Mişcarea, ianuarie 1928 (Anul 22, nr. 1-22)

1928-01-01 / nr. 1

RESTAURANTUL LI BERARIA „LUTHER“ Cu începere de la 1 ianuarie 1928 aduce cel mai original JAZBAND de Bar Anglo-American ca parchet, cu o dansatoare prima clasă şi un NEGRU dansator Step-american. TRAIAN FORTUN, mare tenor şi Jazbandist internaţional, va cânta în limbele Română, Franceză, Germană şi Raliată, precum şi cee mai frumoase romanţe româneşti. SOLO STERNBACH, Renumitul Saxofonist care a debutat cu succes la Princiar, va apare cu un repertor absolut nou. OLDA PAVLICEK virtuos pianist, de la Conservatorul din Praga, va executa cele mai grele bucăţi de concert şi va acompania Orchestre-Jaz. GEORGES IONESCU mult apreciat de publicul ieşan, va conduce orchestra, cântând din diferite instrumente. Întotdeauna la dejun. Concerte cu orchestra de la 12—21um Preţurile consumaţiilor rămân aceleaşi Duminicile şi Sărbătorile matineu la ora 5 p. m. IAŞI PIAŢA UNIREI şi orchestră clasică şi naţională, cu următoarele instrumente Vioară Radio, Saxophone, Piano, Banjou, Vioară, Jaz Trompeta şi Jaz-Band. laşi sânge, şi cu hotărârea ca la vreme, vă veţi întoarce în patria voastră bogată, în câmpii întinse şi productive în agricultură, care va înlesni desvoltarea industriei româneşti, cu munţi înalţi şi bogaţi şi cu tot felul de minerale, care, cu vremea, fiind puse în exploatare, voi veţi fi cei dintăi chemaţi, de a vă ocupa cu aşa meserie, întrucât o cunoaşteţi prin ocupaţia voastră, în ţara unde sunteţi. Acum, la începutul anului, ca totdeauna să rugăm în Atotputernicul, să ocrotească scumpa noastră ţară, România Mare, să binecuvânteze al ei popor, cu iubitul şi scumpul nostru Rege Mihai I. Cu aceste gânduri, păşim pragul anului nou, să avem deplină încredere, că, dorinţele noastre vor fi ascultate de Dumnezeu şi neamulnostru românesc, va fi binecuvântat, cu pace, sănătate şi bine la toate. Darul Domnului nostru Isus Hriatos, să fie cu voi cu toţi, AMIN. Dată în reşedinţa noastră mitropolitană din Iaşi, astăzi 1 ianuarie 1927, PIMEN Mitropolitul Moldovei şi Sucevei .Preşedintele Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române CRONICA RIMATĂ GASCON ADAL La Versailles Marealai: Oameni, tunuri, steaguri, cai... Regele Louis Quatorze, In ţinută alb şi roz, laspectează pe gasconi Ousizil sei—toţi gentilomi. Lume multă, Muzici cântă, Trâmbiţi, larmă, ca’n răsboi Tărăboi! Dar deodată bătând vâltul, Face una cu pământul Pălăria cu panaş Unui Gascon caiaraş. Dar un guard Bun camarad Bagă sabia In ea Şi luând-o de pe jos, Ruptă-aşa, l-o predă prea graţios. — „Pe viu! Dumnezeu ! Zeu Că făceai mult mal bine De mă spintecai ipe mine !n Esclamă cu indignare Gentilonul de-a’n călare. ••••••••• •••• Regele l-a auzit Și l-a întrebat uimit: — „De ce vrei să fii rănit?“ — «Fiindcă, Sire, credit nu am la spițer, Dar am credit la pălărier !* MIRCEA PILAT Societatea Comunală de Electricitate din laşi aduce la cunoştinţa celor ce posedă bilete de liber parcurs pentru tramvai că începând de la 1 Ianuarie 1928 se preschimbă biletele. — Mâine dimineaţă la ora 10 are loc înmormântarea defunctului avocat, fost grefier, N. V. Botez. — In ziua de 25 Aprilie se va tine, în cancelaria colegiului medical de la spitalul central, din Iași, concurs pentru ocuparea posturilor vacante de medici secundari de la spitalele Casei Sf. Spiridon, specialitate din medicină internă, iar în ziua de 7 Mai, cei de medici secundari, specialitate de chirurgie. Inscrierile se fac la Epitropie, serviciul administrativ. IOAN HAISSE ACORDOR ȘI REPARATOR DE fw’wr.MSB?»«« MIŞCAREA msmm CONVOCARE Domnii membri ai delegaţiei permanente a organizaţiei partidului naţional-liberal din oraşul şi judeţul Iaşi sunt convocaţi în localul clubului central din Piaţa Unire în ziua de Marţi 3 Ianuarie ora 5 p. m. Preşedinte Gil I. Brătianu INFORMAŢIUNI — „MIŞCAREA“ urează tuturor cetitorilor un an bun şi fericit şi realizarea tuturor bunelor năzuinţi.[ — Mâne se va oficia la Mitropolie serviciul religios de anul nou, în prezenţa reprezentanţilor autorităţilor civile şi militare. In urmă se vor face cuvenitele urări pentru M. S. Regele, Familia Regală şi înalta Regenţă. PROPAGANDA ARTISTICA. — După cum am anunţat, comitetul teatrului naţional din Iaşi a hotărât că începând de mâine 1 ianuarie 1928 preţurile biletelor de intrare să fie simţitor reduse. Această măsură a fost luată în scopul de a înlesni marele public— toate straturile sociale—ca să frequenteze reprezentaţiile societăţii dramatice. Astfel se introduce cu începere de mâine, cel mai convenabil sistem de a atrage marele public la teatru, unde fără îndoială poate găsi momente mai plăcute şi mai instructive ca la alte spectacole publice. Măsura este bine venită şi ea va da, de sigur, rezultate fericite. — Astăzi la ora 2 p. m. a avut loc înmormântarea lui Ion Ţârdea, fost funcţionar al serviciului siguranţei din Iaşi. La înmormântare au luat parte toţi funţionarii Siguranţei. — «Lampagiul de Scară» opera muzicală a concetăţeanului nostru d. Raoul Sculv scrisă pe textul d-lui N. Kiriţescu, va fi reprezentată pe scena teatrului naţional din Iaşi în seara de 13 ianuarie. Orchestra va fi dirijată de d. R. Sculy. Biletele la Braşov. — Când treceţi pe str. Lăpuşneanu opriţi-vă un micul dar atractivul cuib artistic de lângă berăria Elygée unde pictorul Clavel expune un număr de 40 pânze care desmiardă privirea celui mai pretenţios estet. — In cursul ceiei de a doua decade a lunei Ianuarie, va apare săptămânal în localitate: «LUPTĂTORUL», ziar independent, politic-cultural-aorial. Orice informaţii şi trimiteri de manuscrise, a se adresa d-lui H. Burneanu- Grindea, str. Ştefan cel Mare no. 56, etaj dreapta. — Cel mai bogat în cuprins, mai util şi mai eftin calendar pe anul 1928, este «CALENDARUL COSPODARILOR» cari «se găsește de vânzare la principalele librării. — In strada Cuza Vodă 85 locuia de câtva timp d-na Amalia Feldman. Eri noaptea bătrâna în vârsta de 60 ani a încetat din viață în urma unui atac de apoplexie. ACCIDENT DE TRAMVAY.—Pe când vagonul de tramvay cu No. 12 venea cu mare viteză spre strada Sabana a lovit puternic o sanie condusă de săteanul Radu Gheniuc din com. Mogoşeşti jud. laşi. Sania a fost complect distrusă iar săteanul aruncat la *o mare distanţă. S’a deschis o anchetă. —Şcoala primară Israelită Română de fete «Dr. Ad. Stern» aduse pe această cale viile sale mulţumiri d-nei Mariana Osvald Racovitză care a donat suma de 1000 lei pentru fondul de îmbrăcăminte a copiilor săraci, cit şihaineşi încălţăminte pentru doi dintre copii săraci ai . Expoziţia pictorului I. Cosmovici se închide la 3 ianuarie. Persoanele care au reţinut tablouri sunt rugate a le ridica. SIF A apărut No. 2 din „Cugetul Liber“ revistă literară şi socială condusă de d-nii: Ion Pas şi Eugen Relgis, cu următorul sumar: Ilya Ehrenburg. In trecere prin România. Eugen Relgis. «Căile vieţei spirituale». Leon Feraru. Poeme, Ion Pas. Omul de mâine .(roman). Lotar Ridăceanu. Un roman din timpul războiului. Sorina Cassvan Pas. Calvar. Enric Furtună, Beţie. Virgiliu Moscovici, Pasteluri. Otilia Chibu, Ceas rău, J. Leonard, Prejudecăţi plastice, Seb. Leonard, Duho vel, N. Deieanu, Flora Tristan, etc. Cronici, recenzii polemici. — D. Ioan N. Grigoriu, absolvent al şcoalei Superioare de comerţ din Iaşi, a fost numit în postul de mijlocitor oficial de cereale şi mărfuri pe lângă bursa Botoşani, precum şi în postul de sindic al acelei burse. — Condamnaţii la munca silnica din penitenciarul Tg.-Ocna, în zilele Crăciunului au pregătit un frumos pom de Crăciun, pentru orfanii de război din orfelinatul tocal, la care au luat parte orfanii împreună cu directorul orfelinatului d. N. Botez. D. Botez a ţinut la penitenciar un frumos discurs, arătând Însemnătatea sărbătorilor acestea. Copiilor 11 a’au făcut de către condamnaţi cadouri diferite, In valoare de circa 5900 de lei. — CARNEA.—Preţul cărnei a fost astfel stabilit: 25 lei kgr. la abator şi 29 lei în pieţe. Carnea cuşăr 29 lei kgr. in abator, 33 lei in pieţe. Carnea de porc 38 lei, slănina 48 lei, osânza 53 lei şi untura 55 lei kgr. Cinema Sidon ne aduce originalitate absolut nouă pentru Iaşi. Astăzi Sâmbătă la ora 6 şi mâne Duminică la ora 6 şi 10 seara atletul-luptător Brelsbart va spare în carne şi oase în producţii de forţă nemaivăzute încă în oraşul nostru. Cai aduşi pe scenă, nu-i vor putea despărţi mâinele— va lupta cu tauri şi-l va învinge trântindu-i la pământ. Atletul luptător e In trecere prin ţara noastră, d-sa pleacă în Spania spre a lua parte la luptele cu taurii de acolo. Programul cinematografic va cuprinde noul film «Dansatoarea Ţarului» cu Laura la Plante şi marele succes Pat şi Patachon în vacanţă. — INCENDIILE DIN ORAŞ.—Eri s’au declarat mai multe incendii in oraşul nostru. La locuinţa funcţionarului Hagiu de la primărie, a’a aprins un coş care a fost stins mai înainte ca să fie nevoie de intervenţia pompierilor. In str. Mârzescu 32, la locuinţa cârciumbratiti Naftuli Saidman a’a aprins deasemenia un coş care a fost stins de către pompieri. Alte două incendii mai puternice a’au declarat In str. Păcurari. Dela un coş a’au aprins mai multe grinzi din podul casei comerciantului Coldstoin din numita stradă. Intervenind pompierii focul a fost localizat. La numărul 43, unde locueşte dl. col. Dobrescu s’a aprins deasemenea un coş care a fost stins de către vecini. — Azi, fiind ajunul Anului Nou, autorităţile nu lucrează. — Mâine, un matineu la teatrul naţional, «Două Orfeline» seara «D-ra Josette nevastă-mea». Marţi 3 Ianuarie, membra Frimi“ Reduceri de 50 la sută pe C. F. R. Pentru toţi elevii din şcolile statului Buc.—Direcţiunea generală a c. f. r. a acordat o reducere de 50 la sută pe liniile c. f. r. la toţi elevii şcoalelor statului, cari posedă carnete de identitate. Printre aceştia sunt şi elevii şcoalelor de agricultură, horticulture, economie casnică etc., adică acei ca ni depind şi de alte ministere decât de ministerul instrucţiunii. Congresul medical internaţional din Constanţa Buc.—In cursul lunei Mai 1928, se va ţine la Bucureşti şi Constanţa al cincilea congres internaţional de talaso-terapie. Congresul va fi prezidat de d. prof. dr. Teohari şi va fi pus sub patronajul M. S. Reginei Maria. Vor participa reprezentanţi din 29 de state din toate continentele, care fac parte din „Asociaţia internaţională de talaso terapie“. Crima din Bereşti Bacău. —In seara zilei de 26 spre 27 Decembrie 1927, individul Gh. N. Crâşmarul din comuna Bereşti judeţul Bacău, pe când se înapoia de la o petrecere a împuşcat pe consăteanul său Ioan Vasile Ciubotaru. Pacientul în stare gravă a fost internat la spitalul judeţean. Cercetările sunt în curs. Şeful postului de jandarmi din Bereşti-Bistriţa a fost delegat cu anchetarea. Spionajul maghiar din Ardeal Buc.Autorităţile noastre au fost informate că diferiţi agenţi unguri practică spionajul, fiind sprijiniţi de guvernul din Budapesta. In urma anchetelor făcute, au fost arestaţi la Deva doi unguri dovediţi a fi spioni. Astăzi, Sâmbătă, la ora 4 p. m. are loc în saloanele societăţii de gimnastică aeilirea pomului de Crăciun, cu toate datinele strămoşeşti. Comitetul societăţii a organizat un splendid pom cu frumoase obiecte destinate copiilor membrilor societăţii şi a invitaţilor. Seara va avea loc serbarea tradiţională a revelionului la care va lua parte toţi membrii societăţii în frunte cu preşedintele ei, dl. Davald Racoviţă. Avansările de la Teatrul Naţional din Iaşi ŞEDINŢA COMITETULUI TEATRAL. Astăzi dimineaţă a avut loc şedinţa comitetelor reunite la Teatrul Naţional sub preşidenţia d-lui C. B. Penescu directorul teatrului. Au luat parte la şedinţă d-nii: M. Sadoveanu, Em. Ceaicovsky, ajutor de primar, I. Chirili ad-torul financiar şi artiştii Versesen şi Patrone. Au fost avansaţi: SOCIETARI DE CL. II: d-na Braesky şi d-nii Braetky şi Sandu Teleajen, Morcovescu. SOCIETARI DE CL. III: d-na Melinte Vasilescu şi d-nii M. Gheorghiu şi C. Ramadan. STAGIARI DE CL. II: d-reie Ionak şi Bariu. STADIARI DE CL. 1: dl. C. Protopopesnu. PROBIŞTI: d-na Mincu şi Aurel Vivoschi. Un dezertor care în ultimul timp se îndeletnicea cu practicarea furturilor, a fost arestat ori seara în gara locală. Numitul Grigore Vasiliu din comuna Osoi jud. Iaşi a fost reclamat de către locuitorul Oh. Mihailescu din str. Rampei 35 că este dezertor și a săvârșit acum două săptămâni o spargere in str. Uzinei. Individul a fost depus la brigada de urmăriri. — In astă seară la ora 9 doamna Oer- Ha AridVArnff nuhllmdRi hc»r83n«>7& va fin«» Presa Cehoslovacă şi situaţia politică — Ce scriu ziarele în numerile lor festive.—Constatările unui ziarist german — Praga (Ceps). — Numerele de Crăciun ale ziarelor cehoslovace conţin numeroase articole politice, cari aruncă priviri îndărăt şi înainte, asupra operelor realizate în domeniul politic, economic şi cultural şi asupra problemelor din anul viitor.Ziarul «Narodni Lisiy» scrie, că anul viitor este pentru Cehoslovacia nu numai un an jubiliar se Împlinesc 10 anl de la Internet rea republicei, ci şi un an social avându-se în vedere problemele sociale ce le are de rezolvit Adunarea Naţională. Ziarul profesionaliştilor «Reforma» constată vitalitatea actualului guvern şi cere continuarea în politica lui de până acum ziarul legionarilor «Narodni Osvobozenie» se ocupă cu condiţiunile micşorării luptei de clasă. O mare atenţie a atras declaraţia făcută ziarului «Tribuna» de către scriitorul şi publicistul german Emil Ludwig, care a venit la Praga pentru a cunoaşte pe preşedintele Masaryk pe care îl consideră ca pe cel mai de frunte bărbat din Europa. D. Emil Ludwig, care a vorbit cu ministrul Beneş, cu premierul Svehla şi cu mai mulţi literaţi cehoslovaci ,a declarat redactorului ziarului „Tribuna“ că în Cehoslovacia a întâlnit anfenomen unic în întreaga Europă, strânsa legătură între cei, cari conduc statul şi cei cari creiază cultura Iui spirituală. Nicăeri n’a văzut ca un stat să fie condus de oameni în fond spirituali, ca în Cehoslovacia. Ia nici o parte n’ar exista printre scriitori un interes atât de direct pentru chestiunile statului ca aci şi în nici oţară cărturarul sau poetul n’ar putea avea o aşa influenţă asupra lucrurilor politice ca in Cehoslovacia. Redactorul ziarului «Tribuna» care a publicat această convorbire a accentuat că cele declarate de scriitorul german formează un adevăr care a fost trecut cu cu vederea de oamenii din ţară şi a fost descoperit de un străin. Criza guvernamentală din Letonia Buc.—Guvernul din Letonia a demisionat. Președintele Letoniei a delegat pe deputatul Schiemann cu formarea noului cabinet. Ecaterina Constantinescu MASEUSA Disp. II. Stradela Ipsikmter• Ştiri din Bacău DE LA PARCHETUL LOCAL. In seara de 26 Decembrie crt., indivizii Ion şi Dumitru Nistor împreună cu un văr de al lor Oh. Nistor din comuna Buda, judeţul Neamţ, fiind turmentaţi de băutură, au luat la bâtae pe cârciumarul Vasile Grosin dincomuna Racova jud. Bacău, aplicându-i mai multe lovituri de par în cap şi pe corp. După ce cârciumarul sumal dădu setau de viaţă au spart tejgheaua de unde au furat suma de 14.000 iei, ficându-se după aceia nevăzuţi. Victima în stare gravă a fost internată în spitalul comunal. Cercetările continuă, de către şeful de post respectiv. FALIMENTE. Tribunalul secţia H-a a declarat în stare de faliment pe următoarele firme din localitate şi judeţ: Leon Iacob, A. I. Abramovici—Moineşti, Natan Aronson—Bacău, Fraţii Iţiisohn—Bacău, Luigi Sartori—Bacău, Benyamin Klein— Bacău, Avram Meitzer—Moineşti, Vasile Moscu—Slănic, Inginer Luca Cruţuţescu Tg. Ocna, Dumitru Inopol—Bacău, David Sender—Tg. Ocna, Carol şi Leon Iţiisohn Bacău, Manea & Vatan—Comăneşti. — JUDECĂTOREŞTI. In ziua de 18 Ianuarie 1928, vine spre judecare în opoziţie. In faţa tribunalului secţia l-a, procesul de delapidare de bani publici a fostului grefier la cabinetul I Instrucţie, Haralambie Marghidan. Numitul şi-ar fi însuşit suma de 4120 lei ce i-au fost prezentaţi printre alte obiecte cu corpuri delicte în afacerea Joje M. Pal. Fostul grefier judecat mai înainte a fost condamnat la 5 ani de zile In chioare corecţionali. Făcând opoziţie procesul se va judeca la 18 Ianuarie 1928. — Astăzi dimineaţă P. S. S. Arhiereu Grigorie Leu, d-nui N. Dobrovici ajutor de primar, S. S. părintele Botnărescu şi pensionarul C. F. R. Crupenachi au vizitat azilul de bătrâni Calata şi penetenciarul, împărţind pentru anul nou, îmbrăcăminte şi hrană. După amiază vor vizita tot la acel scop orfelinat. HT