Mişcarea, august 1928 (Anul 22, nr. 174-198)

1928-08-01 / nr. 174

rav?. ÎN VEDEREA SEZONULUI DE BĂI BANCA DACIA I Sucursale: BUCUREŞTI, CHIŞINĂU I Face praff, emite cecuri şi acreditive în condiţii avantajoase pentru toate staţiunile balneare şi climaterice din ţară şi străinătate. 9 Primeşte spre păstrare în tezaurul său cufere, covoare, obiecte preţioase, asigurate contra oricărui risc. SOC. ANONIMA : : IAȘI : : utem părăsit, şi că ora era numit de 60 de minute. După ce a practicat avocatura peste 20 ani la Iaşi, fiind vacantă catedra de drept comercial la Bucureşti, prin retragerea de pensie a d-lui Iacob Negrutzzi, a fost strămutat acolo, pierzând laşul un om de valoarea lui, profesorul emerit şi cetăţtenul preţios. Ia politică Toma Stelisu ca adept al lui Eugen Stătescu, a fost şi a ramas liberal, predestinat a-l succeda in conducerea ministerului de justiţie. In urma răscoalelor ţărăneşti din Martie 1907, cu venirea partidului liberal - putere, Toma Stelisu a venit în capul Ministerului de justiţie. S’a gândit la reformele juridico-socile de care ţara, magistratura şi mai ales ţărănimea avea nevoe este pus pe lucru, ce coincidenţă, acum eram subalternul său, ocupând locul în ministerul justiţiei, ca şeful arhivei ministerului, in calitate de şef de biurou. Nu voi uita nici dati munca titanică ce a depus, cu ocaziunea organizărei judecătoriilor de ocoale, a tribunalelor, curţilor de apel, înaltei curţi de casaţie şi a magistraturei in general. In vara anului 1908, plecând , Sinaia, sare însărcinat să trimit din arhivă, tot ce e relativ , organizarea judecătorească, un proect de predecesorilor săi. Am trimes toate dosarele cu această materie la Sinaia și aici, dacă a respirat setul de munte, nu ste odihnit; în sesiunea corpurilor legiuitoare din 1908, a prezentat proectul documentat de organizarea judecătoriilor de ocoale (pace) şi a înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Proectul a devenit lege şi conţine năşite dispoziţiu originale. Inovaţia sa principală la judecătorii a fost: ambulanţa judecătorului de pace, punându-l la dispoziţunea ţărănime!; inamovibilitatea lor, în urma unui concurs serios; crearea a 100 de judecătorii noui, pentru a înlesni spre a fi mai bine judel’ati a.Vnl, .atri at tu seamă cei rurali; desfiinţarea judecătoriilor rurala comunale şi trecerea jurisdicţiunei lor, judecătorului de pace imbatent. • Mulţumită lui, în sfârşit este organizat toată Justiţia ţarei, ne mai lăsând a fi supusă ca mai înainte fluctuaţiunelor politice , creînd concursul, ca mod de recrutare a magistraţilor şi numindu-i pe cei reuşiţi, după clasificare în posturile magistratură. Dânsul a funcţionat ca profesor de drept comercial , Facultatea Juridică din Bucureşti, pănă la moartea sa. Este regretat şi îl regretă toţi cei cari l’au cunoscut. Palatul său de la Şosea din Bucureşti, împreună cu vasta sa bibliotecă juridică a lăsat,o statului pentru un muzeu, posteritatea, generaţiunele actuale şi fete viitoare îl vor binecuvânta. Personavisente, îl voi fi recunoscător visale, şi-mi smintesc cu drag de timpul cât am servit la ministeriatul lui Toma Stellan, de încrederea de care mu’snt bscurat, deşi eram funcţionar inferior în acel departament. GEORGE O. MAXIM Literatură recreatoare. Recomandăm tuturor iubitorilor de cultură, artă, critică literară, următoarele volume : Siluete Literara Alte Siluete Literare Ultime Siluete. Aceste trei volume ale scriitorului renan, Hi Eulenberg formează o enciclopedie de peste o mie pagini în care sunt studiate peste o sută celebrităţi mondiale: literaţi, dramaturgi, poeţi, pictori, sculptori, muzicieni, filosofi, diplomaţi, etc. Volumele se vând şi în parte, fiecare având un cuprins de peste 300 pagini. Deasemeni recomandăm: Scriitori Ruşi, cele mai valoroase studii literare ale marelui critc rus D. Merejkovaki. «Povestiri Tragicomice» o culegere din cele mai amuzante şi mai ironice nuvele ale satiricului devenit popular Şalom Alechem, şi cu un studiu instructiv al d-lui prof. Octav Botez criticul „Vieţii Româneşti“, „Năsat Social şi Cultural“ pagini inedite în vremurile din trecutul glorios al Iaşului, datorite d-lui I. DAFIN. Librarii din provincie îşi vor adresa comenzile la Tipografia „Albina“ Iaşi str. Seulescu No. 1. informaţii — Dr. N. Tituliscu, ministru de externe şi-a regiuit postul de ministru al României la Londra. Deocamdată d-sa a plecat in Italia unde va rămâne câtva timp pentru a-şi restabili definitiv sănătatea. ICATRE ABONAŢI. Rssgăm pi abonaţii cari pleacă în religiaeară să ne indice adresa spre a i se trimite ziarului localităţile in care s’au depilat. — La marile serbări pentru comemorarea eroilor ce are loc la 6 August a. c. la Mărăşeşti, va lua parte şi I. P. S. S. Mitropolitul Pimen al Moldovei. — D. prof. Ch. Brătianu şeful nostru, soseşte mâine dimineaţă în localitate. — Tribunalul I »şi secţia III a fixat pentru Jouî 2 August s. c. termenul de constituire a „Cassel Partidului Naţional-Liberal din Saşi“ urmând a se face ulterior publicaţiile prin «Monitorul Oficial». — La expoziţia din Berlin—ne comunică amicul nostru d. V. Frătiţi Întors deacolo — se post® vedea o maşină electrică care în timp de două ore fabrică 20.000 kgr. pâine. Iav®nţlus@s este cu atât mai ingenioasa cu cât pe târâgă rapiditatea fabricaţie!, pânea pusă în circulaţie este efectuată în cele mai higienice condiţiuni, ea fiind de o c&lltet® superioară. Maşina lacap® intr’o singură cameră şi funcţionează in mod mecanic rara iatomnţui braţelor lucrătoare. — Licenţiatul facultăţei de Drept din Paris, d. Neuman losef, fiul concetăţeanului nostru d. Livăr losef, fi-a susţinut Uza de doctorat tratând despre „Erorile Judiciare“ fi fiind declarat cu „magna cum laude“, doctor în drept. Dl. N. Josef a fost viu felicitat de către juriul examinator compus din cei mai celebri jurişti francezi. „ Poliţia e lud dispoziţiunea să se facă inspecţii de către gorganele poliţieneşti, după ora 12 noaptea ,prin grădina Cope®. Măsura aceasta a fost luată în urma primirei câtorva reclamaţii prin care se arăta că în cursul copiei se adăpostesc la Copou diferiţi indivizi suspecţi. Un agent al brigăzei de urmăriri a reuşit astăzi dimineaţă să aresteze pe individul Ştefan Banu, un vechiu client şi poliţiei, acesta a fost în câteva rânduri arestat pentru reclamaţii de furt şi a reuşit mereu să dispară din arest. — Agenţii brigăzei de urmăriri au grait în grădina Copou pe copitei Aurei Gherarim care a fugit deja triajul din Mihaileci jad. Dorohoiu, copitei fugar a fost trimis om nou la Mihăileni.* — Femeia Elena Stoian*din serviciul comerciantului Strulovici din sor. Nicolina, fost arestată în urma reclimaţiei primite de brigada de urmăriri, prin care este înaintată de comiterea unui furt. — Ieri după amiază, un tren de marfă în apropropierea staţiei Bârlad a fost bombardat cu pietre de o ceată de derbedei. Mecanicul are oprit continuîndu-şi drama. S’a deschis o anchetă. — La Rectoratul Universităţii sten afişat toate cursurile de vacanţă ale Universităţilor din străinătate. Condiţiunile piecărei şi le pot procura cei interesaţi tot pe telectorat. — In curaj ultimei săptămâni şi până astăzi, situaţia sanitară a judeţului şi oraşului este mulţumitoare. Nu steu înregistrat cazuri noui de febră tifoidă muscat latină. La spitalul de izolare se găsesc internaţi 67 bolnavi de scaratini cari sunt în afară de orice primejdie. Medicul şef al oraşului, d. dr. Tănăsescu a vizitat sfârşitul săptămâni trecute gheţăriile din Cernăuţi, unde a constatat o fabricare similară cu acea de teteşi, a gheţei. Fabricile din Cernăuţi cari sunt organizate după modelul celor din străinătate, oferă populaţiei ghiaţa artificială în aceleaşi condiţiuni ca şi cele din localitate, însă pe un preţ mai mare. MIŞCAREA Un nou manual pentru bacalaureat . Necesar examenului de tranziţie D. prof. Em. Diaconescu a alcătuit un valoros şi util manual pentru bacalaureat In ce priveşte cunoştinţele necesare absolvenţilor liceului, pentru materia dreptului. Manualul este intitulat INSTRUCŢIA CIVICĂ şi el cuprinde materia după programul oficial. Toţi candidaţii la bacalaureat au nevoe de acest manual scris tctr’o limbă aleasă şi pe înţelesul tuturor. INSTRUCŢIA CIVICĂ apărută în editura «Viaţa Românească» este utilă şi tuturor acelora cari vor să cunoască Constituţia şi administraţia ţării. I — In astă seară pleacă la Mangalia o serie de copii trimişi şi puşi sub supraveghlerea societăţii «Profilaxia» din localitate. — In vederea repetiţiilor cari încep mâne, toţi artiştii teatrului naţional cari au fost plecaţi în concediu, s’au întors în localitate. — Tribunalul Iaşi, secţia 3-a a judecat pe ziua de ieri 18 cereri de declarare în stare de faliment. — Serviciul sanitar al oraşului a înregistrat un nou caz de febră tifoidă în str. Carol. Bolnava a fost transportată de spitalul de izolare. — Compania de jandarmi a reuşit să atesteze pe autorii furtului de pe stâna baciului Sten din corn. Coarnele Caprei. Ei sunt indivizii Neculi și D. Fighet din corn. Belcești. Şedinţa comisiunea apelor — Repararea pierderii de apă de la punctul Valea Miriucăi.— Noui dispoziţiuni. Aseară s’a întrunit la primărie comisiunea apelor. Şedinţa a fost deschisă de d. Osvald Racoviţă, primarul municipiului. Au asistat şi d-nii senator I. Botez, deputat D. Dimitriu, dr. C. Tănăsescu, şi d-nii ingineri Veit, Andreescu-Cale, Nicuteacu şi şefii de serviciu Stroescu şi Duda. D. O. Racoviţă a expus modul cum s’a executat reparaţiunea conductei pe punctul Valea Măricii, conform datelor şi proectului d-lui ing. Veit, arătând că prin aceasta reparaţiune se câştigă un debit de circa 3000 metri cubi de apă,care urmează să fie dată Iaşului. D. lag. Veți spune că se poate aduce la Iaşi acest debit, aşa cum s’a realizat pe timpul războiului. Iasă din motive tehnice locale, interesând porţiunea dintre rezervorul Brăeşti şi Iaşi, urmează ca la satul Broeşti să se înlocuiască actualul robinet printr’un robinet special şi să se înlocuiască în patru puncte de pe conductă actualele manometre cu desvoltare mai mare cari să poată da citiri mai precise. Apoi mai e nevoe ca înainte de a se mări debitul să se verifice tenacitatea întregei conducte de oţel de 450 milimetri diametru. In privinţa podului de parte Siret, dl. primar Racoviţă a intervenit la ministerul comunicaţiilor pentru a obţine grinzile metalice necesare. in chestiunea introducerei conturilor, caetul de sarcini întocmit de di. tag. Veit a fost dat spre copiere pentru a fi pusă dispoziţia d-ior membri din comisiunea pentru studiile necesare. S’a dispus repararea rezervorului de apă din zona superioară şi s’a hotărât ca toate s coardele de apă şi canal, partea din stradă să nu fie executate decât numai de municipiu şi întrucât toate autorizările instalatorilor sunt expirate, se va proceda la o nouă rânduială în aceasta privinţă. Şedinţa a luat sfârşit la orele 9 seara. _ Explimări: d-na şi dl. D. Dimitriu deputat, Sianicul Moldovei, d-na şi dl. Victor Flamanta Agapia, d-na şi dl. Em. Diaconescu Agapia, d-na şi dl. O. Racoviţă Slănicul Moldovei, d-na şi al. C. Soteanu Slănicul1 Moldovei, d-na şi dl. R. Suţu, Maria Şi d-na şi al. Xenofon Eraclide senator, Tekirghiol, d-na şi dl. avocat Eugen Marinescu Tekirghiol, dl. M. Miercariu ziarist, Slănicul Moldovei. —Cunoscutul comisionar ieşan M. Harţi plecat mai zilele trecute de Paris, a încetat acolo din viaţă. înhumarea a avut loc la capitala Franţei, iar familia defunctului care a fost lovită de această durere neaşteptată, s’a reîntors în localitate. — înaintea comisiunei universitare din Paris, sub preşidenţa d-lui profesor Ouerbert, a obţinut titlul de doctor—magna cum laude—dl. Eugen Lupu, fiul d-lui Em. Lupu cunoscutul farmacist ieşan. — Inspecţia făcută aseară de comisarul Ionescu dela brigada de urmăriri, localurile de prostituţie din străzile periferice, a avut ca rezultat arestarea mai multor indivizi certaţi cu justiţia. Conduşi pe brigadă, câţiva au fost fost înaintaţi închisoare la şters pentru a ispăşi pedepsele din trecut. 4 Conferinţa dela Ministerul Instrucţiei Programul analitic al învăţământului secundar, Buc.-Ia urma discuţiunilor avute în şedinţa consiliului permanent al instrucţiune! prezidată de d. dr. Angheescu s’a hotărât a se alcătui programele analitice ale învăţământului secundar. Pentru clasele I, II și III aceste programe vor intra în vigoare la 1 Septembrie a. c. Programul analitic al celorlalte clase se vor pune în aplicare în Septembrie 1929. Tratativele cu Germania Buc.—Delegaţia care a fost însărcinată să trateze litigiul cu Germania a avut o consfătuire prezidată de şeful guvernului. Dl. V. Brătianu a arătat delegaţiei limitele peste care nu se va putea trece în aceste tratative. Rămâne acuma ca şi Germania să ne comunice numele delegaţilor săi şi să indice data la care crede că tratativele ar putea începe în mod util. De răspunsul acesta va depinde şi data plecării delegaţilor noştri la Berlin. Raidul aviatic al Micei Antante Buc.—Aviatorii iugoslavi pleacă mâine din Novi Sad pentru a ajunge la 2 August , Praga, unde până la 7 August vor sosi aviatorii români şi poloni. La 8 August va începe zborul aviatorilor Micei Antante şi Poloniei care vor trece prin Iaşi în ziua de 9 August. — Individul Oh. Ioan din Bacău, a fost surprins aseară de poliţia garei pe când încerca, la înghesuiala ce s’a produs de sosirea trenului de Paşcani, să fure din buzunarul unui călător un portmoneu cu bani. Numitul individ a fost înaintat brigăzii de urmăriri pentru cercetare. — Femeia Elene Tampău din corn. Osoi jud. Iaşi, a fost arestată ieri şi condurtsate poliţie. Ea este dispărută deja domiciliat unui comerciant din localitate unde a fost servitoare, farâne mai multe lucruri casnice. Individul Ciarnoc Ion din Ţicăul de Sus a fost condus la poliţie fiind găsit pe stradă vagabondând El a fost recunoscut ca autor al unui furt comis prin efracţie, în cursul lunei trecute. Autorităţile financiare au luat dispoziţiunea ca, contribuabilii să nu maî a*chite agenţilor dările datorite statului , să le achite direct la casierul percepţiei respective care încredinţează imediat chitanţa cuvenită. In caz când casierul ar refuza imediata eliberare a chitanţei, sub orice pretext, contribuabilii să aducă imediat faptul la cunoştinţa administraţiei finanţare sau şefului percepţiei respective pentru luare de masuri. Comisarii brigăzei de urmăriri au făcut aseară o razie prin localurile de petrecere din strada, Uzinei îşi bulev. Ferdinand, te urma unor aenunţuri prin care se relata prezinţa câtorva indivizi căutaţi de poliţie. Descinderile au avut ca rezultat arestarea a şase indivizi cari obişasiteu sa se întâlnească în localurile amintite pentru a-şi împărţi lucrurile furate. — In corn. Rădăeşti a bătut piatră mare cât oul de porumbei. Semănăturile au fost în parte stricate. Piatra a înaintat şi te com. Ghicani de pe teritoriu! judeţului Tutova. Pagubele sunt mari. Jl^«palla «Albina» lați—Str. Sta!«*«« N«. 1 FIRME COMANDATI LA SOMN MAX Furnizorul EUjoritafilor Str. Costache Negri 58 Foametea ameninţ Rusia înfrângerea lui Stalin. Riga, (Ceps).—Lupte guvernuluivietic cont» ţărănime! s’a terminat şi înfrângerea definitivă a conducătorii Rusiei de astăzi. Ţara, care altă dată era grânarul Europei, este ameninţată iarăşi de perspectiva foametei, provocată de astă dată numai de politica criminală de clasă a conducătorilor comunişti. Stella dictatorul de astăzi al Sovietelor, a întrebuinţat mai ales două mijloace pentru a învinge ţărănimea, primul înfiinţarea gospodăriilor colective şi al doilea rechiziţii forţate de cereale la preţuri fixe. Dar ambele mijloace au eşuat. Guvernul comunist a simţit că existenţa lui este ameninţată şi de aceea a cedat ţirănimei. Probabil insă că această pauză e numai o manevră cum întrebuinţa altădată şi Lenin. Ţăranii însă rămân şi mai departe cei mai mari duşmani ai comunismului, care fără îndoială va începe din nou atacurile pe momentul potrivit. Dacă manevra guvernului sovietic va reuşi, e greu de avut. Fapt e însă că cea mai productivă clnă din Rusia este mereu slăbită Rezultatul: Rusia, care altă dată hrănea întreaga Europă, a devenit o ţară în care spectrul foametei amenință în orice moment. n. ■■'Îmvmima Unamașină «Singher» US Vinzare nouă de cuant 16 K. 33 bărbătească. Preț convenabil. A se adresa str. Țicăul de Jos No. 9. B. . DOCTORUL EUGEN SPIRT Medic balnear la Slănic-Moldova are onoarea a vă aduce re cunoştinţă că pe ziua de 16 Iunie c. şi-a reluat consultaţiile pentru sezonul arsului acesta de Casino, (camerele Bobulescu). 159 B. L Greinstein DENTIST Strada Şcoala de Arte 14 ROMÂNIA Corpul Portăreilor Trib. Iaşi No. 182 Publicaţiune Anul 1928 Luna Iulie 24 Se publică spre cunoştinţa generală că conform adresei Jud. Ocolului I Urban Ieşi No. 15351 1928 se va vinde prin licitaţie publică în ziua de 9 August 1928 p.a 10 a. m. averea mobilă sequestrată cu procesul verbal No. 153728 de pe Iulius Karkus de pretenţia Băncei Centrale de Nord din Iaşi, avere compusă din: 1 patefon marca Maine Herald cu 12 plăci, 2 perdele pliupte, 1 faţă de masă de pluş, 1 cuverturi, 2 lăicere şi 3 scoarţe uzate. Vânzarea se va face în Ieşi str. Colonel Langs No. 15 domiciliul debitorului pe bani gata și In asistența comisarului respectiv. Șef Portărel B. STANCOV ____________Secretar, (ladiicite.) Prefectura judeţului Iaşi Serv. Financiar No. 14546 1928, Iulie 13 PUBLICAŢIUNE Se aduce re cunoştinţa celor interesaţi că în ziua de 30 August 1928 orele 11 se va ţinea licitaţie de Prefectura jud. Iaşi Serviciul Financiar pentru aprovizionare a 400 m. c. pietriş de râu In depozitul staţiei Cucurieni necesare şoselelor vecinate Leţcani-Cucuteni şi Cucuteni-Garsasca-Veche în valoare de lei 200.000. Domnii concurenţi sunt rugaţi a se prezenta la citata zi şi oră cu ofertele lor scrise şi sigilate însoţite de o garanţie de 4 la sută din valoarea totală a întreprinderei. Dispoziţiunile art. 72 —83 din lege/ Contabilitâţii Generale a statului, ace' «le art. 108 din legea pentru asigurar meseriilor şi asigurărilor muncitoreşti p* cum ci art. 15 din legea pentru incur®' rea industriei naţionale sunt aplicabile a cestei licitaţiuni. Supra oferte nu se primesc. Condiţiunile pregătitoare maddtri *■ cestei Întreprinderi și proectul lucotj *n chestiune se pot vedea în fiecarr A *u crătoare între orele 8—1 p. m. 1/ cancelaria acestei Prefecturi, p. Prefect (ss) D. KASIAN Șef Serv. (ss) N. smionescu 4