Mişcarea, august 1915 (Anul 7, nr. 168-190)

1915-08-01 / nr. 168

* Eri a avut loc o agapă a ofiţerilor din garnizoana Iaşi care au fost avansaţi pe ziua de 1 August a. c. „ In Septembrie va apare la Bucureşti „Rampa literară şi artistică“ ziar cotidian redactat de mai mulţi publicişti. In ziua de 6 Septembrie va avea loc la concursul de bursă la şcoala inferioară de agricultură din Nucet-Dolj. Se primesc fiii de ţarani în vrâstă de 14 ani. „ Serviciul sanitar a mai confiscat de la 28—31 Iulie următoarele alimente găsite în stare nehigienică: 67 kgr. pere , 120 harbuzi şi 200 crastaveţi. D-l Ioan Carare, institutor, actual suplinitor la şcoala Trei-Erarhi din Iaşi, prepară elevi pentru concursul de admitere în gimnazii, seminarii, şcoli normale şi licere. Doritorii se pot adresa la d-sa in str. I. C. Brătianu No. 71, Iaşi. Ministerul instrucţiunei a acordat un ajutor de 2000 lei Preotului I. Beligan de la parohia din corn. Bosia, pentru construirea bisericei din Ungheni. „ In ziua de 24 August se va ţinea în localul Prefecturei de Judeţ licitaţia pentru darea în antrepriză a construirei a două băi populare: una în comuna Şipote în valoare de 17000 lei, şi alta în comuna Belceşti în valoare de 15700 lei. De asemenea în ziua de 3 August ora 10 a. m. se va ţinea licitaţie pentru darea în întreprindere a reparaţiei cantoanelor de pe şoselile judeţene în valoare de 3000 lei. H D. Iordăchescu, şeful siguranţei din localitate, avînd un concediu de o lună, va fi înlocuit de d. comisar Uţă, sub şeful siguranţei. ■ Individul Marcu Holden autor a mai multor furturi săvârşite în Botoşani şi în oraşul nostru, a fost arestat şi înaintat parchetului. ■ D-l G. Vesbianu, institutor la şcoala „Trei Ierarchi" Iaşi, rămânând în vacanţă în Iaşi, prepară elevi pentru concursul de admitere în gimnazii, şcoli normale, seminarii, şcoli militare şi liceul internat. Doritorii se pot adresa la d-sa, strada Sărărie 143, Iaşi. ■ Comunitatea armenească din localitate, de sub preşidenţia d-lui doctor Taranu, a acordat un ajutor de 100 lei refugiaţilor armeni din Turcia. Deasemenea dl. dr. Ţaranu a mai donat suma de 75 lei pentru facerea lingeriei, pentru Intrarea într’unul din interniEftlA QtpfylllJU ° r»n°î nrmilo nrfqno 3 *n urma unei boli serioase loco encniul afirpaAir: rezistenlui 13 iu- \ utilul Ooit O* ■ Poliţia de siguranţă a arestat astă noapte pe cunoscutul pungaş de buzunare Leizer Regenstreich, care, ori ziua, a furat o pungă cu 50 lei, de la comerciantul Iancu Gheorghiu din str. V. Conta No. 7. a Regimentul Siret No. 11 Galaţi are nevoe la muzică de un frigornist tutti şi un clametist care să cânte şi dintr’un instrument de coardă. Doritorii se vor prezenta chiar la regiment In Galaţi. Toţi domnii cultivatori de albine din ţară care vor să ia parte la întrunirea generală a Apicultorilor, să trimeată de urgenţă la adresa d-lui D. M. Popovici str. Toma Cozma 14 Iaşi, adresele lor însoţite de o fotografie, pentru a li se trimite cărţile de membru. ţj ţ ^ E titlul, extraordinarei ■ ■*•••■•■ înscenări dramatice ce rulează în programul de astăzi Vineri la grădina şi sala „Cinema Modern atât la matineul obişnuit de la orele 5 şi un sfert cât şi seara la 9 luni. Programul mai cuprinde şi jurnalul săptămânal de război, precum şi o comedie admirabilă. Mercuri 12 August: In Hoc Signo Vinces, monumentală reconstituire istorică. Dl. dr. prof. M. Manicatide va da consultaţiuni în tot timpul vacanţei în zilele de Luni §i Marţi când va fi la laşi. — Bibliografii: „La Roumanie Contemporaine" studiu de d. C. Mavrodin. — „Cronica" No. 25 cu articole de T. Arghezi, P. P. Zarifopol, Antrax etc. — „Mojicul“ No. 23 cu un sumar amuzant. — „Peace Proposal“ o propunere de pace, de d. Ch. Bernheimer. «Cortina», revistă săptămânală de teatru, literatură, artă, muzică, No. 22, cu următorul variat sumar : English Fashion, scenete într’un act de Silvio Zambardi.—Bilanţul stagiunei teatrale trecute de I. Tedescul. — Noua Companie lirică «Gabrielescu». — Note teatrale . Ceva despre bunăcuviinţa spectatorilor români de Francisc Lespede.— Din cutia Pandorei: In turneu... O inspiraţie fericită.—Femenine : Bileţele parfumate...—Noutăţi de teatru din Paris. —Fantezii : Părerile unui om tăcut.— Cărţi şi reviste.—Noutăţile, etc. etc. Concursurile Cortinei: două concursuri cu premii. Ilustraţiuni : «Cochetărie» de C. Artachino. — „Curierul judiciar“ cu un sumar bogat. Un număr 20 bani.—Redacţia şi administraţia : Bucureşti, strada Belvedere No. 6 (tel. 1/33). In ziua de 16 August se va face la Dumbrăveni (Botoşani) desvătirea monumentului ridicat întru amintirea veteranilor de la 1877 şi a mobilizaţilor din 1913. Ministerul de domenii a tipărit o interesantă lucrare a d-lui N. Iorga: «Situaţia agrară economică a Olteniei Inispoca lui Tudor Vladimirescu», in acelaş program, lUWfr ?,vxis: La banca săracilor, călătorii, comedii, şi telegramele din războiul actual ilustrate In „Pathé Journal“. Mâine Sâmbătă, atât la matineu cât şi seara, originalul duet „Dum-dum" din revista „E lată rău" cu artiştii Carussy şi N. Kanner. a In ziua de 6 August fiind hramul bisericei din Slatina judeţul Suceava, serviciul religios va fi oficiat de către I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei. Detentorii acţiunilor Băncii Naţionale a României sânt înştiinţaţi că cu începere de la 1 August 1915, vor primi de fiecare acţiune un acont de 50 lei din dividendul cuvenit pe anul 1915. — Fioroasă crisipă din Costuleni.—Astăzi dimineaţă, locuitorul Al. Ioniţă din corn. Costuleni, luându-se la ceartă cu cumnatul său Ion Neculai, la un moment dat Neculai pune mâna pe o coasă şi-l omoară pe Ioniţă. La ţipetele victimei sărind în ajutor locuitorul N. Dănilă, criminalul P a rănit grav tot cu coasa, perforându-i abdomenul. Intervenind jandarmii criminalul a fost arestat şi înaintat parchetului. Graţie vigilenţei şi priceperei şefului de secţie din Bucium Vasiliu, criminalul care a omorât pe bătrânul Anton Tataru, a fost prins şi arestat. Absolventul facultăţei de teologie a fost hirotonit şi numit preot pe ziua de 1 August pe seama bisericei din parohia Conceşti judeţul Dorohoi. „ Nişte necunoscuţi s-au introdus pe fereastră în locuinţa d-nei Elena Marcu din str. Arcu No. 18 furând mai mult obiecte. Poliţia cercetează. In ziua de 15 August se va sfiinţi frumoasa biserică din Dileni. Serviciul divin va fi oficiat de către I. P. S. S. Mitropolitul Pimen al Moldovei. B I. P. S. S. Mitropolitul Pimen al Moldovei va pleca mâine dimineaţă însoţit de directorul Mitropoliei d. Gabriel Pârvu, în inspecţia mănăstirilor Neamţ, Varatec şi Agapia. ■ Seminaristul cu diplomă V. Petrovanu a fost hirotonisit şi numit preot pe seama bisericei din parohia Goeşti, pe ziua de 1 August. 3 Din partea Consulatului german din localitate primim spre publicare următoarea notiţă : Intr’o ediţie de seară a unui ziar din localitate a apărut o ştire din Petersburg în care un medic englez Perry reîntors din Germania pretinde că tratamentul prizonierilor ruşi de acolo ar fi dintre cele mai deplorabile şi că în tabăra de la Altergrafen ar fi murit de foame 500 prizonieri. Este evident că aceste afirmări n’au nici o umbră de adevăr şi trebuesc respinse. Atât reprezentanţii diplomatici cât şi publiciştii ţărilor neutrale s-au convins de mult personal că tratamentul prizonierilor în Germania este ireproşabil şi că toate instalaţiunile pentru acest scop sunt perfect organizate. Fraţii Smirnov cunoscuţii comercianţi din oraşul nostru au donat capelei de la şcoala normală „Vasile Lupu", o evanghelie îmbrăcată în argint în valoare de 2000 lei. „ Sf. Mitropolie aduce mulţumiri publice Princesei Marie Moruzzi, care a binevoit a dărui capelei de la şcoala Normală Vasile Lupu, o perdea lucrată cu motive artistice naţionale spre a fi aşezată la uşile împărăteşti. De asemenea şi pentru donaţiunea de 40 mii de lei pentru facerea picturei bisericei din Rosnov. „ Colonia română, în număr de 120 de capi de familie, stabilită în localitatea Regina Sask din Canada (America de nord) a zidit în acea localitate o frumoasă biserică care a costat peste 50 mii lei. Biserica a fost sfinţită în ziua de 10 Mai anul acesta dându-i hramul Sf. ucenic Gheorghelului Scholz a făcut 4950 prizonieri din care 118 ofiţeri şi am capturat 12 mitraliere. Armata generalului Kalwitz a luat cu asalt Zambrtwo şi înaintează în lupte continuu în direcţia est.* La Nowogeorgsccosck nimic nou. Un dirijabil de al nostru a aruncat bombe peste vara de la Belostock, unde s-au observat violente explozii. Trupele generalului Mackennsen au ocupat în mai multe locuri posiţiunile inamice aparate cu tenacitate şi urmăresc pe Ruşi în retragere pe frontul între Bug şi Farrow. ■ — 3 Banca Națională a României î ..........................................................merne — i —— , „ ...........—C— i‘ im.... r mn .......—a— ——........... ■ ■ ".......... 4 Situaţiun© sumară 1914 26 Iulie .ACXIV 1915 ISC AFTEA Ultima ora telefonica Huşii anunţă o viguroasă rezistenţă Buc.—Comunicatul oficial din Petrograd anunţă că în regiunea Riga, în dimineaţa de 11 August, ruşii au respins încercările germane de a ne scoate din posiţiunile noastre. In direcţiunea Iacobstadt, în ziua de 11 August, trupele noastre au continuat a progresa cu succes. * regiunea de la nord de Wilkomitz, după o luptă, am ocupwarsk și Troviali făcând un mare număr de prizonieri, ingă Itowno am continuat a respinge atacurile germane pe 4 de vest de la Niemen până la Oaie. Inamicul n’a putut resuccede decât lângă calul Kotlews, unde urmează un duel de Pe frontul dintre Narew-Bug germanii au continuat atacurile, mai ales pe căile Lomza-Koschewo. Trupele noastre au trecut la contra-atac în dupăamiaza de 11 Aug. Pe frontul Vistulei nici o schimbare. si d Intre Vieprz-Bug inamicul a provocat o serie de atacuri înverşunate în direcţia Barzew-Vladovo. Atacurile au fost respinse cu grele pierderi pentru inamic. Aceste pierderi sunt mai cu seamă mari la est de Ostrow, Fe Bug şi Zlotal nici o schimbare. Pe Nistru în regiunea râului Stripa am oprit încercările inamicului de a trece la ofensivă.* Inamicul cu mari forțe, s’a apropiat simultan de intrare, golfului Riga, bombardând farul, dar vasele noastre de rasboi au silit pe inamic să se retragă. Pentru înlesnirile exportului de cereale Buc.—D-l D-l Anghelescu, ministrul lucrărilor publice, lucrează actualmente la planul de concesionare a liniilor Decamille până la punctele de frontieră, spre a înlesni astfel exportul cerealelor. In vederea deschiderea acestei chestiuni D-sa aînsărcinat pe D-l inspector Elie Radu pentru a stabili definiţiv punctele de relaţie necesare. Mitrist rul lucrărilor publice, va vizita punctele de frontieră unde se vor construi acesste linii. Luptele din Argonne Berlin.—(Comunicat Oficial) In Argonne am cucerit la nord de diatei un grup de fortificaţii. Am luat 17 prizonieri, 2 ofiţer şi am capturat 2 mitraliere şi 7 aruncătoare de granate. Luând în stăpânire tranşeele inamice la nord -vest de Dacharezi Ic, am făcut câţiva prizonieri. Commigat francez Paris.—In Antois acţiuni de artilerie de la Souchez la Neuville. In Argonne am recâştigat prin contraatacuri o parte din tranşeele noastre pierdute la Rhatel. In Veuvre şi Vosgi, la Bergenkopf se semnalează în populaţia civilă 7 morţi. Pe frontul oriental Berlin.—In regiunea unde operează armatele mareşalului Hindenburg, în Kurlanda-Somogoție, situaţia neschimbată. La sud de Niemen trupele generalului Ellenhorn, au respins în mod sîngeros un atac duşman întreprins cu forţe considerabile. Pe sectorul Dawn, adversarii au lasat 700 prizonieri în mâiile noastre.* Armata, generalului Scholz a luat capul de pod al Vienei și a respins la sud de Naiv pe inamic. De la 8 Aug. armata genera TONCYCA SCHILLER WILHELM GOLDSTEIN LOGODIŢI Felicitările se primesc Duminică, 2 August 1915 în saloanele Hotelului Schüller Iaşi, str. Săulescu No. 3. In locul oricărei invitaţii, o--------------------------------------------—p PRIMARIACOMUNEI IAŞI In ziua de 3 August a. c. ora 11 a. m. se va ţine în localul Primăriei licitaţie prin oferte închise pentru vinderea a 174.400 kgr. făină calitatea la. 454.900 „ „ „ II a. 193.200 „ „ „ III a. 153.200 kgr. tărâţe. Garanţie 18.000 lei în numerar sau efecte garantate de stat. No. 15746 31 i 13 Iul. 1915 Primăria Comunei Urbane Roman PUBLICAŢIUNE La 17 a lunei August 1915 oarele 4 p. m., urmând a se ţinea licitaţie publică cu oferte închise în camera acestei Primării, pentru darea in antrepriză a confecţionărei registrelor şi imprimatelor necesare Comunei precum şi serviciilor pendinte de ea, pe anul financiar 1916 I 917. Se publică aceasta spre cunoştinţa amatorilor care se vor prezenta însoţiţi de garanţii pe valoare de lei 300 In bani sau în bonuri spre a se efectua licitaţia. Condiţiunele şi formularele se pot vedea la Primărie, în toate zilele şi orele de serviciu de la 9—12 dlim. t şi de la 3—6 după amează. Licitaţiunea se va efectua sub îndeplinirea textului art. 72—84 din Legea Comptabilităţei publice, afişat în sala de adjudecaţie. No. 3433 28 Iul. 1915 Ministerul Agriculturei şi Domeniilor Direcţiunea Agriculturei PUBLICAŢIE Se aduce la cunoştinţa publică, că la ferma model Potur Hamangia (Constanţa) se află de vânzare circa 4600 kg. fer vechi, la ferma Studina jud. Romanaţi circa 7400 kg., iar la ferma Laza (Vaslui) circa 400 kg. Vânzarea acestor cantităţi se face prin licitaţie publică, care s-a fixat pe ziua de 15 August oraşil, la Ministerul de domenii direcţia agriculturei şi viticulturii, şi la fermele model Potur, Studina şi Laza. Doritorii de a licita vor prezenta oferte închise şi o garanţie provizorie în numerar de 50, la sută din valoarea oferită. No. 13651 I 915. nvn'yttana Mijaai’ima PARADISUL IAŞULUI Celebra grădină la „Viaţă Frunga“ (Comuna Copou) s’a aranjat din nou în cele mai excelente condiţiuni, avînd vinuri de cea mai bună calitate, mincăruri reci şi calde la orice oră din zi şi din noapte. Acest local, situat în cea mai încîntătoare poziţie a Iaşului, a fost complect renovat oferind eserilor singura distracţie în lunile de vară. Cu toate sacrificiile făcute, preţurile consumaţiei sunt foarte modeste. Serviciu ireproşabil. Antreprenor T. Burghele DE INCHIRIET de pe acum una dugheană modernă cu locuinţă, în strada I. C. Brăteanu 149 (vis à-vis de Sf. Spiridon). A se adresa la dl. Jean Polingher In aceiaşi casă etajul de sus.