Magazin, iulie-decembrie 2004 (Anul 47, nr. 26-52)

2004-07-01 / nr. 26

Aniversare a cercetării științifice românești Puterea valurilor Mării Negre, acum douăzeci de ani Pe 24 iunie 1984 am înregistrat o premieră științifică prestigioasă în domeniul exploatării energiilor neconvenționale („curate”), primul experiment de utilizare a energiei valurilor Mării Negre! Experții de la Institutul de Cercetare și Proiectare pentru Electricitate (ICPE) au reușit să aprindă becurile unei geamanduri de semnalizare marină, numai pe baza forței talazurilor. Oare ce mai face cercetarea românească astăzi? Așteptăm vești de la cer-AStepiam vesa ae la cercetători și inventatori români despre ideile și reușitele lor recente. Creșa balenelor albastre în largul coastelor sud-centrale chiliene, s-a făcut o descoperire neobișnuită: la recensământul balenelor albastre „pigmee” (22 m lungime, față de 26 m, cât au rudele lor mai mari), s-a găsit o comunitate formată din 11 mame cu pui, ceea ce poate însemna că apele calme din regiune servesc drept „creșa” acestei specii. Este o situație neobișnuită, deoarece oamenii de știință știau că, în timpul verii australe, balenele albastre își caută hrana în apele Antarcticii, mult mai la sud. Explicația ar fi că specia „pigmee” e cumva mai nonconformistă, adoptând un comportament original; în prezent, în lume mai trăiesc circa 10.000 de balene albastre, față de 2-300.000, câte existau înaintea vânării lor masive. Tehnologie revoluționară Domeniul pentru care firma spaniolă Dana Corporation anunță introducerea unei tehnologii revoluționare permite exploatarea energiei microundelor în numeroase procedee de fabricare, inclusiv în tratamentul termic și în acoperirea pieselor metalice sau ceramice. De asemenea, aceeași tehnologie permite crearea unor materiale de avangardă. Tehnologia plasmei cu microunde funcționează la presiunea atmosferică și permite reducerea considerabilă a timpului de lucru, ca și a costurilor de producție, concomitent cu asigurarea unei calități superioare, față de cea obținută prin tehnicile convenționale. Aceste realizări din domeniul ingineriei, apreciate la superlativ de specialiști, își găsesc aplicațiile cele mai numeroase în industria automobilelor, a vehiculelor comerciale și a vehiculelor de șantier. (A.N.P.) Nr. 26 (2433) din 1 iulie 2004 Spectacolul cun cas oterii ^apagazin 3 Cea mai mare bancă genetică din lume str-o clădire din Tartu, un prestigios oraș universitar estonian, înzestrată cu uși securizate prin care se poate pătrunde doar în urma activării digicoolurilor, se află sediul genomului estonian. Specialiștii care lucrează aici au o sarcină esențială: să extragă ADN-ul din prelevările sangvine colectate și să se stocheze la 1609 C în recipiente speciale. Eșantioanele sunt luate din toate zonele țârii de către medicii de familie care primesc o primă pentru fiecare prelevare. Voluntarii (donatorii) completează un formular cu date privind starea lor de sănătate, antecedentele familiale, regimul alimentar, obiceiuri, bune sau rele (consum de țigări, alcool etc.). Totul e expediat la Tartu unde datele personale sunt extrase din formularul medical și criptate pentru a deveni anonime. Până în prezent au fost cooptați aproximativ 15.000 de voluntari. Această inițiativă are în spate modelul programului islandez, al băncilor genetice. Situațiile sunt însă diferite. Izolat, poporul islandez (280.000 de locuitori) are o excelentă reputație de stabilitate genetica ceea ce permite ușor depistarea genelor care predispun la boli. Estonia este o țară care a asimilat o mulțime de indivizi din alte țări europene. ADN-ul estonian ar putea fi un eșantion reprezentativ de ADN european iar decriptarea sa ar permite elucidarea multor maladii răspândite în toată Europa. Totul se face cu consimțământ scris. Codarea datelor personale exclude posibilitatea ca acestea să fie vândute companiilor de asigurare sau autorităților de poliție. In timp ce banca islandeză e controlată de guvern. Până acum au fost realizate zeci de emisiuni televizate pentru a explica populației ce înseamnă genetica, în ce constă acest program, polarizând interesul a două treimi din populație. Exploatarea datelor va intra în faza activă peste 3-5 ani după ce se vor perfecta relațiile de colaborare cu companiile farmaceutice străine și se vor găsi parteneri financiari. Dincolo de atracția științifică și medicală, banca genetică prezintă și un alt avantaj: acela de a opri „scurgerea” materiei cenușii peste hotare, Estonia fiind foarte preocupată să-și păstreze oamenii de știință, în această perspectivă, banca genetică poate reprezenta un adevărat atu în atragerea specialiștilor autohtoni. DORIN MĂRAN Obezitatea, bat-o vina! Opinii ale cititorilor în esență, cititorul nostru contestă ideea d-lui Șerban că numărul PI (notat cu litera grecească 71), constanta cercului, „are o altă valoare, respectiv 3,1446..., așadar mai mare cu peste 0,3% și se calculează pe baza numărului de aur. De pildă, s-ar putea scrie, mai pe înțeles, astfel: PI = 4/radical din numărul de aur = 3,144605511...”. Numărul de aur este notat cu litera grecească PHI și, așa cum remarcă în mod corect d-l Davidică, „prezența lui ca raport este frecventă în pictură, arhitectură, matematică, fizică, în creșterea ființelor vii (om, frunze, cochiliile melcilor etc.) și creează impresia de frumos, de estetic. Egiptenii îl cunoșteau pe Ф și triunghiul de aur având ca laturi tripleta 1, ч [UNK], Ф.” Despre n, cititorul nostru spune că „are în urma lui istorie”. Istorie pe care domnia sa o urmărește pas cu pas și ne-o prezintă, începând cu tăblițele de lut ars din Mesopotamia, vechile papirusuri egiptene și scrierile hinduse, unde se indica valoarea 3. Apoi, destinul calculării valorii acestui număr neobișnuit curge prin spațiul babilonian, îl atrage pe Arhimede, care îi găsește o valoare apropiată de cea reală, de-a lungul mileniilor înregistrându-se o adevărată febră a căutării unei eventuale periodicități a zecimalelor lui. La Așa cum ne-au obișnuit, cititorii noștri răspund cu promptitudine invitației de a-și spune părerea, în legătură cu ideile și ipotezele din sfera științei, lansate de cercetători ai fenomenelor lumii ce ne înconjoară și ne include și pe noi. De data aceasta, o concluzie a d-lui Mircea Șerban, privitoare la o altă valoare a constantei decât cea cunoscută (v. articolul „Proporția divină și piramida ideală”, în „Magazin” nr. 2423/ 22.04.2004) este amendată cu hotărâre de d-l Ion Davidică, din Pogoanele, jud. Buzău, ajuns astfel, în 1873, la nu mai puțin de 707 zecimale, dar nu se răspunsese încă ce fel de număr este. Abia în anul 1882, profesorul german F. Lindemann avea să demonstreze că n este un număr transcendent, cu o structură și de proveniență total diferite de cele ale numerelor algebrice. „Goana după zecimale a continuat - arată d-l Davidică. La Paris, în 1967, se stabilesc 500.000 de zecimale, scrise pe 250 de pagini! De ce? Pentru că, pur și simplu, ele există! «Bătrânul» nu mai este o taină și se duce neschimbat spre viitor, fără să fie legat în vreun fel de Ф. Problema lui nu mai este deschisă, de 122 ani (...) Egiptenii cunoșteau valoarea destul de apropiată a lui я. Au folosit-o la Marea Piramidă? Dimensiunile inițiale ale acesteia nu mai sunt accesibile măsurării iar datele unor cercetări conduc unele la prezența lui я, altele la prezența lui Ф, prezența amândurora fiind incompatibilă, prin demonstrația lui Lindemann. Multora le scapă acest din urmă aspect. Singurele relatări asupra Materia mai întunecată decât întunericul Peste trei sferturi din materia care ne înconjoară, inclusiv cea din care suntem alcătuiți noi, nu o vedem. Această „materie întunecată” umple Universul și, deși nevăzută, își manifestă prezența prin forța de atracție pe care o exercită asupra celorlalte corpuri cerești. Oamenii de știință au pornit o adevărată vânătoare pentru descoperirea particulelor care o compun. Detectoarele sunt instalate pe sateliți, sonde spațiale dar și în peșteri adânci unde se speră izolarea lor de tot ceea ce reprezintă „zgomot” la suprafață. Dar până acum cea mai mare „promisiune” vine tot din Cer. Andromeda IX este cea mai „palidă” galaxie observată vreodată. Pe cerul nopții ea este de 100 de ori mai întunecată decât întunericul său! Ar putea fi prima „cheie” pentru identificarea materiei întunecate. Și se află chiar în cartea noastră. La numai 2 milioane de ani-lumină de Terra. Părerea generală este că materia întunecată se „adună” mai repede decât cea obișnuită, cea din care suntem formați începând de după Big Bang și noi, oamenii, și stelele, și plantele și tot ce se vede. Iar aceste concentrări de materie întunecată sunt semințele galaxiilor. Câteva sute din asemenea acumulări încă „plutesc” libere prin Cosmos, fără să fi fost încă absorbite în marile galaxii! Acestea se bănuiau de mult - problema era că nu au fost observate niciodată. Ar putea să fie Andromeda IX prima dintre ele? Poate. Dar chiar dacă s-ar identifica această materie întunecată, cercetătorii tot nu ar fi mulțumiți. Cel mai mare mister al lumii rămâne energia întunecată, adică 75% din masa Universului! Telescopul orbital Chandra a arătat că expansiunea Universului a primit un fel de „ghiont” cam la mijlocul vieții sale, acum șase miliarde ani. Autorul? Energia întunecată! Ce s-a întâmplat ca să determine Universul să-și încetinească expansiunea și apoi să o accelereze din nou? Care poate fi originea acestei „anti-gravitații”? Să existe oare dimensiuni suplimentare ale spațiu-timpului sau Relativitatea lui Einstein este, totuși, greșită? MIHAELA DOROBANȚII Piramidei le avem de la Herodot, care ne povestește: „Preoții egipteni m-au învățat că proporțiile stabilite pentru Marea Piramidă, între latura bazei și înălțime, erau astfel încât pătratul construit pe înălțime egala exact suprafața fiecărei fețe triunghiulare.” Ceea ce este echivalent cu prezența triunghiului de aur în secțiunea mediană. Este ocazia unei erori de fond, în a cărei plasă s-au prins și cercetători avizați: raportul dintre perimetrul bazei și dublul înălțimii este 4/л/ф = 3,1446... și se confundă cu n = 3,1415..., primul număr fiind doar cu 3 miimi mai mare. Nici n-ar fi îndrăznit simpaticul Ф să-l invite pe venerabilul n la Marea Piramidă!” Interesantă și frumos documentată punerea în temă a d-lui Ion Davidică. Dincolo de faptul că ea contestă rezultatele cercetărilor d-lui Mircea Șerban, relevă și singura cale foarte productivă, a progresului spiritual: confruntarea - fie chiar și „aprinsă” - de idei. Reacție pe care ne-am dori să o recepționăm de la cât mai mulți dintre cititorii noștri. ADRIAN-NICOLAE POPESCU Dintr-un studiu prezentat în cadrul unei reuniuni științifice desfășurate la Zalău, rezultat și efectuat pe un eșantion de 1400 de sălăjeni, reiese că 51,4 la sută dintre aceștia sunt obezi sau supraponderali, fapt care reprezintă o problemă majoră de sănătate publică, prin riscul cardiovascular crescut și prin costurile mari pentru tratament. 1 milion de eșantioane de ADN vor fi arhivate în Estonia pentru a forma cea mai mare bancă genetică din lume. Decriptarea lor va putea să explice cauzele bolilor răspândite în toată Europa.