Mişcarea, ianuarie 1920 (Anul 14, nr. 1-14)

1920-01-05 / nr. 5

2 ills Umilit __ ? Marele furt din str. Costachi Negri Ua furtimportant a fost săvârşit aseară în str. Costachi Nagri, la casa cu No. 41. Această locuinţă este ocupată de d-l Max Haller, cunoscut comerciant şi procurat al d-nei Bank. D. Haller se află la Bucureşti, remâ- nănd în localitate numai soţia sa. Aseară, la orele 6, d-na Haller plecă de acasă pentru a face o vizită. Acest moment, de care probabil hoţii erau avertizaţi, fu aşteptat. Uşor ei deschiseră uşa şi intrară în casă. Fără vreo jenă, aprinseră o lumânare în candelabrul ce se găsea pe masă. Apoi cu passpartouri deschiseră toate şifonierele, unde cântară, însă fără a lua ceva. Ei căutară cheia de la lada de fer, pe care probabil ştiau că se află în casă. Şi în adevăr, deschiseră un saltar, şi dădură peste punguliţa, în care d-na Haller pastra cheia. Ei deschiseră atunci lada de fer, din care furară 70 000 lei în bilete româneşti şi 20.000 ruble aparţinând d-lui Haller’ şi giuvaeruri în valoare de 30.000 lei, aparţinând d-nei Bank, care se află In streinătate. Hoţii se retraseră apoi, închizând uşa în urma lor. La Pescăria Statului a sosit icre negre cu 100 lei kgr. depozitul şi vânzarea în str. Cismăriei No. 41. Adunarea generală a chiriaşilor din Iaşi Comitetul Sindicatului Chiriaşilor din Iaşi invită pe toţi membrii sindicatului precum şi pe toţi chiriaşii din Iaşi, fără nici o deosebire, care se interesează de situaţiunea anormală şi insuportabilă creată de specula unor proprietari abuzivi, să ia parte la Adunarea Generală ce va avea loc Duminică 4 Ianuarie st. nou 1920, orele 5 p. m., în sala Societăţii de Gimnastică din str. Şcoala de Arte, unde se vor discuta interesele chiriaşilor şi se va cere ca ele să „fie sanţionate prin lege. Cu această ocaziune se vor primi şi adeziunile tuturor acelor cari doresc a se înscrie în Sindicat. — La liceul naţional se ventilează idea de a se organiza echipe de elevi, cari să umble cu colinda în zilele de sărbători, făcând chetă în folosul liceului. Ar fi o încurajare în menţinerea vechilor drume şi în acelaşi timp un produs pentru acoperirea nevoilor instituţianiei. — interesanta lucrare : «Românii, origina, trecutul, sacrificiile şi drepturile l®r însoţită da trei hărţi cu noile frontien ale României Mari, necesare tuturor, a sosit, şi se găsesc de vânzare la toate librării!« din Iași. — Premiera revistei «S’AVEM PARDON“ în două acte de Băiat sau Fată va avea loc în Sala Teatrului-Cinema «Principele Mircea“ în seara de joi 1 | 14 ianuarie. «S’AVEM PARDON“ pusă în scară de un cunoscut artist din localitate, montată cu îngrijire cu decoruri şi costume procurate din Capitală şi cu o pleiadă de artişti şi balerine cunoscute, va fi cea mai amuzantă seară din sărbători. Au apărut de sub tipar şi se află la toate librăriile două opere scrise de d-na Amn Conta- Chernbach şi intitulate DIDACTICA şi METODICA, ambele necesare mai cu seamă învăţătorimii. Nouile lucrări didactice ale d-nei A. Conta-Chernbach se află depozitate la librăria I. V. Ionescu din str. Lăpuşneanu. ŞTIRI MUZICALE Al VIII-lea concert simfonic va avea loc Vineri 9 ianuarie, ora 9 seara (a treia zi de Crăciun). Pe program: 1. Brahms, Tragische uverture (primă audiţie). 2. R. Wagner, Tristan şi Isolda (primă audiţie). 3. Bethoven, Simfonia n- 5. Biletele la Maximovici. — Miercuri 25 Decembrie stil vechiu, (ziua întâi de Crăciun) seara, va avea loc în saloanele Societăţii de gimnastică, sport şi muzică. MARE BAL POPULAR dat la scop de binefacere Muzica militară a regimentului 25 infanterie. Mare bazar de obiecte cu toate numerele câştigătoare, cu cele mai frumoase jucării pentru copii, de Sf. Sărbători. Multe şi frumoase surprize se pregătesc pentru Onor. public vizitator. TELEGRAME DIN BUCUREŞTI — De la corespondentul nostru ~ Numirile făcute la Iaşi Buc.—Aseară s’au făcut următoarele numiri în administraţia Iaşului: La Primărie : D-l dr. P. Zosin, dingruparea ţărănistă, a fost numit preşedintele comisiei interimare. D-l Geanău, naţionalist, a fost numit vice-preşedintele acestei comisiuni. Ceilalţi membri încă nu au fost numiţi. La Judeţ a fost numit prefect d. C. Afrim, naţionalist. Prefectul de Poliţie a fost numit d. Grigore Lohan. Alte numiri nu s’au făcut. Regele României şi Aliaţii Buc.—Comentând răspunsul pe care M. S. Regel l’a dat comisiilei Camtrel, zarul „Viitorul“, repetă pasagiu! In care Suveranul spune că „România merita a se bucura de mai multa consideraţiune din partea Aliaţilor ei‘‘ şi arată că aceste înalte opîniuni pot indica d-lui Vaida, primul-ministru al nouei Românii, care este calea demnităţei ţării. Reluarea relaţiilor comerciale cu România — O deciziune a Consiliului Suprem — Buc.—O telegramă curioasă prin conţinutul ei, pe care ziarul Italian , Secole‘, a primit o din partia corespondentului ei din Paris, anunţă o şedinţă a Consiliului Suprem, care s-ar fi ţinut în ziua de 23 Decembrie şi în care Consiliul ar fi hotărât jefuirea relaţiilor comerciale cu România. Telegrama aceasta a produs senzaţie la Bucureşti. Mu s’a explicat încă sorgintea ei Confusiunele d-lui Vlad — Ce nu a înţeles ministrul de finanţe — Buc. Ziarul „Viitorul“ apărut astăzi lămureşte confusiunea pecare d. ministru Vlad a încercat s’o facă intenţionat la Cameră cu privire la cererile Săneci Naţionale în chestiunea împrumutului. „Viitorul“ arată că cerurile Băncei Naţionale nu însemnau realizarea vre-unui beneficiu pentru ea, ci aveau menirea sa întărească creditul ţării, căci s’ar fî inspirat astfel deplina încredere atât în ţară cât şi în străinătate, în soliditatea biletului Băncii Naţionale. Conflict între guvern şi ministrul de interne — Cum s’a făcut numirea Comisiei interimare din Capitală — Bac— „îndreptarea“ apărută astăzi publică amănunte cu privire la modul cum s’a făcut numirea nouei comisiuni interimare din Capitală, arătând că atât M. S. Regele cât și primul ministru au fost contra listei ce avea în frunte pe d. C. Musceleanu, care a candidat pe lista „ Clopotului“. D-l Lupa, ministrul de interne, care susţinea pe d. Musceleanu, a avut împotriva sa gruparea naţionalistă şi cea ţărănistă, al căror prizonier este. B-nul Lupa este foarte afectat din această cauză. Ministrul de interne a cerut ambelor grupări să desemneze candidaţi: naţionaliştii au fixat candidatura d-lui Ionescu-Botora la primăria Capitalei. A fost însă o surpriză pentru toţi, când a apărut decretul prin care d. dr. C. Gheorghian este numit primarul Bucureștiului. Moartea lui Gr. Duca Buc.— O telegramă din Paris anunţă încetarea din viaţă a lui Grigore Duca fost senator şi membru al partidului liberal. D-l Vaida la Paris Bac.—D-l Al. Vaida va pleca la Conferința de pace ce se va deschide la Paris, numai In cazul când prezența d-sale va fi necesară acolo. Suspendarea trenurilor de călători Buc. — După sărbători este vorba sâ se suspende trenurile de călători pentru cateva zile pentru a se repara maşineie etetette, maşineie bune urmând a fi întrebuinţate pentru aprovizionarea ţării. . K .UIBA Plecarea Suveranilor Buc. — Familia Regală pleacă Luni seara la Bistriţa unde va petrece sărbătorile. Cu începere de astăzi RESTAURANTUL şi COFETĂRIA TUFFLI a angajat orchestra distinsului violonist SPANOPOL din Bucureşti membru în orchestra simfonică „George Enescu“ atât la dejun cât şi seara. Cinea vrea să mănânce bine şi să asculte muzica clasică să vie la Tuffi. După teatru și cinematografe se servescu SUPEUR1. 4—3 De vânzare . Se vinde la licitaţie de bună-voie o casă situată în strada Palat No. 31, compusă din trei camere, un antret mare servind tot de odaie, două antrete mici, bucătărie, două magazii, pivniţa petruita cu două hrube, canal, apă, lumină electrică şi ogradă separată. Vânzarea acestui imobil (ce nu are nici o sarcină asupra lui) va avea loc în pretoriul trib. Iaşi secţia 3-a în ziua de 27 Ianuarie 1920 oarele 12 amiază, începând licitaţia publică de la suma de lei 16.934 aratată de expert. 3 3 DIREG TIUIŢI A Primei Societăţi de Credit, Funciar Român din Bucureşti Consiliul de Administraţie în şedinţa No. 2.240 din 29 Decembrie 1919, fixând ziua de 1 14 Martie 1920 pentru a 45-a Adunare Generală ordinară, sunt invitaţi domnii asociaţi şi domnii detentori de Scrisuri Funciare ca să se întrunească în aceiaşi zi la ora 1 p. m. în localul Societăţii din strada Colţei No. 27. Gestiunile la ordinea zilei vor fi următoarele : 1. Darea de seamă a operaţiunilor Societăţii pe anul 1919. 2. Conturile şi bilanţurile de administraţiune pe anul 1919. 3. Descărcarea Consiliului de Administraţiune de gestiunea sa pe anul 1919. 4. Bugetul veniturilor şi cheltuelilor pe anul 1920 şi bugetul fondului depensiuni pe acelaş an. 5. Alegerea a doi membrii în Consiliul de Administraţie şi anume: în locul d-lui Matei Corbessu şi defunctului Vasile G. Mortun al căror mandate expiră la 31 Decembrie 1920. Validarea cooptărei în Consiliul de Administraţie a d-lui Mişu Săulescu în locul defunctului VasileG. Morţun, al cărui mandat expiră la 31 Decembrie 1920. După art. 49 şi 51 din statute, dreptul de vot la adunarea generală se poate exercita numai de societarii majori, în persoana sau prin împuternicire dată altor societari în limita fixată de art. 59. Aceste dispozițiuni se aplică și femei-lor majore, dar necăsătorite sau văduve. Prin excepțiune: a) Minorii și interzişii vor fi reprezentaţi prin tutorii în persoană. b) Dreptul de vot al femeilor căsătorite cu avere dotală seexercită de către soţii lor, fie în persoană, fie prin procuratori asociaţi. c) Femeile căsătorite cu avere parafernală pot fi representate prin procură de soţii lor sau decopiii lor majori, chiar dacă nu ar fi societari, sau prin procuratori, societari, fără să mai aibă nevoe de autorizaţiunea soţilor. d) Fundaţiunile cu caracter de persoană morală, casele de comerţ şi societăţile în general, vor fi representate prin împuterniciţii lor legali cu procuri speciale. Legalizarea semnăturei celor ce vor da procuri se poate face de orice autoritate îndrituită de lege a legaliza semnăturile. Sub pedeapsă de nulitate însă, în formula legalizărei va trebui sa se cuprindă numele mandatarului trecut în procură. Orice procurator sau representant legal va depune la Societate cel puțin cu 8 zile libere înainte de Adunarea Generală actele dovedind calitatea sa de procurator sau representant legal. Dacă aceste acte vor fi găsite în regulă, Direcțiunea va elibera titularului bilet de admisiune la Adunarea Generală. 6. Alegerea Comitetului Detentorilor de Scrisuri Funciare. 7. Modificarea regulamentului Pensii-lor funcţionarilor societăţii. CUMPĂRAŢI LA MAGAZINUL SMIRNOV Delicatesele cele mai fine, sosite pentru Siele Sărbători şi Anul Nou: Liqueruri Fokink Champagne Heidsiek etc. Cognac Martel *** W. S. O. P. şi W. S. O. P. Sardelerii Franceze Thou, Maquereau, Homard Truffes, Chocolat Suchard, Lidi, Ours, etc. Untdelemnuri Franceze Bonbons Capşa precum şi tot soiul de coloniale şi băuturi din calităţile cele mai superioare Cronica Spectacolelor — Cinema ELISABETA. Astăzi la ambele matineuri şi seara se reprezintă «UN CAVALER TRECU dramă de aventuri senzaţionale în 5 acte cu simipatica şi celebra artistă d-ra Theda Bara film american (((Fox-Film))). Interesante vederi dejre natură şi o splendidă Comedie. In curând d-ra Francosca Bertini în drama «NEBUNA“. — Sala CINEMA—MODERN. Astăzi la ambele matineuri și seara program nou. 0XD „CEI 13“ 0X0 Ieșeni îi vor putea vedea cu începere de azi. CEI 13 dintr’un roman al lui „Balzac“ au în fruntea lor pe „LYCA BORELLI“ — Sala CINEMA SIDOLI. Astăzi la matineu! de la ora 3 şi 5 jum. şi SEARA la ora 9 se reprezintă grozavul film American plin de peripeţii extraordinare MASCATUL Omul Teroarei care a îngrozit populaţia New- Yorkului. Iniţiativa Cinematografului Sidoli a atras o mulţime de amatori cari mai de cari mai curioși și astfel sala Cinematografului SIDOLI a devenit un loc de întâlnire al tuturor acelora ce vor descoperi ((( MASCATUL*))) Cu o putere herculiană teremoriziază samana familie „Waldon“. Mii de pariuri sau depus între spectatorii care cred că vor descoperi cinei (((MASCATUL))) Direcţiunea Cinematografului Sidoli anunţă că a depus la Bancă suma de Iei ((1000)) (una mie) care va fi împărţită acelora care vor putea afla cine’i (((MASCATUL))) Se caută “Aromânească“ personal de biarou. Doritorii se pot prezenta la Librăria Societăţei str. Cuza Vodă 83 (fost librăria Iliescu) în toate zilele între orele 10—12 dan. sau 4—6 p. im cu oferte scrise însoţite de actele ce posed. 3—1 ATENTE T . Fraţii Fiorescu Piaţa Unirei face cunoscut la toate Popotele, Cantine şcolare, Restaurante, Unităţi militare că ne-au sosit un mare transport de Ceapă albă mare din Buzeu pe care o vindem cu UN LEU KG. De vânzare SV.“*.Broşteanu, în str. cu acelaşi nume No. 8 (foastă Buzdugan) a se adresa directului General Broșteanu Craiova. Mult întristaţii : Natalia M. Tzonescu cu copiii: Elena, Gheorghe, Emil, Dimitrie, Marcel şi Valerică, Florica Milcoveanu, Constantin Tzonescu Ou, Vasile Tzonescu, Matilda Popovici Spinoasa, Constantin Popovici cu familia, Gheorghe Popovici cu familia, Mihail Popovici, Nicolae Sulea cu familia, Ernest Mihailescu cu familia, Constantin Gheorghiu cu familia, Emilie Cristescu, Ioan Răneanu cu soţia, Gh. Nica cu familia, Profira Alexandrescu, Constantin Ţibuleac, au nemărgenita durere de a vă anunţa perderea prea iubitului lor soţ, tată, frate, socru şi cumnat. IMIN TIONESCU Fost controlor agronom în etate de 47 ani Decedat în ziua de 5 Ianuar 1920, ora 6 seara, şi vă roagă să binevoiţi a participa la înmormântarea rămăşiţelor lui pământeşti, care va avea loc Duminiccă 4 Ianuarie ora 1 p. m. la cimitirul Eternitatea. Cortegiul va pleca de la domiciliul defunctului. Rugațivă pentru el. Convocare Domnii acţionari ai soc. „Cooperativei Podgorenilor din Moldova“, sunt convocaţi în adunara generală ordinară, care se va ţine în localul soc. din Iaşi str. Ştefan cel Mare No. 38, în ziua de 1 Februarie 1920 la orele 14 (2 p. m.). Ordinea zilei este: 1) Darea de seamă a Consiliului de Administraţie relativă la gestiunea anului 1919." 2) Raportul cenzorilor. 3) Aprobarea bilanţului şi descărcarea Consiliului de Adm. de gestiunea anului 1919. 4) Fixarea jetoanelor de prezenţă pentru membrii Consiliului de Administraţie şi Cenzori. 5) Modificarea statutelor în vederea măririi capitalului social. 6) Alegerea Cenzorilor. Dacă capitalul reprezentat la prima convocare nu va fi suficient adunarea va avea loc Duminica viitoare 8 Februarie în acelaş local şi aceiaşi oră, când se va hotărâ valabil oricum ar fi capitalul prezent. Pentru a lua parte la adunarea generală, domnii acţionari sunt rugaţi să se conformeze art. 15 din statut. Acei acţionari care nu pot lua parte personal la adunarea generală, pot fi reprezentaţi conform art. 14 din statut prin procurator. Preşedinte, Gh. Cristofor