Mişcarea, mai 1915 (Anul 7, nr. 95-118)

1915-05-02 / nr. 95

MIŞCAREA . In ziua de 2 Aprilie a.c. fiind patronul d-lui Colonel Gheorghe Dabija, comandantul batalionului 2 vinători din Bucureşti, d-sa a uimit a întruni la o masă comună, în casa sa, pe toţi ofiţerii din batalion. Afară de ofiţeri au mai luat parte d-nii general Aslan, Coandă, Iliescu şi încă trei ale căror nume ne scapă dintre ofiţerii batalionului 2 de vinători era şi A. S. R. Principele Carol, comandantul companiei 1 din zisul batalion. A. S. R. Principele Carol a ridicat un toast în sanatatea comandantului batalionului spunînd în esenţă ■ , le vom urma, ă-le Comandat cu abnegaţie şi devotament, viaţa noastră va fi sacrificată in interesul ţării şi pentru prestigiul armatei La orele 12 de noapte, masa a luaţi sfirşit şi ofiţerii s au retras satisfăcuţi de amabila primire. Curtea cu juri în sesiunea actuală de Mai se compune din d-nul consilier Bonache, preşedinte, ajutat de d-nii Că-păţină şi Luţpu judecători de şedinţă. IPDL Ernest Triandafil a susţinut tricollequial pentru abilitarea sa ca docent la lacuitatea de Drept din Iaşi. ■ In cursul săptămănei viitoare, Se-natul universitar unit cu consiliul Jacul-t ţâţei de medicină se va întruni pentru a se pronunţa relativ la cererile de tran- jj sferare a D-lor prof. Amza Jianu de ] la catedra de «iPathologie chirurgicală» şi C. Daniel de la catedra de „Patho- logie externă11, la catedrele similare de , la facultatea de medicină din Bucureşti. , ■ Dl. I. Oh. Felea impiegat cl. I la ! depozitul regiei laşi a fost avansat şef de depozit. ■ Serbarea Coloniei şcolare.— ^ In ziua de 9 Maiu, cu începere de la ora 4 p. m. şi în aceiaş seară, va avea loc la grădina Copou, o frumoasă serbare, dată de comitetul societăţei colonia şcolară „Spiru C. Haret“ din localitate, în scopul de a strânge fondurile necesare, pentru a trimete la munte ca şi în anii precedenţi, colonii şcolare de vocaţie format din majoritate din fii şi fiice de ai concentraţilor, eventual de ai mobilizaţilor. Programul, după care se va desfăşura serbarea, este cel următor. La oara 4 p. m. prin 21 lovituri de tun se va anunţa începutul serbării. Vor urma apoi alergări de iuţeală şi altele de rezistenţă, cu premii. Urcarea pe un stâlp înalt de 5 m, asemenea cu premii. Călărie pe măgăruşi etc. Toate acestea se vor aranja numai pentru şcolarii din cursul primar, de la toate şcoalele din oraş, între oarele 4 şi 6 p. m. Vor urma apoi, diferite jocuri execu-tate de copii de la şcoala .Grădina de copii din Tataraşi. Diferite exerciţii gimnastice, executate de elevi din cursul primar şi în fine frumoase dansuri naţionale executate de neîntrecuţii elevi de la şcoala normală „Vasile Lupu“. In tot timpul serbării, va fi deschis un frumos bazar cu lucrări manuale artistice etc. Tot în acest timp va funcţiona şi o tombolă foarte bogată cu toate numerile câştigătoare. Se va mai organiza o loterie ad-hoc pentru 4 tablouri lucrate în uleiu donate societăţii de Ministerul Instrucţiunei şi Cultelor. In tot timpul serbării va funcţiona poşta americană, condusă de un gingaş buchet de domnişoare. Tot în acest timp vor avea loc, diferite jocuri şi combinaţii noi de artificii. Diferite surprize din cele mai plăcute se pregătesc publicului de către onoratele doamne din comitet. Având în vedere nobilul scop urmărit de societate precum şi munca fără preget a comitetului, care lucrează absolut gratuit pentru folosul neamului, se cuvine ca tot publicul select şi cu inimă ■ă şi dee întâlnire la această serbare de binefacere. ■ De către preotul N. A. Popovici preşedintele băncei populare „Albina Ciurei“, asistat de primarul comunei şi în presenţa d-lui controlor al băncilor populare, s’a distribuit la un număr de 78 locuitori din acea comună un vagon jumătate de porumb, pe amanet și pe credit personal. Porumbul a fost procurat de casa centrală a băncilor populare. Duminică 3 Mai a. c. ora 3 p. m. va avea loc în saloanele caselor proprii din str. Ghica-Vodă solemnitatea jubileului de 40 de ani de existenţă a societăţei .Fraterna Israelită Păcurari, fondată la 1875. Cu acest prilej se va pune piatra fundamentală a spitalului de copii pe care îl înfiinţează societatea. Au fost invitaţi la această solemnitate autorităţile şi reprezentanţi ai societăţilor de ajutor mutual din localitate şi din ţară. ■ Un început de incendiu s’a declarat la casele d-lui C. Pavel din Tg. Frumos. Focul a fost pus de răufăcători. ■ Individul D. Brudariu din Buznea luîndu-se la ceartă cu crâşmarul Bereu Rahmil, i-a aplicat acestuia din urmă o lovitură de cuţit lăsându-1 în nesimţire. Criminalul a fost arestat. ■ In noaptea de 27 Aprilie, un incendiu a distrus casa locuitorului Vasile Panaite din Belceşti. Focul a luat naştere din neglijenţă. In crişma lui Gh. Casian din Cucuteni întroducându-se nişte răi făcători au furat mai multe lucruri. Bănueli fiind asupra băetanilor P. Parcoman şi Gh. Pintilie, au fost arestaţi. Un incendiu a distrus o casă, o standoală cu două coşare şi două şuri proprietatea d-lui D. Cucu din Coarnele Caprei. Focul se crede a fi pus de răi făcători. Pagubele se ridică la 10.000 lei. D După cum s-a anunţat câteva săptămâni în şir, a sosit în fine momentul când ieşenii vor putea vedea şi admira formidabila înscenare cinematografică, sub titlul HOAŢA MORŢII, în care, cu un curaj indescriptibil şi cu o îndrăsneală titanică, D-ra Solange d’Atalide, de origine franceză, a făcut, calare pe un cal, turul în jurul giganticei roţi din craterul Vienei. Sub formă de roman, desfăşurarea faptelor ce s’au petrecut în toamna anului 1914, presintă un interes excepţional şi scenele aventuroase ce compun piesa, decurg din moment în moment mai violente şi mai impunătoare, aşa că clipa în care eroina dramei, D-ra Solange, se găseşte ridicată la 150 metri înălţime, pe una din platformele monumentalei roţi, este tot ce poate îngrozi şi înflora mai mult pe lumea aceasta. Piesa se represintă la toate matineurile şi spectacolele serale astăzi Vineri şi mâine Sâmbătă la Teatrul Cinema Modern, iar preţurile intrărilor, deşi sacrificii materiale s-au făcut foarte mari, rămân cele obişnuite. ■ Ofiţerii regimentului Ştefan cel Mare No. 13 au petrecut astăzi Armindenul la o masă comună. In acest scop d. primar Gh. Gh. Mârzescu a binevoit a le ceda muzica militară, care trebuia să cânte In grădina Copou. ■ Societatea de binefacere .Fraterna Română" și-a serbat ori patronul. La orele’ 9 dim. s’a oficiat la biserica Bărboi un serviciu divin la care a asistat și d. Gh. Gh. Mârzascu, primarul oraşului. La orele 12 membrii societăţii au luat o măsă comună în grădina „Leagănul fluturului“. ■ In vederea punerei în circulaţie a trenului expres Iaşi—Petrograd, s-a ţinut ori în localitate o consfătuire între inginerii C. F. R. şi o comisiune de ingineri ruşi. Cu această ocazie s-au luat ultimele dispoziţiuni cu privire la administraţia şi personalul acestui tren. După toate probabilităţile trenul va începe să circule Luni 4 Mai. Buri dimineaţă au trecut prin localitate 10 refugiaţi ruşi venind prin Palanca cu destinaţia spre Rusia. Un grup de 25 refugiaţi germani sosind în gară cu trenul de Ungheni, au plecat spre Palanca. ■eri dimineaţă elevii Liceului Militar împreună cu profesorii, au serbat Armindenul în grădina „Leagănul Fluturului“. S-au ţinut trasturi de către d-l colonel Ernest Broşteanu, comandantul şcoalei şi prof. L. Sinigaglia. Muzica reg. 13 Ştefan cel Mare a cântat în tot timpul mesei. „ Elevii liceului Naţional care au fost aleşi pentru a participa la concursul organizat de Soc. „Tinerimei“ vor pleca astă-seară sub conducerea d-lui C. Ghiorghiu pedagog. Concursul se va ţinea Duminică. „ Astăzi se încep procesele la Curtea cu Juri, cari au loc în localul Soc. de Gimnastică din str. Şcoalei de Arte. „ Toţi studenţii sunt convocaţi pentru Duminică 8 Mai era 9 a. m. pentru a asista la Te-Deura-ul ce se va oficia la Mitropolie pentru neuitatul Simeon Barnuţiu. La întoarcere la Centru, vor vorbi câţiva studenţi despre activitatea lui Simeon Barnuţiu. D D-nii doctoranzi Gh. Tudoranu şi E. Hurmuzachi şi-au trecut cu un deosebit succes doctoratul N. Păzitorul gărei din Tg.-Frumos a surprins trei indivizi cari furau saci cu cereale din depozitele gărei. Hoţii au putut scapa ascunzându-se după nişte magazii. „ Sâmbătă 2 Mai va avea loc la Centrul studenţesc alegerea balotajului Intre d-nii A. Brudariu şi Gr. Stratin. ■ Sala Nicoll.—Astăzi Vineri 1 Mai program nou : „Turnul Dracului“, duioasă şi palpitantă dramă în două mari acte, brodată pe o temă cu desăvârşiră originală. Mai sunt cuprinse în noul program : Triumful Dreptăţei, admirabilă piesă în două acte; Rodolfi marele pacificator, scene foarte humoristice, etc. Mâne Sâmbătă 2 Mai au loc două matineuri, la 3 şi 5 ore, cu program cinematografic şi comicul Iulian în cele mai noui creaţiuni. Mâne Sâmbătă seara reprezentaţie de beneficiu numai cu programul cinematografic. „ Elevii gimnaziilor „Alexandru cel Bun“ şi „Ştefan cel Mare“ cari aparţin regiunei cercetaşilor, au făcut ieri o escursiune la Ungheni, sub conducerea d-lui I. Mitescu şi a d-lui capitan Mărgăritescu, a Epilogul din^dere imagistr'Mnlii şi Socor.— Marţi s’a pertractat un curios proces de calomnie Înaintea tribunalului Botoşani. După citim se ştie, magistratul Socor, fost judecător al ocolului Todireni, fiul d-lui dr. Socor din Iaşi, s-a sinucis acum câtva timp din motive necunoscute. Cu câtva timp Înainte de a se sinucide magistratul Socor făcuse o percheziţie la locuinţa învăţătorului Vasile Panţiru din Drăcşani, după care acesta împreună cu părintele său Teodor Panţiru, au reclamat parchetului că în urma percheziţiei domiciliare ce li s’a făcut li s’a pierdut din casă 300 lei, lăsând bine înţeles să se înţeleagă, că acea sumă le-ar fi fost sustrasă cu ocazia acelei percheziţiuni. Parchetul negăsind întemeiată plângerea, a clasat afacerea. Magistratul Socol s’a adresat atunci parchetului general, reclamând că parchetul de Botoşani, nu şi-a făcut datoria, trebuind să supună judecăţei pe Panţiru şi pe fiu-său. Parchetul general n’a găsit vinovaţi pe membrii parchetului, clasând iar afacerea. In urmă, la câtva timp, magistratul Socor s’a sinucis în împrejurările ştiute. Tatăl nefericitului magistrat atribue ca motiv al sinuciderei fiului său faptul că a fost calomniat de către Panţiru tatăl şi fiul, care cu rea credinţă au lăsat să se înţeleagă că magistratul Socor, ar fi sustras, la perchiziţia făcută, suma de 300 lei. Pentru acest cuvânt, după cum iar se ştie, în Parlament d. Socor tatăl, a provocat prin d. deputat N. Iorga o interpelare asupra acestui fapt, iar învăţătorul Vasile Panţiru din Drăcşani a fost destituit, ca unul ce a contribuit la sinuciderea magistratului Socor. In urma acestui rezultat, d. dr. Socor a intentat înaintea tribunalului acţiune pentru calomnia sinucisului său fiu, In contra învăţătorului Vasile Panţiru şi a părintelui său. Tribunalul a condamnat atât pe Învăţătorul Vasile Panţiru cât şi pe tatăl său, la câte o lună închisoare corecţională. Bibliografii. A apărut „Politica externă a României şi atitudinea ei In conflictul european“ o broşură scrisă de d. I. G. Filitti, avocat, Bucureşti. Preţul unui exemplar 50 bani. — A apărut în «Sfîrşitul şi urmările războiului european» studiu datorit d-lui Al. Nour.—Preţul 50 bani. A apărut Nr. 12 din «Cronica» revistă sub direcţia d-lor I. N. Teodorescu Arghezi şi G. Galaction, cu următorul sumar: T.: Ion I. C. Brăteanu (Note); I. T.: Să nu crezi; M. Sevastos : Cronica Rimată (Crntec barbar); G. Galactin : Un cer şi o şezătoare ; Antrax: Pagini vechi; T. A.: La moartea lui Cucu ; T.: Studiul şi cafeneaua ; Peb.: Note. Preţul 20 bani. n Toţi rezerviştii concentraţi la reg. 13 de infanterie au făcut astăzi un marş sub comanda d-lui căpitan Adam prin împrejurimile Iaşului. Astăzi încep la teatru repetiţiile în vederea stagiunei viitoare. Prima piesă pusă in studiu este «înviere» după romanul lui Tolstoi. ■ Mode.—Pentru sezonul de primăvară şi de vară se pot găsi cele mai frumoase toalete la librăria :M. H. Schoenfeld* din str. Lăpuşneanu, la care au sosit azi cele mai noi numere din revistele parisiene consacrate modei „La Femme Chic4 și „La Femme Elégante4. Joi 30 Aprilie a. c. s’a celebrat căsătoria religioasă a d-lui Ionel Darie taxator la vani din orașul Tulcea, cu d-na Ecaterina Botez. Cununia s’a celelebrat în casele d-nei Ecaterina Idriceanu. Nuni au fost d. dr. Constantin Petrescu Medicul primar din jud. Neamţ, cu d-na Elisa Petrescu, fratele şi mama miresei. Intre asistenţi s-au remarcat: d-nele Maneta C. Cerchez, Ecaterina Idriceanu, Elisa Petrescu, Elena Darie, Efrosina Alexandrescu, Aglaia căpitan Claus, Sofia I Muşat, Lucia Maximovici, d-rele Lilia căpitan Claus, Elena Alexandrescu, Elena şi Adenica Muşat, d-nii Căpitan Petru Claus, dr. C. Petrescu, Constantin Darie, Mihța Alexandrescu, Emil Maximovici, Gh. Muşat, Octav Breviman. In Vila Cozma din Slănicul Moldovei, având camere spaţioase, admirabil aran- 5 jate cu tot confortul necesar; camerile I se închiriază de pe acum. A se adresa d-lui Cosma, str. Tăutu 8. I . Printre numirele noilor magistraţi I stagiari ce s’au făcut pe ziua de 1 Mai I a. c. sunt şi d-nii licenţiaţi în drept I Alexandru Ionescu la Ologi jud. Teleorman şi Gh. Păun, Mihaile, jud. Dorohoi. In Camera de Comerţ a intervenit pe J !* lângă cei în drept pentru a nu mai permite aşezarea în piaţa Unirei a comercianţilor ambulanţi cari au deschis tăvăbi de galanterie, aceştia contravenind la regulamentul comerţului ambulant. ■ D-1 Emil Th. Jellea, licenţiat in Drept, a depus astăzi jurământul de avocat înaintea Primului Prezident al Curţei de Apel. Victor P. Ianculescu AVOCAT — Strada Sf. Sava 18 — ULTIMA DII TELEFONICI Germanii otrăvesc ţurile cu arsenic Londra.—Comunicat publicat de Ministrul Coloniilor Britanice. Trupele Uniunei din Africa de sud au pătruns în Swakopmund unde au descoperit că şase puţuri au fost otrăvite cu arsenic şi s’a găsit chiar în câteva puţuri nişte săculeţe de arsenic. Generalul Botha a trimis colonelului german Francke, comandantul trupelor germane, o scrisoare spunând că un asemenea procedeu era o calcare a art. 23 din Convenţiunea din Haga, şi inştiinţându-l că în cazul când această faptă s’ar mai reînoi are să facă responsabili pe ofiţerii respectivi şi s’ar vedea cu mare părere de rău silit să facă represalii. Comandantul german a răspuns că trupele sale primiseră ordinul de a face imposibilă aprovizionarea cu apă a duşmanului, prin urmare,—a răspuns colonelul Francke,—ofiţerul care comanda la Swakopmund, în momentul când a trebuit să evacueze acest oraş a făcut să se arunce mai mulţi saci de sare în fiecare puţ. Dar s-a constatat că după câtva timp această apă ar fi putut să fie întrebuinţată. Colonelul Francke a mai spus, că spre a nu vatama sănătatea duşmanului un ordin ar fi fost dat să se afişeze nişte înştiinţări în apropierea puţurilor otrăvite. Generalul Botha a exprimat speranţa că autorităţile militare germane nu vor mai întrebuinţa aceste procedeuri. Totuşi trei săptămîni în urmă s-a capturat o scrisoare trimisă de un anume Krueger căpitan de trupe germane care da anteposturilor informaţiunele următoarele : „O patrulă din Galile primind ordinul de a infecta cu desăvârşire cu diferite boli.* «Minaida», înaintaţi spre Swakopramn şi Minaida cu cele mai mari precauţiuni şi să nu întrebuinţaţi apa. De când Germanii au evacuat Warmbad şi celelate localităţi, trupele lor în cursul retragerei au otrăvit toate puțu- I rile de-alungul căei ferate. pu- l Sosirea d-lui de Giers la Roma Buc.—D-l de Giers, ambasadorul Rusiei, a sosit azi la Roma, fiind întâmpinat de legaţiunea rusă, un delegat al guvernului italian, miniştrii Greciei, Belgiei şi Muntenegrului. In curtea gărei a fost viu aclamat de o mulţime de persoane cari strigau: „Trăiască Rusia“. D-sa s-a mulţumit numai să salute şi a descins la Grand Hotel unde a fost din nou aclamat de mulţime. * Bucureşti.—Dl. de Giers ambasadorul Rusiei la Roma a fost primit astăzi după amiazi în audienţă de către d-l Sonino. PRIMĂRIA COMUNEI IAŞI PUBLICAŢIE In ziua de 18 Aprilie a. c. aducânduse la Ocolul Comunei un strîjb la păr şarg, coama şi coada şarge şi o capră la păr albă, ţintată în frunte ţinta de ambele coarne, se aduce la cunoştinţa păgubaşilor spre a se prezenta în termen de 15 zile cu dovezile ce le vor fi având spre a lua animalul, căci după împlinirea acestui termen se vor vinde prin licitație publică. Nr. 9407, 29/12 April 1915. Eforia Spitalelor Civile PUBLICAŢIUNE La 7 Mai 1915 orele 10 jum. dim. se va ţine a patra licitaţiune la Eforie, pentru furnizarea a 1200 litri vin alb şi 2000 litri vin roşu, necesar depozitelor în exerciţiul 1915 -1916. Doritorii de a lua parte la această licitaţiune sunt invitaţi ca în sus citata zi şi oră să-şi prezinte ofertele D-lor sigilate însoţite de o garanţie provizorie de 5 la sută din valoarea devizului cunoscând că garanţia definitivă va fi de 10 la sută din ofertă cunoscând că garanţia definitivă de 10 la sută din ofertă. Licitaţiunea se va ţine în conformitate cu art. 72—83 din legea contabilității generale a Statului. Cadtul de sarcine se pot vedea la Cancelaria Eforiei, în orice zi și oră de lucru. Sevastos AVOCAT Str. Săvescu la Const. Faur — AVOCAT — STRADA Sft. ANDREI No. 9 ■ Lecţiuni şi Preparaţiuni De limbele franceză, germană şi engleză, după metoda cea mai practică precum şi PREPARAŢIUNI ŞCOLARE se predau cu preţuri foarte convenabile. A se adresa d-lui I. G. str. Crucei 20 Iaşi, sau la administraţia ziarului. 1 Spre Ştiinţă Vechea şi cunoscuta Pepinerie (Florărie) M. R. Grabowiescki face cunoscut onor. public că nu are nici un fel, de agenţi şi că comenzile le primeşte numai la filiala din Piaţa Cuza-Vodă (sub Intel Continental) sau prin Telefon la Pepineriile Grabowiescki; aceasta pentru a evita ca publicul să fie indus în eroare. Demisia cabinetului italian Bucureşti. — Din Roma se anunţă : Consiliul de miniştri întrunit, considerând că în ceia ce priveşte liniile diriguitoare, guvernul e lipsit în politica internaţională de consimţimântul partidelor constituţionale, necesar, dată fiind gravitatea situaţiunei, a hotărât să prezinte Regelui demisia cabinetului. Regele s’a rezervat să delibereze. Acordul între Grecia şi Tripla-Inţelegeri Atena.—Acordul definitiv neintervenind încă între Grecia şi statele Triplei-Inţelegeri cu privire la formula de garanţii a integralităţei noastre teritoriale, tratativele au fost suspendate pe câtva timp. Sanatoriul „STA IAMA“ Iaşi, — Str. Zmău 3, — Iaşi Complect reorganizat. Hidroterapie. Laborator pentru analize SECŢIA CHIRURGICALA sub conducerea d-lui profesor Str. AM2JA JIAVŢi Direcţia a mai obţinut colaborarea d-lui profesor supl. Dr. MASOMESCIJ, fost medic al «Spitalului Colţea» din Bucureşti, specialist în boli de ochi D-rul Manolescu va da consultaţiuni în fiece Miercuri între orele 11 a. m.—1 p. m. şi 3—6 p. m. Pacienţii au’ libertatea de a-şi alege pe domnii medici curanţi. »r. II. SEPTEOCI fin iiSrlViva via d nei Alexandrina WC vanteiC dr. Cruceanu în comuna Bucium alături de Pepiniera Vişan, cu 2 hectare vie americană pe rod. A se adresa d-nei Cruceanu la Tg. Jiu-Sanatoriul Dr. TZAICO Iaşi, str. Carol No. 20 Direcţiunea Sanatoriului aduce la cunoştinţa publicului şi numeroasei sale clientele, că în urma experienţa făcute şi după îndemnul medicilor şi suferinzilor, a părăsit vechiul său local din strada Zmeu, din regiunea joasă a oraşului şi s’a mutat de la 26 Octombrie a. c. în casele proprii din STRADA CAROL No. 20 (lângă Universitate) regiunea cea mai înaltă şi mai sănătoasă a Iaşilor. DIRECŢIUNEA viţe mmm altoite Otge dustave NICOLINA IAŞI Decorat Cavaler Meritului agricol Paris 1 Iulie 1915. — Decorat ofiţer Meritului agricol, Paris 14 Iulie 1911. Vânzări în condiţiuni excepţional da favorabile. Furnizează cele mai multe viţe creditului viticol . 5,000,000 viţe altoite Nicolina—Iaşi, 2,000,000 viţe altoite la Algeria ; Varietăţi de viţe şi altoit, varietăţi Selection Carriere, galbenă da Odobeşti, Chasselasdore şi varietăţi de masă. Reprezentant al Sindicatului pepenierelor din Oran (Anglia). Dr. Ioan Nimereanu Syphilis, maladii venerice şi de piele Laborator special pentru analize medicale Sfr. Stefan cel Mare 13, Iasi din pepiniera *v-v S •V y *