Mişcarea, ianuarie 1920 (Anul 14, nr. 1-14)

1920-01-04 / nr. 4

DIN BUCUREŞTI — De Ia corespondentul nostra — M. S. Regele despre Bucovina Bucureşti.—Incuvantarea pe care M. S. Regele a rostit-o cu prilejul instalirei Mitropolitului Primat, s’a remarcat cu deosebire pasagiul cu privire la Bucovina. Suveranul a vorbit cu multă însufleţire de frumoasa Bucovină şi a spus ca aşteaptă cu multă nerăbdare clipa în care să se ducă în Bucovina şi să-şi închine sufletul la bogăţiile religioase din toate mănăstirile Bucovinei. România la Conferinţa Păcei împuternicirile d-lui dr. I. Cantacuzino, Bucureşti.Ziarul „Viitorul“ spune că doctorul I. Cantacuzino, care pleacă azi îa Paris, are instrucţii precise cu privire la angajamentele ce le poate lua în numele României. Delegaţia română, in afară de chestiile politice, are să trateze unele chestii, de ordin economic. Se va cere Aliaţilor înlesnirile necesare în prefacere şi în primul rând, acordarea cu plată de material pentru căile ferate şi înlesnirea de cumpărare de mărfuri, pe termen mai lung. Asemenea delegaţia va căuta să s obţie şi să asigure ameliorarea valutei noastre, pe pieţele străine. D. dr. Cantacuzino a fost condus îa gară de către d. Vaida Voevod şi dr. Lupu. D. Vaida Voevod îndată după sărbători va pleca deasemenea la Paris. ______________ lianţa întră Poloni şi Ucrainieni Sniatin. După ziarele polone, misiunea ucrainiană care se află în Varşovia a iscălit cu guvernul polonez tratatul de frontieră între Polonia şi Ucraina va fi râul Sbrucz. Totodată se anunţă că între Polonia şi Ucraina s’ar îi inchiat un tratat de alianţă. Ca o consecinţă a acestui tratat, Consiliul de miniştri polon, a hotărât să dea amnistie tuturor ucrainienilor din Galiţia d© răsărit. Hatmanul Petliura la Varşovia Snyatin.—Ziarul polonez „Polskyi Echoa, vorbind de tratativele polonoucrainene, spune că sunt bine venite pentru ambele popoare şi că prezenţa hatmanului Petliura în Varşovia, este o garanţie de seriozitatea acestor tratative, menite să întărească legăturile dintre cele două popoare, care au de luptat contra imperialismului reacționar. Prefectul de Iaşi nu a fost oorit Bucureşti.—„Monitorul Oficial“ de azi publici lista noilor prefecţi ntari de Iaşi, care tiu este încă numit. Conferinţa femeiistă din Madrid Carnavan.—La sfârşitul lunei mai va avea loc la Madrid o conferinţă internaţională a femeilor. Scrisorile Kaiserului şi ale Ţarului Buc.—In mijlocul lunei Iunie, va apare o colecţie de 75 scrisori, aparţinănd fostului Kaizer Wilhelm şi Ţarului Nicolae. Instalarea Mitropolitului Primat Bucureşti.—Eri dimineaţă s’a o sgBtf'MWBseaa t ficiat cu o deosebită solemnitate instalarea noului Mitropolit Primat. La palatul regal M. S. Regele a pronunţat cuvântul arătându-şi bucuria că s’a făcut unirea bisericicească în România Mare. A răspuns M. S. Regelui noul Mitropolit Primat. recepţia de la Legaţia Franceză Bucureşti.—Cu prilejul Anului Nou recepţiunea a avut loc la legaţia franceză. D. Saint-Aulaire, a rostit o mişcătoare cuvântare. Regalitatea în Ungaria București.—Ministrul de externe ungar, dl. Naume a declarat că este pentru restaurarea regalităței, dar că e în contra reîntronărei habsburgilor. Ultime Informaţiuni Consfătuirea comercianţilor DIN IAŞI întrunirea din sala Bejan.—Cuvântările rostite.—Alegerea unei comisiuni. In sala Bejan a avut loc aseară o numeroasă întrunire de comercianţi şi industriaşi, reprezentând mai toate ramurile de activitate economică, pentru a se consfătui cu privire la alegerile pentru Camera de Comerţ, ce sunt fixate la 20 a lunei curente. Adunarea a aclamat ca preşedinte pe d. Papana, care în câteva cuvinte arată scopul întrunirei şi îndeamnă pe comercianţi la unire şi muncă. D. Tufli face un istoric al felului cum se proceda în trecut la alegerile pentru Camera de Comerţ. Astăzi o schimbare se operează şi comercianţii au ca primă datore ca alegerile acestea să aducă ca rezultat o Cameră de Comerţ, nu impusă de partide politice, ci de comercianţi. Arată importanţa comerciului şi multe vexaţiuni ce îndura şi aduce o critca felului cum interesele comerciului au fost aparate. Termină, cerând tuturora o conjuuare temeinică, pentru ca noua Camera de Comerţ a Iaşului istoric, să fie cu adevărat expresia comercianţilor. D. Constanţiu, spune că întrunirea aceasta are o însemnătate istorică, căci este prima întrunire mare, în care comercianţii vor să hotărască de soarta instituţiunei, care are a-i reprezenta. In trecut a fost un sistem, — astăzi el trebue schimbat. Camera de Comerţ nu mai trebue să fie o emanaţiune a partidelor politice, ci camera comercianţilor. Suntem în România Mare, probleme noui economice sunt la ordinea zilei, în curând vor avea loc mari congrese economice şi Iaşul economic are a fi reprezentat de fruntaşii comerciului cult şi capabil. D. dr. Căpăţină, spune că să sperăm că activitatea pe care comercianţii o încep de anul nou, să dea roadele dorite. Face o expunere largă a situaţiei de azi şi spune că mari probleme economice aşteaptă Iaşul, care nu mai este azi oraşul izolat de altă dată, ci deserveşte o parte a ţărei, mare cât vechiul regat. Arată îmbunătăţirile absolut necesare, cu Înfiinţarea în Iaşi de noui linii ferate, de amreposite. Toate acestea vor fi mai curând realizate, dacă comerţul şi industria laşului vor avea o camera de comerţ, care să reprezinte cu demnitate comerţul şi să fie aleşii comercianţilor. D. Adace vorbeşte în senzul nevoilor de a nu mai repeta vechiul sistem. Arată cum ultima camera de comerț, a fost aleasa cu 26 de voturi. Astăzi acest sis tem trebue să dispară,—comercianţii săşi aleagă o cameră de comerţ, care să fie Camera comercianţilor. D. M. B. Schvartz din firma „Fraţii Schwartz", declarându-se de acord cu cele zise de predecesori, spune că noua Cameră să sa corupuie din reprezentanţi da toate brapşele comerţului, şi să se convoace comercianţi de branşe, cari săşi indice ei pe candidaţii l®r, fiecare branşă ştiind mai bine cine îi poate reprezenta. Astfel Iaşul va avea ceia ce merită, o Cameră de comerţ model. Propunerea aceasta se admite. Mai vorbesc comercianţii d-nii Brad, Bruck, Christescu, Mărculescu şi alţii, accentuând că alegerea aceasta are a se efectua, fără înrâurire de nici un fel de partid sau grupare politică. Se procede apoi la alegerea unui comitet de acţiune, care va convoca comercianţii pe branşe, va decide asupra unei noui mari întruniri ci va face opera de propagandă. Acest comitet se compune din d-nii Papană, M. B. Schwartz, Tuffli, dr. Căpăţână, Constanţiu, Rappaport, Vexler, Orenstein, Mărculescu şi Dobrovici. Se votează apoi o moţiune în sensul celor vorbite. Comitetul de acţiune se declară în permanenţă. — î»r.v. CINEMA 3I&ULI. Astăzi la matineul de la ora 3 şi 5 luni. şi SEARA la ora 9 se reprezintă grozavulfilm American plin de peripeţii extraordinare „V MASCATUL Omul Tixoarei care a îngrozit populaţia New- Yorkului. Iniţiativa, Cinematografului Sidon a atras o mulţime de amatori cari mai de cari mai curioşi şi astfel sala Cinematografului SI.DOLI a devenit un loc de întâlnire al tuturor acelora ce vor descoperi (((MASCATUL).) Cu o putere herculiană teremoriziază sarmana familie „Waldon“. Mii de pariuri sau depus întrespectatorii care cred că vor descoperi cinei (((MASCATUL))). Direcţiunea Cinematografului Sidon anunţă că a depus la Bancă suma de lei ((1000)) (una mie) care va fi împărţită acelora care vor putea afla cine’i (((MASCATUL))) ŞTIRI MUZICALE AL 7-lea CONCERT SIMFONIC va avea loc Vineri 2 ianuarie orele 9 seara. Program : 1) Schubert simfonia în si minor. 2) Dvorak Suita. 3) Salat Saëns Danse macabre. 4) Wagner Uvertura din Vasul Fantomă (Prima audiţie). Biletele la Maximovici. — Interesanta lucrare : „Românii, origina, trecutul, sacrificiile şi drepturile rar însoţită de trei hărţi cu noile frontieri ale României Mari, necesare tuturor, a sosit, şi se găsesc la vânzare la toate librăriile din Iaşi. Toate elevele şi toţi elevii pregătiţi în particular vor cumpăra urgent dela şcoalele unde s’au înscris programa analitică de materiile ce urmează a pregăti pentru lucrările scrise dela 16—28 Februarie 1920 sosită dela Minister (preţul 2 lei), iar pentru Caligrafie, Desemn, Muzică şi Gimnastică vor cumpăra CALENDARUL ŞCOLAR de la d. G. Nica, secretarul Liceului Naţional (preţul 2 lei 50 bani). Elevele şi elevii să se grăbească până când nu se vând toate exemplarele. — Ministerul a făcut cunoscut Prefectura de poliţie, că timbrul statistic, are a fi apuicat, pe toate biletele şi carnetele de identitate, cele de liberă petrecere şi de circulaţie. — Cu privire la prinderea bandei Billei, trebue relevat activitatea devotată, săvârşită de jandarmii rurali. Astfel vestitul bandit Buceag, a fost urmărit şi prins de jandarmul plutonier major Dăscălescu Vasile, ajutat de soldatul jandarm Dimitriu Vasile. Banditul Trifan Constantin, a fost prins în comuna Copou de jandarmul plutoniermajor Ifrimescu Dumitru, ajutat de jandarmul plutonier Mihalache Ion şi de jandarmul soldat Calciu Ştefan. In fine la Rediu Mitropoliei, jandarmul plutonier Chele al 5-lea, a reuşit să prindă pe banditul Gh. Radu. —In poliţia locală s’au făcut următoa- 1 rele avansări şi numiri. D. G. Grădinescu, comisar special, ajutor la siguranţă, a fost avansat comisar clasa a doua. D-nii Ivanciu Atanasie şi Vasiliu Constantin, subcomisari clasa a doua au fost înaintaţi clasa întâia. D. Dragu Nicolae subcomisar clasa a treia, a fost avansat clasa a doua. D. Simionescu D. a fost numit subcomisar clasa a doua. D. Huşanu Gh. sergent major la corul de sergenţi a fost avansat subcomisar clasa a 111-a. D-nii Alex. Străjescu şi Doroftei N. Străjescu, sergenţi ajutori au fost avansaţi sergenţi majori în corpul de sergenţi. Sergenţii Stan Dumitru şi Th. Gâlcă au fost înaintaţi sergenţi majori. *■ Adunarea generală anuală şi insuportabilă creată de specula unor proprietari abuzivi, să ia parte la Adunarea Generală ce va avea loc Duminică 4 Ianuarie st. nou 1920, orele 5 p. m., în sala Societăţii de Gimnastică din str. Şcoala de Arte, unde se vor discuta interesele chiriaşilor şi se va cere ca ele safie sanţionate prin lege. Cu această ocaziune se vor primi şi adeziunile, tuturor acelora cari doresc a se înscrie în Sindicat. Cronica Spectacolelor — Cinem EUSABETA. Astăzi ia ambele matineiul şi, seara se reprezintă „UN CAVALER TRECU dramă de aventuri senzaţionale în 5 acte cu simpatica şi celebra artistă d-ra Theda Bara film american (((Fox-Film))). Interesante vederi de la natură şi o splendidă Comedie. In curând d-ra Francesca Bertini în drama „NEBUNA“. — Sala CINEMA—MODBAN. Astăzi la ambele mn tinsuri si seara program nou. QxO „CE ! 13“ .LIXD ieșeni îi vor putea vedea cu începere de azi. CEI 13 dintr’un roman al lui „Balzac“ au în fruntea lor pe „LYDA BORELLI“ ma»miaaBia ..... — Miercuri 25 Decembrie stil vechiu, (ziua întâi de Crăciun) seara, va avea loc în saloanele Societâţi de gimnastică, sport şi muzică. un MARE BAL POPULAR dat In scop de binefacere Muzica militară a regimentului 25 infanterie. Mare bazar de obiecte cu toate numerele câştigătoare, cu cele mai frumoase jucării pentru copii, de Sf. Sărbători. Multe și frumoase surprize se pregătesc pentru Onor, public vizitator. — Premiera revistei „S’AVEM PARDON“ în două acte de Băiat sau Fată va avea loc în Sala Teatrului-Cinema „Principele Mircea“ în seara de Joi 1 14 Ianuarie. „S’AVEM PARDON“ pusă în scenă de un cunoscut artist din localitate, montată cu îngrijire cu decoruri şi costume procurate din Capitală şi cu o pleiadă de artişti şi balerine cunoscute, va fi cea mai amuzantă seară din sărbători. — Au apărut de sub tipar şi se află la toate librăriila două opere scrise de d-na Ana Conta-Chernbach şi intitulata DIDACTICA şi METODICA, ambele necesare mai cu seamă învăţătorimii. ■ Nouile lucrări didactice ale d-nei A. Conta- Chernbach se află depozitate la librăria I. V. Ionescu din str. Lăpuşneanu. La Banca „Dacia“ din localitate se primesc subscripţiuni la „Viaţa Romaînească“ în condiţiunile prospectului până la 5 ianuarie 1920. «W«*ggiaB3»gTaaMSBtaMaanilltTM ttmuivwi IM ÎHBMMiattMUMţnMahJMMBPMW■»■.urii UMUIUM Cu începere de astăzi RESTAURANTUL şi COFETĂRIA 7 UFFL! a angajat orchestra distinsului violonist SPANOPOL din Bucureşti membru în orchestra simfonică „George Enescu“ atât la dejun cât și seara. Cinea vrea să mănânce bine și să asculte muzica clasică să vie la Tuffii. După teatru și cinematografe se servescu SUPEUR1. 42 BrarawsnBseaEsaE»» nr iTinVrimrr I’T^-^rirr.MimnannMM i ll '• hy HTeit irk casele situate în $JyaiZair0 Iaşi Str. Sf. Andrei No. 48, compuse din 4 odăi, 2 antrete, 2 bucătării, atenanse, şuri, pivniţe, lumină electrică. Loc spaţios şi material pentru construcţii. A se adresa la proprietară în sus zisul imobil. §1 1 De vânzare un costum complect nou redingotă a se adresa Sărărie la orice oră. 5—1 chiriaşilor din aşi Comitetul Sindicatului Chiriaşilor din Iaşi invită pe toţi membrii sindicatului precum şi pe toţi chiriaşii din Iaşi, fără nici o deosebire, cari se interesează de situaţiuniea anor Ultima oră telefonică Noul Primar al Bucureştiului Bucureşti.—D-l dr. C. Gheorghian a fost numit preşedintele comisiune interimare a Capitalei. Moartea lui Jean Dupuy Bucureşti. — La Paris a încetat din viaţă senatorul J. Dupuy preşedintele sindicatului ziariştilor şi directorul ziarului „Petit Parisien“. ■^JKTCT‘E»^Ca3BWaMJBMa8«HrMBrt-3 Marele incendiu din Roman Roman.—Un puternic incendiu a isbucnit la teatrul și hotelul „Modern“ de aici. S’au cerut ajutorul pompierilor din Bacău. Sunt pagube de sute de mii de lei. KiXBauiaanuaHRnswBaansaxchBâi şi Ancheta da la G. F. R. Buc.—Din ancheta făcută în depozitul c. f. r. din Bucureşti s’a stabilit că s’a găsit o granată de mână într’un tren regal. Granata a fost adusă de un străin. Ancheta continuă, A doua Conferinţă de pace Bucureşti.—O telegramă din Paris anunţă că mina conferinţă de pace nu va începe decât săptămână viitoare. Vor participa şi d-nii Lloyd George şi Nitti. Mobilizarea în Ungaria BUC.— Ziarul „Universul“ anunţă că din cauza evenimentelor guvernul din Ungaria a ordonat mobilizarea continentelor 41 şi 42. , Greva generală s-a declarat la 29 Decembrie. Mobilizarea se face cu asentimentul comandantului francez. Acţiunea navală in Baltica Bucureşti — Ziarul ,,Petit Parisien" primeşte ştirea din Londra că campania forţelor navale în Baltica a fost terminată. Vasele se vor înapoia la bazele lor săptămâna viitoare. J. CUMPĂR, LA MAGAZINUL SMIRNOV Delicatesele cele mai fine, sosite, pentru Satele Sărbători și Anul Nou: Liqueruri Fokink Champagne Heidsiek etc. Cognac Martel *** W. S. O. P. și W. S. O. P. Sardelerii Franceze Thon, Maquereau, Homard Truffes, Chocolat Suchard, Lidl, Ours, etc. Untdelemnuri Francez© Bonbons Capşa precum şi tot soiul de coloniale şi băuturi din calităţile cele mai superioare