Monitorul de Sibiu, august 2003 (Anul 6, nr. 1429-1454)

2003-08-16 / nr. 1442

• Masivă pană de curent pe o uriașă pană de curent a lovit, joi după-amiază, partea de nord-est a Statelor Unite și Canadei, orașe importante ca New York, Cleveland, Detroit, Toronto și Ontario rămînînd fară electricitate. Pana a survenit în jurul orei locale 16:00 și a afectat aproximativ 50 de milioane de americani și canadieni, provocând serioase perturbări ale comunicațiilor, traficului urban și serviciilor publice. La New York, metroul a fost complet blocat, iar toate aeroporturile care deserveau orașul și-au întrerupt zborurile. Zonele paralizate Oficialii americani au ținut să dea asigurări că defecțiunea a avut cauze tehnice, și nu a fost provocată de eventuale acțiuni teroriste. Uriașa pană de curent a afectat mai ales zonele metropolitane larg populate, importante orașe americane ca New York, Cleveland, Detroit și canadiene din regiunea marilor lacuri ca Toronto sau Ottawa rămînînd paralizate. La New York, curentul nu fusese restabilit la căderea serii, majoritatea cartierelor din capitala comercială a Statelor Unite rămînînd în întuneric. Mii de persoane au fost blocate în trenurile de metrou și în lifturi, traficul aerian și feroviar au fost întrerupte, iar cel rutier a fost serios perturbat de aglomerările de persoane care se îndreptau pe jos spre case, de la locurile de muncă. întreruperea curentului a avut loc în juriul orei locale 16:00 pe coasta de est a Statelor Unite (miercuri, 23.00 ora României) și, în afară de uriașul disconfort, nu pare a fi produs victime sau panică în rîndul populației. La New York serviciile de ambulanță, pompierii și poliția se aflau mobilizate la capacitate maximă, la căderea întunericului, mii de persoane aflîndu-se încă pe străzi, din cauza aglomerărilor din trafic, neputînd ajunge la casele lor. Electricitatea revine treptat Curentul electric a început să revină, joi, în jurul orei locale 23.00 (vineri, 06.00 ora României), în provincia canadiană Ontario. Electricitatea a revenit, parțial, în regiunea yuzon (sudul provinciei Ontario) și în localitățile Fort Erie, Buffalo (statul New York), Burlington (vest de Toronto), Windsor și Detroit. Conform autorităților din provincia Ontario, unde s-a declarat stare de urgență, restabilirea electricității ar putea dura, în anumite zone, pînă la două zile. Alimentarea cu energie electrică a fost reluată în centrul orașului Toronto vineri, în jurul orei locale 5.30 (12.30, ora României), după mai mult de 12 ore de la declanșarea crizei. Furnizarea curentului electric a fost reluată treptat și la New York și în celelalte orașe din estul Statelor Unite. Cauzele penei sunt disputate Autoritățile canadiene susțin că pana de cuent a fost cauzată de un incendiu provocat de un fulger la o centrală americană. Potrivit oficialilor canadieni, fulgerul a lovit o instalație la o centrală electrică americană din regiunea Niagara, provocînd un incendiu. Compania americană indicată de autoritățile canadiene a negat, însă, că ar fi înregistrat vreun incendiu sau vreun fulger să fi lovit vreuna din capacitățile sale industriale, potrivit CNN. Washington Post relatează însă că incidentul a fost cauzat de o defecțiune la o centrală din regiunea Marilor Lacuri. Primarul New Yorkului, Michael Bloomberg, spune încă că pana a avut sursa în Canada. „Se pare că în Canada s-a produs un eveniment, iar autoritățile canadiene nu au reușit probabil să facă tot ceea ce era necesar pentru a evita situația în care rețeaua din New York să furnizeze curent suplimentar“, a spus Bloomberg, coasta de est a Statelor Unite și Canadei Cele mai spectaculoase pene de curent din lume Pana de curent care a paralizat, joi, statul american New York și sudul Canadei are precedente în Statele Unite și în lume. STATELE UNITE - 9 noiembrie 1965 - cea mai mare pană de curent din istoria Statelor Unite a lăsat în întuneric 30 de milioane de persoane din șapte state din nord-estul Americii și o parte din Canada. Incidentul a fost provocat de oprirea unui releu situat în apropiere de frontiera Canadei, ca urmare a unei fluctuații puternice de tensiune.13 iulie 1977 - întrerupere de curent de mai multe ore în orașul New York și comitatul învecinat Westchester. Poliția a fost nevoită să aresteze 4.000 de persoane, din cauza valului de jafuri și revolte ITALIA - 24 august 199 - întreaga Italie de sud, locuită de 18 milioane de persoane, a rămas fără curent timp de mai multe ore CANADA - ianuarie 1998 - în estul Canadei, peste trei milioane de oameni au fost nevoiți să trăiască fără curent electric mai mult de o săptămînă, din cauza ploilor foarte reci care au supraîncărcat liniile electrice. INDIA - 2 ianuarie 2001 - partea de nord a Indiei,cu peste 200 de milioane de locuitori, a rămas fără curent electric din cauza unei pene produse într-o centrală din statul Uttar Pradesh. Pana a făcut o victimă . O persoană a murit, iar un pompier a fost grav rănit în timpul penei de curent, a anunțat, vineri, primarul orașului New York, Michael Bloomberg. El a precizat că victima a murit în urma unei crize cardiace, iar pompierul a fost rănit în timpul operațiunilor de stingere a unui incendiu. Pompierii din New York au efectuat peste 5.000 de intervenții joi după-amiază și în cursul nopții, în majoritate pentru a salva persoane aflate în dificultate din cauza penei de curent, a adăugat Bloomberg. • 0 româncă în mijlocul evenimentelor ! „Am trăit o noapte ca în timpul războiului. Avioanele nu aveau unde să aterizeze pentru că aeroporturile din Detroit și Windsor au fost închise. In Detroit a luat foc o fabrică. Focul putea fi văzut din Windsor. Fumul s-a simțit și la noi în cartier. La 10.30 seara am ieșit pînă în nordul orașului unde se afla rîul care desparte Canada de America. Era înfricoșător. Orașele în beznă. Lumea pe străzi. Magazine închise. Pompele de benzină închise. Nu am strop de pîine în casă, dar BBQ-ul funcționează și bine că avem două rezervoare de propan. Ca orice român, mai aveam în casă un radio pe baterii, lanterne, rezerva de apă și sucuri. Azi noapte pe la 3 s-a pornit curentul și s-a oprit peste o oră din nou. Am dormit la 40 de grade celsius. Azi am fost la serviciu, dar nu am muncit. Pe la 12 am a fost iar acasă. Nici o companie nu are voie să funcționeze dacă nu are propriul generator. In anumite zone în Windsor e o electricitate, iar coada la benzină se întinde pe 2-3 km. Lumea se înjură. Mulțumesc lui Dumnezeu că acum avem din nou curent. Un cartier de 500 mp. Nu știu ce se întîmplă în restul orașului, pentru că nu vreau să-mi consum bezina. Știu însă că tunelul care leagă Canada de USA a fost închis. Podul • Ambasador a era aseară full de tiruri. Accidentele rutiere se țin încă lanț. Am auzit la radio că în Michigan un tip a fost arestat că vindea punga de gheață cu 50$. La noi lumea a fost mai umană. Și pe cale să se liniștească. Dovadă că, la puținele ■ magazine deschise, coada la bere este aproape la fel de mare , ca cea de la benzină“. ■ Panna Benedek Muscă, din Windsor Athanasiu, chemat la ordine. La nici două luni de la numirea sa în funcție, ministrul Educației și Cercetării, Alexandru Athanasiu, va trebui să răspundă în fața parlamentarilor din comisia de specialitate asupra măsurilor luate în domeniul invățămîntului. El a fost invitat miercuri la Comisia de învățămînt din Camera Deputaților pentru a prezenta o informare asupra desfășurării și organizării examenelor de Capacitate, Bacalaureat și titularizare. în plus, Athanasiu va trebui să se refere la măsurile pe care le-a luat minsterul în vederea începerii noului an școlar și va trebui să dea explicații în legătură cu intențiile sale de a promova o ordonanță de urgență care să modifice două legi organice: Legea învățămîntului și Statutul personalului didactic. IxROTAR=ESCUCO^rJ e *f # A P £ lset 321 - 311 cu extensie, Calitate EXCEPȚIONALĂ, Design DEOSEBIT! REDUCERI de PRETURI la un mobilier grădină import Germania (mese, scaune, balansoare, etc.) Gresie și faianță din Spania și Italia, calitatea 1 *• 199 000 * ^ peste 10 000 de modele de pian ceramice la comanda ^ 1000 de produse pentru amenajări , transport gratuit in Sibiu , plata n rate LUXUL PT.' CARE ÎK POȚI 'reiĂMITT