Mişcarea, iunie 1914 (Anul 6, nr. 119-142)

1914-06-01 / nr. 119

NOTE LITERARE ■Premiile Academiei Române. In afară de cărţile premiate pe care le-au anunţ Academia Română a mai cetit rapoartele spre a premia următoarele opere literare: Raportul d-lui Duiliu Zamfirescu pentru volumul de poezii „Aquile" de Ion Al. George. Acest volum—zice raportorul—mentă să fie premiat, întrucât redă Intr’o formă limpede, departe de simbolismul curent, motive de inspiraţie clasică^ Raportul d-lui I. Negruzzi pentru volumul „Răsaduri“ de M. Kiriţescu,—căruia raportorul îi găseşte in imaginaţie, stil, limbă bogată,— deşi caută să introducă multe cuvinte locale, idiotisme şi deşi—zice raportul —autorul acordă adesea ori antenţie prea însemnată animalelor, care ar trebui să figureze în roluri secundare, ca subiecte literare. Raportul d-lui I. Bianu pentru lucrarea d-lui E. Lovinescu „C. Negruzzi, viaţa şi opera lui",—căreia i se găseşte însuşirea de a fi o monografie literară completă, însumând toate datele asupra activităţei lui C. Negruzzi; Raportul d-lui B. Delavrancea asupra volumului de nuvele „Timothei Mucenicul“ de D. Pâtrăşeanu. „Acest scriitor are marea însuşire de a fi un realist,— nu un fotograf—al vieţei, care se desfăşură in jurul lui—notând şi redând în formă simplă şi sugestivă, toate emoţiile comice îmbinate cu cele dramatice din fre ce manifestare sufletească". Prozătorul Galadion a terminat o biografie a poetului «M. Eminescu» care va apare în editura „Flacǎrei“ cu prilejul serbărilor comemorative ce se vor face în cursul lunei viitoare când se împlinesc 25 de ani de la moartea genialului poet. Tmotheiu Mucenicul volumul de schiţe şi nuvele ale d-lui D. D. Patraşcanu a fost premiat de «Academia Română“ cu un premiu de 2000 lei. Corana este titlul unei piese într’un act, scrisă în colaborare de către d-nii Brătescu-Voineşti şi A. de Herz. Piesa apare în noul număr al „Vieţii Româneşti“. Informaţii . JPenirsa polîgrtreni.—Societatea „Viticola“ locală,încunoştiinţează pe podgoreni că din cauza ploilor intermitente şi călduroase ale ultimelor două săptămâni a isbucnit o puternică invazie de mână, care nefiind împiedecată va provoca adevărate dezastre. Pe aceia îndeamnă cu stăruinţă pe podgoreni ca de Luni 2 Iunie să înceapă un nou tratament contra manei, întrebuinţând un număr cât mai mare de pulverizatoare pentru a grăbi efectuarea lui, având grijă ca struguraşii să fie complect acoperiţi de soluţie. Soluţia de întrebuinţat trebueşte să fie puţin acidă, adică după ce a fost neutralizată prin var, se va mai adăuga 106 (una sută) grame sulfat de cupru disolvat în apă. Totodată din aceleaşi cauze a survenit şi începuturi de oidium, cari atacă mai ales strugurii; de aceia se recomandă şi imediata începere a prăfuirei cu pucioasă. In mijlocul munţilor Cerbu şi Puff Seroxiul \ kme-Sch Umbac -Ape minerale eficace în boalele de stomac, intestine, artritism, piatră la ficat, diabet, căi urinare, etc. Hidroterapie: 1Bâi minerale sărate şi ieruginate şi băi de acid carbonic ca la Nauheim în hotelul Racoviţa. -Aer comprimat, Inhalaţie, JPulverizaţie, (Instalaţie ca cea din Reichenhall). IElectroterapie: Medici specialişti din Bucureşti Hotelurile 53?£7i#? Pulvverou, ______ Uooru, etc., şi numeroase vile particulare şi locuinţe în satul nou. Teatra: Cazinou (Săli iovorari) Imului şi sporturi REŢINERI DE CAMERE ADMINISTRAŢIA BUCUREŞTI Strada Stavropoeos, 5 In timpul sezonului la Slănic In gara Tg.-Ocna stau în permanenţă trăsuri, autobuze şi automobile care parcurg distanţa până în Slănic în jumătate oră. MIŞCAREA Este de observat de asemenea că în multe vii, în struguraşii abia formaţi, abundă viermii de cochilis, astfel că e momentul ca podgorenii să cerceteze cu deamănuntul strugurii şi să culeagă toţi viermii pe care îi găsesc. Măsurile arătate mai sus nu trebuesc câtuşi de puţin neglijate pentru a garanta o bună reuşită a recoltei. ® D na Natalia Profir, şi d-nii I. Profir şi M. Pella vor face parte dintr’un ansamblu artistic alcătuit de comicul Niculescu-Buzeu, care va juca în cursul stagiunei de vară la băile Govora. ® JExasisenele învăţătorilor.—Eri s’a terminat examenul pentru dobândirea titlului definitiv al învăţătorilor şi institutorilor din circ. I Iaşi, la care au fost chemaţi 160 de învăţători şi institutori din judeţele : Bacău, Botoşani, Dorohoi, Fălciu, Iaşi, Neamţ, Furia, Roman, Suceava, Tecuci, Tutova, Vaslui şi R.Sarat. S’au prezintat la examen 117, din care au reuşit 82. Din jud. Iaşi au reuşit: Dumitriu Natali, com. Erbiceni; Borş Maria, com. Fântânele; Ilie Eugenia, Hermeziu-Bălteni; Dumitriu Ecaterina, com. Hermeziu-Trifeşti; Mileş P. Gh , comuna Lungani; Chitariu Tarsiţa, com. Ţuţora- Oprişeni; Vrănceanu Ana, com. Ungheni; Tanase Ion, com. Vlădeni; Tomaziu Laura, com. Prisacani Moreni; Covăsneanu Ecat., com. Poeni-Comarna; Lărgeanu, Amelia, Tg.-Frumos. Au reuşit la concursul Tinerimei următorii elevi ai gimnaziului „M. Cogălniceanu" din Vaslui : Vartolomui G. V. cl. I, 10. rdgie, prof. Econ. Gheorghiu.—Cioată Eugen d. II la desemn, prof. d. O. Briee.—Cotae V. Const., el. II la religie, prof. Eron. Gheorghiu—Huhulea loan cl. III in română, prof. E. M .vrodin. " Procewni ini Pantelinna».— Curtea juri din Pidru N,avea să judece ataltaeri procesul privitor pe Toader Pantelimon şi Co. Iov, pentru 13 crime de tălhărie rămase nejudecate de Curtea din Botoşani. D. procuror Pavdeanu a cerut amânarea acestui pros pentru că acuzaţi urmează a mai fi judecaţi şi pentru alte 14 crime de tâlhare, al căror dosar n’a sosit încă de la Cerera de punere sub acuzare. Curtea a amânat judecata procesului pentru sesiunea viitoare, când va sosi și al doilea dosar spre a fi conexat. D. căpitan în rezervă Dimitiie viei Mihail din reg. Suceava 16, a fost innaintat maior in rezervă, ri partizaruiu-se aceluiaş reg. In urma cererei făcute da d-na Corabia A. D. Xenopol, d. ministru a binevoi a cinsti cu decoraţia Avânta! ţârei pe notarul lordăcheanu, pe preotul Mirăuţă şi pe învăţătorul Florescu din corn. Antrieşeni jud. laşi, cari, împreună cu dina Xenopol, au organizat un coflet de ajutor pentru familiile sătenilor mobilizaţi. Din acea comună au plecat 120 de capi de familii, lăsând toţi în urmă femei impovorate de muncă şi câte 5 — 6 copii. ♦ Mâine Duminică 1 Iunie se va face solemnitatea sfinţirei drapelului şcoalei primare şi profesionale de fete „Steaua“ în prezenţa societăţei respective, a corpului profesoral şi a representanţilor autorităţilor şcolare. „ La congresul Gârneţilor de comerţ ce va avea loc la 8 şi 9 iunie la Craiova, Camera de comerţ din Iaşi va ceti raportul ei asupra „Eftemiei articolelor de prima necesitate, carnea şi zaharul“. §g® Elevii clasei de declamaţiune vor da o producţiune deosebită în cursul lunei viitoare. Vom anunţa la timp programul acestei producţiuni. D. loeol. de rezervă M. Sadoveanu din reg. 55 infant., a fost mutat pe ziua de 1 Iunie a. c. In reg. Suceava 16 . Taxei« şcolar Ministerul cultelor şi instrucţiunei publice a trimis tuturor şcoalelor secundare, din ţară, următoarea circulară: „Până la punerea în concordanţă a art. 61, punctul 3, din legea de organizare centrală a Ministerului, potrivit căruia taxele de frecventare ale şcoalelor sunt de 50 lei pe an pentru elevii şi elevele şcoalelor publice din gimnazii şi cursul inferior al liceelor şi al şcoalelor de fete şi de 80 lei pe an pentru elevii şi elevele cursului superior, cu legea învăţământului secundar şi superior prin care se cere, potrivit art. 10, ca taxelede frecventare să fie de 30 lei pentru cursul inferior şi 50 lei pe an pentru cursul superior, ministerul vă pune în vedere să vă conformaţi legii vechi, adică să percepeţi de la elevii şcoalei ce o conduceţi 50 lei pentru cursul inferior şi 80 lei pentru cel superior. are Comitetul societăţii „Unirea“ a lucrăt, tipografi din Iaşi, aduce vii mulţumiri persoanelor mai jos notate care au binevoit a doua obiecte pentru bazarul balului organizat de sus zisa societate în seara zilei de 25 Mai 1914. Au donat d-nii patroni ai farmaciilor: Dr. Căpăţină, Werner, Ratianu, Blumenfeld ; d-nii patroni al librăriilor: Socec, I. V. Ionescu, D. P. Ornstein, Herşcovici, M. Schoenfeld, F. Şaraga, C. Aberman, Gotlieb ; al cofetăriilor: Georges et Co., Daneor et Streit şi d-nii patroni al magazinelor : Fraţii Smirnov, Schwartz florărie artificială, Siemberg gravor, Dulberg ciasornicar, Traina, Petro Bett, Talisman, L. Sylver, Fraţii Polingher, Lupu Cohn, D. Staierman, S. Schoenfeld, M. Vasilescu, L. Kleiner, A. Simon, La Canal, Fr. Tobias, Kunovici, Kalmanovici, J. Aberman, Samoil Rechter et Co., Kahane Ssori, Rosenstein drog., Rabinovici tip., La Rubin, La Leu!, La Luca, La Paradis, La Vultur, magaz. Docan, Gh. Mavropol vila „Vulturul“, Michel Weinstein, La Idea!. Au donat Doamnele: Elena Ionescu, Maria Chirica, Elena Schraier, Natalia Cubelca, Surica Laxer, Teodora Mihailescu, R. Brociner. Domnişoarele: Aneta Grigoriu, Raschela Ianculovici, Eleonora Mazuru, Aneta Safir, Eufrosina Dimitriu, Eftighia şi Lucreţia Ştefănia, Maria Dacordi, Domnica Baciu, Rebeca şi Sofia Mendelovici, d-rele Stanciu, d ra Maria Ionescu, Betty şi Roza Moscovici, Virginia Lipan, Jeana Sormani, Lucreţia Arghir, d-rele Popa, d-ra Dănilă, Maria Bălânescu, Liza Goldman, Lucica Manolache, Mărioara Popovici, Maria Manolache, Lina Gârneaţă, Natalia Onuţă, d-rele Sârghi. Domnii: D. Sentiveanu, M. Goldner, Gh. Hagiac, Antonio Dacordi, Nicu Hagiac, C. Grădinariu, D. Ardeleanu, V. Gheorghiu, I. Constantiniu, V. Hagiac, Simon Leiba, Solomon Laxer, I. Alexandrescu, Mişu Moscoviţei, Leon Mihailescu. De asemenea aduce mulţumiri tuturor persoanelor care au avut bunăvoinţă a oferi societăţii donaţiuni băneşti. » Incendiul «1» aseară- Aseară pe la orele 8, un incendiu puternic a izbucnit la casele cu No. 159 din strada I. C. Brâlianu, proprietatea d-lui D. Papana. Focul a izbucnit din etajul de jos, de la magazinul de pielărie şi încălţăminte a d-lui David Bienslok. Până să sosească pompierii, focul începuse să ia proporţii mari ameninţând întreaga clădire cu două etaje şi atenante. Imediat au sosit la faţa locului autorităţile şi secţiile de pompieri sub comanda d-lui sublocotenent Vasiliu, care au început opera de salvare. Focul arzând înăbușit in interiorul magazinului, cu mare greutate s’au putut strica obloanele de fer care erau închise. După o muncă de aproape o oră, focul a putut fi localizat evitându-se astfel un dezastru. Casele erau locuite de d-nii Papana, Manase Sternberg, Societatea „Dacia“ și mai multe magazine. Toţi locatarii au suferit pagube însemnate. Autorităţile au început imediat facerea unei anchete pentru a stabili cauzele incendiului. Sinucidere. — In mahalaua Frumoasa No. 3 in locuinţa preotului Petre Balan, s-a sinucis trăgându-şi un glonte de revolver în partea stângă a pieptului, Dimitrie Mihailopol, care era în divers cu soţia sa. Glontele a pătruns în corp oprindu-se în şira spinărei. Sinucisul în stare gravă a fost transportat cu Salvarea şi internat la spitalul Sf. Spiridon. Cauza acestei sinucideri se crede a fi nişte certuri familiare. ■ Pentru Duminică 15 Iunie Societatea filarmonică „ Musica“ a hotărât a da un concert ca finit al activităţei sale în cursul acestui an, după care apoi va lua vacanţă până la 1 Octombrie când vor reîncepe din nou şedinţele muzicale. Suntem informaţi că de la Decembrie când a fost ultimul concert şi pănă astăzi aceasta societate a făcut progrese neaşteptate. Intre solişti ce vor debuta la 15 Iunie putem anunţa de d-na Mezetti dna Margot Ionescu Durzeu şi d-nul Zra. Aceste nume sunt o garanţie că Soc. va da publicului iubitor de muzică o seară delicioasă. Programul va fi dat publicităţei la timp. „ Marţi seara în saloanele d-nei Poirson din Paris în faţa unei asistenţe compusă din elita pariziană, s-au executat două coruri leturgice româneşti acum- Vizita Ţarului la Medalii comemorative La 1907, având loc mari serbări în Bulgaria — la care noi românii n’am fost invitaţi — pentru a se comemora 30 ani de la eliberarea Bulgariei de sub turci, un comit de veterani şi literaţi a bătut medalia de mai sus. Această medalie a avut cea mai bună primire în cercurile ruseşti, cari ne-au recunoscut astfel oficial jertfele noastre. AA. LI. Imperiale Marii Duci Wladimir (1907) şi Mihailowitsch (1912) au trimis chiar scrisori de mulţumire, primind din partea d-lui Sirgi exemplare din această frumoasă medalie. D. Şaraga a trimes si acum zece exemplare din aceasta medalie, Exedentei Sale d-1 Sasonoff, Ministru de externe, pentru a fi prezentate M. S. Imperiale Ţarului Rusiei. paniale la orgă de d-na Poirson, scrise special de marele organist de la Notre Dame maistrul Vienne. Impresiunea a fost grandioasă. Corişti sub conducerea d-lui St. Popescu au executat bucăţile cu multă măestrie. Acestor cântece ortodoxe au urmat diferite arii populare române, bine acordate şi nuanţate. Programul a continuat apoi cu diferite bucăţi străine. La această audiţie muzicală au asistat numeroase familii romaneşti precum şi dl. Lahovary ministrul României la Paris însoţit de un ataşat de legaţie. Dării de seamă au apărut in jurnalele pariziene «Le Gaulois» și «L’excelsor». Comisiunele de examinare a elevilor particulari Preşedinte Ch. Drouht limba franceză, Pericle Popescu limba română, Băjean latina, V. Bude germani, I. Mitescu istoria, Gh. Mitrogografia, P. Finţescu ştiinţi naturale, Bojovanu ştiinţi fizice, V. Teodoreanu mitematici, D. Ionesu muzica, C Penel Desemn-caligrafie, Dobreanu gimnastica, d-na Gavrilaş lucru manual, D-na Georgesm gospodina, Th. Ghiga R I g a. Elevi din aceste clase a 2 a şi a 3-a vor idepune examenele la liceul naţional. Cursul superior. Preşedinte I Ral et matematica, V. Cireş române, P. M hăileanu limba latină, C. Botez limba franceză, Tr. B'ntu limba germană, C. Praja istoria, N Popea geografia, Th. Bădărău ştiinţi naturale, D. Cădere ştiinţi fizie, T. Crudu d semn, M. Agapestu muzica, D-tor Brăescu b giena, V. Radu dreptul şi economia politică, Fedeleş filosofiă, Acim. Miron ril.gia, Dna Gogesen gospodăria, Popescu-Muşita limba greacă. Programul se va afişa la ora 6 la liceul naţional. A apărut în edţitura revistei „ Viaţa Românească“ şi se află depus la toate librăriile volumul „Statui* cuprinzând una sută sonde datorite poetului M. Codreanu. Preţul volumului 2 lei. „ Produciunea de fine de an a elevelor şi elevilor «Conservatorului de muzică* va avea loc în ziua de 16 Iunie a. c. în Sala teatrului «Cinema Modern*. Producţiunea va fi precedată de două numere de orchestră sub conducerea d-lui Ath. Teoorini directorul «Conservatorului», la care vor da concursul binevoitor doii profesori Roşu, Teodoresc, Ionescu, Niţiolescu, Vasilescu şi Enciulescu. Vom anunţa la timp programul acestei frumoase producţiuni artistice. Indinăm publicul amator de artă să-şi procure din timp biletele de intrare la Casa «Cinema-Modern». @ Grădina „Cinema-Modern‘, (lângă sală, intrarea prin Piaţa Unirei).— In fiecare zi matineu în sală la ora 5, iar seara în grădină la ora 9 luni-Astăzi Sâmbătă 31 Mai, se va representa cel mai superb film al zilei, superior oricărui alt film apărut până în prezent: SPARTACUS sau Gladiatorul din Tracia, grandioasă înscenare cinematografică în 850 tablouri, 5 mari acte şi un prolog. Cel mai minunat capo d’operă de o frumuseţă uimitoare a cărui înscenare a costat sume de neînchipuit, rolurile principale să sânt ţinute de celebrităţile scenei italiene. Programul este complectat cu comedii şi vederi de pe natură. Mâine Duminică 1 Iunie, două matineuri: primul la ora 2 jum., al doilea la ora 5 şi seara representaţie la ora 9 jum. program nou : Raisulstli cu stea. Licitaţie pentru aprovizionarea Bibliotecei centrale cu lemne de foc Se aduce la cunoştinţa depozitarilor de lemne, că în ziua de joi 5 iunie orele 11 dim. se primesc in cancelaria Bibliotecii, oferte închise pentru 50 metri cubi de lemne în aceleaşi condiţiuni ca şi la şcolile statului. PRIMĂRIA COMUNEI IAŞI In ziua de 2 iunie a. r. ora 11 a. m. se va ţine în localul Primăriei heţie prin oferte închise pentru furnizarea a 2009 — 2500 m. c. lemne de foc necesare serviciilor comunei şi autorităţilor cărora comuna le dă lemne. Garanţia provizorie 500 lei în numerar sau efecte garantate de stat. Dispoziţiunile art. 72...83 din legea asupra comptabilităţii publice se vor aplica ace firi licitaţiuni. Condiţiunile de licitaţe şi codul de sarcini se pot vedea in fiecare z de lucru la Serviciul Administrativ. No. 10214 13 I 26 Mai 1914 Judecătorul Sindic-Iaşi PUBLICAŢIE Se aduce la cunoştinţa amaboilor că până în ziua de 2 iunie 1914, se primise la Sindicitul falimentelor Tribunalului Iaşi, oferte de la 15 mii lei în sus chirie anuală pentru moara „Raiul" din Iaşi, şoseaua Moara de loc, proprietatea firmei fălite Taxier şi Godsan. No. 1117 14. Mai 1914 Important pentru domnii proprietari Ulei de pînopă garaîit/tt curat și c rud recunoscut ca cel sindopi pentru vopsit s’a pus în vânzare la fabrica de uleiuri „Olea“ din strada Zugravilor No. 66. Spre a se convinge d-nii proprietari de calitatea cu totul superioară a acestui ulei special s’a fixat preţul de reclamă de lei 1,30 de kg. la o cantitate de cel puţin 25 kg. Amatorii se pot adresa direct, la fabrică între orele 9 — 13 a. m. şi 26 p. m. Un noi garaj în Iaşi Aducem la cunoştinţa tuturor proprietarior de automobile că cu incepere de la 1 iunie a. c. se deschide în Iaşi str. Br. Lueger (10 de Stiaţi) garajul „ Franco-Romîn“ conducerea acestui garaj fiind Încredinţată unor persoane competente , putem afirma cu încredere că orice reparaţiuni se vor executa cu cea mai mare exactitudine şi în modul cel mai avantajos ,in care scop s’au angajat trei lucrători francezi din cei mai specialişti şi cari au lucrat în cele mai importante uzi din Franţa, Anglia şi America. Prin înfiinţarea garajului Franco Ro■ român proprietarii de automobile vor avea la dispoziţia lor un garaj de încredere, unde vor fi siguri că maşinele d-lor vor fi bine reparate, garantându-se reparaţiunile ce va executa. Noul garaj Gind în legătură cu un garaj din Paris, situat în str. Ferdinand, care îi înlesneşte ocaziuni excepţionale va putea satisface oricând clientela sa, insărcnându-se a aduce orice maşini în condiţiile cele mai avantajoase făcând şi înlesniri de p’ala. D-torul Bazgan Str. Cuza Vodă, (Golia) No. 17 Consultaţiuni 2 — 5 p. m. Dr. Al. Brumă Medi-secundar al clinicei Dermatosifinitică (Spitalul Sf. Spiridon) Boli de piele, syphilis şi genito urinare. (Injecţii cu „Salvarsan“ — 606) — Consultaţii 2—1 şi 6— P- m. — Str. Camil-VODA (Golia) 14 (Casele d-rului Filipescu)