Mişcarea, mai 1916 (Anul 8, nr. 96-117)

1916-05-01 / nr. 96

2 IMOBILIZAREA COTEI IHYERNE A CEREALELOR Un jurnal al consiliului de miniștri — Iată jurnalul consiliului de miniștri cu privire la imobilizarea cotei cerealelor: Văzând referatul d-lui Ministru de Interne No. Având în vedere avizul No 15 1916 al comisiunei Centrale pentru aprovizionarea comunelor şi controlul preţurilor. Având în vedere dispoziţiunile Comisiunei Centrale de export luate cu privire la cota internă. Având în vedere că este interesul îndestulărei nevoilor armatei cât şi a nevoilor populaţiunei civile, pentru ca cota internă din grâul recolta anului 1915 precum şi din porumb recolta anilor 1914 şi 1915 ce urmează a fi date de către comercianţi. Bănci comerciate şi Agricultori să fie imobilizată, pănă la noi dispoziţiuni Având în vedere că această imobilizare reclamate de interesele generale trebuia a se lua în seamă satisfacerea nevoilor agricultorilor pentru exploatarea excepţionale . DECIDEM : Se interzice până la noi dispoziţiuni înstrăinarea cotei interne de 40 la sută pentru grâul din recolta anului 1915, cotă ce este destinată, a se da pentru nevoile armatei, şi ale populaţiei civile de câtre agricultori, comercianţi şi Bănci comerciale, precum şi cota internă a porumbului din recoltele 1914 şi 1915 ce trebuieşte dată, pentru satisfacerea aceloraşi nevoi de către comercianţi Bănci comerciale în proporţia de jumătate din recolta anului 1914 şi întreaga recolta anului 1915 iar pentru agricultori din jumătatea recoltei anului 1915, înstrăinarea cotelor destinate consumaţiunei interne, determinate mai sus, din grâu şi porumb nu se va putea face decât după normele stabilite de Comisiunea centrală de export, Ministerul de Război şi Ministerul de interne, cu avizul Comisiunei centrale pentru aprovizionarea comunelor şi controlul preţurilor. In această interdicţiune nu intră porumbul necesar agricultorilor pentru exploatarea proprietăţilor lor. Acest jurnal se va publica în „Monitorul Oficial“ iar d. Ministru de interne se autoriză să-l aducă la cunoştinţa publică şi prin afişări la primării, precum şi prin orice alte mijloace de publicitate. Sancţiunile contravenţiunilor dispoziţiunilor acestui jurnal, sânt prevăzute şi pedepsite prin art. 34 al. 3 sus citat. O Dl. dr. Slătineanu, inspector sanitar, a sosit în localitate în vederea măsurilor de luat pentru combaterea tifosului exantematic. ■ Astă-noapte a muri d-l V. Stoian, casier la căile ferate. D-sa era suferind de mai mult timp. Şi Inspecţia Vl-a de mişcare a primit un ordin din partea direcţiunei căilor ferate prin care se acordă formări de trenuri speciale pentru cei care ar voi să transporte şi din regiunile de şes spre regiunile muntoase. Cinema . „Modern“ Program nou din seria Clasică Francisca Berlini în Apus de Soare (Tramonto) cea mai sentimentală şi mai sublimă dramă din repertorul ilustrei artiste italiene. Apus de Soare este o desfăşurare gingaşă din romanul unei tinere femei care şi sacrifică viaţa din cauza amorului. D-ra Berlini a cărei talente artistice sunt recunoscute ca întregul glob ca superioare similarelor, interpretează rolul principal. Programul e complectat cu vederi şi comedii. Sâmbătă 2 Matineuri Duminică Program nou: Apaşii şi Spiritismul, dramă în 5 acte şi alte noutăţi. Luni 2 Mai celebrul „Atic“ cu ilustra Yolanda Irys, cei mai geniali artişti din lume 2 Eri a avut loc la Botoşani a doua întrunire a revizorilor şcolari din circumscripţia inspectoratului CI Iaşi. S-a discutat asupra însemnătăţei practice şi educative a calcului oral, învoirea înfiinţarei de cooperative şi casa de ajutor şi trebuinţa caselor de economie şcolare. •• Prefectura de Judeţ a fost, înştiinţată telegrafic că s’a oprit transporturile cu carele a cerialelor şi a derivatelor lor spre frontieră. n Depunerea jurământului noilor magistraţi. Astăzi la ora 1 la Curtea de Apel in secţiuni unite, cu o deosebită suleranitate a avut loc depunerea jurămintelor noilor magistraţi. Prezideza d. Em Cernătescu în faţa căruia depune jurământului. Gheniza înaintat prin preşedinte al Curţii şi locul d-lui I Buradi. Dl. Cernătescu adresează felicitări nolui prim -preşedinte a cărui înaintare nu a fost prilejuit decât de meritele sale de magistrat integru. Din partea parchetului general dl. Scarlat Casloveanu aduce felicitări d-lui Sturza pentru înaintarea sa ca prim preşedinte al Curţii de Apel. Dl. Ath. A. Gheorghiu decanul corpului de avocaţi adresează d-lui Gh. Sturza următoarele cuvinte : Domnule Prim-Preşedinte, Barou! Corpului Avocaţilor de pe lângă Curtea de Apel din Iaşi, vă prezintă felicitări cu ocazia instalărei dv. în înalta însărcinare de Prim Preşedinte al Curţei din Iaşi. Luaţi locul d-lui I. Burada, care în lunga sa carieră, a ştiut a ţine de aproape raporturi strânse cu Baroul şi prin chipul cum a îndrumat mulţi colegi cu vorbe, cu sfatul, a strâns legătura între magistraţi şi acesta. Prezentându-vă felicitări din partea corpului, sperăm că cu sprijinul dv. cu întreaga dv. solicitudine, să putem păstra tradiţiile de legătură între magistratură şi Corpul avocaţilor. Da, multe sunt de făcut din parte-ne dar nesecondaţi de dv. înalţi magistraţi, nu vom putea atinge rostul nostru de complectaşi ai magistraturei In speranţa a unei cât mai strânse conlucrări între magistraţi şi avocaţi, spre îndeplinirea chemărei fiecăruia în parte şi a tuturor întru înălţarea cât mai mult a prestigiului justiţiei, repetăm urări de sănătate şi mănoase lucrări de folos justiţiei. Dl. Sturza mulţumeşte d-lor Cernătescu, Coslovanu şi Ath. Gheorghiu, promiţăndu-le că va da tot spricinul ce se va solicita pentru împărţirea dreptăţei. Apoi depune jurământul dl. Al. Gane care este înaintat preşedinte al Curţei de Apel secţia II-a. Dl. prim preşedinte Sturza felicită pe noul preşedinte dl. Gane zicând că prin dovezile ce le-a dat ca judecător distins şi magistrat integru este sigur că-şi va îndeplini misiunea ca şi pănă acum, găsindu-şi mângâerea în îndeplinirea înaltei misiuni la care a fost chemat. Dl. Gane mişcat de cuvintele bine-voitoare ale d-lui Sturza, mulţumeşte din inimă asigurând că d-sa cinstind memoria şi numele părintelui său, îşi va îndeplini funcţiunea cu dragoste şi spun că aduce colegilor o inimă deschisă şi va satisface interesele superioare ale justiţiei. Dl. Coslovanu felicită pe dl. Gane din partea parchetului general, spunând că în acest moment are şi un sentiment de bucurie şi unul de părere de rău. Cel dintâi pentru înaintarea d-lui Cane pe o treaptă mai înaltă, cel de al doilea pen- tru plecarea d-lui Gane din mijlocul co- legilor de la Parchet. Dl. Ath. Gheorghiu felicită de aseme- nea pe Dl. Gane din partea baroului. Dl. Gane mulţumeşte D-lor Coslovanu şi Gheorghiu pentru măgulitoarele lor cuvinte, zicând că-i pare rău că părăseşte Parchetul, dar promite că şi de acum înainte va lucra cu aceiaş răvni şi dor de muncă. Apoi dl. Laurenţiu Pilat care este avansat procuror general este introdus de către d-nii Erbiceanu şi Bonachi consilieri ai curţei de apel. După ce depune jurământul dl. Laurenţiu Pilat este felicitat de d-l Prim preşedinte Gh. Sturdza şi D-nii Coslovanu din partea parchetului general şi Ath. Gheorghiu din partea corpului de avocaţi. Dl. Laurenţiu Pilat, mulţumeşte din inimă pentru felicitările aduse şi mai ales d-lui Sturdza care cunoaşte toate nevoile dreptăţei şi spune că este fericit că va contribui împreună cu toţi colegii la opera de dreptate. Terminânduse depunerea jurămintelor Dl. Sturza se ridică şi spune că e o onoare pentru d-sa că ocupă locul ce a fost ocupat înainte de dl. Burada care în lunga sa carieră de magistrat a dat dovezi de cele mai frumoase calităţi pe care trebuie să le aibă un magistrat desăvârşit Dl. Procuror general L. Pilat de asemenea aduce elogii d-lui Ion Burada care a fost un exemplu pentru toţi magistraţii prin integritatea sa şi înaltele sale însuşiri. Din partea baroului avocaţilor dl. decan Ai Gheorghiu spune: Domnule Burada Legea,pe care, in tot timpul carierei dv. de magistrat, aţi ştiut cu râvnă, să o mânuiţi, aţi aplicat-o şi faţă de dv. v-aţi retras îndeplinind cerinţa legei.. Lăsaţi măreţe pilde, frumoase învăţăminte de pe urma unei cariere desăvârşite şi fie ca urmaşii dv. să continue cu aceiaşi prodgialitate opera de justiţie ce aţi preconizat, în toată activitatea dv. de magistrat. Asociineu-ne la omagiu de Curtea de Apel din Iaşi, vă aduce astăzi, noi. Baroul avocaţilor din Iaşi suntem fericiţi de frumosul prilegiu ce avem, de a vă inzenta alăturea de foşti Dv. Colegi şi prinosul nostru de admiraţie şi bune amintiri, ce vom păstra pentru fostul nostru Prim-Preşedinte I. Burada, căruia îi dorim ca încă ani mulţi cu sănătate, să lucreze cu aceiaşi putere în viaţa nouă cetăţenească. Dl. I. Burada adânc emoţionat de cuvintele de mulţumire ce i se aduc din partea foştilor săi colegi şi din partea avocaţilor prin decanul lor, spune că nu şi-a făcut decât datoria muncind cu toată răvna, exprimânduşi părerea de rău că părăseşte pe colegii săi cărora le mulţumeşte pentru concursul ce i l-au dat. „Voi păstra—spune dl. Burada —o frumoasă amintire toată viaţa de clipele plăcute petrecute în mijlocul colegilor mei“. Mulţumeşte asemenea d-lui decan al Baroului pentru cuvintele măgulitoare şi pentru dragostea ce i s’a arătat de către avocaţii baroului eşan care numără printre membrii lui pe cei mai de frunte avocaţi ai ţarei. „Nu-mi permite vrâsta adaugă d-1 Burada de a mă reîntoarce la profesiunea de avocat. „ D-1 Sturza roagă pe d-1 Burada de a primi din partea magistraţilor un suvenir prezentându-i un pergament cu iscăliturile tuturor magistraţilor. La această solemnitate au luat parte toţi magistraţii şi un mare număr de avocaţi. La tribunal, în faţa secţiunilor unite, presidate de d-1 Bercea preşedintele secţiei II-n, a depus jurământul d-l C. Gorgos noul prim preşedinte al tribunalului. După depunerea jurământului noul prim preşedinte a primit felicitări din partea magistraţilor şi avocaţilor. 11 Prefectura de Judeţ va distribui la 10 staţiuni din acest judeţ cei 17 hármasan pur sânge pe care i-a adus din Poponţi (Jud. Botoşani) depozitul general a harmasarilor statului. Astăzi Sâmbătă 30 Aprilie, va avea loc în Grădina Pârjoaia (Leagănul Fluturului) o mare Serbare Câmpenească,cu dans organizată de un comitet de tineri ieșeni. Pentru onor vizitatori se pregătesc mari şi frumoase surprize. Începutul Serbărei la ora 7 seara şi sfârşitul la ora 4 dim. Um PROASPĂT DE LITENI — 6 lei kgr. predat acasă — Transporturile sosesc Luni şi Vineri. Comenzile se primesc prin cărţi poştale la adresa Crupenschi strada Lăţescu 6, Iaşi. Catedra de pictură ocupată de pictorul C. Artachino, fiind denumită „catedră de „desemn şi pictură* talentatul pictor nu s’a mai prezentat la concursul ce a avut loc la Bucureşti şi la care a reuşit pictorul Octav Băncilă. Catedra d-lui Băncilă este întitulată catedra de figuri şi pictură şi este cu cu totul aparte de acea ocupată de pictorul C. Artachino. 1 Mâine se deschide la Bucureşti expoziţiunea de pictură a „Tinerimei Române. •î.«ţ.v Expun din Iaşi pictorii I. Burghele, Mateescu, Briese, Cosmovici şi sculptorul R.^Hette.2 Astăzi după-amează a avut loc înmormîntarea defunctei doamne Elena N. Ionescu, soţia amicului nostru N. Ionescu inspector şcolar. Multă lume a condus la lăcaşul de veci rămăşiţele pământeşti ale regretatei! Fia-i ţărâna uşoară ! d Aseară s’a terminat la Universitate concursul pentru ocuparea catedrei de geografie la catedra rămasă vacantă prin moartea regretatului profesor Ștefan Popescu. Juriul examinator a recomandat pe d. Gr. Vâlsan. FABRICA de Mobile de Fier şi Bronz Aron Silsmann Iaşi. Ste- P cur,ui 147 Depozit de puţuri dbrons şi emdat, lavabouriajere şi alte Articole de metaluri deosebite. Cel mai frumoase modele artistice funomia ireproşabil®, fabricaţinm specială. Preţuri cari rivalizează cu orice concurenţă din Iaşi şi străinătate VIZITAŢI expoziţia din localul fabrice!, deschisă în toate zilele de lucru MIŞCAREA DouanTarp Via mea din podgovaniat Orja Vişanu, comuna Buciumi, întindere de 4 hectare, avînd 3 hectare şi fum, plantate cu viţă americană pe rod de 7 ani. Casă, pivniţă, fîntînă cu apă bună lingă casă, jumătate oră departe de oraş. Se vinde chiar de acum. Doritorii a se adresa la d. inginer Gh. Costandachi la noul să domiciliu strada 5 Palat N. 2 (casele Albert Daniel). jf I m fii I 4# îi fi eronica ■ ^ Tratetul gerossîîoaustro-turc. Desbaterile i?elbbsfagylíui Berlin. In Reistag deputatul Homfeld care aparţine partidului soislist, a înhebat guvernul des conţinutul tratatului ce ar oxiota în V.e Germania, Austria şi Turcia. După discursul rostit de maistrul de externe al Turciei la finele lui Aprilie la Constantinopol, cu banchetului parlamentarilor germani, o Înţelegere ar fi fost realizata după 4 luni de negociere afară de cateateva puncte de aînocat. Deputatul Kronfeld a cerut de asemeni că acest tratat nu fie adus la cunoştinţa Reuhskigului înainte de a fi ratificat numelornului. Secretarul de stat de la ministerul de Interne, Zumiermăn a răspuns că e vorba de o alianţă de defensivă cu Turcia încheiată după izbucnirea războiului şi repede ratificiată, fiind că după clauzele tratatului dispoziţiunile sale trebuese rămase secrete, amănuntele nu vor putea fi comunicate în momentul de faţă. Ministerul de externe otoman a făcut apoi aluzie la o serie de convenţiuni pe punctul de a fi incheiate. E vorba de o convenţie coabitară, de o convenţie de reciprocitate de drepturi judiciare, de o convenţie de extrădare şi de stabilirea domicilului. Toate acestea constitue un sistem juridic omogen.. Se înțelege că acest sistem prioric nu "putea fi pus în aplicare fără aprobarea corpurilor legiuitoare. Reichstagul va aproba conform constituției germane. s i gu Luptele din Argonne Berlin. — La sud est de lucrarea numită Hohenzollrn, lângă Huluh, batalioanele noastre au luat cu ascit mai multe linii dintr'o poziţiune engleză, capturând 126 prizonieri nerăniţi şi 2 mitraliere. In Argonne un aric al francezilor, a fost dat in contra poziţiunilor noastre intrebuinfând proectile cu lichide arzande, dar a dat greş. In regiunea Menzei acţiunea celor 2 artilerie este este destul de vie. Afară de o slaba încercare de atac al Foiicezlor in pădurea Traumont nici o acţiune de infanterie. Fabricarea spirtului - Hotărâre Comisiunei de Export — Comisiunea Centrală de export a ţinut o şedinţă ori după amiazi sub preşedenţia d-lui Al. Costantinescu ministrul domeniilor. S’a hotărât ca pentru fabricarea spirtului necesar consumaţiunei interne, să se cumpere porumb din cota internă cu preţul maximal, iar pentru spirtul destinat exportului să se ia porumb din cota rezervată exportului cu preţ minimal. Comisiunea a mai hotărât deasemenea să subscrie la împrumutul Naţional suma de 1 milion lei. S’a mai hotărât apoi să se intervină la Ministerul de Interne ca să imobilizeze jumătate din porumbul vechi al Comercianţilor, iar din cel nou să se poată rechiziţina întreaga cantitate dela comercianţi şi o jumătate dela agricultori. D-nul Passici la Moscova Moscova. Preşedintele consiliului sărb d-nul Passici a sosit astăzi la Moscova fiind salutat la gară de reprezentanţii consiliului municipal al oraşului şi aclamat de o mare mulţime entuziastă. O delegaţie a oraşului a oferit d-lui Passici în numele Moscovei pâine şi sare. In onoarea d-lui Pasici, preşedintele consiliului municipal a convocat o întrunire publică unde s-au rostit discursuri patriotice de către d-nul Pasici şi mai mulţi oratori ai Moscovei. Acțiunile din Voihinla Vum. — Activitatea luptelor sporește mereu pe frontul nostru din Voihinla. înfiinţarea Zemstomurilor în Caucaz Petrograd. La 7 Mai a avut loc la Tiflis o şedinţă a comisiunei pentru introducerea Zemstomurilor în Caucas. Marele Duce a pronunţat un discurs exprimându-şi convingerea că forţde productive din acea parte, cea mai bogată a imperiului, vor lua un avânt pentru a desvolta mai repede inițiativa personală a poporului. Bombardare aeriană Berlin. O escadrilă de avioane germane a bombardat gara Horodeja pe linia ferată Krasni- Mimir. N. MAXIM AVOCAT S-a mutat de la 23 April a. c. în str. Anastasie Panu No. 6. Spre Stîrnu Firma Ion Zamfir instalaţiuni de apă şi canal se află tot în str Saulescu no. 1. Complect asortat cu toate accesoriile. Preţuri de concurenţă. Activul şi pasivul vechei firme a trecut în proprietatea firmei mele. Chemat se prezintă oriunde. Devise și proecte la la cerere gratis. Ioan Serafimi AVOCAT S-a mutat în strada Cuza- Vodă 35. Dr. Hortolomei — Chirurg de Spital — Boli chirurgicale, de femei și genitourinare. — Consult. 1 — 3 și 7—8. — Str. CUZA-VODA 42 tel. — Brarou de executări Subsemnatul, înfiinţând în Iaşi strada Cuza-Vodă No. 75 un birou special de executare silită (orice fel de urmăriri, propriri, sequestre, vânzări şi orice fel de afaceri ce depind de branşa de avocat ca procese, acte de notariat, procurare şi traduceri de acte vechi, procurare de acte de la Ministere, curte de compturi etc. şi birouri de informaţiuni) în toată ţara şi judeţ,având şi abonament pe căile ferata. Cu onoare rog pe stimaţii mei colegi şi onorata clientelă ce au astfel de afaceri a se adresă subsemnatului, când vor fi serviţi conştiincios în schimbul unui onorar modest ce vom conveni. N. CADELCU avocat Str. Cuza-Vodă 75 O eig^ se dă în arenda ime- Wl© diat, din comuna Bucium, având două hectare pe rod, 2 fălci arătură, 2 fălci fâneţe, livadă de pruni mici și toata «caretele trebuitoare. t\ %ţî adresa strada Procopî» 26. * V V