Mişcarea, ianuarie 1928 (Anul 22, nr. 1-22)

1928-01-03 / nr. 2

. V ARUL XXII Hu. 2 bil U L Ştirea care părea poate unora neverosimilă—cum ni s’a părut şi nouă, la început—şi după care partidul naţional-ţărănist a hotărât să trimită emisari în străinătate pentru a extinde propaganda împotriva statului român spre a crea o atmosferă de neîncredere, se confirmă. O confirmă însuşi oficiosul partidului, „Dreptatea“ printr’un comunicat precis în care se arată ceea ce într'adevăr era de necrezut. Această misiune a fost încredinţată „fruntaşilor“ conducători ai partidului, cari vor pleca în străinătate pentru a risipi cuvinte de neîncredere în statul român şi aceasta în scopul de a împiedeca tratativele împrumutului extern. Cazul este unic în analele noastre politice şi în analele politicei din toată lumea. Pentru prima dată se semnalează asemenea acte care întrec actele de trădare naţională. Este de la sine înţeles că guvernul va şti să ia din timp măsurile cuvenite, ca străinătatea să fie prevenită de această Istranie hotărâre a partidului naţional-ţărănesc. De altfel opinia publică străină a avut suficiente elemente ca să poată aprecia ce fel de politică urmează acest pretins partid politic, în urma atitudinei pe care naţional-ţărăniştii au avut-o faţă de marile acte naţionale şi agitaţive pe care le întreţine in chestiunea actului de la „4 Ianuarie“. Intervievul din „Le Petit Parisien“ a contribuit şi el la edificarea opiniei publice din străinătate, ca să-şi dea seama perfect de sufletul şi mentalitatea d-lui I. Maniu, încât acţiunele proprii ale naţional-ţărăniştilor l-a demascat peste hotare, cum i-a demascat de multă vreme în ţară. Efectul ce-l va avea propaganda emisarilor d-lui Maniu în străinătate, va fi cu totul opus aşteptărilor d-sale: străinătatea care are în faţa ei Întreaga operă clădită în România întregită în cursul anilor de după răsboi, va şti să aprecieze creditul şi reputaţia ţării, după cum se va convinge mai mult asupra atitudinelor anti-româneşti ale „partidului“ naţional-ţărănist, care poate fi carlist, republican, sau comunist—după împrejurări. Telegrama d-lui ministru al comunicaţiilor C. Pimitriu cătră dl. Gh. I. Brătianu In pragul anului nou ţin să-ţi exprim urările mele călduroase pentru împlinirea marei misiuni ce ţi s’a încredinţat. A fi conducătorul liberalilor din Iaşi, este a fi continuatorul celor mai nobile tradiţii politice pe cari cu numele ce porţi şi cu însuşirile pe cari ţi le cunosc, sunt convins că le vei păstra şi le vei spori. Această sarcină îţi va fi înlesnită prin valoarea şi energia prietenilor cari te înconjoară şi cărora te rog a le transmite salutul meu prietenesc. C. DIMITRIU Ministrul Comunicațiilor t Prof. Xenofon C. Gheorghiiu Astă noapte a încetat din viaţă la locuinţa Sa din strada Eminescu , veneratul şi de toată lumea iubitul fost profesor secund ar fi universitar Xenofon C. Gheorghiu. Defunctul era una din cele mai distincte personalităţi intelectuale ale Iaşului şi se bucura de dragostea tuturor numeroşilor sâi elevi aparţinând generaţiilor pe care le-a educat la liceul Naţional şi la Universitate. Clark prin vasta cultură pe care o poseda, Xenophon Gheorghiu a fost unul dintre membrii «Janimei» ieşene—când acest cenaclu celebru număra printre membrii săi pe Alecsandri, Eminescu, Creangă Maiorescu ect. Autorul unei interesante şi valoroase „Istorii a literaturei franceze" şi diferitelor cărţi didactice şi literare, Xenofon Gheorghiu care a făcut studii speciale la Paris şi în alte centre europene, era unul dintre cei mai versaţi latinişti. Temperament delicat, suflet nobil, cugetător olimpic, Xenophon Gheorghiu venea cu o nemărginită dragoste în mijlocul foştilor săi elevi, la diferitele lor reuniuni colegiale, şi cuvântările sale rostite cu acel ton blând care captiva, erau ascultate, ele fiind pornite nu numai de la omul de cultură, dar şi de la un adept al filosofiei antice, şi de la un adevărat educator al generaţiilor. Xenophon Gheorghiu a închis ochii în prima zi a anului nou — după cum acum câţiva ani a adormit somnul etern fostul profesor universitar Caraissu, intr’un ajun de an nou. întristaţi de golul ce-1 lasă în galeria laşului intelectual, depunem o lacrimă pe mormântul neuitatului profesor. AR. ECOURI «Intre Vânturi» al treilea volum din citul de romane „La Medeleni“ al d-lui Ionel Teodoreanu, apărut la „Cartea Românească obţine cel mai mare succes pe care l’a cunoscut vreodată o lucrare literară. Opera d-lui I. Teodoreanu s’a epuizat în câteva mii de exemplare numai la primele zile de la apariție. * „Ecaterina II-a" a Rusiei care preocupă nu numai pe istorici ci şi pe literaţi şi dramaturgi, a apărut acum sub formă de roman în biblioteca „Minerva“ având cattă pe E. Zabel. * Sub pseudonimul Doctor Trefiac, sub care se ascunde un talentat seriitor, a apărut un amuzant volum literar «Umonul Evreesc» In editura «Ancora» a d-lui Bemveaiati din Bucureşti. In colecţia «Minerva» a apărut «Minunata poveste a lui Petre Schlemihl» de Adelbert Chsmisso. In colecţia de popularizare, «Cunoştinţe Folositoare» ce apare sub conducerea d-lui prof. I. Simonescu au apărut «Lingoarea» de dr. T. Dumitrescu. Cu numărul 12 apărut de anul nou, revista «Gândul Nostru» îşi începe Încă un an de activitate în ogorul literaturei. Colaborează în acest număr d-nii A. Pascu, Al. A. Leontescu, C. Manolache Eugen Constant, C. Micleș, M. Mancaş, St. Burneanu etc. Pe copertă: «Pacea» de pictorul S. Tarasov. învăţământul teoretic secundar.— Localuri speciale pentru facultăţile de drept şi litere din Iaşi.— Declaraţiile d-lui dr. C. Anghelescu. Dl. prof. Dr. C. Anghelescu a acordat un interview confratelui „Viitorul“ în care după ce face un sumar rezumat despre activitatea desfăşurată la ministerul instrucţiunei în cursul anului expirat, ’anunţă programul de activitate pentru noul an. Întrebat despre proectele viitoare, dl. ministru al instrucţiei ,a declarat că se va continua munca pentru terminarea şi complectarea construcţiilor şcolare şi se va da o deosebită atenţiune învăţământului teoretic, şi practic în care scop se va depune un proect de ne lege la redeschiderea parlamentului. In vederea unei îndrumări culturale se va da o deosebită atenţiune activităţii extra-şcolare. In ce priveşte învământul universitar se vor termina toate lucrările începute construindu-se şi altele noi. La Iaşi se vor construi localuri proprii pentru facultăţile de drept şi litere. Dl. dr. Anghelescu a terminat intervievat inzistând asupra noului spirit ce trebue determinat în sinul univer„Pentru a putea culege toate roadele muncii noastre trebue ca spiritul de ordine şi disciplină trebue să domnească în tineretul nostru universitar. El care va fi chemat mâne să conducă ţara şi neamul acesta, trebue să dea cel dintâi exemplu de înţelegere a timpurilor în care trăim şi a marilor probleme cari stau încă înaintea noastră spre rezolvare. Zbuciumările într’o ţară ca a noastră nu pot fi decât dăunătoare consolidării Statului. Cui toţii în armonie trebue să lucrăm pentru întărirea României de astăzi înfăptuită cu atâta trudă şi cu atâtea jertfe“. In amintirea lui Ion I. C. Brătianu Botoşani.Organizaţia partidului naţional-liberal din localitate va comemora pe marele dispărut I. I. C. Brătianu, în ziua de 7 Ianuarie (sf. Ioan). Toţi membrii partidului vor lua parte la parastasul ce se va oficia la catedrală in amintirea marelui om de stat. * Din iniţiativa d-lui dr. Amos Frâncu, senator de Cluj, se va ridica un monument lui Ioan I. C. Brătianu, în ţara moţilor, corn. Gilău. In acest scop se va ţine o întrunire, în ziua de 8 ianuarie la şcoala română din Gău. La această întrunire sunt convocaţi toţi foştii comandanţide gărzi naţionale, preoţii, învăţătorii, şefii autorităţilor, parlamentarii şi delegaţii satelor. Primarul Municipiului Iaşi şi noul an — Telegramele trimise de dl. Osvald Racovitză — Cu prilejul noului an, dl. Osvald Racovitză a expediat telegrafic următoarele felicitări: ÎNALTEI REGENŢE Palatul Regal Bucureşti Cu prilejul anului nou rog în numele Municipiului Iaşi, să primiţi cele mai călduroase felicitări şi urări de sănătate şi spor spre a asigura Tarei viitorul frumos pe care Neamul Românesc II leagft In speranţele sale de domnia Majestăţei Sale Regelui Mihai. Trăiască Majestatea Sa Regele Mihai. Trăiască Familia Regală. Trăiască Membrii Înaltei Regențe. Primarul taților, OSVALDO. RACOVIȚA * Majestăţei Sale Reginei Maria Palatul Cotroceni Bucureşti Cu prilejul noului an rog respectos pe Majestatea Voastră în numele Municipiului Iaşi, această a doua Capitală care nu poate uita suferinţele şi jertfele vrednicei şi duioase tovarăşe a Marelui şi Neuitatului Rege Ferdinand să primească cele mai calde urări de sănătate şi viaţă îndelungată spre a continua marele opere pentru care Neamul Românesc îi poartă şi-i va purta veşnică recunoştinţi. Să Trăiţi Majestate Trăiască Familia Regală Primarul Iaşilor, OSVALD G. RACOVIŢA MARȚI 3 IANUARIE 1929 Cu prilejul noului an, şeful nostru dl. prof. Ch. I.Brătianu, a adresat în numele întregii organizaţii a partidului naţional-liberal din oraşul şi judeţul Iaşi, următoarea telegramă şefului partidului liberal şi şeful guvernului : D-LUI VINTILA BRATIANU Prim-ministru MIHAIESTI-VALCEA In numele organizaţiei partidului naţional liberal din oraşul şi judeţul Iaşi vă adresez cu prilejul anului nou, încredinţarea celui mai nestrămutat devotament. Strâns uniţi în jurul domnie-voastre cari sunteţi continuatorul operii de consolidare a statului român întregit năzuită de Ion I. C. Brătianu, după cum până ieri i-aţi fost cel mai însufleţit şi de aproape colaborator, vă urâm din adâncul inimii viaţă îndelungată şi vă urmăm cu credinţă şi hotărăre ca luptători devotaţi ai idealurilor naţionale şi democratice, cari îşi găsesc astăzi în dumneavoastră cea mai puternică şi luminoasă expresie. Preşedintele organizaţiei Iaşi, Gheorghe I. Brătianu Dobânzile-Impozitele Noullan va înlesni simţitor piaţa fnanciară şi viaţa economică Astăzi, 2 ianuarie, începe activitatea noului an bancar. Precizăm data, fiindcă de astăzi băncile şi marile instituţii financiare, în urma iniţiativei luate de şeful guvernului, in acord cu Banca Naţională, a hotărât reducerea dobânzilor, pentru a veni astfel in ajutorul pieţii. Amănuntele în această privinţă se cunosc din consfătuirile ce au avut loc la Banca Naţională din Bucureşti, şi recent la sucursala Băncei Naţionale din Iaşi, unde d. director Mallian a comunicat financiarilor ieșeni hotărârile luate de direcţiunea generală a băncii—hotărâri la care a aderat şi Iaşul. Cu începere de astăzi se pune în aplicare această hotărâre—prin reducerea dobânzilor. A doua măsură bine venită din partea guvernului, este reducerea impozitelor, conform legei votate în acest sens în actuala sesiune a Parlamentului. Actualmente lucrează comisiunile de recensământ care stabilesc impunerile pe noul an, nu după bunul plac, ci după actele autentice, şi cu scăderile prevăzute prin lege. începând de azi se fac declaraţiile la percepţii şi pentru venitul global, conform cu instrucţiunile ministerului de finanţe, pe care le publicăm în pagina doua. Reducerea dobânzilor şi micşorarea impozitelor vor avea un efect salutar asupra vieţii economice, căruia noul an, sub atâtea raporturi îi hărăzeşte prosperitate. Alteţei Sale Regale Principesa Elena a României Bucureşti Cu prilejul anului nou, rog pe Alteţa Voastră să primească împreună cu Maiestatea Sa Regele Mihii din partea Municipiului Iaşi cele mai mai urări de sănătate şi viaţă îndelungată pentru fericirea ţărei şi strălucirea dinastiei. Trăiască Majestatea Sa Regele Mihai I Să trăiţi Alteţă Răiii Trăiască dinastia. Primarul Iaşilor, OSVALDO. RACOVIŢĂ Domnului Vintilă Brătianu Preşedintele consiliului de miniştri Bucureşti In numele Municipiului Iaşi care nu poate uda şi nu va uita niciodată binevoitorul sprijin şi ajutorul preţios ce i-aţi acordat latra începerea Operei de refacere pe urma suferinţelor indurate de el In timpul Râzboiul, rog »a primiţi cu prilejul anului nou cele mai călduroase felicitări, urări de sănătate şi viaţă îndelungată pentru fericirea şi propăşirea Tărei în slujba căreia aţi dovedit atâta vrednicie. Primari! Iaşilor OSVALDI G. RACOVIŢĂ * D-lui I. G. Daca Ministru de interne Bucureşti In numele Municipiului Iaşi care ştie să preţuiască şi să-şi iubească binefăcătorii în rândul cărora vă numără. Rog să primiţi cu prilejul Anului NOU cele mai călduroase felicitări şi urări de sănătate şi viaţă îndelungată pentru a da ţării tot ceia ce ea aşteaptă de la înaltele dv. însuşiri. Primarul Iaşilor, OSVALD Q. RACOVIŢA