Mişcarea, august 1919 (Anul 13, nr. 154-177)

1919-08-01 / nr. 154

fraţior. După ani de groaznice lupte, lumea serbătoreşte pacea între neamuri. Conducătorii luminaţi din toate ţările civilizate se silesc să înlăture răsboiul prin întemeierea unei ligi pentru garantarea unei vieţuiri pacinice pe viitor. Dar iată că din Răsărit se aud glasuri de ură care vădesc năzuinţa duşmanilor noştri de a ne sfâşia prin învrăjbirea şi neînţelegeri între noi. Din Rusia stăpânită de întunericul întunericul învăţăturilor greşite, pornesc îndemnuri la luptă, la foc şi la uciderea fraţilor de acelaş sânge. ’Din Ungaria cari îşi plânge mărirea de altă dată se aud aceleaşi îndemnuri. Duşmanii din Râurit s’au unit cu cei din Apus ca să tulbure liniştea ţării noastre, pentru ca apoi să poată cotropi. Streinii de peste hotare încearcă să împarta paharul cu otravă între noi, prin înstrăinaţii cari trăesc în sânul ţării noastre. Ei au cutezanţa să spună că îndemnurile lor le fac în numele păcii, în numele dreptăţii şi al libertăţii, în numele muncitorilor. Cuvântul lor e minciună ; îndemnul lor e venin omorâtor, căci: Ei zic că voesc pacea, dar ei singuri îi nimicesc omorând pe ce mai vrednici. Cer libertatea, dar cu ameninţări de moarte silesc lumea să li se supună. Doresc înfrăţirea, dar ei seamănă ura, nedreptatea şi desfrâul în mijlocul popoarelor. Mai mult încă. Ei zic că voesc desfiinţarea capitalismului, dar vor să devină capitalişti fără capital câştigat prin sudoarea frunţii lor. Ne spuni că nu voiesc războiul, dar ei se răsboiesc. Cer desfiinţarea armatei, dar ei se înarmează. Ne îndeamnă să aruncăm steagul tricolor, dar voesc să ridice în locul lui, steagul roşu al urii. Se înşeală amar însă duşmanii noştri căci le cunoaştem gândul. Să nu daţi crezare manifestelor şi îndemnurilor lor, precum nu aţi dat crezare manifestelorduşmane, când luptaţi la Oituz, Mărăşti şi Mărăşeşti. Datoria oricărui bun român însă, este de a se îngriji ca şi pe viitor sămânţa neînţelegerii pe care duşmanii încearcă să o arunce între noi, să nu prindă rădăcini. Fraţi Meseriaşi şi Muncitori, Nu plecaţi urechia voastră la îndemnuri înşelătoare ! Aţi sângerat şi sângeraţi încă pentru dreptate şi pace. Aţi dat tot ce aţi avut mai scump pentru a apăra şi lărgi hotarele ţării şi pentru asigurarea liniştei şi fericirei oraşilor voştri pe viitor. Rănile voastre încă nu s’au închis. Pământul ce acoperă trupurile sfinte ale fraţilor voştri, e cald încă de sângele lor. Aţi fost vrednici de strămoşii voştri, când aţi părăsit atelierele, pentru a merge pe câmpul de luptă. Aţi dat dovadă de cea mai înaltă iubire de patrie, când aţi lăsat uneltele şi aţi luat armele pentru apărarea neamului românesc. Duceţi jertfa voastră mai departe! Desăvârşiţi lucrul început, prin munca şi cinstea voastră ! Duşmanii voştri sunt: lenea, ura, nedreptatea şi necinstea, care domnesc peste hotare şi care ne ameninţă şi pe noi. Fiţi cu luare aminte ! Păstraţi-vă sufletul curat! Nu uitaţi că mântuirea voastră e munca, unirea şi cinstea ! Fraţi soldaţi, aţi înfrânt Cu credinţa în Dumnezeu puterea vrăjmaşilor; Cu armele voastre aţi tras pentru vecie hotarele ţărei; Cu sângele vostru aţi desăvârşit şi pecetluit jertfele voastre. De aceia : Nu îngăduiţi ca mâini streine şi nelegiuite să strice ceia ce voi aţi săvârşit! Păstraţi şi mai departe iubirea de Ţară şi credinţa către Rege! Aţi jurat că veţi apăra cu ultima picătură de sânge hotarele patriei. Păziţi-le cu luare aminte, contra relelor porniri ale vrăşmaşilor, căci au făcut părinţii şi strămoşii noştri! Fraţi ţărani ş Dumnezeul părinţilor noştri s’a înduioşat de suferinţele noastre şi ne-a dat un an îmbelşugat, cum rar s’ă văzut. Fiţi recunoscători faţă de Bunul Dumnezeu, prin munca şi credinţa voastră! Indoiţi-vă puterile de muncă, strângeţi cu sârguinţă roadele pământului! Fiţi liniştiţi, căci pământul scaldat de Tisa, Nistru, Dunăre şi Mare l-aţi câştigat în întregime ! Al vostru e. Păstraţi-l cu sfinţenie, sporiţi bogăţia lui prin munca şi iubirea voastră! Fraţi Români, Nu voi stă nădejdea şi puterea acestei ţări. Voi sunteţi şi fericirea zilei de mâine. Nu pregătiţi urmaşilor voştri paharul otrăvei, ci liniştea şi fericirea în viitor , iar vouă să nu vă agonisiţi blesteme, ci binecuvântări! Duşmanii ne atacă Nistru şi la Tisa. Ei încearcă să tulbure şi pacea lăuntrică a ţării. Mântuirea voastră e munca, cinstea, iubirea de neam şi credinţa în Dumnezeu. Fiţi cu luare aminte! Chemaţi la calea adevărată şi pe acei cari s’au rătăcit şi au trecut în rândul le celor fără neam şi fără credinţă ! Strânşi în jurul Tronului şi uniţi sub umbra’ steagului tricolor, veghiaţi neîncetat la liniştea ţării ! Spuneţi străinilor şi înstrăinaţilor, cari încearcă să ne tulbure, că în jurul nostru s’a format o gardă naţională care veghează şi va lupta contra celor ce voiesc să samene neînţelegeri între noi ! Români de pretutindeni, muncitori, meseriaşi, soldaţi şi ţărani, fiţi vrednici de strămoşii noştri şi de înălţimea vremurilor pe care le trăim! Semnat de delegaţii următoarelor societăţi : Cercul Român al meseriaşilor, Clerul Român, Societatea „Cuza-Vodă“, Societatea „Jubileul“, Societatea „Invalizilor din război“, Cercul Demobilizaţilor, Societatea „Vulturul“, Sindicatul „Tracţiunii C. F. R.“, Societatea „Locomotiva“ Banca „Locomotiva“, „Coop. Locomotiva“, Soc. de binefacere „Fraterna Română“, Banca „Providenţa“, Breasla „Brutarilor“, Breasla „Fierarilor“, Cooperativa „Hărnicia“, „Centrul studenţesc Iaşi“, Soc. „Comercianţilor Români“, Cercul „Măcelarilor Sindicatul Profesional C. F. R. Români“, Soc. „Funcţionarilor Comunali“, Soc. „UNIREA“ a lucrătorilor Tipografi. __________________* Informaţii — Expirând termenul acordat prin decretul-lege respectiv, „ Uniunea Evreilor Pământeni“ a intervenit prin cerere adresată primului ministru de a se prelungi acest termen pentru ca cererile de încetăţenire să poată fi introduse înaintea instanţelor judecătoreşti. — La Mărăşeşti va avea loc în ziua de 6 August o serbare comemorativă organizată de divizia XII în amintirea marilor lupte ce au avut loc în această regiune. — Tot ce a apărut mai nou în literatura franceză a sosit la Iaşi şi se află de vânzare la librăria Iliescu cu preţuri mai reduse ca în orice altă parte. La Chişinău se va fine examenul de admitere în şcolile militare în zilele de 29 August şi 6 Septembrie a. c, in localul biroului „Hajdeu“. In cursul lunei August vor urma la Iaşi, cursuri pentru profesorii din Basarabia. — Ziarul „Lumea" de astăzi la apărarea cetăţenilor din Codăeşti, jud. Vaslui, reclamând pe dl. Mitescu judecător din acel ocol, cum că ar fi bătut şi schingiuit pe mai mulţi evrei care încercau să se aprovizioneze. Este absolut inexact că ar fi fost cineva bătut în arestul secţiei de jandarmi pentru faptul relatat de ziarul local. Adevărul este că doi samsari cari încercau să acapareze toate alimentele ce se aduceau la târg pentru a le specula cu preţuri mari la Iaşi, au fost opriţi şi alungaţi din calea sătenilor, fără însă a li se face altceva nimic. — Cea mai grandioasă serbare, din vara aceasta, dată de un grup de ziariști, va avea loc Duminică 3 August în grădina Copou, unde pe lângă cele mai ingenioase surprize, va avea loc și un grandios bal, sub cerul liber, pe o terasă feeric aranjată în acest scop. Intrarea de persoană 3 lei. „ Anunţăm cu părere de rău că la viaţa din comuna Bucium a încetat subit din viaţă concetăţeanul nostru, inginerul Constantin Sandu Miclescu. Ceremonia inmormântărei rămăşiţelor pământeşti va avea Ioc mâne, joi, la ora 3 p. m.,la cimitirul Eternitatea. Transmitem familiei expresiunea sentimentelor noastre de sinceră părere de rău. — D. Farmacist H. Blumenfeld din Iaşi a fost greu încercat prin moartea la San’Francisco (California) a mamei d-sale d-na Netty Blumenfeld, plecată de mai mulţi ani acolo. Transmitem familiei condoleanţele noastre. — Ziarstul american Wolfsohn în Iaşi.— D. Wolfsohn, cunoscutul ziarist american a asistat aseară la o şedinţă a diferitelor societăţi caritabile izraelite, în localul şcoalei Cultura. D. Wolfsohn a comunicat din nou dorinţa societăţei de binefacere din America de a veni în ajutorul acelora dintre evrei, a căror situaţiune socială a fost ruinată din cauza războiului. Nu este însă vorba de o pomană, ci ajutorul va fi dat sub formă de împrumut. Cel ajutat va trebui treptat să înapoeze banii, cari vor fi adunaţi de comitetul american şi vor servi la constituirea unui fond, care să LUPTA CONTRA BOLȘEVISMULUI ii 1 BME1 y Ifilie il' BIBI — Un apel adresat cătră meseriași, muncitori, soldați și țărani români. — /■ așa MISCA facă faţă oricărei tetul american mai bine situaţi să cei acest ajutor, arăţi nevoi. Dar comitere, ca evreii mai bue cu o parte la prin aceasta că au şi ei aceiaşi solicitudine pentru colegii lor nevoiaşi. In alte chestii, d. Wolfsohn a declarat că menţine tot ce a spus în interviewurile acordate presei. „Cercul demobilizarilor grade inferioare din Iaşi“, învită pe toţi membrii ca Duminecă 3 August stil nou, ora 3 p. m., să ia parte la marea întrunire din sala Terasa Bejan, la ordinea zilei fiind mai multe chestiuni. Asemenea sunt rugaţi toţi demobilizaţii grade inferioare de la soldat pănă la plutonier inclusiv, să ia parte la întrunire pentru a se înscri cât mai mulţi, discutându-se şi mersul cercului. —^Sâmbătă 2 August 1919 va avea loc în saloanele şcoalei Primare din Larga jud. Iaşi „O’Mare Serbare Câmpenească cu Teatru şi Bal“ dată în folosul Eforiei şcolare din localitate. Serbarea va începe la ora 2 după amează şi va continua până a două zi la ora 6 dim. Seara la ora 8 jum, se va juca sub îngrijirea d-lui I. Doroscanu absolvent al Conservatorului din Iași CINEL-CINEL comedie într’un act de V. Alexandri şi O NOAPTE FURTUNOASĂ comedie in două acte de I. L. Caragiale. Orchestră excelentă. Doritorii pot veni la Larga Sâmbătă dim, cu trenul de Dorohoi, distanţa de la Gară la locul serbărei e de 1 km. Un bufet bine asortat şi cu preţurile cele mai reduse va sta la dispoziţia onor Publicului. — Senatul universitar se întruneşte Vineri la orele 4 după prânz sub preşedinţia d-lui rector Iulian Teodorescu. Senatul se va ocupa de mai multe chestiuni. — Circulă svonul că d. Colonel Beloiu, a fost victima unui grav accident de automobil, Colonelul Venia din Ardeal unde luase parte la luptele eroice, şi se ducea la Bucureşti în interes de serviciu. In drum, în apropiere de Bucureşti automobilul s’a răsturnat şi colonelul în cădere ar fi fost grav rănit. — Luni noapte au fost furate lacătele de la camarele cu lemne de la d-nii Penel, Schoenfeld, Grünberg şi alţi chiriaşi din imobilul din str. Cuza-Vodă, No. 52. Lemne nu s’au furat, ci numai pui. E curios cu acest furt, căci toate lacătele, erau „patent“ şi belciugile au rămas intacte. Cazul s’a făcut cunoscut comisiei a 3-a şi se crede că găinarul nu e altul de cat un băiat Moise care toată ziua făcea treabă în ogradă şi care a doua zi a şi dispărut. — ’Se ştie că pensionarii teatrelor Naţionale, au cassa lor proprie de pensii , acum Ministerul de finanţe a făcut cunoscut că după cum dă sporul la pensionarii statului, va da şi la artiştii pensionari, diferenţa ca şi ei să se bucure de sporul de scumpete. — Marele bâlciu din Roman, întrerupt câţiva ani din cauza împrejurărilor, începe în anul acesta la 14 August st. n. Autorităţile au luat măsuri pentru a se face comercianţilor cele mai mari înlesniri. — Direcţiunea generală a serviciului sanitar a făcut cunoscut că ministerul de instrucţiune a acordat pentru noul an şcolar 70 de burse pentru studenţii cari se vor înscrie în anul întâi al şcoalei superioare de medicină veterinară, cu câte 200 lei bursa. Studenţii vor avea popota şi camere de dormit în internatul şcoalei. — De către comisia circumscripţiei 1 a s’a descoperit ori o contrabandă de de hârtie de ţigară, introdusa din Bucovina de către supuşii austraci Lorighin Androvici şi Barontzki ii. subcomis. Vasiliu a descoperit hitraia în din sud, la cârciuma Arun Lsboviei din strada Păcurari. Administraţia cipardară înştiinţată a confiscat hârtia şi a încasat elendma amenda cuvenită. „ La 9 Septembrie se va ţine la liceul Mitar din Iaşi examenul de admitere după condiţiunie pubticate în „Monitorul Ulical“. Sunt vacante clasa V-a 50 bu.se 50 solvenţ. şi la clasa 8-a 10 burse şi 20 solvenţi . De U 1 Iulie său constatat în oraş 25 cazuri mai de variolă. ceie mai minte ,cazuri sunt constatate la copiii ascunşi de părinţii lor pentru a-i feri de vaccinare. S’au luat toate măsurile dictate de legea sanitară PUBLICAŢIE Se aduce la cunoştinţa publică că se va vinde prin licitaţie publică căruţe, sănii şi harnaşament, în ziua de 2 şi 3 August st. n. 1919 la sediul Coloanei 1 trăsuri din Iaşi, Şoseaua Păcurari. Comand. Coloanei, locot. Şinteică. x its spinuwirec» PUBLICAŢIE Luni 15—18 August a. c. ora 2 p. m. se vinde prin licitaţie publică, în cancelaria Epitropiei Bisericei Sf. Neculai (de sus) materialul din lemnărie rămas de la dărâmarea Bisericei, cum şi tinichea una tablă rămasă de la acoperemântul Bisericei. Garanţia provizorie pentru ambele articole, câte 100 lei înnumerar sau în bonuri. Epitropia * I#VA /IPT | toit | Biroul electoral de la Primărie a rămas deschis până în ziua de 22 iulie pentru înscrierile în listele electorale. După această dată înscrierile vor continua la Judecătoriile de pace. Pentru facerea formalităţilor cetăţenii se pot adresa la următoarele biurouri, care sunt în permanenţă la dispoziţia acelora cari voesc să se înscrie în liste: 1) Secretariatul clubului naţionalliberal, din Piaţa Unirei. 2) Cetăţenii din Dispărţirea I-a se pot adresa d-lor C. R. Penescu, avocat, str. Păcurari, Dr. Racoviţă, str. Carol, C. Manciu, avocat, str. Seulescu, n- 5, D. Era filă, avocat, str. Păcurari nr 16, Gh. Vasiliu- Voina, avocat, strada Nemţească 4. 3) Cetăţenii din Dispărţirea a Il-a, la d. avocat. Zosin, str. Crucei. 4) Cetăţenii din Dispărţirea a ll-a la d-nii Eugen Herovanu, avocat, Str. Cuza-Vodă, Dr. Manicatide,str. Lascar Catargiu, Xenofon Eraclide, SSVAmir strada Sf. Sava, Adonis Popov, avocat, str. Cogalniceanu, C. Teodorescu, avocat, str. Cascar Catargiu, Gr. Teodora, avocat, str. Ştefancel Mare (curtea bisericei Sf. Dumitru Balş) şi D. Dumitrul, avocat, str. Armeană. 5) Cetăţenii din Disp. IV la d-nii Arh. Ath. Gheorghiu, avocat str. Anastasie Panu, Th. Vasiliu, profesor, strada Elena Doamna, Victor Iamandi, avocat, str. Bărboi No. 12, M. Nanu, avocat, str. Elena Doamna, Petru Şerban, avocat str. Elena Doamna No. 22, Osv. Racoviţă, avocat, str. Palat, C. Ianoliu, avocat str. Elena Doamna 27. 6) Cetăţenii din Desp. Vla d-nii Const Toma, avocat, str. Elena Doamna, N., Stancia, str. Tatarasi, Gh. Radovici, Abator şi I. Zamfirescu, str. Tatarasi. Cetăţenii să se grăbească a se prezenta la aceste biurouri pentru a nu pierde termenul de înscriere în listele electorale. Îllult Imputernicirea delegaţiei Bulgare Lyon.—Secretarul de ambasadă, d. de Montillo a plecat Luni la Château de Madrid la Neuillypenpentru a îndeplini formalitatea schimbului de împuterniciri cu delegaţii bulgari. nou iernie a iei Lyon.—Cancelarul Renner, primul delegat austriac la conferința păcei, a solicitat o amânare pentru răspunsul la propunerile de pace aliate. Călătoria regentului sârb Lyon. — Prinţul-regent Alexandru făcând o călătorie prin regiunile eliberate de sârbi, cari mai înainte se aflau în mâneie ungurilor, a fost primit cu bucurie de populaţia din Novi, Sud şi Karlowitz. Renner* la externe Lyon—Cancelarul Renner a primit departamentul externelor din cabinetul Austriac. (? N. R.). resa francezii şi acţiunea Komadei la lisa Lyon.—întreaga presă franceză a luat în discuţie chestiunea ofensivei lui Bella-Rhin care a fost oprită. Ziarele asigură România de toată simpatia aliaţilor, cerând celor în drept energice şi imediate măsuri în contra bolşgiştilor unguri. mm$sfii TAftBH — Grădina şi Sala CINEMA SIDOLI. Astăzi ia matineuri şi seara pentru prima oară în ţară, „FLACĂRA SIMBOLICĂ* Dramă în 4 mari părţi, interpretată de cele mai mari somităţi ai Comediei franceze in frunt cu d-ra BERTHE NELSAN acest program bogat se complectează cu interesanta vrere ce a primit mare succes: Delegaţia germană la Conferinţa de Pace şi o prea frumoasă Comedie. — Gradina CINEMA TRAIAN. Astăzi după cererea generală UN FILM ce va uimi Iaşul, „DAMA CU PERLE* extraordinară dramă în 5 mari acte după romanul lui Alexandru Dumas fiul interpretat de somităţile scenei italiene în frunte cu VICTORINA LERANTO şi ALEXANDRU HABAR. Acest film care a fascinat publicul oriunde a fost proectat după un roman cum numai DUMAS ştie să scrie. Actualitate : Delegaţia Germană la Conferinţa de Pace. — La Terasa Cinema Orfel. „Principele Mircea“ Pentru prima oară în România, CINCI MINUTE PREA TÂRZIU dramă la 9 mari părţi, cu celebra MYA MAY. — Cinema ELIZABETA. Astăzi în matineu şi seara. A*KRS«m®SiasssIzsa» „MATER COLORSA*, mare dramă modernă în 5 acte. Film în stil artistic superior. In rolul principal (Marta ) apare d-ra Emmy Lyon graţioasa artistă de un talent puternic care atinge genialitatea. D-ra e cea mai tânără tragediană a Comediei franceze din Paris. — Grădina şi Sala CINEMAMODERN. Astăzi în matineu şi seara Premieră admirabilă: „UMANITATEA* dramă cu subiectul din războiul Franco German, jucată de cei mai mari artişti francezi. Peste program, Cele 12 munci ale lui Hercule şi Gaumont Journal cu vederi de la Congresul Păcei. Mult întristaţii: Aspasian Emil, Pavel şi Marie-Jana, dl. Alecu I. Miclescu -41; şi d-na Emil Miclescu, cu copii, d-na şi dl. Marcel Delage cu copii, dl. şi d-na Eugen G. Miclescu cu copii, d-na şi dl. Dimitrie Lambrino, d-na şi dl. Tiberii Zahariade, d-na şi dl. dl. V. Wignal, dl. şi d-na George Lambrino cu copii, dl. şi d-na Ştefan E Miclescu cu fiica, precum şi familiile Stoianovici, Gane, Urinowski Sturza, Bottezat, Varnav, Catargi, Rizu, Greceanu, Ghica, Prajescu, Burghelea, au durerea a vă face cunoscut perderea iubitului lor soţ, frate, moş, cumnat şi văr " Constantin Sanda Miclescu în etate de 63 ani decedat subit în seara zilei de 29 Iulie st. n. a. c. și vă roagă a asista la ceremonia funebră care va avea loc Joi 31 Iulie a. c. orele 3 p. m. la capela Cimitirul Eternitatea. llIIStor. Ion Boli genito-urinare și de copii Consult.: 48 p. m. IAȘIStrada Cuza-Vodă 4L S’A DESCHIS RENUMITATA LUI ■ Locul de petrecere situat în cea mai frumoasă poziţie a oraşului, pe partea stârlgă a şoselei COPOU-BREAZU Se găseşte la orice ora cele mai bune aperitive şi mâncăruri alese. Pui la frigare, fleici, muşchi, mititei, brânză cu smântână, etc. Vinuri vechi şi noi, Şampanie, Licheruri, etc. Cinci camere, cistat amenajate, orchestră la orice oră, boschete în grădină şi terasă la şosea Here de Bucureşti . Pieţei mai pecinse ca în oraş MATERIAL ŞI ACCESORII PENTRU AUTOMOBILE Se vând la Banca Iaşilor cu preţuri de concurenţă. Doctor G. Parvinescu Boale chirurgicale şi Genito-Urinare Injecţii intravenoase (Cyanur de mercur şi Neosalvarsan). Consultaţiuni de la 2—4 p. m. Strada Sf. Sava No. 2 ţj colţ cu Strada Căpitan Păun No. 12. fLi vâtv/HW, hârtie maclatură de Ut vanzare gazete în Piaţa Unire! No. 4 la Depozitul de ziare se vinde de la 10 kgr. până la 1000 kgr. cu preţuri reduse. 8 Kaieri isiiiisi iüüüFÄ se adresa d-lui Gh. Popovici. K îru/ivi