Desbaterile Adunării Deputaților, ianuarie 1914 (Anul 1914, nr. 13-18)

1914-01-10 / nr. 13

Anexă la Monitorul Oficial No. 226. EXEMPLARUL : PROBANI 10 lanuîine luni No. 13. ADUNAREA DICUTAȚILORî SESIUNEA ORDINARĂ 1913—1914 ȘEDINȚA ÖE M\R|I, 17 DËCIMVR1Ë 1913 Ședința se deschide la ora 2,20 d. a., sub președinția d-lui C. Cantacuzino-Pașcanu, președintele Adunării, asistat de d-nii secretari Gr. Negură, I. Gr. Păucescu și A. Rosetti. — Prezenți 152 din deputați. — Nu răspund la apelul nominal 37 d-nn deputați, și anume: Bolnavi D-nii : G. P. Brătușanu, Șerban Cantacuzino, G. D. Ionescu, Petre Giurgea Negrilești, D. Nenițescu, D. Nicolaescu, D. Plesnită, G. Ștefănescu, Gr. Vasiliu. Fără arătare de motive D-nii : D. Apostolu, N. Butculescu, P. P. Carp, M. D. Gorbu, Dr. G. Cosma, Emil Gostinescu, D. Dimitrescu, Dr. Dumitrescu- Brăila, N. Filipescu, A. Filotti, Șt. Frumușanu, Ed. Ghica, Gh. Ghițescu, E. Herovanu, G. Hristodorescu, N. Ioaniu, M. Kintescu, I. Lecca, I. Marian, G. Mavrocordat, D. Niculescu, E. Paximade, Șt. Periețeanu, G. Petcu, G. Poltzer, I. Retezeanu, V. Sasu și E. Vulpe. — Sumarul ședinței precedente se aprobă. —Se trimite la comisiunea de petițiuni memoriul personalului tehnic al Monitorului Oficial și Imprimeriei Statului, prin care cer să fie dispensați de a depune reținerile pentru anii serviți și retribuiți cu diurnă. Se trimite la comitetul delegaților telegrama d-lui Cantacuzino, primarul comunei Iași, prin care cere ca în legea pentru prelungirea liniilor de tramvaiu ale comunei Iași să se prevadă ca în anul 1914 să se contruiască linia Copoi, iar în 1915 linia Socola. Se trimite la comisiunea de indigenare petițiunile d-lor Octavian Popa, Vasile Panait Gheorghiu și Nicolae Vintilă prin cari cer să li se recunoască calitatea de cetățean român. Se trimite de urgență în studiul secțiunilor proiectul de lege din inițiativă parlamentară prin care membrii corpului didactic cari au funcționat în școalele românești din Macedonia și cari actualmente se găsesc suplinitori în teritoriul anexat, vor fi numiți cu titlul provizoriu în gradul și locurile unde se vor află la punerea în aplicare a prezentei legi. — C. Take Ionescu, ministru de interne, dă cetire Mesajelor cari însoțesc următoarele proiecte de lege : 1. Prin care se cedează gratuit primăriei DESBATERIEE ADUNĂ II. 11 DEPUTAȚILOR Capitalei o suprafață de 940 mp, din terenul pe care este situată prefectura poliției Capitalei, pentru deschiderea a două strade ; 2. Proiectul de lege pentru cedarea de către ministerul finanțelor, direcțiunii generale a serviciului sanitar a localurilor, dependințelor și terenurilor fostei vămi Cara- Omer și sucursalei Ilanle ; 3. Proiectul de lege relativ la schimbarea destinațiunii sumei de 145.680 lei și 50 bani rămași disponibili din împrumutul de 1.600.000 lei al comunei urbane Tulcea; 4. Proiectul de lege pentru Înființarea în orașul Bârlad a unei parohii nouă. »Sfântu Nicolae Eșanu« . 5. Proiectul de lege pentru cedarea unui teren societății naționale de agricultură din România. — Cerându-se urgența pentru aceste proiecte de lege, se admite: D. președinte : D. Barbu Paltineanu are cuvântul. D. Barbu Păltineanu: D-le președinte, în ședința de ieri nu eram în incinta Camerei in momentul când d. deputat Protopopescu- Pake a făcut o cerere de aducere de dosare. In »Epoca« de astăzi ceresc că sub No. 5 d-sa cere dosarul cu numirea mea ca comisar civil in cadrilater, împreună cu toate sumele ordonanțate pe numele comisarului și a celorlalte persoane figurând pe lângă dânsul. Nu știu dacă d. Protopopescu va voi, sau va putea să-și desvolte interpelarea, nu știu când d. ministru îi va comunică actele pe cari le cere, deoarece insă cererea este prea complexă și se cer prea multe dosare, mă tem că d. Pake Protopopescu are să se mulțumească cu victoria ușoară că a cerut dosarele și nu a avut timpul să studieze. Nu vreau să-i dau această victorie ușoară, in ce mă privește pe mine, și de aceea oricare ar fi părerea mea despre om, despre jurnalist, am dat dovadă, cât mă lasă de indiferent o oarecare presă, al căreea demn reprezentant în această Cameră este d. Pake Protopopescu, prin tăcerea ce păstrez de atâta timp față de ea, când insă nu vorbește numai omul și jurnalistul, ci vorbește deputatul, deputatului trebuie să-i răspund, și să-i răspunz imediat, să nu dau răgaz ca, prin trecerea timpului, să se crează că poate fi ceva în dosarele pe cari le cere d. Protopopescu, cu speranța că nu vor veni la timp ! Deci, am venit aci ca să dau, nu d-lui Pake Protopopescu, ci Camerei, datele pe care d-sa le cere relativ la comisariat. In ziua de 3 Iulie mi s’a propus ca să mă duc în cadrilater. Am primit. D. I. Grădișteanu: Rău ai făcut. D. Barbu Paltineanu: Nu mă voiu ocupă azi de fondul chestiunii . Ce a însemnat comisariatul și de ce l-am primit, nu mă voiu pune să explic d-lui Grădișteanu, care, în general, este greu de convins.... D. I. Grădișteanu : Eu zic că rău ai făcut că ai primit. (Aplause). D. Barbu Paltineanu: Și eu zic că d-tale trebuie să ți se dea explicații prea lungi ca să înțelegi, și împrejurările de azi nu permit o așa risipă de timp. (Aplause). Pentru ce am primit voiu arătă când va fi timpul potrivit , ce am vrut să fac acolo, și ce am făcut acolo, de asemenea voiu explică. Deocamdată mă mărginesc la partea care interesează pe onor. financiar Pake Protopopescu. Am primit să fiu comisar la 3 iulie. Am început să lucrez de atunci, deși numirea mea oficială nu s’a făcut decât la 11 Iulie ; am plecat la 12 Iulie la Turnu-Măgurele ca să capăt autorizarea comandantului de căpetenie al armatei spre a intră pe teritoriile cucerite ; m’am întors în ziua de 13 Iulie ; am plecat cu comisiunea întreagă în ziua de 15 Iulie, și am stat afară din București până la 1 August, iar dela 1 August până la 1 Octomvrie când mi s’a primit demisiunea, bolnav în casă, am dat concursul meu acestei instituțiuni, pentru că credeam că așa era datoria mea și că era folositor s’o fac. In tot acest timp am încasat emolumente de 1.700 lei. D. Take Ionescu, ministru de interne . Nu emolumente, este pentru întreținere. B. Barbu Paltineanu : Numirea nu mă importă, suma ce am încasat este aceasta. Dacă d. Pake dorește, d-lui sau un delegat al d-sale, să vină să-i arăt socotelile, va vedea cât am cheltuit din pungă ! Am făcut sacrificii, nu am realizat câștig! D. I. Em. Protopopescu-Pake. Nu am lăsat să se insinueze nimic, am cerut pur și simplu să mi să pună la dispoziție niște dosare. D. Barbu Paltineanu . Prin urmare, rețineți, d-Iar deputați, că 1.700 lei am încasat un total dela ministerul de interne din statul de 5.700 lei din care s’a ordonanțat diurna mea și a celorlalți până la 1 August și care s’a depus, semnat de cei in drept, la cassieria ministerului de interne. Rog să mai țină onorata Cameră cont că această sumă de 1.700 lei reprezintă toate cheltuelile de deplasare, toate cheltuelile de cancelarie — pe cari, pentru edificarea d-voastre, dacă voiți, le am aci, și cari reprezintă ele singure o sumă de 217 lei, justificați cu facturi de la librării și imprimerii — toate cheltuelile de întreținere și reprezentare ! țineți socoteală de toate acestea și judecați cum trebuiesc calificate insinuările pe cari vreă să le facă d. Protopopescu Pake în contra mea cu această cerere de dosare .... D. I. Em. Protopopescu Pake. M’a întemeiat d. Bădescu să fac această cerere. D. Barbu Paltineanu . D. Bădescu a întemeiat această cerere? Unde este d. Bădescu ? Să vorbească ? D. G. Bădescu : Nu am adus nici o acuzare in contra d-tale. (Zgomot , întreruperi). D. Barbu Paltineanu : Dacă va tăcea, 145