Magazin, ianuarie-iunie 2017 (Anul 60, nr. 1-26)

2017-01-12 / nr. 1-2

Nr. 1-2 (3081) din 12 ianuarie 2017 pect £ ICOlul cunoașterii даада [UNK]1п з Balenele comunică printr-un ..cod Morse”? Adesea, balenele au fost observate bătând puternic suprafața apei cu coada. Multa vreme, s-a considerat că acesta era un semn de impunere a dominației sau de marcare a teritoriului, dar recent, oamenii de știință au emis ipoteză că, de fapt, ar putea fi vorba de un cod de comunicare. Mai precis că, lovind apa după un anumit model, balenele ar putea „dialoga” la distanțe mari, pleoscăiturile declanșate de puternicele lor cozi și înotătoare fiind auzite de alte balene și la 4 km distanță. Cercetătorii de la Universitatea Queensland au studiat grupuri diferite de balene cu cocoașă care migrau spre sud, publicându-și concluziile în ultimul număr al revistei Marine Mammal Science. Ei au remarcat că balenele nu se rătăcesc unele de altele, atunci când migrează, fiindcă folosesc cu succes două moduri de a comunica: primul ar fi așanumita „spargere”, prin care uriașele viețuitoare sparg valurile, ieșind cu viteză din apă, adesea cu tot corpul, și intrând apoi la loc, cu mare zgomot. Această comunicare pare a fi destinată grupurilor aflate la peste 4 km depărtare. Pentru grupurile mai apropiate, balenele folosesc „ciocăniturile”, adică izbesc, în mod repetat, cu coada și înotătoarele, suprafața apei, transmițându-și, practic, poziția în ocean pentru ca suratele lor să se găsească mai ușor. Procedura e folosită mai ales când vântul bate foarte puternic, împiedicând comunicarea directă, prin acele misterioase țiuituri emise de balene. Imaginația indivizilor specializați în infracțiuni cibernetice nu este doar foarte bogată, e de-a dreptul diabolică. Un nou virus de computer, inventat de hackeri, face apel la cel mai primitiv egoism uman, punând victimele în fața unei alegeri tentiante: să piardă toate datele din computerul ,răpit” de hackeri sau să infecteze cu virusul respectiv calculatoarele celor mai buni prieteni. Virusul „Popcorn Time”, care la această dată face ravagii în țările dezvoltate din Occident acționează criptând toate fișierele de pe hard-disk-ul computerului, astfel încât utilizatorul nu mai poate avea acces la ele. Victimele primesc acces la cheia de decriptare după ce plătesc infractorilor cibernetici echivalentul în bani reali ai unei monede virtuale Bitcoin. „Popcorn Time” e un virus dintr-o clasă cunoscuta, dar metoda de acțiune e cu totul inedită. Pentru că el poate infecta chiar și persoane extrem de grijulii în privința programelor și aplicațiilor. Aceste persoane n-ar bănui pentru nimic în lume că tocmai cei mai buni prieteni ai lor le trimit un mar otrăvit, ca să mă exprim astfel, și vor accepta fișiere de la aceștia, fără să știe că ele sunt virusate”, explică expertul în secu- Casa... pliantă Adesea nu se întâmplă, atunci când plecăm în vacanțe, să ne gândim că, oricât ar fi de frumoasă destinația aleasă, nicăieri nu-i mai bine ca acasă. Un genial inginer rus, Dahir Semenov, și-a propus să îmbine pasiunea pentru călătorii cu dorința de a trăi într-o casă confortabilă, așa că a creat o locuință care se poate plia și transforma într-un autovehicul în mai puțin de zece minute! Clădirea este realizată din plăci din lemn, groase de 15 cm și întărite cu rame de oțel, care se coboară și se ridică, ori se deplasează în lateral, în mod automat, potrivit unui algoritm bine pus la punct și dirijat prin telecomandă. Versiunea cu un singur nivel a casei are o suprafață de 140 de metri pătrați, cea cu etaj are suprafața de 260 de metri pătrați. Deși e destinată în primul rând organizării de târguri, centre turistice, depozite sau birouri, clădirea pliantă poate fi folosită și ca locuință permanentă, dispunând de sisteme de încălzire și de apă curentă. Semenov consideră că invenția sa ar putea reprezenta o posibilă soluție pentru criza locuințelor, cu care se confruntă multe familii tinere din Rusia, desigur, prin implicarea autorităților, căci în momentul de față, cele câteva prototipuri prezentate de inginerul rus au un preț de peste 300.000 de euro! „Aire”, dispozitivul care le scuipăie aere în fiecare an, milioane de oameni suferă din cauza intoleranțelor alimentare, mulți având simptome atât de serioase încât calitatea vieții le este afectată. Acum însă, un startup irlandez a găsit o soluție pentru această problemă, grație unui dispozitiv de dimensiunile unui smartphone, lansat deja pe piață, la prețul de 99 de dolari. Acesta analizează respirația utilizatorului pentru a identifica felul cum sistemul lui digestiv reacționează la anumite elemente. Numit Aire, analizatorul de respirație captează gazele stomacale eliberate de bacterii, fapt ce-i permite să catalogheze alimentele în funcție de gradul de disconfort pe care organismul îl resimte. E suficient ca utilizatorul să sufle timp de cinci secunde în dispozitiv, după ce a mâncat. Și acesta va depista orice posibilitate de disconfort abdominal în următoarele ore. Invenția vine însoțită de o aplicație pe mobil, care-i permite persoanei respective să noteze absolut toate alimentele care-i fac râu, precum și combinațiile care, în cazul lui, s-au soldat cu probleme digestive sau flatulența excesivă în trecut, astfel încât nici utilizatorul - și, evident, nici cei din jurul său - să nu mai aibă de suferit din această cauză. Virus pervers itate cibernetică Lawrence Abrams. Un raport recent al giganticului securității virtuale, Kaspersky Labs, arată că în 2016 au apărut circa 60 de noi viruși de tip ,jansomeware”, care își încetează atacurile doar după ce utilizatorii plătesc o recompensă, iar numărul atacurilor cibernetice s-a dublat, față de anul precedent. criminalii în serie ai viitorului citați de nemiloșii criminali în serie, precum Ted Bundy sau „Zodiac Killer”, căci în viitor asemenea grozăvii ar putea fi comise fără cuțite sau pistoale, ci doar prin câteva apăsări de taste. Cybercriminalitatea este considerată, la ora actuală, cea mai mare primejdie pentru omenire, mai ales odată cu introducerea a cât mai multe obiecte în așa-numitul „Internet al tuturor lucrurilor”, în care dispozitivele tehnologice, de la telefoane la televizoare, frigidere și sisteme medicale, sunt interconectate. Bruce Schneier, un cercetător veteran în securitate cibernetică, profesor la Universitatea Harvard, și-a exprimat temerile în acest sens, în fața unei comisii a Camerei Reprezentanților din Congresul SUA. El i-a avertizat pe politicienii americani că trebuie luate măsuri urgente pentru o securitate mai sporită a dispozitivelor electronice. „Internetul lucrurilor afectează lumea într-o manieră fizică, directă, aducând informatizarea și conectivitatea în zeci de milioane de gospodării. Avem mașini, drone, centrale de apartament și sisteme medicale interconectate, dar ceea ce cândva era considerat ca un progres lăudabil, ca un lucru benefic, a devenit azi extrem de periculos. Producătorii de tehnologie s-au axat pe aspectele comerciale și pe impunerea de prețuri scăzute, dar au neglijat securitatea, lăsând dispozitivele vulnerabile. Spre deosebire de computere și de telefoane inteligente, celelalte dispozitive din Internetul lucrurilor, precum frigidere, centrale de apartament sau aparate de supravegheat copiii mici, nu au updatori de securitate. Și, spre deosebire de telefoane, ele sunt alături de noizeci de ani.” Cea mai îngrijorătoare rămâne însă situația sistemelor medicale. Dacă un hacker ar reuși să pătrundă în sistemul informatic al unui spital, de pildă, el ar putea provoca zeci de victime, modificând medicația pacienților sau informațiile referitoare la starea de sănătate a acestora. „S-ar putea ajunge până acolo încât hackerii să preia controlul asupra stimulatoarelor cardiace și să ia, practic, ostatici, mii de oameni cu asemenea probleme, amenințând că, dacă nu i se îndeplinesc revendicările, ar putea, printr-o simplă apăsare pe buton, să schimbe setările acestor stimulatoare, condamnând, practic, la moarte, acei cardiaci”, avertizează Schneier.