Magazin, iulie-decembrie 2010 (Anul 53, nr. 26-52)

2010-07-01 / nr. 26

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT ■ Un vultur poate coborî mai jos decât găina, dar o găină nu poate urca până la nori. A.P. Cehov ■ Singurul mod de a rămâne sărac este să fii cinstit. Napoleon Bonaparte De milenii întregi, de când refugiat pe insula Patmos, Sfântul Ioan își scria terifiantele sale viziuni privind sfârșitul lumii, venirea Antihristului și apoi instaurarea ,împărăției de o mie de ani”, omenirea vorbește cu teamă și îngrijorare despre Apocalipsă. A trecut anul 1000, nu s-a întâmplat nimic, a trecut și anul 2000, unii au tremurat dar am scăpat și de această dată; totuși, oamenii continuă să se teamă de un potențial sfârșit al lumii, care ar face ca rasa umană să dispară cu desăvârșire. O ipoteză de ultimă oră sugerează că acest sfârșit ar putea începe în 2014. Potrivit profesorului Nicholas Boyle, de la Universitatea Cambridge, în ultimii 500 de ani, la jumătatea celui de-al doilea deceniu al fiecărui secol a avut loc un eveniment epocal, care a influențat radical istoria omenirii. De pildă, în 1517, Martin Luther și-a expus tezele sale privind reformarea Bisericii, declanșând mare schisma a catolicismului. 1618 a marcat debutul devastatorului Război de^0 de ani. 1715 a adus pe tronul Marii Britanii dinastia de Hanovra, fapt ce a dus la transformări radicale pe harta politica a Europei. In 1815, Congresul de la Viena marca prăbușirea definitivă a lui Napoleon și avea sa influențeze alianțele politice pe bătrânul continent pentru următorul secol. 1914 a marcat începutul Primului Război Mondial, cel mai pustiitor dintre toate conflictele cunoscute până atunci de omenire. Stabilitatea planetei depinde de aux americana Ce va aduce însa 2014? Boyle considera criza financiara mondiala factorul declanșator al unei catastrofe de proporții. El afirmă că diminuarea masivă a influenței economice a Statelor Unite va determina cursul și caracterul istoriei omenirii în acest secol. „Trăsăturile fiecărui secol, din ultima jumătate de mileniu, au devenit clare încă din al doilea deceniu al sâu, de ce să credem ca în cazul secolului XXI lucrurile vor sta altfel?”, spune Bo [UNK]le, care este doctor în istorie, în opinia lui, recentul colaps economic al lumii capitaliste va declanșa o ruptură și mai puternică în relațiile internaționale. Statele Unite vor avea, în acest context, un rol cheie într-o serie de decizii cruciale, care fie vor condamna întreaga omenire la un secol de violență și sărăcie, fie vor da startul unei noi ere de cooperare globală. Dar el avertizează că pacea ar fi posibila doar dacă lumea realizează că epoca statelor individuale este încheiată și că, la nivelul la care a ajuns omenirea, doar un sistem de guvernare globală ar fi eficient. „Anul 2007 a marcat începutul unor schimbări economice colosale, care vor continua și de acum înainte. Ele vor genera și importante transformări la nivel politic, pe care încâ nu le percepem, dar care vor putea avea un impact extrem de nociv asupra viitorului omenirii. Asistam la o decădere a puterii economice a Americii, în condițiile în care aceasta țară și-a păstrat intactă capacitatea militara. Și acum totul depinde de modul cum America va reacționa la acest declin, dacă va reuși sa treaca peste el, așa cum Marea Britanie a reușit să faca, în primii ani ai secolului XX. Este un lucru îmbucurător ca avem astăzi mai multe organizații de cooperare internaționale decât aveam în urma cu o sută de ani, și că Europa este, în mare, unita. Dar singura modalitate de a ajunge la o pace durabila și la o situație stabila pe planeta o reprezintă menținerea acestei pax americana. Daca ea va intra în colaps, din cauza amenințărilor fundamentaliste sau a incapacității de rezolvare a dificultăților economice, o noua conflagrație mondiala este oricând posibila”, consideră Boyle. 948427 000065 Tonomate de medicamente Pentru cei ce au nevoie disperată, în toiul nopții, de un medicament, perspectiva de a străbate, cu mașina sau chiar pe jos, mulți kilometri până la cea mai apropiată farmacie deschisă nu e deloc plăcută. Grație unui sistem ce va fi introdus chiar din acest an în Marea Britanie, în curând pacienții de pretutindeni ar putea beneficia de tonomate de medicamente, capabile să le ofere leacul dorit la orice oră din zi și din noapte. Utilizatorii nu trebuie decât să introducă rețeta de la medic în dispozitiv și să-l sune, de la telefonul atașat tonomatului, pe farmacistul aflat la centrul de comandă al rețelei. Acesta va verifica reteta și se va asigura că medicamentele sunt plătite, înainte de a permite aparatului să le elibereze. Tonomatele, care vor costa circa 50.000 lire sterline bucata, au fost realizate de firma canadiană Pharma Trust. Pentru a se proteja de hoți sau vandali, ele vor fi înfipte în beton și înconjurate cu o platoșă de oțel, astfel încât spargerea lor să fie practic imposibilă. Chiar dacă a fost criticată de mulți farmaciști, măsura a fost apreciată totuși ca utilă, mai ales pentru comunitățile izolate, unde accesul la medicamente se face destul de dificil. Soluția în numărul viitor 5 tstDiIot#co Județeană l ■V MUREȘ SUDOKU jocul săptămânii: 26