Mişcarea, iunie 1920 (Anul 14, nr. 114-137)

1920-06-03 / nr. 114

rezultatul alegerilor pentru Scoata Iaşi .......... « Azi dimineaţă s-a terminat despoierea scrutinelor la toate secţiunele de votare şi rezultatul general obţinut este următorul: 1. Partidul Poporului.— M. R. Cantacuzino, 9445 voturi ales, D. A. Greceanu, 9303 ales, D. Alexandrescu 9286 ales. * 2. Partidul national-liberal.—E. Herovaniu, 2120 voturi, C. Crupenschi 2046 voturi, Economul I. Gotcu, 1991.* 3) Federația cu concursul partidului comunist-revoluționar: Gh. Ciobanu 1975 voturi, I. Spataru 1943 voturi și N. Andronic 1942 voturi. * Lista „Plugului“: A. A. Bădărău 916, Gh. Lascar 876 și I. Vârlonescu 721. * 5) Partidul naționalst-democrat: Dr. C. Șumuleanu 396 v., General Tarnovski 337 v., I. Dimitriu 128 v. 6) Partidul conservator-progresist: Colonel Vrabie 145 v., Dr. S. Konla 133 v., Zaharia M. 129 v.* 7) Lista „Steagul“, Hermeziu 43 v., Apăru 40 v. * La rezultatele aratate mai sus se pot face următoarele observațiuni: Partidul naţional-liberal stă în fruntea tuturor partidelor de opoziţie,având în judeţ o massa electorală de 3858 voturi, prin urmare superioară massei electorale a federaţiei care a întrunit 3117 voturi. In schimb la oraş federaţia care în alegerile de la Cameră a întrunit un număr ridicol de voturi,la Senat a realizat o masă electorală de 2743 voturi superioara masei electorale a partidului naţional liberal care a întrunit 2299 voturi. Aceasta se datoreşte faptului că socialiştii-revoluţionari cari n’aveau listă pentru Senat, au trecut toate voturile lor federaţiei. Prin aceasta se învederează odadă mai mult care este caracterul acţiunei federaţiei şi speranţele ce pune în ea partidul comunist. Massa electorală generala, însă, a partidului naţional-liberal de 6157 voturi este superioara aceleia a federaţiei care cu tot concursul comuniştilor n’a întrunit decât 3860 voturi. Toţi candidaţii partidului naţional-liberal au un număr superior de voturi candidaţilor partidului de opoziţie.* Voturile blocului evreiesc s-au împărţit la Senat, între guvern, lista plugului şi socialiştii ţârânişti. Foarte puţine voturi au mers la celelalte partide de opoziţie. Astfel datorită acestui concurs lista d-lui A. Bădarău a întrunit la oraş o masă electorală de 2342 voturi, iar guvernul o masă de 6790 voturi. In judeţ însă numărul voturilor obţinut de lista d-lui bădărău este infim, el nu atinge decăt o masă electorală de 170 voturi. La toate secţiunile din judeţ d. Badărău personal a întrunit 74 voturi, faţă de 842 ce a întrunit la oraş. Partidul naţionalist-democrat sufere la Senat o înfrîngere şi mai mare decît la Cameră. Pierdarea de voturi de la alegerile trecute la alegerile de acum este enormă. Liista cu d. d-l Şumuleanu în frunte, n’a întrunit la oraş de căt o massă electorală de 570 voturi şî de 481 în judeţ. Toţi candidaţii naţionalişti-democraţi sunt cu mult inferiori, ca număr de voturi, candidaţilor de pe lista d-lui Bâdărau. Situaţia partidului conservator progresist este şi mai dezastroasă decât a partidului naţionalist-democrat. Acest partid concurează numai pe partizanii d-lui Popescu-Berca. El a întrunit în oraş o masă electorală de 316 voturi iar în judeţ de 91 voturi. In două din secţiunele rurale acest partid n’a întrunit nici un vot iar în celelalte secţiuni numărul voturilor a variat de la 1 la maximum 5 voturi. In mod excepţional, la Podu-Iloae, d. colonel Vrabie pentru bravura dovedită în timpul războiului, a întrunit personal 13 voturi! * Despre lista d-lor Hermeziu şi Apăru, credem că nici nu e nevoie să mai inzistăm deoarece la oraş a întrunit 18 voturi iar în judeţ 25 voturi. I mmmmi CELE TREI I ARI CHERMEZE LA GOPGU vor avea lor în zilele şi serile de 2 iUNIE, 3 IUNIE (Sft. Canatamin şi Elena), şi 4 IUNIE a. c. Carusel © Bară © Ruletă © Tombolă © Batae de flori şi serpentine © ISNumeroase surprize © Muzica Mintara © Orchestră Biletele vândute sunt valabile. Situaţia greviştilor de la C. F. Un ordin circular sosit direcţiunei regionale a C. F. din Iaşi, spune că acei dintre grevişti de la ateliere cari vor să reia lucrul pot fi primiţi ca noi angajaţi, neplătinduli-se zilele de grevă. . . Ştirile repetate cu privire la punerea în circulaţie la 10 iunie a unui nou tren accelerat Iaşi-Bucureşti pr an Vaslui- Mărăşeşti nu corespunde adevărului. Lt. inginer Miclescu sub-directorul reginnei V. F. din Iaşi, sosind în localitate de al Bucureşti, ne comunică ca cu toate că linia va fi zilele aceste deschisă peste podul de la Cosmeşti, înfiinţarea unui nou tren de persoane deocamdată nu se va putea face din lipsa de locomotive. Folosul care se va câştiga imediat prin deschiderea acestei linii va fi pentru transporturile de mărfuri. „ In zilele de 6, 7 şi 8 iunie, are loc la Bucureşti, adunarea generală a membrilor „Asociaţiunei generale a farmaciştilor“ din ţară. Urmeaza a se discuta mai multe chestiuni importante. Pemru a-i representa la această adunare, farmacişti din localitate au ales o delegaţie compusa din d-nii Werner, Adace, Joliea, dr Katianu, Em. Lupu, Margulies şi Hertenberg. Delegaţia pleaca Sâmbătă la Bucureşti. —■ Variola.—In comuna Copou, s’a constatat un caz de variolă. Cazul se prezintă sub formă gravă. Serviciul sanitar a luat de îndată cuvenitele măsuri. Bolnavul a fost izolat şi s’a început revaccinarea persoaneior care au fost încântat cu bolnavul. — PATRONUL LICEULUI INTERNAT.— Iată programul serbarei patronului liceului întremat ce va avea loc în ziua de 3 iunie ora 9 juni. dimineaţă . Serviciu Religios. Imn regal, cor acompaniat de fanfară. Prof. P. Andrei despre solidaritate, (disertaţie). Ştefânescu, Imn triumfal, Castaldi, Se’ntorc vitejii, (Corul Liceului). Ambrosio, Romanţa şi Canţonetă, executată la vioară de Ştefanescu G. Betowen, Sonată patetica, executată la piano de Carp M. Radu. Hendel, sonata executată de Rude Valent, Crieg., Asses Tod şi Lacombe serenade, executate de orchestra Liceului. Cânturi şi dansuri naţionale. Exerciţii gimnastice şi piramide în aer liber cu tamfara Liceului. Azi se efectuiază alegerea la Universitate pentru un loc la Senat. Biroul este prezidat de d. Iulian Teodoresc, asistat de d. Brandia, secretarul Universitatei. Toţi trei candidaţi, d-nii dr. Cosmovici, Paul Bujor şi dr. Leon, şi-au menţinut candidaturile. IAŞI.—TIPOGRAFIA «ALBINA* Strada Siuleacu n 1 POSTURILE VACANTE în învăţământul rural din judeţul Iaşi Şcoala din comuna: Andrieşeni, Stolniceni, Spineni, Fântânele, Băiceni, Cârjoaia, Bălţaţi, Tăcuţi, Belceşti, Munteni, Ulmeni-Liteni, Polieoi, Bivolari, Soloneţ, Brăeşti, Prigoreni, Cristeşti, Bucium, Bârnova, Păun, Vlădiceni, Buznea, Gâneşti, Dădeşti, Cepleniţa, Ciurea, Picioru-Lupului, Todirel, Copou, Rediu-Tatar, Costuleni şi Măcăreşti. Şcoala din comuna: Costuleni Haliţa, Cotnari Hodora, Zbireni, Lupăria, Cucuteni, Bogdăneşti, Cogeasca, Ifoileşti, Dumeşti, Păuşeşti, Erbiceni, Toteşti, Focuri, Fântele, Galata, Hoilincea, Coada Stâncei, Gropniţa, Bulbucani, Forăşti, Mălăeşti, Sângeri, Hermeziu, Bălteni, Golboca, Lungani, Crucea, Lungani, Goleşti, Zmeu, Giurbuţi, Mogoşeşti, Hadâmbu, Movileni, Larga, Potângeni, Popeşti Harpăşeşti, Dorossani, Prisacani, Moreni, Rediu-Mitropoliei, Epureni-Izvoare, Tipuleşti, Scobinţi, Sticlăria, Zagavia, Sculeni, Muşeni, Lucini, Seneşti, Storneşti, Şipote, Chişcăreni, Hălceni, Mitoc, Tomeşi, Goreni, Osoi, Ţigănuşi, Şcoala din comunele: Ţigănuşi, Cârniceni, Probota, Perieni, Ţuţora, Oprişeni, Ungheni, Nânzâteşti, Uncani, Voroveşti, Bogonos, Valea Lupului, Vlâdeni, Borşa, Iacobeni, Alexandru-cel-Bun, Epureni, Voineşti, Slobozia, Socoteşti, Băiceni, Coasta-Măgurei, Coarneleţ-Caprei, Ungheni şi Boşia. Grădini de copii Şcoala din comuna Bivolari, Focuri, Belceşti, Hermeziu, Trifeşti, Mogoşeşti şi Podul Iloaei. — Agenţii de siguranţă au arestat aseară pe Gh. Focşăneanu, bănuit a fi autorul unor furturi. — Oficiul de vânzare a hârtiei ne comunică că a urcat din nou preţul hârtiei de tipar la 7.50 kgr., de la 3.60 bani şi 5.60 cum se vindea înainte. Ca atare, având în vedere şi scumpetea tiparului, ziarul nostru se va vinde cu 50 bani numărul. De îndată ce costul hârtiei şi al tiparului vor scădea, vom face ei noi cuvenita reducere. — Consiliul de higienă a oraşului, se întruneşte mâine, având adobagimni multe chestiuni importante. — Luni, s’a serbat hramul bisericei Sf. Treimi. Serviciul religios a fost oficiat ,de preoţii Tincoca şi Niculea. — Mâine începe la Bucureşti, examenul de capacitate pentru limba română. • Sunt mai mulţi candidaţi din Iaşi. — D. dr. Hortolomei a fost recomandat ca epitíop la Sf. Spiridon. Astfel noua epitropie se va compune dm d-nui Ştefan Georgescu, Rudolf Suţu şi dr. Hortolomeu. — Turneul artiştilor societari ai Teatrului Naţional din Bucureşti vor da în sala Teatrului Naţional doua reprezentaţii Joi 10 iunie 1920 CASA DE LUT Piesă în 3 acte de Emil Fabre şi Vineri 11 Iunie 1920 BAIA DOMNIŢEI piesă în 4 acte de C. Râuleţ. Compania are în frunte pe D-le Eugenia Ciucurescu şiMarioara Zimniceanu, d-nui G. Ciprian şi Florea Simonescu. Biletele la agenţia Thalia Maximovich . La şcoalele primare din oraşul Iaşi sunt vacante următoarele posturi: La şcoala de bâet No. 5 postul de cl. Il-a ; la şcoala de bâeţi No. 2 postul de cl. I a; la şcoala de băeţi No. 3 postul de cl. l-a; la şcoala de fete No. 1 postul de cl. l-a; idem potul de cl. l-adivizionarâ ; la şcoala de fete No. 2 postul de cl. l-a divizionară ; la şcoala de fete No. 5 postul de cl. 111-a ; la şcoala de fete No. 6 postul de cl. l-a divizionară. La şcoala de fete No. 11 postul de cl. I. D. Inginer Miclescu subdirectorul regiunei c. f. din localitate care se afla la Bucureşti a sosit ori în localitate. — Ştirea dată de un ziar de dimineaţă din localitate, cu privire la concesionarea atelierelor c. f. Nicolina fabricei franceze Creuzot este prematură. Suntem autorizaţi să spunem că această concesiune încă nu s’a făcut. — La direcţia regională a c. f. din localitate se studiază un proect de regulament după care mărfurile alimentare de prima necesitate, care sunt supuse stricaciunei să fie preferate cu precădere înaintea tuturor altor mărfuri. . — Comisia interimară se întruneşte mâine, la ora 6 după prânz. — Mihai Negruzzi Preşedintele comisiei interimare, pleacă Duminică la Bucureşti în interesul comunei. — In strada Socola, No. 190, a avut loc aseară o , întrunire femenisto-naţionalistâ. Au participat 150 de femei. — D. Virgil Georgescu funcţionar la fabrica de tutun a fost avansat contabil la aceiași fabrică. Ultima oră telegrafică Resultatul alegerilor din Capitală Rezultatul alegerei pentru Cameră din Ilfov s-a dat aseară. El este următorul: Au fost aleşi d-l Ion I. C. Brătianu şeful partidului naţional-liberal. D-ni Igrai Averescu, Octavian Goga, C. Argetoianu, Trancu-Iaşi, D. Ioaniţescu, D. Gheorghian, Al. Ceteleşanu, N. Protopopescu, N. Zanne Anibal Teoforescu şi Gongopol, guvernamentali. D-nii Cristescu, Draga şi Moscovici, comunişti. D-l Take Ionesco, guvernamental. D-nii Dr. Lupu şi V. Kogălniceanu, federalişti. O mare mişcare în personalul c. f. r. Cu crearea nouilor direcţiuni regional de c. f. r, în toată România mere, se impune facerea unei mari mișcări în personalul superior al c. f. r. Situația in Tracia — Trupele grecești au înlocuit trupele franceze din Tracia occidentală. Taxele asupra luxului —■ Parlamentul francez a hotărît menţinerea taxelor asupra luxului. Un tren cu materiale pentru România — Intervenţia guvernului francez — Guvernul francez a făcut demersuri stăruitoare pe lân£ă guvernul italian pentru eliberarea trenului cu materiale de aviaţie destinat României şi oprit la Brexta. Guvernul italian a dat promisiuni că va stabili o înţelegere cu greviştii de la căile ferate, in caz de nereuşită guvernul va face apel la armată pentru eliberarea trenului de pe acea porţiune ferată. Guvernul şi rezultatul alegerilor Membrii guvernului aflaţi în Capitală s-au întrunit ieri, conferind asupra resultatului alegerilor pentru Cameră. * Cu acest prilej de general Râşcanu ministrul de răsboi, a făcut o expunere a situaţiei de la graniţele ungară şi bulgară. Cronica Spectacolelor CINEMA ELÎSâBFTA.— Astăzi In matineuri şi seara : „EVREUL POLONEZ“. Celebra dramă în 4 acte de Erckman-Chatrian (La Juif Polonez). In pauza mare la reprezentaţiile serale : L A M P O regele transformiştilor cu program schimbat. Joui „FRANCESCA BERTINI“ în „O R G O L I U“. — Pe viitor postul de la şcolile rurale nu se va mai da nici femeilor nici preoţilor. * Orice post al doilea de şcolile cu 2 şi 3 posturi va fi neaparat ocupat de femei. Nici un post al doilea de la şcolile cu 4 posturi nu se va da unei femei. La aceste şcoale vor fi 2 bărbaţi şi 2 fermi. — Rapoartele sosite la prefectura de judeţ spun că în regiunea Iaşului apele Prutului nu inspiră nici o îngrijire. — La spitalul central a fost internată Maria Butnaru, servitoare, găsită scăldată în sânge în urma unor bătăi. Pacienta declară, că a fost bătută de un amant al ei. — Asociaţia lirică de operetă „Elysee Teatrul Cinema „SIDOLI“ Director artistic G. D. Carussy, Adtor BotosescuV Persoane, va da numai câteva Reprezentaţiuni extraordinare. Personalul prim artistic: Virginia Mieroara, Stella Bowy, Lulu Chiriac, Elena Paoly, Jeny Teodorescu, Mara Dumitrescu, Zoe Petreanu, G. D. Carussy, Jean Nicolscu, N. Cannel P. Ghimpeteanu, N. Chiriş, I.Niculescu Nik, Gri-Gri, T. Niculescu. Cor, Balet Orchestră proprie. Maestru concertator I. Blum. Maestrul de Balet Em.Bobescu. Se vor reprezenta frumoasele operete : Joi 3 Iunie 1920 ora 9 precis „DETECTIVA“ operetă în acte, Muzica de W. Kollo. Vineri 4 Iunie ora 9 precis, STRADA și No. ? operetă în 3 acte, Muzica de Paul Linche. Sâmbătă 5 Iunie ora 9 precis PREZIDENTUL HAIMANALELOR operetă în 3 acte, Muzica de Gilbert. Casă de vânzare'“Jjj curte, atenanse.— Str. Păcurari 40. A se adresa la d-na Clara Enghelsberg în imobil. 5 — 1 EPIROPIA GENERALA * A Casei Spitalelor şi Ospiciilor Sft. Spiridon DIN IAŞI Aduce la cunoştiinţa generală că în ziua de 15 iunie stil nou a. c. ora 10 dimineaţa va ţinea licitaţie publică cu oferte închise în cancelaria Epitropiei pentru vânzarea de veci a imobilelor şi micilor proprietăţi ale Epitropiei notate mai jos "• Condiţiunile de vânzare se pot vedea în orice zi de lucru în biroul silvic şi domenial al Casei. Licitaţia se va ţine conform art. 72-83 din legea comptabilităţei generale a Statului. *) in compt al d-lui D. I. Stanciu.