Constituanta Desbaterile Senatului, martie 1916 (nr. 33-42)

1916-03-06 / nr. 33

307 6 Martie 1016 No. 33. SENATUL munORÜÎNALI (PRELUNGITĂ) 1SK5-1916 mm RE VINERI, 4 MARTIE Președinția d-lui vice-președinte G. G. Cociașu, asistat de d-uu secretari ai biroului : I. D. Berendei, Titus Constantinescu și l. Manoliu Te[canu. — Ședințe, se descinde U ora 2,33 p. m., fiind prezenți 417 d-rn senatori. — Nu răspund la apelul nominal 8 d-nn senatori, și «nuni» : In concediu D. Oaia 1. G. Tănăsache. Nemotivați D-nii : Bogdan Eta, Leon, Brâtășanu P. Paul, Dăbuleanu Teodor, Dimitropol Vasile, Filipescu Gr. N., Isvoranu R. Ilariu și Mavrocordat A. G. —Pe banca ministerială se află prezinte d. ministru al lucrărilor publice Dr. G. Angelescu. — I. senator Dr. N. Sadoveanu, secretar, dă cauza sumarului ședinței preecare se aprobă. — Se aprobă un concediu de 5 zile d-lui Oaia I. G. Tonesache. — Se trimite la comisiunea de indigenata : a) Cererile pentru recunoașterea călităței de cetățean român a d-lor : Sabin Șuluțiu, Ștefan Baltag și Nicolae H. Garagea; b) Proiectele de legi, votate de Adunarea deputaților și înaintate prin ministerul justiției, relative la recunoașterea calității de cetățean român d-lor : loan Viorel, Gheorghe Timariu, Nicolae G. Rentea, loan Murășan, Ambrosie Cossac, Nicolae Dinian, Dionisie Pandele Marinescu, Miron Popa, Niță Rădulescu zis și Radulici, David Bărbatu, Traian Papp, Oprea George Burssan zis si Oprea Georgescu, loan I. Cucu, Aron N. Bădulescu, Ioachim Ciurea, Gheorghe V. Ghei, loan Bidiu, Vasile Bărbat, Const. Grigoriade, Petre Apostol Constantinescu, Ion D. Bogdan, Dumitru I. Ciupală, Ion Gheorghe Bucur Gârbacea, loan Ilie Poppa, Dumitru Ghise, Gheorghe Tufan, Const. Tipa, Pavel Mihutescu, Kristu Bernete,Gheorghe Filip, Coman Droc, Gheorghe Cristureanu, Sterie Nicola Cioca, Ioan St. Jarnea, Pius C. Faber, George N. Solomon. Anexă la Monitorul Oficial No. 373. EXEMPLARUL: ZBORANI DEZBATERILE CONSTITUANTEI Ștefan Tempea, Gheorghe Florea, Ion Ghise și Ion D. Radu zis Râdulescu. — D. Dr. C. Angelescu, ministrul lucrărilor pudice, dă cetire Mesagiilor regale prin cari se aduc la desbaterea Senatului proiectele de legi relative la împământenirea lor : Marcu Goldman, Francisc Brondello, Avram M. Rosentzwe dg, Hugo R. Gippon, Meyer A. Rosenfeld, Walter-August Eitel, Ioan G. Eitel și Mih. B. Iacovescu. D. vice-președinte C. G. Gociașu . Se trimit la comisiunea de indign«re. D-lor senatori, intrăm la ordinea zilei. La ordinea zilei avem mai torziu votarea din nou a proiectelor de legi relative la Împământenirea d lor : Beniamin Jurist, Moise Beinic, David Rotman și Ad. Klingsberg, asupra cărora votul a rămas nul in ședința precedentă. Le vom lui pe rând. — Se repetă votul rămas nul asupra împământenirii d- lui Benamin Jurist. D vice-președinte C. G Gociașu: Rezultatul votului. Votanți............................64 Majoritate regulamentară . 44 Bile albe........................53 Bile negre 11 Senatul a admis proiectul de lege. — Se repetă votul rămas nul asupra Împământenirii dlui Moise Beinic. D. vice-președinte C. G. Cociașu: Rezultatul votului : Votanți . . . . . ... 56 Majoritate regulamentari . 40 Bile albe..........................44 Bile negre..........................12 Senatul a adoptat proiectul de lege. — Se repetă votul rămas nul asupra Împământenirii d-lui David Rotman. D. vice-președinte C. G. Cociașu : Rezultatul votului .1-Votanți................................48 Majoritate regulamentară . 32 Bile albe. ... . . . . 41 Bile negre..............................7 Senatul a adoptat proiectul de lege. — Se repetă votul rămas nul asupra împământenirii dlui Ad. Klingsberg. D. vice-președinte C. G. Cociașu: Rezultatul votului : Votanți.................................57 Majoritate regulamentară . 40 Bile albe ....... 50 Bile negre..............................7 Senatul a admis proiectul de lege. Având Ia secțiuni mai multe proiecte de legi urgente, cum e votarea mai multor credite extraordinare cănite de guvern și un credit al ministerului de răsboi, vă rog să binevoiți a trece ln secțiuni pentru o jumătate de oră spre a discută aceste proiecte. Apoi vom reveni la ședință publică, spre a continua votarea de indigenare. Susp-nd ședința. — Ședința se suspendă la 2,55 p. m. — La redeschidere: D vice-președinte C. G. Cociașu . I. P. S S. Mitropolitul Moldovei și Suceavei are cuvântul: I. P. S. S Mitropolitul Moldovei și Suceavei . D-lor senatori, daca Senatul a acordat și acordă împământenirea unor anume persoane străine cari solicitai dela Parlament această inaltă favoare, apoi I eu cred că favoarea de a fi impământenit o I mentă cu prisosință . Lascar Șaraga, cunoscutul libral de la Iași, un demn reprezentant al familiei cu acelaș nume din a doua Capitală a țârii, care a adus însemnate serivicii Întregii literaturi românești, culegând numeroase documente, editând diferite scrieri literare și bătând medalii comemorative privitoare la cele mai Insemnate evenimente ale țârii. Vă rog, dar, să binevoiți a acordă votul I d-voastre d-lui Lascăr Șaraga. D. vice-președinte C G. Cociașu: Inalt I Prea Sfinte, este al 8-lea pe listă, cereți sa I se intervertească ordinea ? I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei și Suceavei . Da, aș rugă pe onor. Senat să-ți voteze Înainte. — Se pune la vot intervertirea cerută! de I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei și se admite. —D. C. B. Pennescu dă cetire următorului raport și proiect de lege : Domnilor senatori, Comisiunea de indigenare, Intrunindu-se I In ziua de 7 Main 1913, in majoritate del 4 membri, și anume d-nii : Gh. Negulescu, C. Tissescu și Gh. Volenti, sub președinția I d-lui C. Pariano, a luat In cercetare proiectul de lege, adus In deliberarea Senatului , cu Mesajul regal No. 3614 din 6 Maiul 1913, prin care se propune a se acordă « Împământenirea cu dispenă du smagiu d-lui Lascăr E. Șiraga, In virtutea art. 7, §11.1 lit. b din Constituțiune. Din cercetarea actelor aflate la dosarul I respectiv comisiunea a constatat : Ci este născut la 17 Fevruarie 1890 la comuna Iași, din părinți de religiune mozaică : Că este de profesiune comerciant si Ibrar ;