Mişcarea, septembrie 1919 (Anul 13, nr. 178-200)

1919-09-02 / nr. 178

n d’Istrial dr. I. Pisoschi, care este delegat de Ministerul de Industrie, însărcinarea ca să trateze la uzinele din Belgia o furnitură de motor nou. Cu măsurile luate, nădăjduim că uzina va putea fi refăcută în curând. Păna atunci preocuparea noastă este de a repara radical mașinele cu vapori şi cazanele, lucrări care s’au îceput şi care pănă la 1 Noembre a. c vor fi complect terminate, asigurând pentru iarnă atât eclerajul cât şi forţa motrice. Pentru a face însă aceste reparaţiuni cât şi a avea posibilitatea de a satisface momentan întreg eclerajul, facem un apel la abonaţi, de a nu aprinde decât becurile absolut necesare. In ce priveşte abonaţii de forţă motrice, sunt încă odată rugaţi de nu utiliza energii la motoare de la înserat şi până la ora 11 noaptea. Direcţiunea Informaţii — „Românimea“, ziarul d-lui Take lonescu, care e gata să semneze orice robire a României, pretinde azi că publicarea clauzelor din Convenţia specială pentru minorităţi şi tranzit, constitue o escrocherie. Ca să imităm limbagiul d-lui Take lonescu, noi pretindem că escrocheria o săvârşeşte ziarul d-sale, care vrea să inducă publicul în eroare, insinuând că acea Convenţie este inexactă. Sursa diplomatică serioasă de la Paris de la care ţinem cuprinsul Convenţiei speciale cu România, ne dă dreptul să afirmăm că cele publicate de noi reprezintă un adevăr în afară de orice posibilităţi de desminţire. Dar d. Take Ionescu are desigur interese speciale ca să inducă în eroare opinia publică românească pe orice chestiune, care priveşte apărarea intereselor străine în România. — înscrierile la şcoala profesională a „Reuniunei Femeilor Române“ încep la 1 Septembrie şi vor dura până la 15 Septembrie inclusiv. — Ministerul de Interne a aprobat epitropiai Sf. Spiridon deschiderea unui credit extraordinar de 86000 lei, pentru plată indemnizaţiei de chirie a funcţionarilor, pe anul 1919—1920. — In chestiunea iluminării oraşului cu electricitate, atragem atenţiunea cetitorilor asupra comunicatului explicativ ce ni-l trimite direcţiunea Uzinei de electricitate, comunicat pe care-l publicăm în numărul de astăzi al ziarului. — La Iaşi vor lua fiinţă patru căminuri studenţeşti organizate pentru facultăţile de drept, medicină, ştiinţe ■ şi litere, pe baza decretului lege întocmit de dl dr. Anghelescu ministrul instrucţiei. In toate căminurile organizate pe facultăţi se vor preda cursuri speciale de limbi străine. Dl Căpitan Spraat, şeful misiunei americane a comunicat em d-lui N. Naxim, Prefectul Poliţiei, că ajutoarele acordate de această misiune se vor distribui mai întâi instituţiilor de binefacere şi ceea ce va rămânea se va distribui în urmă populaţiunei nevoiaşe. Se aduce la cunoştinţa agricultorilor că moara „Dacia“, societate anonimă pe acţiuni, este amatoare pentru cumpărarea a 400—500 vagoane grâu. Nu sunt excluşi intermediari. La Şcoala inferioară de meserii „V. Mălinescu“ (croitorie) din Iaşi, strada Lascar Cahirgiu n 23, se primesc înscrierile între orele 7—12 a. m. şi 3—6 p. m., cu începere da la 25 August 1919. Sunt vacante 25 locuri. Pentru înscriere se cer următoarele acte: certificatul de absolvire a cursului primar, actul de naştere şi cel de vaccină. In şcoală se predă croitoria bărbătească. Absolvenţii devin maeştri pentru comunele urbane, primesc 50 ’la sută din venitul lucrului, fac un an armată şi se pot plasa uşor ca conducători în atelierele militare ori civile ale statului. O lucrare de valoare şi a cărui importanţă o arată însuşi titlul, este aceia a d-lui locot,colonel Antonescu, care tratează despre: Românii, origina, trecutul, sacrificiile şi drepturile lor“. Lucrarea însoţită de 4 hărţi, se află de vânzare la toate librăriile. Astăzi a încetat din viaţă tânărul Paul Carp, în vrâstă de 26 ani, funcţionar la serviciul aprovizionărei comunale. Moartea neaşteptată a tânărului funcţionar lasă regrete printre toţi acei cari l-au cunoscut. — ULEIU de floarea soarelui, prima calitate, de vânzare la Cooperativa Podgorenilor, str. Ştefan-cel-Mare n- 38,în curte, cu 9 lei litrul. — Administraţia comunală face cunoscut, că toate cererile pentru cumpărare de terenuri, are a fi rezolvate de viitorul consiliu comunal, deoarece comisia interimară nu are cădere de a face vânzări. — Delegaţia preoţilor ieşeni, pleacă Luni seara la Bucureşti, pentru a înmâna d-lor miniştri Mârzescu şi Anghelescu, în chestia înfiinţărei unei Facultăţi de teologie, pe lângă Universitatea din Iaşi. — Afacerea Moşinschi vine în judecata Curţei Marţiale la 15 Septembrie* In conformitate cu legea, d. Moşinschi şi ceilalţi daţi judecăţii, au fost citaţi, pentru a li se comunica actele din dosar. — D. C. Păun, subcomisar la comisia circ. I-a, a reuşit să descopere autorul furtului comis zilele trecute d. P. Bedros, din strada Zugravilor. Furtul a fost comis de femeia Floarea Jugănaru, în complicitate cu Ioan Coţofăniu. Acest Coţofăniu a mai comis un furt la d. M. Steinberg din strada Lozonschi. Direcţiunea şcolii profesionale secundare de fete „N. Roşca-Codreanu“ din Bârlad, aduce la cunoştinţa celor interesaţi că pe anul şcolar 1919 sunt vacante 60 de locuri de burse, înscrierile se fac între 1—14 Septembrie c., iar pentru orice lămuriri a se adresa direcţiunei şcolii. Ziarul „Lumea“ a fost suspendat de cenzură pentru două zile. Cauza este că în spaţiul alb al unui articol cenzurat, a intercalat un text fără aprobarea cenzurei. — Curtea marţială a corp. 4 de armată a condamnat ori pe ceferiştii Apă rece şi Carare la câte o sută lei amenda pentru că neconformându-se regulamentului au cauzat involuntar moartea regretatului colonel Săvulescu. — La Universitatea populară de pe lângă Sindicatul Naţional va vorbi Duminica 31 August ora 5 d. profesor O. Tafrali despre „Calea pe care trebue s’o urmeze mişcările muncitoreşti“. Circularea trenurilor în Basarabia — Ce nu spune d. Scutaru — Am putut azi vedea pe d. Scutaru, directorul regional c. f. r. In primul rând, d. Scutaru ni spune, că pănă în cel mult 15 zile, va începe transporturile de granit, comandat de Comună pentru pavarea stradelor. In ceia ce priveşte trenurile din Basarabia, ele se îmbunătăţesc pe fiece zi. Astfel de mâine chiar, distanţa Iaşi— Chişinău, se va face în 4 şi jumătate ore. Refacerea terasamentului pentru Bălţi se continue în codiţiuni bune. Multe maşini de linie largă sunt reparate şi întră în funcţiune. Aprovizionarea cu combustibil, lemne, păcură, cărbuni se face. Preţul lemnelor a fost coborât. D. Scutaru are speranţe bune şi pentru realizarea îmbunătăţirilor necesare şi pe celelalte linii. — In astă-seară Sâmb. 30 Aug. a. c. are loc în saloanele „Societăţei de gimnastică“ o mare serbare familiară urmată de un splendid bal, organizat de „Garda conştiinţei naţionale“. Programul cuprinde: bătae de flori, tombola, precum şi lupte franceze executate de elevii societăţii sub conducerea d-lui C. Pancu, cunoscutul specialist. In tot timpul muzica regimentului 13 infanterie.. — Aflăm cu părere de rău ştirea despre încetarea din viaţă la Bucureşti a inginerului George Cazaban, cumnatul confratului nostru R. Suţu. George Cazaban este fiul inginerului Jules Cazaban decedat acum 3 ani la Iaşi. El a urmat cursurile de arhitectură în Italia şi este autorul al mai multor planuri de case, cele mai frumoase din Capitală. A stat sub ocupaţia germană la Bucureşti şi el, francez, a fost nevoit, silit de împrejurări să sufere mult din această cauză. A murit de anghină pectorală. Înmormântarea a avut loc ori Vineri la Bucureşti. Transmitem familiei îndurerate expresiunea condoleanţelor noastre. — Şcoala secundară „Oltea Doamna“ mutându-se din nou în vechiul său local din strada Mufelor 6, anunţă că toate înscrierile pentru şcoală şi examene particulare se fac acolo de la 1 pănă la 14 Septembrie în toate zilele de lucru orele 9—12 dimineaţa Se primesc şi înscrieri prin corespondenţă dar cu acte complecte. Examenele particulare urmează a fi între 1—15 Septembrie examenele de admitere pentru doi la 16 şi începerea şcolii la 25 Sept. — Descinderea de astă noapte.— Poliţia a făcut astă noapte o descindere în strada Nicoliţa, în apropiere de biserică. S’a dat acolo peste un grup de 40 de adventişti. Ei se întruneau acolo în fiecare noapte şi pregătiau acolo mijloacele de propagare a ideilor lor primejdioase. După cercetare, s-au dresat cuvenitele acte pentru darea în judecată a tuturor afiliaţilor. Populaţia din Tataraşi a adresat mulţămiri că a fost scăpată de această conrupție. De închiriat la Curelari No. 4. A se adresa la d-na proprietară Natalia Cubelca. MIŞCAREA Semnarea tratatului cu Austria LYON.— Se crede că tratatul de pace cu Austria nu va fî semnat până la 1 Septembrie. Ratificarea pacei in America Lyon—din Waschington.—Senatorul Hitcheck a declarat că prevede ratificarea tratatului de pace în Octombrie. Foch in America Lyon.—Mareșalul Foch va vizita Statele Unite. Misiune americană în Silezia LYON.— O brigadă Americană va fi trimeasă în Silezia de sus pentru a împedica conflictul între Germani și Poloni și a înlesni pierricistul. Limitarea armamentului la München Lyon.—O comisiune de ofițeri a sosit la Münich pentru a fixa stocul de arme și munițiuni conform tratatului de pace. Succesele ukrainienilor Kovno.—Dubno și Jitomir în Volhinia sunt în mâinele ucrainienilor. Amânarea păcei cu Austria Lyon. — Consiliul suprem interaliat a continuat Mercuri, examinarea răspunsului la contra propunerile austriace. A fixat o parte din clauzele economice. Clauzele teritoriale privitoare la frontierile austriace-cehe, austro-italiană și austro-sârbe, rămân încă în discuție. Vor trece mai multe zile până la semnarea definitivă a păcei. Noul cabinet în Ungaria LYON.—Din Buda-Pesta , Frederick a constituit următorul cabinet: Fredrick preşedinte şi Interne, Emmerich Ciako, afacerile externe, Jules Rabine, agricultura, Schnetzer, răsboi, Karl Ceko aprovizionarea, Kari Muszer instrucţie publică şi culte, Georges Baloghi, Justiţie, Iacob Bleyer minorităţile naţionale, Andreas Caillery, salubritatea publică şi Daniel Olah lucrător metalurgist pentru lucrările industriale. CRONICA SIECTKtIEUR — Grădina şi Sala CINEMA SIDOLI. Astăzi la ambele matineuri de la orele 3 şi 5 jum. în Sala SIDOLI şi în fiecare seară la ora 9 jum. în GRĂDINA TRAIAN coISTITITI“““T— INCENDIARĂ Producându-şi efectele dezastraseTbramă emoţionantă plină de peripeţii şi aventuri în 5 colosale acte. Partea I. Astronomia anunţă că o COMETĂ va incendia pământul. Partea II. Prin lux şi bogăţie desfrâul şi orgiile îşi urmează calea sfidând pericolul. Partea III. Doar la bursă ştirea îşi începe efectele revoltând populaţia la extrem. Partea IV. COMETA se arată printr’o ploae de foc, incernând şi distrugând totul în drumul ei. Jalea domneşte pretutineni. Partea V Soarele se revarsă din nou, razele binefăcătoare odată cu noua lume a Libertăţei, Muncei, Voinţei şi Iubirei. Progrmul se va începe cu o frumoasă Vedere şi o hazlie COMEDIE. In curând , C A B I R I A în frunte cu MACISTE se va reprezenta opera complectă în 12 mari acte. La Terasa Cinema Orfel, „Principele Mircea“ Astăzi în matineu şi seara rulează celebrul film Nu vom uita niciodată Extraordinară dramă în 6 mari acte cu renumita artistă Rita Joliver care se afla pe bordul vaporului LUSITANIA când a fost torpilat. Scene foarte emoţionante lupte cu zepelinuri, aeroplane şi submarine. Intre acte d-na şi d-l Casian şi micul Jănică în cuplete şi cântece noi şi de actualitate. Cu începere de Mercuri 3 Septembrie se va relua marele succes Revista „PALAVRA“. Biletele s-au pus în vânzare la Cassa Cinematografului. — Grădina şi Sala CINEMA MODERN. Astăzi la matineu şi seara Program nou cuprizând : "TOTCĂTOASA“ " cu celebra artistă LEDA GYS. In acelaş program vedem după natură şi o Comedie. In curând: TRANDAFIRUL FRANŢEI — Cinema ELISABETA. Astăzi la matineu şi seara, se reprezintă după cererea generală marele succes cinematografic : O FRUNZĂ IN VIJELIE sentimentală dramă în 5 acte cu miraculoasa maimuţă JACK. In rolul principal apare frumoasa tragediană d-ra THEA. TEATRU CINMA SIDOLI Turneul Teatrului „Trianon“ din Bucureşti SÂMBĂTĂ 30 AUGUST 1919 ora 9 jum. SEARA Di-Granda Revistă în 2 acte de C. Solomonesc şi M. Rădulescu. Mâine Duminică va avea loc un Grandios Matineu Teatral cu preţurile reduse la ora 5 jumătate cu DI-GRANDA iar mâne seară la ora 9 jum. Ţara lui Hübsch cu Preţuri Reduse MEDICAMENT ANTISPASMODIC P eels de Eter Clertân PREPARATE PRINTR’UN PROCEDEU ________APROBAT de ACADEMIA de MEDICINĂ din PARIS_______ înveliş extra-subţire — Se disolvă imediat IN STOMAC. — Efect sigur. Dosar riguros : 5 picături de eter intr’o perlă. _________________________DOZĂ : 4—10 perle pe zi.__________________________ La toate farmaciile -Casa L. FRERE, E. VAILLAND & C-ie 19, rue Jakob, PARIS Depou pentru vânzare En-gros la reprezentantul J. Dillan, București, str. Pitar Moşu Ameţeli Leşinuri Crampe de stomac Vărsături nervoase Isterie Spasme — Sincope Convulsiuni Colici hepatice (de ficat) CORPUL IV ARMATA SERVICIUL INTENDENŢEI PUBLICaţie Se publică pentru cunoştiţa generală că se va ţine licitaţie 18 Septembrie st. n. 1919 ora 10 dimineaţa în birourile Intendenţei Corpului IV Armată (localul Cercului Militar, Iaşi) pentru aprovizionarea alimentelor şi productelor mai jos notate în dreptul fiecărei intendențe: Săpun de rufe kgr. Săpun de mînă kgr. Tiţei fi. soarelui kgr. Esență de oţet litre lut. GarnizoaneiIași 256000 150000 124000 247000 50000 1000 » » Dorohoi 40000 20000 23000 46000 12000 500 » V Botoşani 26000 60000 34000 126000 30000 700 Jf » Fălticeni 45500 20000 23000 45000 12000 350 » n Roman 100000 50000 39000 100000 25000 600 n v Bacău 91000 45000 35000 90000 20000 500 n » Vaslui 27000 60000 26000 50000 30000 600 » » Piatra 42500 20000 20000 30000 10000 300 n Huşi 42000 20000 9000 17000 10000 300 Licitația se va ţine prin oferte închise depunăndu-se garanţie de 10 la sută din valoarea ofertei. Se primesc oferte şi pentru cantităţi cât de mici. Supraoferte sau oferte posterioare licitaţiei nu se vor lua în consideraţie, înainte cu 8 zile de ziua fixată licitaţiei se vor depune probe numai pentru săpun de rufe şi de mână pentru a se analiza. Tot în ziua aratată mai sus se va ţine şi licitaţie şi la Intendenţele de garnizoană precum şi la divizia 8-a (Cernăuţi). Preţul va fi stabilit loc o predare la depozitul Intendenţelor de garnizoană respective şi la Divizia 8-a (Cernăuţi). Caietul de serviciu se poate vedea la Serv. Intendenţei în toate zile lucrătoare. La licitaţie se va avea în vedere dispoziţiile art. 72—83 din legea contabilităţii publice a statului. Şeful Serviciului Intendenţei Corpului IV Armată, 5—1 Intendent Colonel, Costinescu Brânză kgr. Arpacaş kgr. Divizia 8-a Cernăuți 350000 180000 102000204000 50000 1000 întristaţii: Brânduşa Cazaban cu fiul, familiile: cazaban, Bărbierii, Militeanu, Suţu, Mărgărintaşcu, Nedelschy, Ciulei, Tudor, vrânceanu, Botez, Apostol, lomescu, Mazăre, Haiet, Popescu, soţie, tată, frate, cumnat, ginere, văr, uverim, au durerea de a anunţa încetarea din viaţă a iubitului lor George Cazaban Arhitect, Casa Şcoalelor In vrâstă de 50 ani înmormântarea a avut loc în ziua de 29 August st. n., ora 5 d. a., la cimitirul „Colentina“ din Bucureşti. Aceasta ţine loc de oriceînştiinţare. Dr. S. Dulberger După o practică de 23 ani, în Spitalele din străinătate şi din ţară, fost asistent de clinică. Specialist în boale de femei, medicină internă şi în noul tratament cu băi de lumină, eficace pentru următoarele boli: Reumatismus,, Ischias, Gută, Diabet, Astma Nefrită, Bronchită, Nevralgiile, Artritele, Gastralgie, Anemie, Obestrate, Tuberculoză şi Scrofutoză. Atestetele persoanelor marcante vindecate stau la dispoziţia clienţilor. Consultaţiile de la 9—1 şi 3—8 Iaşi str. Costache Negri No. 10 30—1 ÎH la TârsTC» Chiar de acuma I/O V dliZiCU 15 o harbuzărie în în întindere de 2 fălci pe rod. Doritorii se vor adresa Gh. Plumbu Larga-Iaşi 1 km. depărtare până la gara Movileni linia Iaşi-Dorohoi, 896 Petru Obreja Gatfe fldi-topii de moşii din ţatră Pentru formarea tabloului de împroprietărire, sunteţi rugaţi a lua parte în persoană la adunarea generală în zilele de Duminică 18 şi Luni 19 August st. v. Adesiunile scrisa şi cererile de înscriere se vor trimite la sediul „Societăţei Administratorilor de moşii“, strada Maşinei 12, colţ cu Vaselor—Bucureşti, 20 1 De Vânzare şi de închiriat Imobilul No. 25 şi 27 din str. Sf. Lazăr. A se adresa d-l Dimitrie Vasili», cotar public la aceiași adresă. 20—1 BBouiMBWiwMmMjowBWTmMMuTMMKOBMiiroMmunmrafiwuMWMgBE.'iMKmiMUBragicrw—Hi im, «mérv* 'iwuratmi De vlnzare sau în pflipiftt imobilul din str. Aurora v/1111 *'■' * No. 5, casă mare cu 7 camere, arfenanse , grajd, două șuri, cramă cu uneltele viei, pivniţă petruită, beci, fântână cu pompă apă foarte bună şi tot terenul bine împrejmuit cu 2 hectare vie pe rod, livadă cu peste 1000 pruni, loc de arătură şi grădinărie etc. 2015 De închiriat Buzdugan No. cu grădină mare în faţa casei, şi cu tot confortul anual necesar unei bune gospodării, cu preţ anual de 6000 lei. A se adresa direct d-lui general Ernest Broşteanu Craiova, sau d-lui sublocat. Constantinescu de la „Liceul Militar“ din Iaşi. 2014 Ecaterina Constantinescu Maseză 16 Strada Eternitate 16 * .