Mişcarea, noiembrie 1929 (Anul 23, nr. 247-270)

1929-11-01 / nr. 247

Zilele acestea se naşte în Cehoslovacia noul Parlament. La alegeri sunt obligaţi să participe toţi cetăţenii de la 21 de ani în sus. Neparticiparea la vot este pedepsită cu amendă sau arest. Zilele acestea alegătorii cehoslovaci nu numai că exercită dreptul lor, dar îşi înîndeplinesc şi obligaţiunile cetăţeneşti. (Ceps) Risipa cu biletele c. f. r. ! Suntem informaţi că ministerul de interne a emis partizanilor cu triburi în Capitală în timp de nouă luni de zile bilete de lăsare la vatră şi de liber parcurs pe C. F. R. în sumă de 160 de milioane. In modul acesta a fost epuizat tot stocul de bilete la care avea dreptul ministerul de interne. Căile ferate au pus în vedere ministerului că nu mai are dreptul să emită astfel de bilete. In sânul guvernului se avizează asupra mijloacelor prin cari să se mărească stocul de bilete al ministerului pe interne în vederea manifestaţii pe care o proectează guvernul, partidul naţional-ţărănist la Bucureşti. Desigur că şi această mărire a stocului de bilete de liber parcurs pentru partizani se va face tot în dăuna contribuabililor şi sacrificându se drepturile la călătorie ale funcţionarilor, pensionarilor şi altor categorii sociale. Uzinele de Fier şi Domeniile din Reşiţa S. A. AVIZ Se educe la cunoştinţa Domnilor Acţionari ci plata dividendului pe anul 1928 se va face cu începere de la 1 Noembrie 1929 la ghişeele următoarelor bănci: La Bucureşti: Banca de Credit Român, şi la sucursalele ei. La Viena: Oesterrelchlsche Kreditanstalt für Handel und Gewerbe. La Londra: Banca Giyn, Mills & Co. Ltd. Se plătesc cupoanele No. 5 ale titlurilor definitive, platinduse un dividend netto de lei 50, de fiecare acțiune şi lei 2 drept dobândi de întârziere de 12o/0 pe 4 luni, adică în total lei 52, de fiecare acţiune. CONSILIUL DE ACȚIE MIŞCAREA Informaţii — Actuali administraţia comunală a autorizat deschiderea unui cinematograf în localul în care până mai zilele trecute fiinţa restaurantul „Elyáé*“. Socotim că această autorizaţia constituie un prost act de administraţie, datorit unor intervenţii culpabile, după toate probabilităţile. Cine a asistat la chipul în care a fost refăcut localul rus pominil, după incendiul de acum câţiva ani, ştie că plafonul este în întregime din bârne de brad, iar intrările şi eşiile, au fost deschise în vedtrea că acolo urma să funcţioneze un restaurant, iar nu un cinematograf. Felicităm d. Cananău pentru grja pa care o poartă cetăţenilor oraşului nostru şi îndemnăm pe cei de la Uzina Electrică să verifice cu asiduitate instalaţia, pentru ca d. căpitan Arghilieseu să nu mai aibă nevoe de a interveni. — Suntem rugaţi de locuitorii din strada Steir să amintim d-lui N. Cananău, preşedintele Comisiunei interimare, promisiunea de a da lumină şi face pavaj în această stradă care te găseşte într’o stare adevărat jalnică. Credem că d. Nicu Cananău îşi va aduce, poate, aminte de făgăduiala dată în timpul alegerilor. — Un început de incendiu s’a declarat astă noapte la brutăria Deres Mercel din str. Uzinei 4. Intervenind trecătorii focul a putut fi localizat înainte de a lua proporţii mari. — Necunoscuţi făcători de rele au furat astă-noapte de la locuinţa d-nei Elena Poponeţ din str. Zugravilor, prin spargerea unui geam numeroase lucruri casnice de mare valoare. Fiind bănuit individul Vasile Dane care după spusele păgubaşii îi cunoştea bine casa, a fost arestat. A fost condus la poliţie individul Ilie Boţican din corn. Schitu Duca judeţul Iaşi pentru a dovedi că este proprietarul mai multor lucruri de valoare pe care vroia să le vândă. — D-na Elena Ostrov din stradela Bădărău 19 a încercat aseară să se sinucidă înghiţând două pastile de sublimat. La ţipetele victimei au sărit imediat în ajutor vecinii care au transportat o imediat la spitalul Sf. Spiridon. Starea ei este foarte gravă şi sunt puţine speranţe că va scăpa cu viaţă. Cauzele sinucidere se datoresc unor neînţelegeri familiare. Preotul N. Todirescu, directorul cancelariei metropolitane, a fost numit suplinitor al catedrei de religie de la liceul Militar din localitate. Autorităţile judeţene au fost înştiinţate că şoferul Neculai Rutlea din oraşul Sf. Gheorghe, a dispărut din acel oraş împreună cu o maşină ce-i fusese încredinţată de stăpânul său. — Direcţiunea de exploatare a C. F. R. Iaşi a fost înştiinţată din vreme asupra ultimilor lucrări de înbunătăţire a liniilor circulabile pe tot timpul iernei pe distanţa Paşcani-Iaşi şi Iaşi-Vasile Lupu. Zarul maghiar „Keleti- ajung“ din Cluj, scrie: „Ultimele evenimente politice au dovedit că între naţionalişti şi ţărănişti s’a produs o prăpastie de neînlăturat. Retragerea d-lui Vaida la Cluj înseamnă încheierea primei faze a luptei deslănţuite. A doua fază şi cea mai critică va urma şi râmămi întrebarea de partea cui va fi victoria“. Ce vedem nici chiar pe clujeni d. Vaida n’a reuşit să-i convingă că e în concediu. Certurile interne au distrus complect autoritatea acestui guvern, atât de compromis de altfel prin întreaga lui activitate. — Locuitorul Gh. Sopac din comuna Valea Rusului i s’au furat diferite obiecte casnice de valoare. Jandarmii începând cercetări au arestat pe individul N. Ghilan, bănuit a fi autorul acestui furt. — Comisiunea căminurilor se întrunite la începutul lunei Noembrie, pentru a se proceda la examinarea candidaţiilor noui înscrişi în facultate şi care solicită cămin. Ca delegat al facultăţei de drept a fost numit dl. decan Petre Dragomirescu. — începând de la 1 Noembrie se reîncep cursurile anului universitar. Dl. prof. Petre Andrei şi-a anunţat prima zi de cursuri In ziua de 4 Noembrie a. c. — Astăzi încep la facultatea de drept examenele de procedură civilă cu dl. profesor Eugen Herovanu. — Astăzi sunt examinate ultimele serii la limba şi literatura greacă cu dl. prof. Papacostea. — Duminică 3 Noembrie a. c. va avea loc la Parcul Sportiv „Regele Ferdinand“ matchul de foot-ball pentru campionatul Moldovei între echipele «Victoria» şi „Concordia". — Societatea Generală a funcţionarilor Comerciali invită pe toţi membrii săi la sediul societăţii astă seară la ora 8 pentru a lua parte la alegerea noului comitet al secţiei culturale a funcţionarilor de librărie. — Dl. Gh. Moroşanu din str. Stanciu , a reclamat poliţiei că întorcându-se aseară pe la ora 8 acasă, a găsit în faţa porţii lui, doi copii de gemene noi născuţi de sex femenin. S’au început cercetările pentru a se da de urma mamei denaturate. — Aseară a fost internată la Spitalul de Izolare, fetiţa Bela Lazarovici de 7 ani din str. Sărărie 151, bolnavă de scarlatină. — Scarlatina «sta mereu In creştire Im oraşul nostru, eu-i ziua oara si nu sa misi aoul cazuri. Pa ziua da ani arau internaţi Îs Izolam 80 da bolnavi in duritatea copil da şcoală. Ce face d-rul Bulin, medicul şef al oraşului ? — Duminică 3 Noembrie va avea loc în presenţa I. P. S. S. Mitropolitului Pimen, sfinţirea noei biserici Sft. Ştefan din Ţicău. — I. P. S. S. Mitropolitul Pimen a aprobat repararea bisericei din comuna Ciohorăşti din jud. Fălticeni. — Seminaristul D. Mihăilescu a fost hirotonit de P. S. S. Episcopul Nicodim, preot pe seama Mănăstirei Varătec (jud. Neamţ). — Pr. I. Florescu, de la parohia Plugari- Oieşti din jud. Iaşi, a fost hirotezit duhovnic. — I. P. S. S. Mitropolitul Pimen a aprobat clădirea unei noi biserici la schitul Hangu din jud. Neamţ. Solemnitatea punerei pietrei fundamentale va avea loc Duminica viitoare. — Delegaţia economică a guvernului în şedinţa ţinută aseară a autorizat exportul argintului nelucrat, care era până acum prohibit la export. — După ce chrachul cu vânzarea recoltei şi-a făcut efectele lui dezastruoase şi în momentul când şi semănăturile de toamnă sunt aproape terminate, guvernul mai continuă tratativele pentru un împrumut, destinat finanţării recoltei. Împrumutul acesta urmează să se facă prin gajarea cerealelor către consorţiul strein. Vor gaja doar acaparatorii cari profitând de împrejurările atât de prielnice ce te-au înlesnit operaţiunile, au cumpărat dela ţărani pe preţuri de nimic produsul mumii lor de un an. 5 — Ia legătură cu statiaţa dată la procesul d-lui Senator Staicu şi al tibnărului Dospisoccn, pentru falsificarea unui paşaport al lul Barba Ioneacu,—asuiiaţi de care ne-am ocupat art nu putem crede ci dat fiind faptele const&tutf, ea va râmise dificitlvă. I Justiţii. In ultimi analiză, în instanţele superioare, va avea si judece şi să statueze asupra unor fapte, pa cari toată lumea le cunosşte, cum cunoaşte şl pa autorii lor precum şi pe protectorii ce-i an in sânul guvernului „moralizator“ al d-lui Maniu. — Guvernul încearcă să organizeze o serie de... manifestaţii publice, cu scopul de a atenua nemulţumirile ce domnesc în întreaga ţară, pe urma ilegalităţilor şi nepriceperei regimului. Dl. Maniu va organiza deci, defilări ale „voinicilor“ şi agenţilor electorali, susţinuţi de agenţii Moscovei şi ai iridenţei ungureşti. Are să fie... măreţ şi înălţător. Din fericire însă, azi nu mai impresionează asemenea mascarade ce nu fac decât să dovedească lipsa de bun simţ de popularitate a regimului. TRIBUNALUL JUD. IAŞI S. III-A PUBLICAŢIE DE VÂNZARE No. 8982 din 29 Octombrie 1929 Trib. Iaşi S. II-a prin jurnalul No. 1929 a autorizat Corpul Fortăreilor Iaşi să facă toate fermele de vânzare prin licitaţie publică a averei falitei Soc. M. Neagu & I. Bucurescu „Viile de Paris“ din Iaşi Piaţa Cuza-Vodă No. 1, compusă din mărfuri de manufactură, mobilier de prăvălie şi mobilier casnic afat în str. Speranţei No. 12 evaluate la suma de 459. 175 lei. Vânzarea şi adjudecarea acestei averii va avea loc în ziua de 7 Noembrie 1999 ora 15 la faţa locurilor mai sus indicate, incepându-se licitaţia publ. de la suma evaluarei cu facultatea d-lui Jude Sindic de a o incepe si de la o sumă mai mică sub rezerva omologărei Tribunalului. Preşedinte, M. EŞIANU Portărel, V. StâneSCU Dos. No. 73929. TRIBUNALUL JUD. IAŞI S. 111-a PUBLICAŢIE DE VÂNZARE Nr. 8980 din 29 Octombrie 1929 Trib. Iaşi S. lila, prin jurnalul No. 199 a autorizat Corpul Portăreilor laşi să facă toate formele de vânzare prin licitaţie publică a averei falitului M. Eisenberg din Iaşi str. Cuza Vodă No. 51 compusă din mărfuri, mobilier de prăvălie şi mobilier casnic aflat în str. Eminescu No. 16 evaluata la suma de 3.599.180 lei. Vânzarea şi adjudecarea acestei averi va avea loc în ziua de 7 Noembrie 1929 ora 14 la faţa locurilor mai sus indicate incepându-se licit, publ. de la suma evaluarei, cu facultatea d-lui Jude Sindic de a o începe şi de la o sumă mai mică sub rezerva omologărei Tribunalului. Preşedinte, MESIANU Portărel, (indiscifrabil) Dos. No. 76 1929. ROMANIA CORPUL PORTĂREILOR TRIB. IAŞI No. 499 PUBLICAŢIUNE Anul 1929 luna Septembrie ziua 23 Se publică spre cunoştinţa generală că,conform adresei Judec. Ocol. I Urban Iaşi No. 25131 din 1929 se va vinde prin licitaţie publică în ziua de 9 Noembrie 1929 ora 3 p. m. averea mobilă definitiv sechestrată cu procesul verbal No. 97 de la Iancu Schwartz din Iaşi str. Aron Vodă No. 28 la pretenţia Băncei Centrale de Nord din Iaşi averea compusă din: 2 şifoniere furnierate maro, una masă pentru sufragerie, una scoarţă naţională, una mesuţă, 3 scaune, una lampă de bronz suspendată. Vânzarea se va face în Piaţa Halei din Iaşi pe bani gata şi in asistenţa comisarului respectiv. Şef Portărel, V. PAMFILIE Secretar, (indiscifrabil) Un răspuns al Sog. Creditul Minier Societatea Creditul Minier ne trimete spre publicare rândurile ce urmează: DOMNULE DIRECTOR, Faţă de zvonurile tendenţioase, rău voitoare societăţei noastre, publicate prin unele ziare în ultimul timp, credem necesar să aducem la cunoştinţă domnilor acţionari şi publicului cele ce urmează, rugându-vă să binevoiţi a le însera în onor. dv. ziar. S-a insinuat că acţionarii şi-ar fi perdut capitalurile învestite în „Creditul Minier“, lucru complect neexact. In adevăr, nu numai că activul net al societăţii de-Trebue să recunoaştem că la distribuirea de dividende aşa mari, au contribuit în mare parte acţionarii noştri, cari în adunările generale au fost mai mult pentru o politică de dividende decât teatru una de investiţii şi de rezerve pentru epoci grele. Nu poate fi însă vorba câtuşi de puţin de perderile ce se insinuiază că Creditul Minier ar fi adus acelor ce şi-au plasat banii, subscriind la diversele emisiuni. Faptul că în ultimul an societatea noastră fiu a distribuit dividend, (deşi a avut un beneficiu de peste 10 la sută), se datoreşte greutăţilor generale prin care trec toate întreprinderile şi în special cele petrolifere, ceea ce a făcut că mai nici una din aceste societăţi nu a dat dividend în acest an. Nu trebue uitate încă, grelele sarcini fiscale de tot felul care apasă asupra societăţii noastre, mult mai mult decât asupra altor societăţi petrolifere, şi care ne-a făcut spre exemplu în ultimii trei ani 1926—28 să plătim Statului sub formă de redevenţe, taxe şi impozite, aproape un miliard lei (952 000.000). La ultima adunare generală extraordinară a societăţii, d. preşedinte a avut ocaziunea să arăte că situaţiunea noastră nu este de natură a inspira grijă şi singurile dificultăţi de ordin general se restrâng şi asupra noastră ca şi asupra mai tuturor întreprinderilor. A mai citat faptul că de la 1 Ianuarie a. c., pănă la 27 Septembrie 1929 s’au plătit din mijloacele noastre, datorii peste 200 milioane lei, ceea ce incontestabil este un semn de sănătoasă activitate, păşeşte astăzi capitalul nominal, dar societatea noastră a şi restituit capitalul subscris acţionarilor săi, prin dividendele pe care le a dat de la înfiinţare. In timpul celor nouă exerciţii de funcţionare, Soc. Creditul Minier a distribuit în medie dividende de circa 35 la sută, sau în total a restituit capitalul, plus un dividend anual mediu de peste 12 la sută. In comparaţie cu celelalte societăţi petrolifere din ţară, societatea noastră a dat cele mai mari dividende. Indicăm aci dividendele distribuite de „Creditul Minier“ în comparaţie cu principalele societăţi petrolifere din ţară: Astra Româna Rom. Amaricană Este adevărat că scăderile acţiunilor din ultimul timp au putut provoca neliniştea acţionarilor, cari nu cunosc situaţia reală a societăţii şi sunt purtaţi a o aprecia numai după cursul bursei. La aceasta răspundem că conductorii societăţii nu au nici o cădere să se amestece în operaţiunile de bursă, că nu le pot ajuta, nici stânjeni, că nu sunt răspunzători nici de exagerări, nici de deprecieri de cursuri. Singura lor obligaţiune e să administreze bine sumele ce le-au fost încredinţate şi din acest punct de vedere nu vedem imputările ce li s’ar putea face. Dacă voim să ne explicăm cursurile actuale din bursă, ne dăm seama că lipsa de tranzacţiuni, lipsa de capitaluri disponibile, criza generală de pe piaţă, care au influenţat toate acţiunile, s’au răsfrânt in special asupra acţiunilor petrolifere şi mai ales asupra acţiunilor noastre, date fiind nevoile numeroşilor acţionari. La toate acestea s’a mai adăogat şi discreditul nemeritat aruncat asupra societăţei noastre prin măsurile nelegale, inutile şi vexatorii luate de ministerul de industrie în contra societăţei, procedare cu totul neobicinuită, precum şi acuzaţiuni publice fanteziste. Facem un apel către acţionarii noştri cari sunt în curent cu situaţia reală a Societăţei şi credem că este în interesul d-lor să fie ei cei mai dârji apărători ai avutului lor de la Creditul Minier, iar nu să lase piaţa impresionată de toate svonurile tendenţioase şi interesate. Direcţiunea Societăţei Creditul Minier Creditul Minier Steaua Români 1925 50 la sută 1926 1957 1928 50 20 N 20 la sutâ 15 4 la sută $11 act. — nouă pt. 2 vechi 4 la sută — 4 — ROMÂNIA CORPUL PORTĂREILOR TRIB. IAŞI No. 500 PUBLICAŢIUNE Anul 1929 luna Septembrie ziua 24 Se publică spre cunoştinţa generală că conform adresei Judec. Ocoli Urban Iaşi No. 2513/ din 1929 se va vinde prin licitaţie publică In ziua de 11 Noembrie 1929 ora 3 p. m. averea mobilă definitiv sechestrată cu procesul verbal No. 1270 de la Ioan Jehac din Iaşi şi de la Uzinei 1, la pretenţia Băncei Centrale de Nord din Iaşi averea compusă din: 1 bufet suprapus, 1 dulap, 1 maşină Singer, una masă ovală. 1i Vânzarea se va face în Piaţa Halei din Iaşi pe bani gata şi în asistenţa comisarului respectiv. Şef Portărel, V. PAMFILIE Secretar, (Indiscifrabil) fl?î f 6 tipărituri de cancelarie , capsflie de scrisoare, plicuri, registre, facturi, cărţi poştale, etc. se execută urgent şi cu preţuri modeste la TIPOGRAFIA «ALBINA», str. Săuleacu No. 1. ULTIMA ORA Concedierea funcţionarilor Buc.—eri dimineaţă a avut loc la ministerul d® finanţe o consfătuire a tuturor secretarilor generali de ministere. D. Msdg tarii ministru 2, interni in finanţe, a dat dispoziţii ca in opt zii?, toate bugetele departamentelor si fie terminate şi înaintate ministerului de finanţe. Deasemeni a hotărât ca audienţele publicului să fie suprimate pe timp da 7 zile la toate ministerele. Tot la această consfătuire s’a constatat că numărul total al funcţionarilor ce vor fi icoscediaţi pe ziua de 1 Ianuarie sa ridici la aproape 4000, din care 1900 la c. fr., 1700 la toate ministerele şi restul la instituţiile autonome. Numai la ministerul de finismie au fost concediaţi 670 d® funcţionari. Ia ceea ce priveşte încadrările, nu se vor mai face la preşidenţia consiliului ei de către d. Midgearu, lucrând cu fiecare secretar generat de minister în parte. Tulburiri antisemite la Viena Buc. — La şcoala Politechnică Ic’au produs ori scandaluri între studenţii naţionalişti şi studenţii evrei. Aceştia din urmă au fost izgoniţi din localul şcoalei. Studenţii naţionalişti s’au dedat la excese, spărgând geamurile. Şcoala a fost închisă. Poliția a restabilit ordinea. Tipografia Albina“— kşi, Str. SímIísso No. 1 Dl. Clementei va forma noui guvern francez Buc.—Președintele republicei franceze, d. Doumergue, a însărcinat aseară pe d. Clementei cu formarea noului guvern. Dl. Clementei a luat imediat contact cu d. Eriand, propunându I departamentul externelor. E probabil că se va încerca din nou constituirea unei majorități republicane, orientată spre centru. Fiul contelui Bethlen condamnat la închisoare Buc.—Dl. Andrei Bethlen, fiul primului ministru ungar, a apărut azi înaintea Tribunalului, inculpat de delictul de duel. Tânărul Bethlen a avut într’un bar o altercaţie cu contele Almasy care a trebuit să fie regalată printr’o eşire pe teren. Nimeni nu a fost însă rănit în duelul ce a avut loc. Tânărul Bethlen a fost condamnat la trei zile închisoare. Sentința este definitivă. VI, Cernăuți, str. Alexan-Dr. Tarjai, din cel Bun (Dr. Rothgasse) , a, reîntorcându-se din călătoria de studii şi-a reluat orele de consultaţii la Institutul de Radiu, Röntgen, Paraffincum şi electroterapie. Mu comandaţi S3 p41έPOORAFIA «ALBINA» care vă execută imprimatele de birou, repede şi cu preţ avantajos. Str. Săulescu No. 1.