Mişcarea, iulie 1929 (Anul 23, nr. 146-170)

1929-07-02 / nr. 146

=1=5» Banca Moldova S. A. — IAŞIAduce la cunoştinţa Onor. Public că execută plăţi simple şi telegrafice în condiţiuni avantajoase în următoarele STAŢIUNI BALNEARE ŞI CLIMATERICE Abbazia Capri Merano San Remo SAFE-URI casete de fier, de toate dimensiunile se închiriază Onor. Public, în tezaurul de oţel al Băncei Moldova. Budachi Bălţăteşti Borsec Buziaşi Buşteni Braşov Călimăneşti Căciulata Constanţa Câmpulung Băile Felix Govora Bad Ausses Baden Bad Gastein Ostende Franzensbad Joachim8thai Karlsbad Dayos Eugelberg Interlaken Aix-les-Bains Annecy Bagnoles de L’Oorne Biarritz i Cannes Chatel Guyon Bad Ems, Baden Baden Bad Homburg v. d.H. Bad Kissingen I ROMÂNIA Băile Herculane Iacobeni Lacul Sarat Mănăstirea Agapia Mănăstirea Neamţu Mănăstirea Varatec Ocna Sibiului Oglinzi Olăneşti Ocnele Mari Pucioasa Predeal AUSTRIA Bad Gmuenden Bad Hall. Bad Ischil BELGIA Blankenberghe CEHOSLOVACIA Marienbad Piestany ELVEŢIA Lausanne- Ouchy Locarno Lugano FRANŢA Chamber y Deauville Dieppe Enghien les Bains Juan les Pins La Bourboule GERMANIA Bad Nauheim Bad Reichenhall Helgoland (Nordseebad ITALIA Fiume Grado Poiana Ţapului Piatra Neamţ Sergheevca Slănicul Prahovei Slănicul Moldovei Sinaia Solea Techirghiol şi Movila Tuşnad Vatra-Cornei Vălenii de Munte Gleichenberg Salzburg Semmering Zell a.-See I Spa Teplitz Schoenau Trenc Teplitz Luzern Montreux St. Moritz Tarasp- Schuls-Vulpero Le Mont-Dore Nice Saint-Malo St. Jean de Luz Trouville Vichy Vittel Norderney Swinemuende Wiesbaden i — La optzeci ? Aceasta e doar floarea vrântei. Tot Balzac. „In miez de noapte el intră la prietenul său LaurensScoală, trebue să plecăm imediat!—Ai înebunit ?—Haide repede, căci trebue să plecăm în Mongolia Mare. Inelul acesta pe care mi l-a dăruit Hammer la Viena l-a pus aseară în cea mai mare nedumerire pe ambasadorul turc: «Ştii că porţi inelul Profetului ? Cu sute de ani mai înainte el a fost furat în Mongolia Mare şi celui care avea să-l aducă vreodată i s’au făgăduit tone întregi de aur şi pietre preţioase !» Şi cu mare greutate a fost convins să nu plece omul care a cunoscut tot soiul de cămătari şi case de împrumut“. Nu răsare de aci clară figura omului muncit de gândul de a strânge averi, a făuritorului de planuri himerice care a fost Balzac ? Şi astfel fără să neglijeze chiar cele mai neînsemnate amănunte când îi pot fi de folos, Emil Ludwig ne apare el însuşi ca „un artist care scormoneşte straturile unei grădini şi, odată plecat, lasă în urma sa o grădină prădată în seama grădinarului înfuriat, dar care duce cu sine cel mai frumos buchet“. J. B. întrunirea funcţionarilor comerciali . Protestul funcţionarilor contra guvernului. Comuniştii guvernamentali. Demagogism. Dri dimineaţă în sala cinema «Sidon» a avut loc o întrunire a funcţionarilor comerciali din Iaşi cu delegaţii ai centralei societăţii generale din Bucureşti, întrunirea a decurs într-o atmosferă de încordare deoarece un grup de comunişti aflaţi în sală întrerupeau pe oratori. D. Băltăreţu membru al societăţei generale, filiala Iaşi, propune ca preşedinte al adunărei pe d. Haimsohn delegat din Bucureşti. D-sa dă cuvântul d-lui Solomon din Iaşi. Oratorul descrie starea precară a funcţionărimei comerciale din ţară şi abuzul pe care îl săvârşesc unii patroni cari nu respectă repauzul duminical fără ca autorităţile să ia cuvenitele măsuri, cu aprobarea guvernului de azi. Dl. Lepădatu delegat din Bucureşti face un istoric al activităţei societăţei, arată de câtă demagogie e capabil guvernul naţional-ţărănist aducând exemplu legea camerilor de muncă pe care a discutat-o cu d. Răducanu actualul ministru al muncei, lege creată în defavoarea funcţionarilor. Face un apel la toţi funcţionari pentru a se reorganiza şi a fi gata de ripostare demnă şi dârză contra călcărei legilor de protegiuire a funcţionarilor, legi cari sunt ignorate acum mai mult ca oricând sub actualii guvernanţi cari au promis în opoziţie tot sprijinul lor. D-l Bockler arată situaţia funcţionarilor din Iaşi. Dl. Haimsohn preşedintele adunărei arată activitatea rodnică a societăţei pe toate tărâmurile şi cere guvernului care a promis şi nu s-a ţinut de cuvânt, respectarea repauzului duminical, modificarea contractelor de muncă şi încă o serie de legi privitoare la raporturile dintre funcţionari şi patroni. Cu această ocazie un grup de comunişti au încercat să provoace scandal, cu tot tumultul provocat şi desele întreruperi oratorul a continuat a arăta nevoile ce le reclamă funcţionarii atât de neglijaţi de actualii conducători. Mai vorbesc apoi d-nii Gluckman şi Zingher pentru aceiaşi cauză. întrunirea luând sfârşit se dă citire moţiunei prin care se rezumă punctele dezbătute : respectarea repauzului duminical, legi de protejare a funcţionarilor prin camerile de muncă, modificarea legei contractelor de muncă pe care guvernul le ignorează cu desăvârşire. Comuniştii cari au venit la întrunire au provocat scandal de câte ori oratorii au arătat că sub guvernul naţional-ţărănist, guvernul demagogilor, toate legile de proteguire a funcţionărimei, sunt călcate în picioare. Comuniştii s-au bucurat şi de concursul tacit al agenţilor guvernamentali. Familia exprimă pe această cale mulțumiri tuturor persoanelor cari au luat parte la trista ceremonie a înmormântării neuitatului ei Vasile Th. Popovici MIŞCAREA informaţii — A. S. R. Domniţa Ileana cu priljul vizitei făcută oraşului nostru, a primit un număr de şapte solicitări pentru ajutoare, din partea unor ieşeni lipsiţi de mijloace. Domniţa Ileana, în consecinţă, a trimis d-lui primar Osvald Racovîţă suma de 10000 lei spre a fi distribuită acestor solicitatori. A. S. R. exprimă cu acest prilej, mulţumiri d-lui primar Racoviţă, pentru interesul deosebit ce-l poartă pauperilor din oraş. — Dl. prof. N. Daşcovici de la facultatea de drept din laşi publică o scrisoare prin care arată că nu ara nici în clin nici în mânecă,—deci nici o legătură—cu proectul reformei universitare. — In urma cercetărilor poliţiei au fost arestaţi indivizii Gh. Graur din str. Aurora şi C-tin Rădianu din str. Bucşinescu, autorii unui însemnat furt de ţevi de plumb săvârşit în localitate. Materialele furata au şi fost găsite. — In urma reclamaţiunei femeii Lucia Hrncu din corn. Mitoc jud. Iaşi, că a fost excrocată cu o însemnată sumă de bani de un individ necunoscut, poliţia făcând cercetări a arestat pe individul I. Teodoru din str. Păcurari, autorul excrocheriei. — Au fost proclamaţi licenţiaţi ai facultăţii de litere şi filosofie următorii : Cobilă Maria, Zamfirescu Aneta şi Vericeanu Venturia în franceză, Serghie Elisa, Cârsteanu Felicia, Ionescu Eugenia, Nicolau Eliza, Stoian Elena în română, Duznichievici Gistone, Fridman Leiba, Lobel Golda, Mendelsohn Bella, Silman Dvora în germană și Căpăţănă Aurora, filosofie clasică. — Referitor la înlocuirea d-nului I. Constantinescu profesor titular de geografie, din comisia de bacalaureat pentru motivul că este membru al partidului liberal arătăm că domnia sa a fost înlocuit cu profesorul Renţeli Vladimir de la lighina absolvent al universităţii din Moscova şi titularizat aistorie după cum se constată din în nuarul ministerului de instrucţie secţia învăţământului secundar, pag. 454. Remarcăm clar că titularul de „geografie" a fost înlocuit prin un aşa zis specialist în „istorie". — I. P. S. S. Mitropolitul Pimen pleacă în astă-seară la Bucureşti unde va participa la lucrările Sf. Sinod. — Preotul I. Romanescu a demisionat pe ziua de 1 Iulie a. c. din postul de preot deservent la mănăstirea Agafton jud. Botoşani. — A apărut «Mitropolia Moldovei» revistă de cultură religioasă cu următorul sumar : Case parohiale, Duminica Temperanţei, Dare de seamă a şedinţei Adunărei Eparhiale de la 28 Aprilie 1929 etc. Vor fi daţi judecăţii numeroşi comercianţi din localitate pentru contravenţie la legea repauzului duminical. — Automobilul cu No. 248 trecând cu viteză prin Piața Unirei, a lovit un copil în vârstă de 5 ani, cauzându-i serioase leziuni. Victima a fost transportată la spitalul Sf. Spiridon. — A fost înaintat parchetului individul Vasile Trifan, din str. Spancioc No. 2, care a făcut uz de o chitanţă falsificată pentru încasarea unei însemnate sume de bani. — Dl. Rasvan Popovici—fiul prietenului nostru dl. Mihai Popovici, artist—terminându-şi şcoala de artillerie din Timişoara, a fost înaintat sublocotenent şi repartizat la regimentul 5 obuziere (Tecuci). — CONCERT.—Ieri dimineaţă a avut loc în sala «Trianon» concertul dat de tenorul S. Schächter, elevul absolvent al dlui profesor E. Mezetti. Intr’un program bogat tânărul tenor a cântat piese din Giordano, Bizet, Pescia şi Leoncavello, fiind aplaudat de întreaga asistenţă. Tenorul Schächter este un eminent absolvent al clasei de canto, care având un mediu prielnic—după studiile ce şi le va complecta va putea fi un cântăreţ de operă. La succesul concertului au mai contribuit d-ra A. Poltzer (piano) şi talentatul violonist dl. R. Botez. — BACALAUREATUL.—Ieri a început oralul la liceul «Naţional» şi la «Oltea Doamna». Pe ziua de ieri a fost proclamaţi reuşiţi toţi candidaţii examinaţi, la liceul naţional, în număr de 15. La „Oltea Doamna“ din 16 candidate examinate, au reuşit numai 10. — Aseară s’a celebrat într’un cerc intim căsătoria religioasă a d rei Gaby Penel fiica cunoscutului artist Penel cu dl. Mircea Leca inginer arhitect. — Brigada de urmăriri a arestat ieri pe individul Gheorghe loan din Bulevardul Elisabeta No. 3. Numitul a furat în mai multe rânduri, lucruri de ale pasagerilor de la Hotelul Bejan._______________________________ ULTIMA ORA Ridicarea pensiilor pentru Invalizi Tn Bulgaria Sofia, (Cep*).—Bulgaria ca și toste celelalte stata din Balcani, are un mare număr de invalizi din război, ale căror pensii au fost până In prezent absolut insuficiente. Zilele acestea guvernul bulgar a prezentat parlamentului un proect de lege prin care se ridică toate pensiile cu 20 la sută. Pe lângă aceasta orbii din război, cari au nevoe de călăuză, vor primi in plus 1500 leve trimestrial. (La noi, guvernul actual lovește sub toate formele în invalizi. N. R ). O nouă expediţie „Krasin“ Moscova, (Cepo). — Cunoscutul spărgător de ghiaţă „Krasin“ va pleca în zilele cele mai apropiate într’o nouă expediţie polară în Marea Kursk. Vasul se află complect pregătit şi au loc numai unele lucrări de aprovizionare pentru călătoria la Nord. O importantă Iniţiativă economică — Noua societate Landexposo — Dl. Alex. Einhorn directorul Băncii «Moldova» însoţit de d. Brauner directorul secţiei «Mărfuri» au fost la Londra unde au pus bazele unei societăţi anonime cu un capital de 25 000 lire sterline deplin varsat. Banca «Moldova» în asociaţie cu firma engleză de reputaţie mondială «Cookson Produce & Chemicale» a pus bazele societăţii «Landexpoco» cu sediul central în România (Iaşi—Bucureşti) şi cu numeroase filiale în ţară. Noua societate va finanţa comerţul şi industria, exportul şi importul, venind astfel în ajutorul pieţii economice din ţară. — A fost arestată femeia Maria Teodorescu originară din Orhei, autoarea unui furt prin spargere săvârşit în strada Broscăriei No. 8. Cu actele dresate a fost înaintată parchetului. — In curând se va deschide în Muenchen în Germania, o mare EXPOZIŢIE INTERNAŢIONALĂ de AFIŞE RECLAME. Pentru acest scop domnii pictori şi desenatori, precum şi toate instituţiunile de editură şi tipo-litografie, sunt rugate să trimită câte două exemplare din afişelereclamă ce posed SOCIETĂŢII GENERALE DE PUBLICITATE CAROL SCHULDER & S. BERGER, Bucureşti, str. Eugenio Caradan, care a fost special autorizată cu strângerea materialului ce urmează a fi expus. D-nii desenatori şi pictori sunt rugaţi a nota odată cu afişele ce trimit, numele complect şi citeţ al autorului afişului, precum şi firma exactă a institutului unde a fost executat. Această expoziţie vine la timp, pentru a anima şi cercurile noastre artistice în direcţiunea afişului-reclama, care a făcut progrese atât de remarcabile în marile centre europene. Au fost luate toate măsurile ca să se acorde României locul de cinste la această expoziţie. Se aduce la cunoştinţa generală că în ziua de 16 iulie a. c. oarele 10 a. m. se va ţinea licitaţie publică în conformitate cu legea de comptabilitate publică a statului la sediul regiunei Iaşi strada Paladi No. 11, Societatea Ocrotirea orfanilor de război, pentru lucrările de reparare şi consolidarea plafoanelor la localul principal al orfelinatului „Regina Maria“ din Iaşi strada Asachi No. 2. Devizul şi caetul de sarcini se pot vedea în orice zi de lucru la sediul regiuniunei Iaşi. Concurenţii trebuie să depute la licitație o garanție provizorie de 5 la sută de la valoarea lucrărei. AM PIERDUT DOVADA Md. 7 No. 3168 eliberată de Serviciul Siguranţei Iaşi —şi o declar nulă în mâinele oricui s’ar găsi. Ijko Aii hlender Dentist (Iaşi str. Lăpuşmanu No. 36) Tipografia „Albica“—Iași, Str. SSalessa No. 1 0 expediţie pe Insula Wranghel Moscova, (Ceps).— Exploratorul polar Kremninski, care a fost însărcinat cu conducerea expediţiei pe Insula Wranghel a plecat zilele acestea din Moscova spre Vladivostok. De adi expediţia va pleca spre capul Dejnev, care va forma baza zborului spre insula Wranghel. De pe capul Dejnev expediția va pleca la sfârșitul lui iulie. Sinuciderea unui artist rus Moscova—(Ceps). — Cel mai popular artist de cinema din Rusia, Vladimír Fogol, care a fost internat acum câteva luni într’o casă de sănătate, deoarece în urma surmenajului în activitatea sa artistică a manifestat unele semne de alienaţie, a evadat zilele acestea din Institutul unde a fost internat şi în 24 iunie a fost găsit spânzurat într’o pădure din apropierea Moscovei. Fogei a fost unul din cei mai talentaţi artişti de cinema din Rusia sovietică. Despre munca lui încordată vorbeşte faptul că, în ultimii 3 ani a jucat rolul principal în 15 mari filme. Societatea Creditului Funciar Urban din Iaşi_______ Sa aduce la conoştinţa publici că in ziua de 15 Iulie a. c. ora 11 a. m. se va ţinea in localei Societăţei din Iaşi str. Lăpuşneanu No. 37, licitaţie cu oferte Închise, pentru Închirierea imobilului situat la oraşul Bălţi str. Principeie Carol No. 44, proprietatea Hani Leventul, compus din antrepozite pentru cereale și diferite mărfuri. Imobilul se Închiriază in total sau în parte, pe termen da doi ani. Orice lămuriri se dau In fiecare zi de lucru, la Serviciul Contencios al Craditului Foncier Urban din Iași, intre orele 9-12 dimineste. DIRECŢIUNEA TRIBUNALUL JUD. IAŞI S. I. o PUBLICAŢIE DE VÂNZARE No. 5351 din 26 Iunie 1929 Trib. Iaşi S. IH-a prin jurnalul No. 6003 1929 a autorizat Corpul Portăreilor Iaşi să scoată în vânzare prin licitaţie publică averea falitei Soc. Rubin & Schwartz din Iaşi str. C. Negri No. 73 compusă din portofoliu în sumă de 50.000 lei şi mărfuri, mobilier de prăvălie şi mobilier casnic în sumă de 232.678 lei conform raportului de expertiză. Vânzarea şi adjudecarea acestei averi va avea loc în ziua de 8 Iulie 1929 pentru portofoliu în Camera Sindicatului la ora 13 şi pentru mărfuri la faţa locului la ora 14, începându-se licitaţia publică dela suma evaluărei cu facultatea d-lui Jude Sindic de a o începe şi dela o sumă mai mică sub rezerva omologărei Tribunalului. Preşedinte, M EŞIANU Dos. No. 19 I 928. Portărel, B. STANCOV TRIBUNALUL JUD. IAŞI S. Ill-a PUBLICAŢIE DE VÂNZARE No. 5347 din 26 Iunie 1929 Trib. Iaşi S. Ill-a prin jurnalul No. 6017 1929 a autorizat scoaterea în vânzare prin licitaţie publică prin mijlocirea Corpului de Portărei Iaşi a averei falitului I. Feldman din Iaşi compusă din mărfuri şi mobilier casnic evaluat la suma de 359.062 lei. Vânzarea şi adjudecarea acestei averi va avea loc în ziua de 8 Iulie 1929 ora 15 p. m. la faţa locurilor pentru mărfuri în Iaşi str. Cuza Vodă casele Braunştein şi pentru mobilierul casnic în str. Lăpuşneanu începându-se licitaţia publică dela suma de 359.062 lei, cu facultatea d-lui Jude Sindic de a o începe şi dela o sumă mai mică sub rezerva omologărei Tribunalului. Preşedinte, MEŞIANU Dos. No. 46 I 929. Portărel, B. STANCOV TRIBUNALUL JUD. IAŞI S. III-a PUBLICAŢIE DE VÂNZARE No. 5345 din 26 Iunie 1929 al Trib. Iaşi S. llI-a în urma raportului d-lui Jude Sindic Trib. Iaşi No. 7193 1929 a autorizat a se scoate din nou în vânzare prin licitaţie publică portofoliul falitului Kchil Sternberg din Iaşi în valoare de 30.020 lei. Vânzarea şi adjudecarea acestei averi va avea loc în camera Sindicatului în ziua de 8 Iulie 1929 ora 13, începându-se licitaţia dela suma evaluărei cu facultatea pentru dl. Jude Sindic de a începe licitaţia dela o sumă mai mică sub rezerva omologărei Tribunalului. Preşedinte, MESIANU Dos. 34 I 929. Portărel, B. STANCOV Pentru Examenul de Bacalaureat Citiţi INSTRUCŢIA CIVICA de Emil Diaconescu, alcătuită după programul oficial. De vânzare la Librării. y A s * . v