daca pilula uitată este una din ultimele șapte pilule active de pe folie luați restul pilulelor active și treceți la folia următoare fără pauze de șapte zile. In următoarele șapte zile, trebuie să folosiți și o altă metodă contraceptiva (prezer Pilula combinată "4 Săptămânalul „Magazin” este editat de CASA EDITORIALĂ „MAGAZIN” S.R.L. T l înmatriculată la Oficiul Registrului Comerțului București sub nr. 140/2623/1991 din 8 mai 1991. Adresa: București sector 1, Piața resei Libere nr.1, cod. 71341. CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE: ECATERINA BÀTRÂNEANU - Președintă GEORGE CUȘNARENCUAdministrator PAUL IOAN - Administrator REDACȚIA: Telefon: 222.83.21 Mihaela Dorobanțu, Paul Ioan (șef secție), Dorin Maran, Aurora Popescu, Adrian-Nicolae Popescu, Irina Stoica, Ionel Cojocaru, Maria Râdoi, Elena Ilie, Vasilica Mărgărită ECHIPA DE SERVICIU: Responsabil de număr Paul Ioan Secretar de redacție: Gabriela Nițu PUBLICITATE: Tel./Fax: 224.39.96 DIFUZARE: Tel/Fax: 222.83.36, Nicușor Dinca (director), Simion Ionescu, Titi Baboi FINANCIAR-CONTABIL: Natașa Munteanu Cont: 4210100357001 (lei) •4210100357002 (USD) •4210100357003 (EURO) Banca Comerciala „Ion Țiriac” S.M.R. COLEGIUL DE REDACȚIE: ECATERINA BATRÂNEANU Președintă a Consiliului de Administrație Tel.Fax: 224.39.96; ION ȚUGUI Redactor șef Tel.: 222.51.11. • GEORGE CUȘNARENCU, DOREL DORIAN, ADRIAN HOAJĂ, PAUL IOAN Cititorii din strâinatate se pot abona prin Casa Editoriala .Magazin” S.R.L. Fax: 224.39.96 sau RODEPET S.A. - P.O. BOX 3357, Fax: 222.64.07 Telex: 1 1995, Piața Presei Libere nr.1, sector 1, București, România Redactorii semnatari ai articolelor publicate în revistă sunt direct răspunzători, material , penal, conform art.205, 206 Cod penal, de exactitatea și corectitudinea celor relatate. Revista își declină orice responsabilitate. TEHNOREDACTARE COMPUTERIZATĂ: Ж w ^ .MAGAZIN” Gabriela Nițu, Rodica Nițu, Teodora Bujor-Panaitescu Tiparul, INTACT S.A. J