Magazin, ianuarie-iunie 2013 (Anul 56, nr. 1-26)

2013-01-10 / nr. 1-2

IKEBANA arta aranjamentelor florale Pentru japonezi natura este sacră. Ikebana este o artă tradițională care nu are doar orientare pur estetică. Contrar celei occidentale care ne provoacă anumite emoții, arta tradițională pune ca emoția, intr-o năzuință spirituală. în Japonia tradițională se studiază, nu din iubire pentru artă, ci pentru limpezimile spirituale pe care ea le răspândește. Instrumentul acestei arte este natura. (Sylvie Revillon) Origine și istoric Aranjamentele ikebana au fost folosite pentru prima oara de japonezi în secolul al VI-lea. Această tehnică artistică este o știință a aranjării florilor, este expresie a vitalității, a competiției neîntrerupte între viața și moarte, o artă încărcata de simboluri, pentru ca apoi ideea lor sa fie împrumutata de tot globul. Inițial aranjamentele ikebana erau folosite la decorarea templelor budiste din Japonia, iar cu timpul, au început sa faca parte din viața de zi cu zi a locuitorilor acestei țâri. Plăcerea pentru aranjarea florilor cauta sa exprime pacea sufleteasca, echilibrul din natură dar și al naturii cu omul. Un samurai putea fi preocupat de acțiunile sale mai mult decât orice dar, în același timp, putea gâsi o mare satisfacție și liniște sufletească, privind o floare pusă într-un modest vas. Pe japonezul de azi, ikebana îl ajuta sa se adapteze ritmului trepidant al vieții moderne, să muncească mult dar și să poată rămâne netulburat și liniștit în fața frumuseților naturii sau a unui aranjament floral. La începutul secolului al XVI-lea, a fost fondată prima școală de aranjare a florilor, numită Ikenobo, bazata pe armonia simplei construcții liniare și aprecierea subtilității frumuseții florilor și a materialelor naturale, de către Ono no Imoko, pentru ca, de-a lungul timpului, ikebana să fie separată în mai multe școli majore, cum ar fi: Ко (Koryu), Ohara sau Sogetsu dar și stiluri individuale (rikka, shoka, nageke, moribana și zenîei ikebana). Stilul modern de ikebana a apărut pe la începutul anilor 1930, fiind o forma mai expresivă decât stilul clasic. Astăzi, arta ikebana se studiază la școala de arte. Concepții artistice Aranjamentul ikebana, conform principiilor care-i stau la bază, nu trebuie sa copieze natura, ci să o corecteze. Pentru ca un aranjament ikebana sa fie atractiv, asimetria este absolut necesara. Atât asimetria cât și echilibrul sunt caracteristici ce definesc arta ikebana, japonezii considerând mai interesant un copac îndoit sau rasucit, decât unul crescut normal. Legatura dintre om și natură este redată de trei linii importante care simbolizează cerul, omul și pământul. Cele trei linii par a pomi din același loc dar au dimensiuni diferite. In ikebana, simbolurile trecerii timpului au importanța deosebită, astfel că, nici un aranjament nu este acceptat dacă nu sugerează acest lucm. Trecutul este simbolizat de plante înflorite și frunze uscate, prezentul de flori întredeschise și frunze verzi, iar viitorul prin boboci de flori. în funcție de anotimp, aranjamentul ikebana este mai bogat sau mai sărac, fără strălucire. Este știut faptul că pentru a putea aranja florile conform artei ikebana, în adevăratul sens al cuvântului, sunt necesare multe ore de studiu. Alegerea vasului, a florilor și suportului Considerat o parte importanta a aranjamentului, vasul trebuie ales cu mare atenție, în funcție de dimensiunile plantelor și a ramurilor folosite. Acestea pot fi înalte și subțiri, scurte, cu gura larga sau îngustă, ori joase și largi. Se acceptă vase de culori diferite din ceramică, sticlă, metal, lemn sau piatră. Pentru ca tulpinile să nu se răsfire, sunt așezate pe niște suporturi, care la început erau confecționate din paie de orez legate în mănunchiuri. între timp, cel mai cunoscut suport este kenzan-ul, care se aseamănă cu o perie și este confecționat din metal. Florile folosite la aranjamentele ikebana sunt: trandafirii, irișii, crizantemele, floarea-soarelui, lalelele, gladiolele, crinii, florile de pai și margaretele. Frunzele de ferigă, ramurile de stejar, alun, salcie, liliac, ramuri înflorite de pomi fructiferi (măr, cireș etc), dar și plantele exotice (gerbera, orhidee, ficus, frunze de palmier și altele) sunt câteva dintre cele mai folosite în aranjamentele florale. Ikebana exprima anotimpul: „Dacă arta se oprește la forma exterioara, dacă ea nu conduce la profunzimile esențiale, dacă nu devine o formă de spiritualitate, japonezul nu o consideră demnă de a fi studiată” - spunea Sylvie Revillon, cea care în 1984 a primit diploma de maestru al școlii Ohara din Tokio, în urma studiilor de ikebana la școala de Artă Florală „Ohara”. IOANA FLORIA Оа [UNK]У [UNK] [UNK]/ „Copilul nu avea capacitatea de concentrație în timpul orelor". Greșeala apare din dorința de a vorbi cât mai îngrijit, dar, necunoașterea exactă a sensului cuvântului respectiv, a dus la o confuzie paronimică. Așa cum ne arată dicționarele, prin concentrație se înțelege: „Cantitate de substanță dizolvată, conținută într-o anumită cantitate de solvent sau soluție”. Găsim în schimb în dreptul substantivului „concentrare” explicația: „Acțiunea de a (se) concentra și rezultatul ei. 2) însușirea atenției de a se fixa asupra unui obiect, a unei probleme sau a unei activități” și altele sugerând operația de mărire, creștere, comasare etc. Așadar, în exemplul citat, formularea corectă ar fi fost „Copilul nu avea capacitatea de concentrare...”. (I.S.) Nr. 1-2 (2875) din 10 ianuarie 2013 Previziuni hilare, dar cu mult aer științific! (Urmare din pagina 1) Se spune că atacurile de la World Trade Center, uraganul Katrina sau criza economica, toate ar fi fost prezise de Web Bot! întrebarea ar fi una singura: dacă ar fi prezis atâtea nebunii, de ce nu s-au luat măsuri pentru preîntâmpinarea lor? în fine, tot Clif High (care suna mai degrabă a pseudonim), este cel care a anunțat că sistemul lui a oferit semnale autentice legate de sfârșitul lumii pe 21 decembrie 2012! Ridicolul a acoperit repede această ultimă prezicere și aruncă o umbră de îndoială și asupra veridicității datelor oferite de sistem și asupra adevăratului lui scop. Sfârșitul calendarului mayaș a fost punctul forte al isteriei legate de sfârșitul lumii. E drept că tot pe această dată are loc solstițiul de iarna și se presupunea ca planetele urmau să se alinieze cu Soarele în 21 decembrie 2012, însă sfârșitul calendarului mayaș are cu totul altă semnificație. Și, în urmă cu doar câteva săptămâni, revista „Magazin” a scris că până și data de 21 decembrie 2012 este o eroare, un cercetător mexican demonstrând ca data săpată în stela mayașă ca fiind sfârșit de ciclu calendaristic este în realitate 23 decembrie 2012! Evident, acolo nu există nici o trimitere privind sfârșitul lumii! Asta pentru corectitudinea informației. Până la urmă, și calendarul nostru se termină în fiecare an și asta este doar prilej de bucurie și de sărbătoare. Se naște un nou an, pornește un nou ciclu astronomic și nu vine nici un sfârșit al lumii! Chiar dacă temerile noastre rămân intacte. Ceva scuze? Acum, că suntem în 2013, cum procedăm? Cum explică media, cele care au dat curs liber acestei gogoși, faptul că toate informațiile vehiculate au fost practic o imensâ și prelungită păcăleală de 1 aprilie? In mod normal, ar fi de așteptat scuze, dar ele nu vor veni niciodată, cu siguranță. Dimpotrivă, pentru a umple golul informațional lasat de un sfârșit al lumii care n-a fost, se vor inventa alte păcăleli fără etichetă vizibilă de „1 aprilie” (sau ziua proștilor, fool’s day, cum se spune în limba engleză). Dosarele sunt doldora și așteaptă să fie deschise. De dragul accesului la informație... Atac împotriva bărbaților .Problemele aparatului reproducător masculin sunt astăzi, probabil, la fel de grave ca încălzirea climatică. ’ afirmă profesorul danez Niels Skakkebaek, trăgând un semnal de alarmă legat de supraviețuirea speciei umane. De ce? în ultimii 50 de ani, preponderent în țările industrializate, adică în marele Occident, cum ne-am obișnuit să numim această uriașă zonă a Terrei, se petrec evenimente bizare și foarte îngrijorătoare. Mari populații de pești din anumite râuri se feminizează. Din ce în ce mai multe malformații și tulburări de ordin sexual, dar și cazuri de sterilitate masculină au fost observate la foci, păsări, aligatori, batracieni, urși polari etc., nemaivorbind și despre numeroase specii vegetale. Studii ample asupra faunei indică o devirilizare în continuă creștere a speciilor vii. Astfel, producția de spermatozoizi la masculi a scăzut, în medie, cu 50% în ultima jumătate de veac; numărul cazurilor de cancer testicular nu încetează să crească alarmant; incidența malformațiilor congenitale ale aparatului reproducător masculin se află și ea într-o dezvoltare numerică nefirească. Ei bine, toate acestea stau sub semnul unei unice întrebări simple și justificate, dar căreia nimeni nu îndrăznește să îi ofere un răspuns veridic și de bun-simț, pentru că nimeni nu îndrăznește să stabilească oficial Mai mulți cercetători europeni și americani încearcă totuși să găsească o explicație rezonabilă pentru toate transformările, mai mult decât neliniștitoare, semnalate, convinși că numeroși factori de mediu sunt responsabili pentru aceste patologii și malformații. Pe banca acuzaților stau numeroase molecule chimice la atacul cărora suntem expuși, practic, în fiecare zi și care interacționează cu hormonii, perturbând anumite funcții: creștere și dezvoltare, comportament, reproducere, producția, utilizarea și stocarea de energie. Botezate „perturbatori endocrinieni”, aceste substanțe de sinteză pot imita, deranja și chiar împiedica acțiunea hormonilor naturali. Sunt amintiți aici PCB, DDT, ftalații, ignifugele, pesticidele, estrogenii sintetici (ca bisfenolul) etc. Acestea se găsesc în numeroase produse de larg consum, ca recipientele de plastic sau biberoanele. Peste 85.000 de asemenea molecule chimice au fost trimise pe piață până în prezent, însă cu ignorarea iresponsabilă de către industriași a impactului lor asupra sănătății umane și a mediului. Presiuni incredibile Cercetătorii care au reușit să pună cap la cap piesele acestui veritabil puzzle au mărturisit că s-au lovit, în mod sistematic, de presiuni inimaginabile din partea companiilor industriale responsabile de răspândirea în lume a acestor terifiante otrăvuri, dar și — în paralel — de o paradoxala incredulitate din partea unora dintre colegii de breaslă. în. fața sfidării acestor cercuri foar puternice și cu apărări virulent' respectivii oameni de știință trebu totodată să regândească zone întregi ale societății de consum globale pentru a contracara și a stopa feminizarea artificială a lumii vii. ADRIAN-NICOLAE POPESCU legături (deși ele sunt evidente) între toate acestea: DE CE? Și, mai mult, dacă toate acestea ar avea o origine comună? Chimicale travestite în hormoni Săptămânalul „Magazin” este editat de CASA EDITORIALĂ MAGAZIN” S.R.L. înmatriculata la Oficiul Registrului Comerțului București sub nr. 140/2623/1991 din 8 mai 1991. Adresa: București sector 1, Piața presei Libere nr.1, cod 01370L^ CONSILIUL DE ADMINISTRAȚIE: ECATERINA BĂTRÂNEANU -Președintă GEORGE CUȘNARENCUAdministrator NICUȘOR DINCA - Administrator ISSN 0258-1523 REDACȚIA: Telefon: 021.317.89.64 Paul Ioan, Dorin Mâran, Irina Stoica, Ioana Floria, Ionel Cojocaru, Adrian-Nicolae Popescu ECHIPA DE SERVICIU: Responsabil de numai: Dorin Maran Secretar de redacție: Ionel Cojocaru PUBLICITATE: Tel/Fax: 0722.625.622 DIFUZARE: Tel/Fax: 021.317.89.65 Nicușor Dinca (director) 0722.625.622, Simion Ionescu FINANCIAR-CONTABIL: Cont: R074 BACX 0000 0030 0016 0000 (LEI) Unicredit Țiriac Bank SA - Sucursala Panduri Cont: B024 BNCB 0072 0496 8985 0001 B.C.R. - Sector 1, București COLEGIUL DE REDACȚIE: ECATERINA BĂTRÂNEANU Președintă a Consiliului de Administrație Tel.Fax: 021.317.89.66 GEORGE CUȘNARENCU Redactor șef DOREL DORIAN, ADRIAN HOAJĂ, PAUL IOAN TEHNOREDACTARE : COMPUTERIZATĂ: Cititorii din străinătate se pot abona prin Casa Editoriala .Magazin” S.R.L. Piața Presei Libere nr.1, sector 1, București, România Fax: 021.317.89.66 Redactorii semnatari ai articolelor publicate în revistă sunt direct răspunzători, material și din punct de vedere juridic, pentru exactitatea și corectitudinea celor relatate. Revista își declină orice responsabilitate. Tiparul: INTACT S.A.-farg .MAGAZIN” Gabriela Nițu, Rodica Nițu