Mişcarea, decembrie 1926 (Anul 20, nr. 296-297)

1926-12-30 / nr. 296

e?£ E 5 S 3 SSSR 3 S 5 SS 5 MICI 18 A CEREŢI NUMAI sau să critice, în chipul cel mai obiectiv, greşelile politicei financiare. D. Gudalbu a făcut proedul acesta pentru a asigura... pe viaţă politica d-lor Garoflid şi Manolescu! Dar ne întrebăm : chiar majorităţile averescane, fi vor ele atât de inconştiente, încât să voteze o atare aberațiune ? MARCA MONDIALA «■ Manifestaţia liberală de la Sculeni — Cuvântării© rostite — Ieri dimineaţă a avut loc o mare înfrucire liberală la Sculeni-Basarabia. Sosirea d-lui C. Crupenschi, G. Brătianu, Em. Diaconescu, Pr. G. Tudorachi şi a celorlalţi amici a fost salutată de asistenţă cu îndelungate urale. După care în marea sală Fischman a avut loc o impunătoare întrunire. Au asistat peste 700 de săteni, care timp de mai mult de 3 ore au ascultat cuvântările înţelepte ce s’au rostit. întrunirea a fost prezidată de dl. C. Toms. D-sa a salutat în numele locuitorilor pe d. C. Crupenschi, G. Brătianu şi ceilalţi oaspeţi asigurându-i de dragostea şi devotamentul norodului. Sătenii cu însufleţire îndelung i-au ovaţionat. In urmă d-sa a făcut o dare de samă a activităţei guvernului şi parlamentului liberal, după care a încheiat cu îndemnul ca sătenii să vină cu toţi în rândurile partidului national-liberal,—singura forţă politică conştientă şi în măsură de a apara marile interese ale ţarei. Au mai vorbit învăţătorii 1. Zbant, Al. Vârgolici, N. Munteanu, sătenii N. Trofin, D. Bărbieru, comerciantul Fischman, Al. Stoian, Em. Diaconescu, Pr. Tudorachi. Dl. G. Brătianu într’o frumoasă cuvântare a arat valoarea morală a partidului liberal, lupta sa pentru ordinea şi progresul ţărei şi idealul de unire a forţelor şi energiilor ţărei. Face apel la unire, şi la strângerea rândurilor în juul steagului partidului naţional-liberal. Asistenţa a întrerupt această frumoasă cuvântare cu sgomotoase aplauze, iar la sfârşit îndelung la ovaţionat. Seria cuvântărilor a încheiat-o dl. C. Crupenschi şeful partidului naţ.-lib. D-sa a adus un pios omagiu în veci neuitatului G. G. Mârzescu, fostul conducător al acestui partid. Se ocupă apoi de istoricul partidului naţ. lib. arătând că istoria ţărei se confunda cu istoria acestui partid. Arată că marile reforme, împroprietărirea şi votul obştesc se datoresc part. naţ. lib. Expune programul şi speranţele sale încheind cu cuvântul că iF a venit să făgâduiască, dar a venit să lămurească pe săteni asupra politicei şi a consfinţi organizaţia ce s’a închegat. Adunarea a aplaudat cu entuziasm cuvântarea d-lui C. Crupenschi şi a rămas adânc impresionată de declaraţiile sale. După aceasta se proclamă ales comitetul organizaţiei liberale din Sculeni în frunte cu înv. N. Munteanu ca preşedinte, înv. Al. Vârgolici ca vicepreşedinte şi casier secretar Ignat Zalevschi; membrii comitetului de direcţie înv. I. Zbanţ, Strul Firdman, Th. Ciubaru şi Dănilă Svartzman iar în comitetul comunal d-nii Timoftei Moraru, I. Bejinari, Anton lătrate, Sim. Malaniuc, I. M. Ciornei, Haim Rabirovici, Gh. Bodron, C. Gr. Moraru, D-iru Crâşmaru, Gr. Rândaşu, I. Manolache, Gh. Casian, Sim. Sacaliuc, Anton Arsene, Gh. T. Caraba, I. L. Casian, Gh. Caraba, Gh. Moraru, I. Răileanu, Th. Bărbieru, D-tru Vierii, N. Iftemi şi Isai Borgotti Informaţii — Şedinţa comitetului de administraţie a fondului de „REFACERE“ s’a ţinut sub cea mai strictă discreţiune. Erau fapte şi discuţiuni, care nu trebuiau cunoscute de opinia publcă.f . . Cu toate măsurile luate, au transpirat totuşi unele discuţiuni. Dl. N. Petrea a făcut un adevărat rechizitoru d-lui C. Cerkez spunându-i că faptele sale dau loc la o interesantă suspiciune. Ceilalţi membrii erau de acord. Dl. C. Cerkez s-a uluit, şi i-ai întrebat melancolic : — Vreţi să mă încurcaţi?! — Nu, răspunseră binevoitorii săi colaboratori de la „REFACERE“. Şi dl. C. Cerkez a început noi explicaţii, noi plângeri. — Bine, bine replică dl. Ing. E. Niţescu. MIE ÎMI TREBUIE PĂRĂLUŢELE. SA MI SE DEIE BANII. Şi aşa în această atmosferă s’a încheiat întrunirea aceasta la sfârşitul căreia dl. Cerkez a cerut o desăvârşită discreţiune. (N. R. li şi convine.) In această atmosferă s’a pus capăt discuţiilor, şi fără a da vre-o descărcare a lui Cerkez, i s’a acordat un termen de graţie pentru a aduce banii în casă. — Regiunea II Iaşi pentru propaganda culturală—înfiinţată de Casa Şcoalelor— cuprinde judeţele Bălţi, Lăpuşna, Orhei şi Tighina, având în total 68 centre. — Artistul I. Morţun cu ansamblul teatrului naţional din Bucureşti va juca la Iaşi, pe scena „Naţionalului“ în seara de 14 Ianuarie comedia lui R. Fanchois „Maimuţa care vorbeşte“. Biletele la „Breşcu“. De la 2 ianuarie toţi contribuabilii vor depune declaraţiile fiscale la percepţii, făcute pe formularele obicinuite. — Primim la predarţie noul număr al revistei, «Zorile» foae pentru popor care apare sub direcţiunea preotului C. Dron. Cu acest număr revista păşeşte în anul al treilea al existenţei sale. Ii dorim viaţă lungă şi rodnică. — Se anunţă apropiata apariţie In localitate a unei reviste lunare întitulată «Vitrina Literară» la care vor colabora mulţi scriitori cunoscuţi. îl*— Serbarea Bobotezei se va face şi anul acesta cu tot ceremonialul şi fastul cuvenit în Piaţa Unireî. Programul alcătuit de I. P. S. S. Mitropolitul Pimen al Moldovei se va publica în curând. 39 . Individul Ilie Kiinger, recunoscut pungaş de buzunare, a fost arestat ori pe când opera în hală, furând femeii Elena Enescu din comuna Rediu lui Tatar, suma de 100 lei cu actele dresate va fi înaintat parchetului. — Eri a fost arestat de către sergentul din punctul Golia, individul Moise David Gogan originar din jud. Lăpuşna fiind găsit fără acte de identitate. — Din iniţiativa «Cercului Didactic» se va oficia Duminică 9 Ianuarie 1927, ora 10 jumătate a. m. în biserica Sf. Spiridon, un parastas de 40 zile de la moartea regretatului fost inspector general şcolar şi fost prefect al judeţului Iaşi şi Bistriţa-Nâsăud, Solomon Haliţa. Vor rosti cuvântări d-nul Gh. Ghibănescu în numele şcolilor normale, şi al „Cercului Didactic“ „un reprezentant“ al seminarului „Veniamin“ altul din partea corpului didactic primar şi d. D. Sachelarescu din partea inspectoratului şcolar. Sărbătorirea părintelui C. Dron — Azistenţa. Cuvântările rostite. In aula seminarului «Veniamin Costache» a avut loc aseară banchetul dat în onoarea distinsului preot C. Dron cu prilejul strămutării sale la Bucureşti. A luat parte o selectă şi numeroasă azistenţă, între care am remarcat, pe lângă marele număr de preoţi în frunte cu arhiereul Grigore Leu, economii Gotcu, Valeriu şi Cicerone Iordăchescu, Vasilevschi, Tudurache, Petrovanu, Finescu, Hodoroabă, Dinescu şi alţii, şi d-nui prof. I. Simionescu, D. Dimitriu, prof. Diaga, Osvald Racoviţă, V. Bulgaru, E. Diaconescu, avocatul I. Popovici, V. Sevastian învăţător, Dodon învăţător, prof. Ghiga, şi mulţi alţii. Au rostit cuvântări arhiereul Grigore Leu, d. prof. I. Simionescu, preot Gotcu, Valeriu şi Cicerone Iordăchescu, V. Bulgaru, I. Popovici, Emil Diaconescu, prof. Vlaga, Dodon, V. Viorica, Ghiga, Osvald Racoviţă—toţi arătând metitele sărbătoritului preot şi frumoasa activitate desfăşurată ca preot şi conducător al mişcării cooperatiste din Iaşi. A răspuns sfinţia sa părintele C. Dron mulţumind tuturor pentru cuvintele ce i s’au adresat, arătând că și în activitatea cooperatistă a fost călăuzit de principiile generoase ale religiei creştine. EREP. ULTIMA ORA Suveranul câtrâ Armată Buc.—Dl. general Mircescu ministru de războiu va fi primit astăzi în audiență de M. S. Regeie Care va semna ordinul de zi cătră armată, dat cu prilejul Anului Nou. Sărbătorirea d-lui Paul Gusty Buc.—Teatrul naţional din Bucureşti a stabilit definitiv programul serbătorirei d-lui Paul Gusty, cunoscutul literat şi director de scenă, care împlineşte 50 ani de activitate teatrală. In acest scop s-au instituit un comitet din care fac parte d-nii Al. Hodoş, Al. Mavrodi, Brătescu-Voineşti, I. Valjean, C. Moldovanu şi alţii. Se va reprezenta noua lucrare dramatică a d-lui C. Teodorescu «Greşala lui Dumnezeu». Noul director al școlii de Bele-Arte Buc. — Dl. Camil Ressu a fost numit directorul școlii de Belle- Arte din Capitală. înfiinţarea birourilor de mobilizare Buc.—De la 1 Ianuarie __ se vor înfinţa pe lângă toate ministerele birouri speciale pentru mobilizare. Aceste birouri vor lucra în comun acord cu marele stat major. O loterie a pompierilor din Iaşi Buc. — Ministerul de interne a aprobat ca să se organizeze şi la Iaşi o loterie pentru pompieri în care scop se va institui un comitet special. Ex-piinţul Carol la Nissa Buc.—Fostul principe moştenitor Carol se află actualmente la Nissa. Reclama este sufletul comerţului kp—Tipografia „Albina** Sir. Seuleseti No. 1 ROMANIA Publicaţie de vânzare No. 10255 din 20 Decembrie 1926. Se aduce la cunoştinţa generală, că conform Jurnalului Tribunalului Iaşi S. IlI a No. 9380 1926, în ziua de 10 Ianuarie 1927, ora 2 p. m. va avea loc în Işi, str. Crucei vânzarea din nou prin licitaţie publică, a bunurilor falitului Lupu Spaisman, compuse din mese, scaune, garderoape, bufet, canapele, birou, maşină de cusut, gramofon şi alte evaluate de expert, la suma de 14.485 lei, care licitaţia va începe de la suma evaluărei, cu facultatea D-lui Judecător Sindic, de a o începe şi de la o sumă mai mică, sub rezerva omologărei Tribunalului. Preşedinte, M EŞANU Dosar No. Portărel, I. POPOVICI ®00» ** «KW# «MC« SKW* ««MB a*«*» A apărut: P 0 E Z I I de A.'ITOMA I Un elegant volum, legat, de aproape ■ 200 pag., hârtie de lux („Cultura Națională“) . . . LEI 100 I La toate librăriile. — CHIRIILE.—Forţat să renunţe la ultimul proect de lege pe care l-aţi retras, d. Cudalbu ministrul justiţiei a declarat că nu şi-a spus încă «ultimul» cuvânt în chestiunea chiriilor. D-sa va alcătui deci un alt proect, nu se ştie cum, nu se ştie când şi nu se ştie dacă şi acesta va fi definitiv. In chipul acesta d. Cudalbu va tergiversa până la sfârşitul sesiunii parlamentare, pentru ca legea să fie votată prin surprize. Facem această profeţie, — Iată a risca câtuşi de puţin, cunoscând intenţiunile d-lui Cudalbu care îşi zice „ministrul dreptăţii sociale“. — Intre nouile dări şi impozite pe cari guvernul ni le aduce drept dar, de anul nou, mai figurează şi «timbrul asistenţii» care a fost îndoit şi întreit. — Vacanţa judiciară încetează la 2 Ianuarie. — Al 3-lea Tg. Internaţional din Poznam se va ţine de la 1—8 Mai 1927. Consulatul Republicei Polone va remite la timp prospectul şi Camerii de Comerţ. — Conservatorul de Muzică şi Artă Dramatică, Iaşi.—Direcţiunea Conservatorului de Muzică şi Artă Dramatică din Iaşi convoacă în adunare generală pe părinţii elevilor în ziua de Duminică 2 Ianuarie 1927 ora 4 p. m. în localul şcoalei pentru a asculta darea de seamă despre activitatea şi gestiunea Comitetului în cursul anului 1926, a se lua cunoştinţă şi aproba bugetul pe anul viitor 1927. şe la Societatea Sport şi Muzică, Comitetul organizator al serbărei din ajunul Anului Nou (31 Dec. 1926) se întruneşte zilnic în localul Societăţei, între orele 11-12 a. m. şi 5-6 p. m., pentru buna reuşită a acestei serbări. Persoanele, care din eroare, n’au primit invitaţii sunt rugate a trece pe la cancelaria Societăţii in orele sus arătate, pentru a te primi. COPIL PĂRĂSIT.—Ia Piaţa Halei lângă depozitul de lemne a fost găsit de către sergentul din punct, un copil pvea născut de sex masculin, ce fusese părăsit I de către o mamă criminală. Sergentul, luând copilul Fa transportat I la spitalul „Maternitatea“ iasă după pu- I ţin timp a încetat din viaţă. Poliţia face cercetări pentru descoperirea autoarei, acestui fapt monstruos. — Mâine la ora 10 dimineaţa are Ioc vernisajul expoziţiei pictorului Otto Briese, deschisă în Rotunda din Piaţa Unirei —în fostul local al berăriei «Azuga». — Ieri a fost arestat individul Izac Goldenberg de fel din Bârlad, ce a excrocat acum o lună pe comerciantul Zilberman din Piaţa Unirei 18 cu marfă în valoare de 6000 lei. — Dl. Jude Sadoveanu s’a plâns poliţiei că i-a dispărut de la domiciliu servitoarea sa anume Ioana Boţea de fel din Calafat furându-i mai multe lucruri. Poliţia a pus în urmărire pe fugară. — Târgul comercial oficial şi internaţional organizat de Administraţia comunală a oraşului Bruxel va avea loc dela 11—25 Aprilie 1927 sub înaltul patronaj al M. S. Regelui Belgiei şi cu concursul guvernului, le’au remis Camerilor de comerţ din localitate regulamentul de adesiune. S-a pus sub tipar în atelierile „Viaţa Românească“ şi va apare săptămâna viitoare un volum de «Figuri Ieşene» datorit colegului nostru de redacţie dl. I. Dafin. Volumul va cuprinde o serie de portrete consacrate celor mai alese personalităţi din lumea culturală, artistică şi politică din capitala Moldovei. — A treia zi de Crăciun a avut loc în comuna Ciurea constituirea comitetului local al organizaţiei partidului naţional-liberal în prezenţa d-lui Emil Diaconescu, şeful sectorului. Au asistat numeroşi gospodari din comună şi au aclamat comitetul în frunte cu Toader Bălan, fost primar al comunei, şi cu fruntaşii Gh. Vuza ajutor de primar, V. Fronca, Gh. N. Sărbu, Gh. a Casandrei, Gh. Pruteanu. Sătenii au arătat o deosebită încredere conducătorilor partidului liberal spre care se îndreaptă toate simpatiile lor. Enigma Remaniere! Buc.—Primul-ministru care deţine această enigmă, este din nou preocupat s’o deslege. Dl. general Averescu care înainte de deschiderea Parlamentului spera sâ închee un acord când cu dl. N. Iorga, când cu dl. Maniu, se vede acum iar în situaţia de a realiza o remaniere în propriul său partid. De aici tratative de înregimentare cu grupul Goldiş în partidul poporului şi alte compinaţiuni eventuale pentru satisfacerea ministeriabilelor din partidul poporului. Remanierea se va face în ajunul redeschiderei Parlamentului. Tipografia „Albina IAȘI — Strada Săulescu No. “ Este în măsură a executa pr ce mormate precum: Factur, Sersar cu en tété carnete, registre, broşur etc. EXECUȚIE ÎNGRIJITĂ Prețuri mai avantajoase ca ordmnele-■ 10 * Am V V .