Mişcarea, martie 1927 (Anul 21, nr. 47-64)

1927-03-01 / nr. 47

INFORMAŢIUNI — Relatările publicate In ziarul „Lumea“ de ieri, cu privire la discuţiunile ce ar fi avut loc în Clubul liberal în vederea alegerilor eparhiale, sunt cu desăvârşire inexacte, după cum s’au dovedit a fi inexacte, toate relatările date până acum de acest ziar, asupra organizărei politice, sau a celor ce se petrec în sânul partidului liberal din Iaşi. Ca lămurire, dat fiind că d. I. Petrovici, şeful partidului averescan şi-a pus candidatura pentru locul vacant în Adunarea Eparhială, direcţiunea partidului nostru crede, că în asemenea alegeri cu caracter bisericesc, nu este locul să se deie lupte cu caracter politic, ci trebue în afară de orice presiune administrativă, sau politică, să se lase deplină libertate credincioşilor, să aleagă pe cine voesc. Anularea numire! prof. Fr. Sion — Pledoaria d-lui P. Dragomirescu In faţa Curţei de Apel secţia I-a, a venit spre judecare acţiunea în contencios, intentată contra numirei ilegale la catedra de Drept Civil a d-lui FI. Sion, de către d-nii doctori în drept Aurel Zău- Ieanu, Ionescu şi Lăzărescu. Reclamanţii au fost aparaţi de către d. prof. universitar P. Dragomirescu, care într’o admirabilă pledoarie bazată pe o frumoasă interpretare a jurisprudenţelor şi doctrinei referitoare, române şi străine, a evidenţiat atât nulitatea decretului de reintegrare a d-lui Fl. Sion la o altă catedră decât cea care o deţinuse, cât şi nulitatea deciziei de anulare a publicaţiilor, prin care această catedră a fost scoasă la concurs. Iată cum, soluţia găsită de d. I. Petrovici, a primit o directă lovitură, fiind socotită de instanţele în drept să o judece ca nelegală. Din partea ministerului de instrucţie apărarea a susţinut-o d. avocat Alexianu, care însă n’a putut motiva complect juridiceşte pe ce realităţi se sprijinea numirea d-lui Fl. Sion la catedra de drept civil, pe care a ilustrat-o timp de atâţia ani marele jurisconsult Matei Cantacuzino. Scoaterea acestei catedre la concurs rămâne astfel necesară. REP. Ravagiile gripei în oraş De o lună gripa face adevărate ravagii în cuprinsul oraşului nostru. Gerul excesiv şi schimbările neaşteptate de temperatură au provocat agravarea acestei maladii şi astăzi nu există locuinţă, care să nu fie contaminată. Microbul gripei se ia cu o uşurinţă extraordinară şi la scurte intervale ; ea poate reveni, complicându-se adesea cu congestii pulmonare şi alte forme mai grave de manifestare. Serbarea de la Schitu Duca din 27 Februarie s-a ţinut la şcoala din comuna Schitu Duca jud. Iaşi odată cu cercul învâţătoresc şi jubilarea şcoalei de 30 ani de la înfiinţare. A luat parte toată populaţia împreună cu toate seriile de absolvenţi de la 1897 până în prezent. Serbarea este opera harnicului învăţător D. Manoilescu directorul şcoalei şi a Preotului Iconom Gh. Chirica cari pe timpuri şi în prezent au luptat şi luptă pentru cultura ţăranului român. Au vorbit destul de clar şi pe înţelesul tuturor învăţătorul V. Mihailescu tratând subiectul despre «credinţă». Apoi preotul Chirica, învăţătorii D. Dragan, C. Covăsneanu şi V. Codreanu. S’a jucat de către elevii piesa «Mamă şcoală». De notat că actualul consiliu comunal n’a luat parte ; se vede că în îngustimea lor a crezut că e o adunare politică. Problema sindicalizarei actelor de notariat Decanatul baroului local, faţă de cererea colectivă iscălită de majoritatea avocaţilor ieșeni şi care a fost înmânată de dl. avocat Em. Ceicovschi, a hotărât pentru soluţionarea problemei sindicalizărei actelor de notariat, o şedinţă extraordinară ce se va ţine în localul Palatului de Justiţie, Duminică 20 Martie a. c.. In vederea constituirei unui proect de statut referitor la această chestiune, au avut loc trei şedinţe prealabile la locuinţa d-lui avocat Em. Ceicovschi, unde s-au dezbătut şi verificat primele puncte de vedere. Sindicalizarea actelor de notariat nu tinde la o majorare a preţurilor existente, din contra ea le va fixa adeseori în cadre mult mai adequate şi echitabile. Sindicalizarea a fost aplicată în numeroase cenre ale ţarei şi roadele ei sunt dintre cele mai bune. Soluţionarea acestei importante probleme formează totodată o chestiune de equitate şi moralitate. ACCIDENT DE MAŞINĂ.— Ieri, automobilul cu No. 54 venind din direcţia str. Banu spre str. Arcu, s’a ciocnit din nebăgare de seamă cu vagonul de tramvai No. 33. Maşina s’a ales cu una din aripi rupte. TĂIAT DE TREN.— Soldatul N. Strubaru din Reg. C. F. Comp. 8 a scoborându-se în grabă din staţia Tg. Frumos din trenul Iaşi-Paşcani, a alunecat sub roţile vagoanelor, alegându-se cu un picior tăiat. Starea lui e foarte gravă. — La locuinţa lui Berman Iacoviţă din str. Roseti, spărgându-se conducta da apă, lichidul s’a infiltrat prin pereţi în beci. Cu ajutorul secţiei de pompieri apa a putut fi extrasă. Totuşi temelia clădirei a suferit unele stricăciuni. — Din neglijenţă, s’a aprins un coş la bucătăria d-lui Smirl Leib din str. C. Negri No. 6. Fiind la timp avizată secţia de pompieri, începutul de incediu a putut fi localizat. Dl. inspector de poliţie Andriescu a surprins ieri în cârciuma lui Moise Zilberstein din str. Elena Doamna No. 8 pe mai mulţi indivizi jucând „barbat“. Jocul de hazard a fost confiscat. S-au luat măsuri în consecinţă. — Comitetul şcolar al şcoalei de meserii «V. Marinescu», cu părere de rău anunţă încetarea din viaţă a d-lui Colonel A. Stoianovici fost vice-preşedinte al comitetului şcolar. — In No. 2 din «Vitrina Literară» colaborează : d-nii Mihai D. Raica, Enric Furtună, Adrian Pascu, Giordano, G. Spina, S. L. Şendrea, C. Săteanu, Ioan Dafin, Burgu, C. Dereanu, I. Belfert, B. Mayer, Ion Poiană, M. S. Săveanu, Petreanu, şi I. S. Rahu. Recenzii: Revista Revistelor, Lumea literară, etc. Desene şi ilustraţii de Dragoş şi Ross. Reproducerea după măiestru Octav Băncilă. — In curând va apare revista „Complex“— bazar artistico-literar, cu colaborarea unui viguros grup de scriitori. — Aflăm cu deosebită părere de rău încetarea din viaţă a colonelului Alix. Stoianovici, secerat în puţine zile de gripă infecţioasă. mișcarea Cum se repară străzile la periferie Este vorba de o străduţă ce coboară dein stredela Sărăcie în Ţicăul de sus, care deşi mică, totuşi serveşte de trecere aproape tuturor locuinţelor din mahalaua pomenită datorită scurtimii distanţei. Această străduţă a fost reparată astă toamnă într’un mod atât de sumar încât acum a devenit şi mai nepracticabilă decât era. In timpul ploilor, apa strânsă din vecinătăţi se scurge în puhoae, inudând împrejurimile din vale. Iarna, îngheţând, se formează un alunecuş atât de periculos datorităgăurilor făcute de apă, încât la ori ce moment eşti în primejdie s’au de a te prăvăli în râpa făcută de deiul Ţicăului, s’au alunecând, să-ţi rupi un picior şi vre-o coastă. Şi accidentele se ţin lanţ. Chiar daltăeri o femeie, coborând dela lucru acasă, a alunecat şi căzând şi-a tăiat mâna în ghiaţă, până la os. Rana prezetând gravitate a fost nevoită a fi pansată la spital. Cu câteva zile mai înainte o domiciliată în aceiaşi stradelă, într’o întâmplare similară şi-a scrintit groaznic piciorul şi multe alte accidente se întâmplă, după cum am mai spus numac felului prost şi lipsit de atenţiune cu care se fac astăzi asemenea reparaţiuni. Spunem aceasta conducătorilor comunei, pentru a vedea şi dor că ştim cum se refac acele sute de chilometri de străzi la periferie, cu cari d lor s’au lăudat şi se lauda. — La Cinema „Sidoli" se reprezintă astăzi cea mai nouă producţie pariziană : «Ajutor !...Sunt milionar.» După romanul en vogue „600,000 frs. par mois", Koline, Charles Vanel şi alţi artişti distinşi interpretează rolurile. E o supraproducţie de primul ordin care a fost achiziţionată cu enorme sacrificii şi cheltuieli. Totuşi spre a nu împovăra şi mai mult greutăţile vieţei de astăzi, preţurile de intrare rămân aceleaşi şi anume : Parter şi loc îa loje 24 lei, Funcţionari la aceleaşi locuri 19 lei, Elevi în uniformă la aceleaşi locuri 12 lei, Balcon 12 lei, copii şi militari 6 lei. Reprezentaţiile încep zilnic la ora 3 p. m.,continuând fără întrerupere. Cele serale încep fix la ora 9 și trei sferturi. Al 2-lea film al programului cuprinde seria a 4-apenultima din drama „Sub mii de primejdii". DIN JUDEŢ Manifestatiuni nationalliberale * Sâmbătă 26 Februarie a avut loc în satul Ciulineşti din corn. Perieni o mare întrunire naţional-liberală. Au luat parte aproape 100 de săteni, care după ce au ascultat cuvântările săteanului D. Vasiliu, a d-lor M. Manea şi C. Toma cu entusiasm, au hotărât reînoirea organizărei partidului naţional-liberal în acel sat. Ei au ales următorul comitet: Preşedinte Dumitru Vasiliu. Vicepreşedinţi Gh. Tugurlan, Ion Franţ, M. Simion şi Gh. Spânu. Membri în comitet Ion Cireş, D. Burlacu, V. Iacomi, C. Spinu, Gr. Vasiliu, Gh. Paraschivescu, Toader Vasiliu, Ion Piu, Al. Sofiriu, V. Şaramet, I. Costandache, St. Saramet, Vasile Cobzaru, V. Postolache, Ilie Vrânescu, I. Sarămet, Gh. Sarament, Ion Vasiliu, Vasile Dădu, I. Burlacu, V. Istrati, Gh. lacomi, Neculai Timuș. Tot timpul întrunirei și la plecare au făcut o caldă manifestare prietenilor noștri. * Duminică 27 Februarie a avut loc în comuna Epureni Isvoare o altă mare întrunire a sătenilor din acest sat. Au participat peste 150 de localnici, care şi-au manifestat nemulţumirea faţă de împrejurările de astăzi şi încrederea ce o au în partidul naţional-liberal. După ce au ascultat cuvântările d-lui M. Vasiliu institutor şi C. Toma şi după ce au vorbit mai mulţi săteni, au hotărât reînoirea organizărei naţional-liberale, alegând următorul comitet: Preşedinte de onoare d. C. Toma. activ Gavril Toma. Vice-preşedinţi C. Petrescu, C. Tifache C. Gotcă, Th. D. Vintilă, C. Spiridon, Ilie Cojocaru şi Gavril Cojocaru. Membri ai comitetului Gr. C. Ţifeche, D. G. Balaur, Ilie Taşcă, V. Bicorţa, C. N. Vintilă, I. I. Rusu, D. Strachină, V. I. Macovei, C. Budeanu, C. Răileanu, C. P. Beşleagă, Ion a Chiţei, Gh. Bălteanu, Gh. Balaur, Ion G. Lupaşcu, V. Căpăţină, C. Teodor, G. Bârzu, C. D. Deleanu, I. G. Frunză, Ion G. Cojocaru, D. Dănuţă, Th. D. Ţifache, C. Cojocaru, Gh. A. Cojocaru, C. Hablinc, V. Lupaşcu, P. Lupaşcu C. D. Ţifache, C. Borcea, Gh. Sp. Ţifache, şi A. G. Cojocaru. Adunarea s’a ţinut In mijlocul unei mare însufleţiri, şi partidul naţional-liberal a fost obiectul unei vii manifestări. — Balul de la «Cercul Militar» dat Sâmbătă seara, de ofiţerii de aviaţie, sub patronajul d-lui general Zadic, pentru „ridicarea unui monument Eroilor“, a fost încoronat de un frumos succes. S-a petrecut admirabil, într’o atmosferă de colegialitate până la 6 dimineaţă. — Deşi cam târziu, totuşi ţinem să aducem la cunoştinţa cetitorilor, frumoasa iniţiativă luată de către iubitul nostru camarad plut.-major Puşcaşu Gh. de la corpul IV armată, prin improvizarea unei mici serbări cu ocazia zilei de 24 Ianuar 1927 în «Casa Ostăşească» din curtea cercului de recrutare Iaşi, care a avut un frumos succes. La această serbare au asistat o mare parte dintre d-nii ofiţeri ai garnizoanei Iaşi printre care remarcăm: d. general I. Zadic comand, C. A., d. general Botez, d. general Piriei D., d-na şi d. col. Niţescu, d-na şi d. maior Fioriano, d-na şi d. maior Călin Valeriu şi o parte din subofiţerii corpului cu familiile lor. D. general Zadic I. a ţinut o cuvântare aducând călduroase mulţumiri preşedintelui comitetului d. maior Călin Valeriu şi prot.-major Puşcaşu Gh. de frumoasa inițiativă luată. Plut.-major Al. Mihailovici Corpul 4 armată înştiinţare Se aduce la cunoştinţa amatorilor că în ziua de 16 Martie 1927 la ora 10 a. m. se va ţine licitaţie publică în localul şcoalei Sup. de Arte şi Meserii din Iaşi cu oferte închise şi cu garanţia de 10 la sută asupra ofertei, pentru vinderea unui brec şi a unei maşine de geluit lemne pe patru feţe. Licitaţia se va ţine în conformitate cu art. 72 şi 83 din legea contabilităţii publice. Obiectele se pot vedea în orice zi de lucru între orele 8—1 a. m. — Reţineţi la agenţia „Braşou" bilete pentru următoarele representaţii excepţionale : Vineri 4 Martie „Dama cu camelii" jucată de ansamblul artiştilor teatrului naţional din Bucureşti în frunte cu Marioara Voiculescu. Vineri 18 Martie o singură reprezentaţie dată de MARIOARA VENTURA. Concertele maestrului Enescu în serele de 9—12 Martie. ULTIMA ORA Sfatul Negustoresc din Capitală şi regimul de azi — Omagiu memoriei lui Gh. Gh. Mârzescu. — Buc.—La sfatul negustoresc din Capitală a avut loc o importantă şedinţă în care s’au discutat chestiuni cari interesează nu numai ramura comercială, dar şi economia generală a ţării. Cu acest prilej, făcându-se o comparaţie între gospodăria şi administraţia ţării din timpul guvernării liberale şi cea de azi, s’a constatat regresul cauzat de regimul actual, sub toate raporturile. Deasemenea s’au adus sincere elogii memoriei neuitatului ministru G. G. Mârzescu care în toate împrejurările a intervenit pentru susţinerea cauzelor drepte şi progresul în ţară. Plecarea d-lui Burileanu Boc.—Guvernatorul Băncei Naţionale va pleca la Londra în cursul săptămânei viitoare. Dl. Burileanu va lipsi din ţară aproape o lună, în care timp va sonda anumite chestiuni financiare. Intre altele d. Burileanu va aranja baterea monedelor de aur cu efigia M. S. Regelui Ferdinand I. Moartea rectorului universităţii din Petrograd Moscova. (Ceps).—In ziua de 16 Februarie a murit de pneumonie V. B. Tomaşevski, profesor la Universitatea din Petrograd. Decedatul a fost unul din tinerii reprezentanţi ai culturei ruseşti. S-a născut în anul 1891, fiind fiul unui profesor de psihiatrie. Profesorul Tomaşevski a fost un specialist în chestiunile literaturilor orientale și un mare linguist. El a lăsat un mare număr de opere științifice de valoare. Vot de încredere guvernului sârbesc Buc.—In camera sârbeasca s'a dat un vot de încredere guvernului cu 152 de voturi pentru și 134 contra. Alegeri parţiale în Franţa Buc. — In departamentul Saare (Franţa) au avut loc alegeri parţiale. In fruntea listelor stă partidul moderat, apoi urmează în ordine radicalii, socialiştii şi comuniştii. Evenimentele în China Buc.—Din Peking se anunţă că armata de nord continuă trecerea fluviului Galben în drum spre poziţiile cantoneze. încetarea tratativelor Franco-Ruse Buc. —In urma conflictului intervenit între Litlinov și dr. Racovsky începutul tratativelor franco-ruse s’a amânat pentru luna August. Un bancher revoluţionar Varşovia (Ceps.)— In timpul luptelor pentru independenţa Statelor Unite, ce au avut loc în urmă cu 150 de ani, bancherul Chaim Solomon, emigrant polonez, a împrumutat revoluţionarilor 650.600 dolari. Revoluţia a ieşit victorioasă, însă darnicul Solomon a murit peste un oarecare timp nelăsând nici un moştenitor. De atunci au trecut peste 150 ani. Dobânda a crescut mereu și cele 650,000 s’au făcut mai multe milioane dolari. In ultimul timp guvernul Statelor Unite a inceput să caute în Polonia pe moştenitorii eventuali ai patriotului evreu-american. Până în prezent s’au anunţat familia Solomon din Vilna şi familia Solomonilor din Grodna. Dar şi în Lodz se găseşte o familie Solomon, care se crede îndreptăţită să intre în posesiunea moştenirii. Această familie îşi sprijină pretenţiile, arătând că în cronica ei ce se păstrează de generații se vorbeşte că strămoşul Chaim Solomon s’a mutat în America, unde a făcut o mare avere. Complot în Ungaria Buc.Din Buda-Pesta se anunţă că siguranţa generală a statului a descoperit un complot. Pentru stabilirea vinovaţilor s-au operat 50 arestări. inși-Tipografia „Albina* Str. Seuleica N®, 1 Noi lupte în Maroc Buc.—In Maroc au avut loc noi ciocniri sângeroase între riffani și trupele spaniole. Acestea din urmă s’au retras între fortificațiile franceze. Prelungirea contractelor de închiriere Buc.—Ieri dimineaţă s-a prezentat o delegaţie a chiriaşilor d-lui general Averescu pentru a cere o prelungire a contractelor de locaţiune. Plecarea ministrului Zaleski la Geneva Varşovia (Ceps).—Ministrul de externe polonez Zaleski va pleca după informaţiile de până acum, în ziua de 2 Martie la Cracovia şi de aci după o scurtă pauză la Geneva. înaintea plecării sale va conferi cu ambasadorul polonez la Moscova, d. Patek, care se întoarce zilele acestea la Varşovia pentru a raporta preşedintelui consiliului şi ministrului de externe asupra pregătirilor pentru tratatul comercial polono-sovietic. După cum era de aşteptat, tratativele preliminare se lovesc de multe greutăţi din care cauză înaintează foarte încet. Zilele acestea ministrul de externe a convorbit cu comisarul polonez din Danzig, Strasburger, asupra programului şedinţelor de la Geneva care se vor ocupa de astă dată cu câteva probleme relative la Danzig şi Polonia. Pe lângă aceasta, înaintea Societăţii Naţiunilor se va discuta plângerea Germaniei în chestiunea şcolilor minoritare germane din Polonia. IN CURÂND, BALUL „Asociaţiei Ziariştilor în saloanele Primăriei Se va petrece admirabil MARI SURPRIZE ”I A apărut şi se află de vânzare la toate Librăriile din Iaşi celebra operă a lui Virginius „ENEIDA“ CARTEA I şi II pentru clasele VI, VI Băeţi şi VIII sec. fete. Traducere latino-română, de profesor G. NICA. Preţul 100 lei. In provincie 115 lei. De închiriat sau de vînzare Un imobil în strada Smârdan No. 16, compus din salon de 9 lum. m. lung şi o lăţime a doua cameră de 44 m. kmn pentru o fabrică sau orice întreprindere comercială, de asemenea 4 camere în curte, pivniţă pietruită, curte de 20 m. lungime 10 m, lățime pietruită, apă, lumina electrică, clădire nouă. A se adresa la proprietar în curte în orice zi. Dr. Gr. Alexandrescu Specialist în Boli interne CONSULTAȚII 2—4 p. m. Iaşi Stradela Sf. Athanasie No. 3 308B GH. VASILiu VOINI AVOCAT Str. Nemţască 1 B. P. STEFAN AVOCAT Birou de Notariat . iA V s * A