Desbaterile Senatului, noiembrie 1923 (nr. 3-13)

1923-11-06 / nr. 3

No. 3. SENATUL SESIUNEA ORDINARA 1923-1924 ȘEDINȚA DE MltRCUl, 31 OCT.MYKIK 1923 Ședința se deschide la ora 15,40, sub președinția d-lui Mihail Pherekyde, președintele Senatului, asistat de d-nii secretari ai biuroului: Vad Velomot, Ion Pecurariu, Gheorghe Popescu și Sima Miculescu. Pe banca ministerială se află prezenți d-nn miniștri : Ion I. C. Brătianu, președintele consiliului și ministru de interne; Alex. Constantinescu, ministru de domenii; Vintilă Brătianu, ministru de finanțe; Const. Angelescu, ministrul instrucțiunii publice; General Gheorghe Mărdărescu, ministru de răsboi; George G. Mârzescu, ministru de justiție; General Artur Vaitoianu, ministru de comunicații; Ion G. Duca, ministru de externe; Tancred Constantinescu, ministrul industriei; Nicolae N. Săveanu, ministrul sănătății publice; Alexandru Lepădatu, ministrul cultelor și artelor, și Ion Nistor, ministru de Stat. — Prezenți 131 din senatori. — Nu răspund la apelul nominal 65 din senatori, și anume : P. S. Lor Mitropoliții: Vladimir de Repta, Nicolae Bălan și Vasile Suciu. P. S. Lor Episcopii : Lucian Triteanu, Bartolomei, Gh. Niculescu, Al. Niculescu, Iuliu Iossu, Valeriu Frentziu, Carol Majlath, Tiburtiu Boromisza, Carol Nagy, Frederic Teutsch și Iosef Ferencz. D-nii senatori : Adam Gheorghe, Ardeleanu Cornel, Axentie Tiberiu, Bilț Aurel, Bociat Maier, Bran Emilian, Ceagalâc Efimie, Condrache Constantin, Gosma Gavril, Crupenski Constantin, Bianu Vasile, Dimitriu Alecu, Fală Gh. Porfirie, Filiti T. Nicolae, Fülöpp Biella, Gabrielescu Constantin, Gainia Vaier, Galiciu Dimitru, Ghibănescu Gheorghe, Ghițescu Gheorghe, Givulescu Procopie, Groppa Alexandru, Gropșian Mihai, dr. lonescu Toma, Lupescu M. C., Lupu Teofil, Mandai Ioan, Micșa Liviu, Mironescu Al. Nae, Möller von Karl, Neamțu Constantin, Nistor Aurel, Pal Ștefan, Papa Ioan, Petrescu C. Emil, Petrescu Chilă, Policrat Mihail, Polony Arthur, Popescu C. Ioan, Porcescu V. Gheorghe, Racovitză Gh. Em., Roman N. Ion, Sanielevici Josef, Sordală Vasile, Steriopol D., Tarția Ion, Vescan Ion și Weisselberger Salo. — D. Sima Niculescu, secretar al biuroup, citește sumarul ședinței dela 26 octomvrie, care se aprobă. D. M. Pherekyde, președinte . D. prim-ministru are cuvântul. (Aplause prelungite). D. Ion I. G. Brătianu, președintele consiliului de miniștri și ministru de interne, citește următoarele Mesagii Regale : Domnilor senatori. Văzând demisiunile ce Ne-au înfățișat miniștrii Noștri secretari de Stat la departamentul cultelor și artelor, justiției, Industriei și comerțului și lucrărilor publice. Pe temeiul art. 88 din Constituțiune, Am decretat și decretăm : Art.T. Aceste demisiuni sunt primite de Noi. Art. II. D. Ion I. C. Brătianu, președintele consiliului Nostru de miniștri, este numit și ministrul Nostru secretar de Stat la departamentul internelor. Art. III. Simnt trecuți la alte departamente miniștrii Noștri secretari de Stat . D. General Artur Vaitoianu dela departamentul internelor la departamentul comunicațiilor. D. Gheorghe Mârzescu dela departamentul sănătății publice, al muncii și ocrotirilor sociale la departamentul justiției. • D. General Traian Moșoiu dela departamentul comunicațiilor la departamentul lucrărilor publice. Art. IV. Sunt numiți miniștri ai Noștri secretari de Stat, d-nii : Al. Lepădatu la departamentul cultelor și artelor. N. N. N. Săveanu la departamentul sănătății publice, al muncii și ocrotirilor sociale. Tancred Constantinescu la" departamentul industriei și comerțului. (Aplause prelungite). Art. V. Președintele consiliului Nostru de miniștri este însărcinat cu executarea acestui decret. Dat în București, la 30 Octomvrie 1923, Domnilor senatori, FERDINAND Asupra raportului președintelui consiliului Nostru de miniștri și ministrul Nostru secretar de Stat in departamentul internelor sub No. 80.054 din 30 Octomvrie 1923. Pe temeiul legii promulgată cu decretul No. 701 din 4 Martie 1921, Am decretat și decretăm : Art. I. D. Gheorghe Tătărăscu este numit subsecretar de Stat la subsecretariatul creiat pe lângă ministerul de interne. (Aplauze). Art. II. Președintele consiliului Nostru de miniștri și ministrul Nostru secretar de Stat la departamentul internelor este însărcinat cu executarea acestui decret. Dat în București, la 30 Octomvrie 1923. FERDINAND D. Ion I. C. Brătianu, președintele consiliului : D-nilor senatori, aplauzele depasive îmi confirmă încrederea ce am avut, că noua formațiune, guvernul va putea să aibă acelaș ajutor cordial și călduros din partea Senatului, pe care l-a avut și până astăzi. Acest ajutor ne este indispensabil, pentru că pe dânsul întemeiem noi credința de a putea face față marilor răspunderi pe cari le avem și de acest ajutor nu ne îndoim, pentru că in noua sa formațiune guvernul nu este decât o continuare a realizării acelorași principii și acelorași hotărîri pe care le-a urmărit până astăzi. (Aplauze prelungite). D. M. Fherekyde, președinte . D. senator Gostăchescu are cuvântul. D. Nicolae Gostăchescu . D-Ie președinte, d-lor senatori, la cuvintele cu cari d. prim-ministru a însoțit decretul de numire a noulor miniștri în guvern, ași avea puțin de adăugat, pentru că și d-sa a fost foarte scurt, aratănd numai că linia de conduită urmată până în prezent, va fi urmată de guvern, în noua lui formațiune și de azi în minte, întrucât datoria via incumbă de a exprima atitudinea partidului ce reprezint față de noul guvern, declar la rândul meu, că și atitudinea noastră va fi aceeaș ca și cea de până acum și anume, vom aminti și noului guvern, necontenit, greșeala inițială făcută la alegerile parlamentare și vom aminti aceasta până la expiațiune, pentru ca un viitor alt guvern să nu mai cadă în această greșală care a îndurerat adânc țara și care ține în stare de nemulțumire subéiul țării. Vom arătă necontenit, guvernului, drumul greșit apucat în rezolvarea unor anumite probleme și vom ține țara în curent cu intențiunile reale cari se ascund în dosul unor proiecte, cari sunt înfățișate adesea sub aspecte foarte frumoase și promițătoare pentru țară. Ne vom face cu alte cuvinte, datoria de opozanți. (întreruperi). D. N. Botez : Insă nu de perfecți opozanți. D. N. Costăchescu : Insă ceea ce mă îndeamnă pe mine, d-lor senatori, să iau cuvântul, nu eră această declarațiune care era aproape de la sine înțeleasă, ci eră să exprim mirarea unora dintre noi și a țării față de această schimbare în alcătuirea guvernului pe care cu foarte greu o înțelegem. Foarte mulți nu înțeleg pentru ce unii miniștri au plecat, pentru ce unii au venit, pentru ce alții au fost schimbați EXEMPLARUL: 1 LEU MONITORUL OFICIAL ____ 6 NOIMRIE 1923 DEZBATERILE FOESIRII NAȚIONALE CONSTITUANTE A SENATULUI