Magazin, ianuarie-iunie 2002 (Anul 45, nr. 1-26)

2002-01-10 / nr. 1-2

invulnerabili Ați pornit spre Supermarketul cel mai apropiat să vă faceți cumpărăturile săptămânale. Și din nou v-a apucat durerea aceea sâcâitoare de spate. Și v-ați amintit că nu ați mai fost la medic pentru control de peste un an. Nici o problemă. Nu vă grăbiți prea tare să ajungeți acasă, așa că aveți timp să vă opriți câteva minute în fața unei cabine pe care stă scris „post medical de control”. Introduceți cartela magnetică, ușa se deschide și intrați, în vreme ce ecranul unui monitor se luminează și o fermecătoare infirmieră vă invită să vă așezați într-un fotoliu. La stânga observați un tub. Vi se cere să introduceți mâna în el. Pe ecran încep să defileze cifre și tot felul de figuri geometrice, începând cu datele generale: înălțime, greutate, cantitatea de țesut gras, capcitatea respiratorie, analiza sângelui... O altă voce vă invită într-o cameră adiacentă unde se iau probe de urină, în final un buletin medical complet, din care veți afla și de ce vă doare spatele și multe alte afecțiuni la care nici nu v-ați gândit că le-ați avea. Și, în josul ultimei pagini a buletinului medical veți găsi scris: „Bun venit la medicul dv. de familie. Următorul examen programat: 5 iunie 2026”... A preveni a îngriji Senzori, cip-uri, videocamere, acestea vor fi ustensilele care vor defini medicina viitorului apropiat, după părerea experților. Datele furnizate vor fi prelucrate în timp real de un calculator central care va avea astfel acces în cele mai mici unghere ale corpului omenesc și chiar ale celulelor corpurilor noastre! Calculatorul va stabili apoi diagnosticul și va recomanda terapia și tratamentele de rigoare, adaptate în raport cu cel investigat! Și probabil ca nu va obosi să ne amintească de fiecare dată că jumătate din bolile noastre sunt cauzate de propriul comportament. Cu alte cuvinte, ea este mai ușor să prevenim decât să tratăm. Un adevăr pe care îl știm cu toții dar pe care îl uităm adesea... Lucrurile vor căpăta oricum un alt aspect începând de prin anul 2010, când se va putea cunoaște profilul genetic al fiecărui om, informație ce va fi înscrisă într-un fel de... „cod personal electronic”, o cartelă care ne va însoți pretutindeni. Vom ști astfel la ce maladii suntem expuși de la naștere și medicul ne va spune cu precizie câți ani mai avem de trăit dacă facem cutare lucru și, mai mult, nici măcar asigurările sociale nu ne vor mai accepta dacă nu ne vom conforma regulilor pe care ni le va stabili „medicina high-tech” de peste un sfert de secol. Terapii personalizate „Cunoaște-te pe tine însuți”, vechiul dicton socratic, va fi probabil înlocuit cu „cunoaște-ți propriul cod genetic”. Craig Venter, președintele Celera Genomics, unul din „descifratorii” codului genetic, este foarte clar în afirmații: „în 10 ani fiecărui nou născut i se va înmâna baza sa genetică de date”. De ce? Pentru că din ea vom putea afla erorile pe care le conține și astfel să punem un diagnostic rapid și să corectăm defectele! Mai mult, cum spune Robert A Paterson, directorul Centrului pentru Genomul Uman de la Universitatea Washington de la St Louis, aceasta va permite ca orice îngrijire medicală să fie personalizată, adaptată la fiecare pacient, pe baza minimelor diferențe ale codului genetic al fiecăruia. Mai simplu spus și mai pe scurt, așa vom ajunge să putem ști cui îi va face bine aspirina și cui îi va acutiza ulcerul, cine are nevoie de doze mai mari de medicamente și cine de doze mai mici, după viteza cu care se metabolizează ficatul, într-o singură picătură de sânge se află 14 din cele 19 gene care predispun la hipertensiune. Avem 172 de medicamente cu care o putem trata, dar numai calculatorul va putea spune care anume trebuie administrate și în ce doză! Corpul uman — farmacia medicamentului anticancer Terapiile anti-tumorale vor fi și ele marcate de informațiile din genom. Celulele canceroase sunt vulnerabile la anumite substanțe chimice, dar numai viitorul ne va permite, cum afirmă Stuart Davidson, Director al Centrului pentru Studii și Tehnologii Medicale din Reno, Nevada, să identificăm acele toxine care atacă numai celulele maligne, în timp ce altele vor bloca informația genetică ce duce la multiplicarea rapidă a celulelor, specifică maladiei canceroase. Până în 2010, se spune, controlul cancerului se va affa într-o fază foarte avansată! Dar arma cea mai teribilă se află chiar în noi! Este propriul nostru sistem imunitar, pe care trebuie doar să învățăm să-l folosim cum se cuvine! „Chiar dacă suntem predispuși la cancer - spune Robert Damell de la Universitatea Rockefeller - dacă reușim să-1 recunoaștem, atunci putem scăpa de el în 7-10 zile, ca de o simplă gripă.” Cercetătorii sunt de altfel pe cale de a identifica o serie de antigeni - proteine prezente în celulele canceroase și care le fac să fie diferite de cele sănătoase. Daca globulele noastre albe ar recunoaște aceste celule, atunci ele le-ar... stropi cu un spray natural, citochina, care le-ar ucide. Și exact acesta este pasul următor în domeniul vaccinurilor: un vaccin care să stimuleze recunoașterea de către organism a prezențelor adverse și potențial distrugătoare. Lawrence Fong de la Universitatea Stanford este gata pentru experimentarea pe om a unei proteine ușor modificate, numită Cea, produsă de multe dintre celulele tumorilor cunoscute, de la colon până la plămân. Mai mult, o simplă pilulă va fi în curând de ajuns pentru a ne proteja de alimentele potențial cancerigene. Oltiplaz, primul exemplar de acest fel este gata de atac - o dată ce a pătruns în organism stimulează producția unei enzime, Gst, care se găsește și în varza de Bruxelles de pildă, și care neutralizează acțiunea cancerigenilor, cum ar fi, de exemplu, benzina... Doamnelor și domnilor - noul Dr. corp. Suntem cu toții martorii progresului senzațional al transplanturilor, până acum singura soluție de „reparare” a organelor noastre ...deteriorate. Genomul va revoluționa și acest domeniu al medicinii! Cum? Dacă se poate spune așa, „schimbând destinul" celulelor staminale ale embrionului (celebrele stem cells care au stârnit atâtea dezbateri și au fost chiar subiect de decizii legislative în SUA). Acestea vor fi „convinse” să-și continue creșterea pentru a deveni celule de ficat sau sangvine, oferind astfel înlocuitori pentru țesuturile care nu mai funcționează. Mai mult chiar, Napoleone Ferrara, Genentech - San Francisco, a identificat de curând o proteină, Eg- Wegf, din clasa proteinelor de creștere, răspunzătoare de creșterea doar a unui anumit tip de celule din organismul uman, și anume vasele sangvine care irigă glandele endocrine (ovare, testicule, suprarenala, placenta). Vă dați seama de consecințe? O simplă pilulă și... cresc doar vasele sangvine din creier. O alta și cresc țesuturile din inimă - cicatricea unui infarct va dispărea de la sine, înlocuită cu un țesut nou, pulsând sănătos, în ritmul cel bun. Adio și de la teroarea cabinetelor dentare! Adio freze și clești! Peste 20 de ani o altă pilulă și dinții vor crește singuri, pe locul lor de pe gingie. Celulele au fost „puse la lucru” și au creat deja smalț uman și dentină subtanța care înconjoară pulpa dintelui. Când vom ajunge să cunoaștem precis cum se activează și ce produc cele 25 de gene care controlează creșterea dinților la om, vom ști și cum să le facem să lucreze așa cum avem nevoie noi! Și cum la un nou corp vom dori poate și un nou look, tot genetica ne anunță că în următorii 5 ani vom descifra și mecanismul creșterii porului, ajungând la soluții pentru cele două .Studiul proteinelor ne va furniza în următorii 10-15 ani informațiile necesare pentru a face ca medicamentele să pătrundă în creier” — spune Stefano Di Donato, Directorul Institutului Neurologic Besta din Milano. Se profilează vindecarea celor mai grave maladii psihice: schizofrenia, autismul, psihozele maniaco-depresive și patologiile obsesiv-compulsive și mai ales cumplita maladie Alzheimer. Nanomedicina va fi aici la ea acasă. Adevărați nanoroboți vor circula prin corpul nostru, inclusiv în interiorul celulelor - sa eul unde este păstrat și păzit patrimoniul nostru genetic. Tocmai unor asemenea nanoroboți le va fi încredințată misiunea dirijării substanțelor chimice spre și pe celulele-ținta, corectând astfel în egală măsură anomaliile și accidentele. Robochirurgii 10 ani. Atât mai avem de așteptat. Ca în reclamele de mașini de spălat unde vedem cum diverse substanțe „administrate” circulă prin tuburi și dizolvă depunerile de pe pereții acestora, tot așa vom ajunge să saturăm arterele aterosclerotice! Pe lângă roboții-diagnosticieni și roboții-farmaciști, vom avea și robochirurgii încă din 1959, fizicianul american Richard Feynman, laureat al Premiului Nobel în 1965, își imagina un asemenea robot pe care „îl vom introduce într-o venă, trimițându-i să arunce o privire, să descopere care compartiment nu funcționează cum trebuie și să-1 repare.” Robert Freitas, de la Zyvex, societate de nanotehnologie, este convins că în cel mult 10- 20 de ani această tehnică va deveni reală și va revoluționa medicina. Rodochirurgii ne vor... spăla dinții de orice substanțe nocive, ne vor furniza globule roșii artificiale care să transporte oxigenul necesar sângelui de la plămâni la toate celulele dar și substanțe coagulante capabile să oprească orice hemoragie oriunde și oricând. Adevărate nano-nave spațiale vor circula prin tot corpul nostru - noile vehicule cu care se vor deplasa acești chirurgi ai viitorului pe magistralele unui organism uman care așteaptă cu emoție depășirea celei mai importante bariere în fața căreia așteaptă de câteva zeci de ani zorii unei vieți mai liniștite și mai sănătoase. Viitorul a început în luna mai 2001. Administrația Federală a Medicamentelor din SUA aproba tratarea unei forme de leucemie cu „Imantib”; alte substanțe, alte molecule așteaptă la rând, cum ar fi „Trastuzumab” care acționează în cazul activității excesive a genei He12, responsabilă de apariția tumorilor metastazice de sân. Terapia genică, la rândul său, începe să funcționeze: s-a descoperit că 80% din tumorile pulmonare sunt datorate deteriorării genei Fii. Nu este departe nici timpul când controlul cardiac se va desfășura... la telefon: semnalele celularului dv., recepționate de computerul medicului cardiolog, vor fi modulate în ritmul respirației și al bătăilor inimii și medicul vă va transmite imediat instrucțiunile privind tratamentul de urmat și măsurile ce se impun. Echipele de medici și asistenți care umplu la ora actuală orice sală de operație vor urmări totul... la televizor, gata, bineînțeles, să intervină în caz de urgență. Dar nici măcar chirurgul nu va fi în sală pentru o intervenție pe cord deschis: el va „opera” în fața unui computer care va „mânui” cu dexteritate și fără nici o urmă de emoție tipic umană cele mai delicate instrumente chirurgicale. Distanțele nu vor mai avea nici o semnificație. Poți fi la București și să fii operat de un chirurg care se află la Chicago sau la Paris. Ne așteaptă în mod categoric o viață mai bună și mai sigură. Chiar dacă pentru unii dintre noi, destul de mulți din păcate, problema cea mai grea este să se imagineze peste acești 20-30 de ani când toate acestea vor deveni realitate obișnuită... ...Și dacă vi se pare ca cele de mai sus sunt simple vise, gândiți-va cel puțin cam cum arăta un cabinet stomatologic acum 25 de ani, dar mai ales acum 50 de ani și ce chin eva să-ți faci curaj pentru „confruntarea” cu freza, cu injecțiile și cu cleștele dentistului. Și comparați cu ce se întâmplă astăzi... de MIHAELA DOROBANȚII extreme, una mai deranjantă decât cealaltă: calviția și excesul de pilozitate! Creierul și nanomedicina Arme microscopice! Nanoparticulele magnetice care se introduc in organism vor fi atrase de celulele maligne pe care le vor ucide. Creierul penetrabil. Un sistem medical robotizat, care a făcut până acum practică pe creiere artificiale, este gata să intervină direct pe un creier uman real