Mişcarea, ianuarie 1927 (Anul 21, nr. 2-22)

1927-01-04 / nr. 2

simţimintul naţional pezia «Doina fraţilor 1912 cu prilejul cente- Basarabiei, sau de farmeistoric ca în poesiile «Dece- Letopiseţi», oma cultivă şi poesia socială. inima’mi placaţi auzul — o, fraţi de azi, o fraţi de mâine — BIN EA de veacuri taie plugul trudite brazde pentru pâine. Prin ea bat ritmic din ciocane toţi robii palizi din uzine Şi urcă subteranul tunet al uraganului ce vine. Spre noul Bastilii EA se-aruncă ’nainte-vă pe baricade _ _ __. PRINTRANSA trece primul glonte Şi rând pe rând ca brazii cade* Dar renăscând mereu prin crezul in om, va strigă dârz: — ,,’nainte“ Tăiaţi o poartă ’n ceru-albastru intraţi trufaşi în cele sfinte !“ (Cântul Vieţii) Şi pentru a învedera puterea de fină impresionalitate a poetului-artist atuncea când zugrăveşte splendide tablouri din natură, reproducem aceste versuri triunghiulare care pot fi remarcate ca un exemplu strălucit în această privinţă : Curg Curg Raze din zare Clare şi rare Fire de liră De lin de liră ^Frângeri de plângeri Curg, curg Prin lăcramatul amurg. Trec, Trec, Lunecători Nori de cocori, Urmând chemărilor Chemării mărilor Spre ţărmuri cu sori, — Trec, trec, Plânsul abia mi-l înnec !... („Triunghiul Cocorilor“) — Ar. şi inimosul căpitan . Din Sculeni * Cfc ocazia discuţiei proectului de budget pe anul viitor, şedinţa Consiliul Comunal a avut loc aproape numai în limba rusă. Această atitude a forţat pe reprezentantul -'?•'“? să părăsească şedinţa. Când fu vorba de şcoală, la un buget pe 1.600.006 lei, nu s’a găsit pentru construcţii, de cât 100.000 lei. Pentru un abator—s’au votat 60.000 Iei, dela 10.000 iei cât se tratase în trecut cu proprietarul. — Rugăm ne această cale oficiul poş-tal să fie mai atent faţă de corespondenţă şi ziare. Aceasta pentru că mulţi abonaţi ai ziarului nostru şi în genere a tuturor ziarelor româneşti reclamă că nu te primesc regulat. Vom urmări de aproape chestiunea. Cu ocazia marei întruniri liberale ce a avut loc în Sculeni, unde au participat cetăţeni de prin toate părţile acestui colţ de judeţ, s’au convins toţi despre puterea disciplinei sufleteşti. Aceasta a făcut o frumoasă impresie asupra poporului care vorbeşte cu ,drag despre valoarea cuvântărilor şi a persoanelor distruse ce au luat parte la întrunirea din 28 Decembr s'a sărbătorit învesline ", organizată de către distinsul al garnizonci. dl Subsenadu mi-se din buz din ajunu Ca şi următoarele laţie elit, , de armata, elit tare Cernăuţi şi MARE Lazurca, furândutrenul de Paşcani, i, portraoneul cu bani Buletinul de populsia II-a, adeverinţa le Cercul de Recru- Certificat de bună purtare eliberat din comuna Petriceni (Bucovina) pe care Ie declar nu le şi fără valoare în mâna ori s’ar găsi. VASILE LAZURCA Iaşi, str. Fulger No. 19 PODGORENI! Atrag atenţiunea marilor podgoreni, Bănci, Cooperative şi comercianţi de viţe, că în pepiniera mea se pot cumpăra în orice cantitate şi cu preţurile Cele mai avantagioase renumitele viţe altoite de 1 şi 2 ani cu rădăcini abundente din Ermelick şi varietăţile direct producătoare nobilizate prin fecundaţia poemului de flori. La cumpărări mai mari edgMstonsiderabile. La cerere trimit franco catalogul meu. Kagyi Szabó MISC Ultime Informaţiuni — Ni se comunică faptul că primarul comunei Bivolari Cantemir, cu fiul său şi şeful postului de jandarmi mai zilele trecute, au bătut crunt de tot pe locuitorul Vasile Mihelache, pentru că nu s’a pretat a da de mai multe ori bani pentru petre de hotar. — In urma consfătuirei ce a avut loc ieri la Camera de Comerţ—şi despre care relatăm în altă parte—o delegaţie a Camerei şi a sfatului negustoresd amkiprezentat ieri d-lui I. Petrovici intervie pe lângă dl. Petref^Kowconvinge a nu mai creata noi colturi comunale. Delegaţia a arătat d-lui Petrovici situaţia nenorocită în care se află comerţul ieşan, relevând interminabilele moratorii şi falimente care se întind mereu lovind atât de greu în economia ţării. Dl. Petrovici—(ce-i drept chinez în această materie)—a răspuns aşa fel încât delegaţii au înţeles că intervenţia e zadarnică. — Teatrul Naţional din Iaşi a realizat în cursul anului expirat un excedent budgetar de 540.000 lei. Comitetele reunite ale teatrului subpreşidenţia d-lui C. B. Pennescu directorul teatrului a distribuit aceste excedent conform legii teatrelor. — Suntem informaţi că se fac mari abuzuri cu preţul ce se cere locuitorilor, cu plata pentru aşezarea pietrelor de beton. — Ni se atrage atenţiunea asupra situaţiei din staţia Nicolina—Iaşi. In lipsa unui adăpost cât de modest, pasagerii sunt siliţi a aştepta trenurile afară, în noroi şi pe ploae. Ei nu au permisiunea de a intra în anti-camera staţiei, fiind nevoiţi a se va expune tuturor intemperiilor. Căruţaşii, deasemenea, sunt siliţi să aştepte ore întregi, pe afară, până se deschide rampa. Cerem d-lui Niţescu să ia cuvenitele măsuri. — Cu prilejul sărbătorii anului nou, s’a remarcat absenţa autorităţilor civile la Te-Deumul dela Mitropolie. La această solemnitate cu caracter naţional şi bisericesc — serbată în Capitală, ca totdeauna, în prezenţa familiei Regale şi a membrilor,guvernului—nu au fost la mitropolie „decât d. general comandant al corpului IV cu corpul ofiţeresc şi magistratura. Doar Primarul a aparut o clipa laînece serviciului. Se zice însă că or fi fost şi un ministru în Iaşi, în ziua de anul nou. Această desconsiderare a celor mai elementare îndatoriri faţă de oficiile ce ocupă şi de obligaţiile ce au în stat şi în acest oraş, este viu comentată şi dovedeşte, sub toate raporturile, lipsa de pregătire a aşa zişilor demnitari averescani din Iaşi. — Femeia Maria Malnicianu din Ţicăul de sus No. 27 în urma reclamaţiei unei vecine că i-ar fi furat un inel de aur, a fost arestată de circumscripţia respectivă pentru cercetări. Autorităţile poliţieneşti au operat aseară arestarea individului Pavel Minanciuc care fiind în serviciul d-lui Al. Veliciu din str. Universităţii No. 22 după ce i-a furat o cantitate însemnată de vin din pivniţă, a dispărut. Cu actele dresate va fi înaintat parchetului. — BIBLIOGRAFIE.—Excelenta revistă „Oglinda Lumii“ intrând în anul al şaselea, oferă primul număr cu o bogată materie de actualitate şi splendide ilustraţiuni, între care remarcăm «Deschiderea bazarului Principele Mircea» în care vedem Familia Regală, pe scriitorul Claude Farrére şi alte persoane din înalta societate bucureşteană. 16 pagini text, hârtie velină, 50 vederi şi instantanee fotografice—7 lei. — „Orizontul“ No. 13 cu numeroase articole literare ştiinţifice şi 20 ilustraţii —6 lei. — „Gazeta de Duminică“ No. 61 cu nuvele de Gorki şi Andreev, C. Negruţi, cu recenzii literare şi artistice, şi o bogată materie interesând toate domeniile de activitate. — „Adevărul Literar şi Artistic“ cu colaborarea celor mai distinşi scriitori, şi recenzii asupra tuturor noutăţilor literare. — „Ion Saracul“ de P. Dulfu, editura „Cartea Românească“ poveste în versuri, ilustrată. — In seria „Cunoştinţi Folositoare“ de sub direcţia d-lui prof. I. Simionescu, a mai apărut: „Tiparul“ de Vasile Romanescu; „Cultura tomatelor“ (pătlăgelelor roşii) de agronomul I. Ivoranu şi „Lămurirea Potopului“ de prof. I. Simionescu. Fi.(.are vout naş 5 lei. — Preoţii şi învăţătorii din oraş au de a orgniza şezători culturale în diferite cartre ale oraşului pentru amontraţia maselor populare. Sinuciderea din Ţicău La locuinţa ei din Strada Ţicăul de mijloc s’a sinucis fata Maria Ghilău. Neobservată de nimeni, ea s’a aruncat în fântâna din curte, de unde a fost scoasă aseară. Cauzele sinuciderei nu se cunosc. Totuşi după relatările vecinilor se crede că sinucigaşa era bolnavă. S’a deschis o anchetă. Exantematic.—In strada Vasile Lupu, la locuinţa d-lui Zaharia Iancu, s’a constatat un caz de tifos exantematic. Autorităţile sanitare au luat cuvenitele măsuri. TEATRUL NAŢIONAL — Astă seară va avea Ioc Concertul Domnicor Istraty şi Vrăbiescu. — Marţi 4 Ianuarie 1927, se va juca de către Soc. Dramatică Iaşi premiera „Peg“. Bileteie la Agenţia Braşov. I Eri au fost arestaţi indivizii Moise Caufman, Weisman David ambii din Bălţi şi soldatul Grimberg I. din reg. 81 Infanterie găsiţi suspecţi în curtea casei din str. Calcaina No. 5. Neputând răspunde la întrebarea sergentului ce caută acolo au fost arestaţi şi conduşi la Poliţie. — La locuinţa lui Schwartz din str. Panu No. 45 s’a aprins un coş din neglijenţă.Cu toate ajutoarelevecinilor focul n’a putut fi localizat decât după intervenirea pompierilor. Cazul a fost adus la cunoştinţa autorităţilor. • REVELION.— O prea frumoasă recepţie urmată de supeu şi dans, a avut loc de revelion în elegantele saloane din alea Principesa Maria, oferită de Doamna şi Domnul N. A. Stoianovici fost prefect şi vicepreşedinte al partidului naţionalliberal din Dorohoi. In asistenţă : Dl. şi D-na Albert Popovici-Taşcă, D-na Annie Diamandy, Dl. şi D-na Ing. Th. Burghele, D-na Vidraşcu, D-na Radu Beller, Dl. şi D-na N. Bastachi, Dl. şi D-na Alex. Zarifopol, Dl. şi D-na Colonel Pandele, Dl. şi D-na Al. Caligari, D-na Linette B. Cantacuzino, Dl. şi D-na Maior, O. Antonscou, D ra Anca Diamandy, D-nii Lascar Rosetly, Valeriu Bulgaru, Prof. M. Ciucă, Mironel Genoi, Ing. C. Burghele, Puiu Zadig, D. Burghele, I. Diamandi, Al. Burghele, etc.. — Organele administrative face mari presiuni asupra sătenilor, refuzând a li se elibera diferite acte, până mai întâi nu subscriu sunii la Banca Judeţului, de cel puţin 500 lei. O expoziţie de steaguri la Leningrad Moscova (Ceps).— Muzeulmilitar din Leningrad a reuşit să obţină un mare număr de steaguri istorice. Vreo câteva din aceste se referă la revoluţia franceză din 1848. Unul a aparţinut lucrătorilor textili din Lyon. Toate drapelele vor fi expuse în Ianuarie la Leningrad la prima expoziţie de steaguri. Deschiderea unei şcoli Ţigăneşti în Cehoslovacia Praga (Ceps).— Zilele acestea ,a avut loc la Uzhorod, în Rusia Subcarpatică deschiderea solemnă a primei şcoli ţigăneşti din Cehoslovacia. Aceasta constitue punerea în aplicare a tendinţelor de emancipare a ţiganilor prin ajutorul instrucţiunei şcolare, care trebuie să constitue pentru tinerimea ţigănească îndrumarea către o viaţă aşezată, europenească. Invijjţătorul cunoaşte limba ţigănească Experienţa e urmărită cu un viu interes şi în străinătate şi guvernul polonez a cerut să fie pus în curent cu rezultatele obținute. Epidemie de ciumă în Mongolia Se anunţă din Irkutsk că în centrul stepei mongole a isbucnit ciuma. Cazurile sunt toate mortale. O expediţie medicală a plecat din Irkutsk pentru a combate flagelul. (Ceps). Harakiri unui japonez la Buda-Pesta Buc.— Ştirea încetărei din viaţă a împăratului japoniei a produs adevărată consternare în colonia japoneză din Buda- Pesta. Fiul unui bogat japonez din Pesta a încercat să se sinucidă prin harakiri, tăindu-şi abdomenul. Starea sa este foarte gravă. „AFACEREA STRADELA CIUBAT Moscova (Ceps).— „Afacerea stradela Ciubăr" se numeşte la Moscova sul bestiilor care a avut loc zilele acestea în faţa tribunalului gubernial din grad prezidat de Iakovcenko. Pe banca acuzaţilor au fost aduşi 25 huligani cari în August 1926 au şi grădina din stradela Ciubăr pe eleva facultăţii muncitoreşti Beliakova. Procese tras atenţia întregii lumi din Rusia. El a prezentat o mulţime de momente discute, în special în timpul depoziţiilor făcute de criminali. Cine sunt bestiile Cari au comis această monstruoasă crimă ? Cabinetul criminalistic de pe lângăHii BhaaiuLgavernial, din Petrograd au pe cei 25 huligani criminali şi a stabilit următoarele : Majoritatea acuzaţilor cetate dela 21—30 ani. Trei din criminali sunt vagabonzi, 22 sunt lucrători mgişti calificaţi. 10—12 dintrânşîi au avut un salariu de 50/100 ruble lunar 10.000 lei, inculpaţii sunt în majoritatea lor necăsătoriţi. In copilărie crimin petrecut mai tot timpul pe străzi. Toţi sunt amatori de filme cu bandiţi şi dei Criminalii sunt pătimaşi alcoolici, exceptând numai pe unii dintrânşîi care nu au băutura au început de la 18—20 ani. Acuzatorul principal în procesul contra acestor 25- bestii a fost procuro bernial Kraskin. Acuzaţii au fost aparaţi de zece avocaţi în frunte cu renumerist Bobriscev-Puşkin. Procesul a avut cel mai senzaţional caracter. Publicul intra la şedinţe numai cu biletele speciale eliberate în urma cererii. Astfel de au fost în număr de 20.000. La proces au figurat 20 de martori. încheiere cesului a avut loc în 28 Decembrie. Dintre cei 25 acuzaţi 7 au fost condamnaţi la moarte prin împuşcat 10 ani muncă silnică, iar restul de la 3—5 ani închisoare.._ y~. Abuzurile şi ilegalităţi DIN VASLUI - CONFISCAREA ZIARULUI „DEMOCRATUL“ - VASLUI.Vineri seara când urma să apară ziarul «Democratul» organul partidului naţional liberal din localitate, care s’a zeţuit la tipografia Onceanu, prefectul judeţului a dat ordin poliţaiul Tulbure care însoţit de doi comisari şi un număr de sergenţi de oraş, au înconjurat tipografia şi pătrunzând înăuntru sub ameninţare au confiscat manuscrisele şi au împrăştiat zaţul care era aşezat la maşină. Dl. M. Negură, şeful organizaţiei liberale, fiind anunţat a intervenit imediat cerând explicaţiuni prefectului Al. col. Hotnog, pentru abuzul săvârşit din ordinul său precum şi motivele care l-au determinat la aceasta. Neobţinând nici un răspuns satisfăcător şi întrucât făptaşii au presistat în vina lor, d. Negură s’a adresat parchetului. Redăm mai jos şi protestul scris al d-lui M. Negură. Un abuz fără precedent: «După chibzuinţă şi din ordinul unor analfabeţi ridicoli, desemnaţi printr’o ciudată întâmplare, a sta în fruntea unor însemnate instituţiuni de paza ordinei şi legii, s’a smuls hoţeşte din localul tipografiei locale, acest număr de gazetă ce fusese pregătit să apară în ajunul anului nou. Trecând epoca, ce ca o nemaipomenită sfidare, s’a numit totuşi «a alegerilor», ne aşteptăm mai puţin ca orinând la o nouă provocare, cu atât mai mult, cu cât noi cari am ţinut şi păstrăm mereu contact sufletesc cu mulţimea, ne mulţumim s’o reprezentăm de fapt numai. Să fie bine încredinţaţi însă, că dacă peste infracţiunea de «aleşi» ai naţiunii s’a pogorât mila Regală, reîntronarea legală a libertăţii de scris şi cuget, o vom asigura cu orice jertfă, chiar pe unor vremelnice aşezări barbare. Privind fapta, care inspiră dezrevoltă, din punct de vedere a a ei materiali, ne-am fi mulţumit să ia bara justiţiei pe cari au mai ales s’o onoreze ;—ceea ce însă diferit deosebit de grav brutalităt săvârşirea ei cu prezenţa în loc a unui înalt demnitar, moralmentezător, care din tot sufletul am , nu se socotească părtaş nici măca la purtarea temerară a infractorilor , o rază de nădejde numai, nefericita provincie de peste Prut, ar îndrepta spre noul ei dregător, ar apune înainte de vreme, aflând un singur caz măcar de vinovată îngăduinţă. O neîntârziată agresiune a acelor instituţiuni, prin gonirea fiinţelor netrebnice, ar da satisfacţiune nu unui partid, întrucât chestiunea întrece prin gravitatea ei orice măruntă preocupare, ci opiniunii publice, care-şi însuşeşte o cauză a tuturor şi nu o va părăsi cu uşurinţă. Atât deocamdată. Aşteptăm cu linişte şi încredere deplină odată cu sancţiunile legale a Justiţiei, represaliile morale ale factorilor politici răspunzători, dacă, bineînţeles sunt ferm hotărâţi să se desolidarizeze». Cele conţinute în rândurile de mai sus dovedesc o stare de lucruri cu adevărat îngrijitoare şî nu sunt decât urmarea unor rele deprinderi prin care întotdeauna s’a ilustrat şeful organizaţiunei averescane de la Vaslui, fiindcă ori câte iluzii ar nutri prietenul nostru dl. M. Negură, ca acest trist personaj va reacţiona pecetluind abuzul, el face parte din sistemul ce personal dl. gen. Răşcanu a inaugurat, şi ne îndoim că ar fi strein de cele petrecute. O afacere de spionaj la Paris Buc.—Autoritățile din I arestat pe un supus germa ders. Cel arestat este învinova fi făcut spionaj în favour mamei. au« Atentatele din H Buc. — In apropierea ■».Casului Padua a fost găsit cadac . , u fruntaş fascist. Ancheta că victima a fost ucisă din motive politice. Au fost arestate 20 de jpc.pace. După cum anunţă zi pe ro“ procesele inculp munişti cari au atentat Ducelui şi a altor nurntaşi vor avea loc: procesul Zamboni la 25 Ianuarie, procesul Lucelli la 25 Februarie și acela al lui Corvi la 30 Martie. Catastrofa din Metz Morţi şi răniţi Buc.—La construirea unei clădiri în oraşul Metz din Franţa, un zid s’a prăbuşit acoperind 30 lucrători. Sunt 6 morţi. Restul sunt grav răniţi. Iaşi—Tipografia „Albina“ Str. Seulescu No. 3 Memoriile lui Passici Buc.—Ziarul «Novosti» anunţă Ele vor da sa tft vinovâţia Serbiei in provocarea răsiboiuluî. r *zi memoriile lui lasici cu politica internaţic mele trei decenii, voocu din ui. apare la Lo Marele uragan din Kamceacka Moscova (Ceps).—întregul litoral al mării Ochotsk a fos bântuit de un violent uragan. Mai multe sate au fost complect distruse şi s’au înregistrat câteva sute de jertfe omeneşti. In acelaş timp s’au pus în activitate vulcanii din peninsula Kamceatka cari au arunde lavă și cenă. Incninsulă și regiunile încunsuferit pagube de pe îîui de pământ./ Vânzarea Yachturilor Ţarului Moscova (Ceps).—Administraţia fondurilor statului şovăiei tratează în prezent vânzarea a 4 yachturi, cari au aparţinut arului. Ui, alts yacht, Neva va fi tăcut în Mareai Neagră. Toate vaele sunt în bum stare. Se crede , ele vor f schimbate în străinătii pentru vase comerciale. is ! L