Desbaterile Senatului, august 1927 (nr. 81-86)

1927-08-02 / nr. 81

2 August 1927 No. 81. SENATUL SESIUNEA EXTRAORDINARA 1927 ȘEDINJA DE MABfl, i7 IM 1927 Ședința se deschide la ora 15 50, sub președinția d-lui N. Darvari, vice - președinte, asistat de d nii secretari ai biuroului : Gr. Noica, I. Fapp și Lt. G. Enășecu. Pe banca ministerială se află prezenți , d-nii : I. Petrovici, ministrul instrucțiunii,general G. Văleanu, ministrul comunicațiilor, Sergiu Niță, ministru de Stat, C. Bucșan, D. Buciocescu, și V. Moldovan subsecretari de Stat. —Prezenți 180 d-nn senatori. — Nu răspund la apelul nominal 59 din senatori și anume: Sanctitatea Sa Dr. Miron Cristea, patriarhul României ; I. P. S. L. Mitropolit : Nectarie Gotiarciuc, Nicolae Bălan, și Vasile Suciu ; I. P. S. L. Arhiepiscopul Gurie ; P. S. L. Episcopii : Lucian Triteanu, Vartolomei, Gh. Niculescu, Cosma Petroici, Nichita Duma, Gheronte Nicolau Visarion Puiu, Gheorghe Comșa, Josef Tr. Bádescu, Roman Ciorogaru, Nicolae Ivan, Al. Nicolescu, Iuliu Hossu, Tr. Valeriu Frentziu, Alex. Vladkai și Frederich Tellsch ; d nni senatori: Andrei Vasile, Ba ogh Arthur, Barabas Bella, Ben Ilie, Billu Aurel, Blascovici Francisc, Brătianu G. I. Ioan, Comșa Ionel, Connert Arthur, Dobrovici G. Nicolae, Domide Emil, Comșa C. Aurel, Ferensz Géza, Gyárfás Elemer, Görög loachim, Groza Adam, Halippa Pantelimon, Ardăchescu Donică Nicolae, Kocsan Ioan, Marciacion, Mărcuș Mihai, Molnár Kalman, Möller Carol, Mureșan loan, Munteanu Victor, Murgășanu N. Nicolae, Niculescu Luca P. loan, Pandele Vasile, Placicov Mihai, Popescu Emilian Rednic loan, Sassu Al. loan, Stoica Borban, Streitman H. St . Suciu loan, Szakacs Peter Teleki Arthur și Trelea Grigore. D. senator G . Noca, secretar al biuroului, citește sumarul ședinței precedente. D. N. Darvari, vice-președinte . D. senator Popescu-Comișani, are cuvântul asupra sumarului. D. D. Popescu-Comișani . D-le președinte, d loi senatori, d. Fris‘u Cialkof în comunicarea d-sale de ieri a ținut să se facă cunoscut ca parlamentar prin nouă acuze și insulte aduse d-lui deputat Georgescu-Tulcea. Cum aceste acuze fac parte dintr’un sistem întreg, care nu are la bază EXEMPLARUL 3 LEI MONITORUL OFICIAL DEZBATERILE SENATULUI decât minciuna și perversitatea, țin să aduc la cunoștința Onor. Senatului că încă din primăvara anului trecut, cu ocaziunea vaidurilor, d. Cristu Cealiof, senator de Tulca, a afirmat de la tribuna Senatului că în potriva mea și in potriva dlui Georgescu Tulcea, deputat, există învinuiri și că are documente .. D. N. Darvari, vicepreședinte . D-le senator vă rog să vă mărginiți numai asupra sumarului . Nu intrați în comunicarea făcută de d. Cealkof. Vă veți pronunță numai dacă sumarul a fost sau nu bine făcut. Faceți o comunicare pentru mâine, căci la sumar nu puteți atacă aceste chestiuni. D. D. Popescu-Comișani . Dar suntem in fond. D. N. Darvari, vicepreședinte . Este în fond, dar nu este asupra sumarului. Vă rog renunțați la cuvânt. — Ne mai cerând nimeni cuvântul se pune la vot sumarul ședinței precedente și se aprobă. O. senator Gr. Noica, secretar al biuroului, citește următoarea adresă : romnule președinte, Imi iau libertatea să vă rog a binevoi să onorați cu prezența d-voastre, solemnitatea punerii pietrii fundamentale a căminului sudințesc romăcătean, ce va avea loc Vineri. 20. Mai era 10, în București, pe Splaiul Independenții, lângă grădină botanică Cu acest prilej am onoarea vă mai rugă să binevoiți a invită din putere pe toți d-nii senatori, cărora le va face plăcere să iă parte la această festivitate. Comitetul organizator. Președinte: Dr Ștefan Vagas, deputat de Romanați. D N. Darvari, vice-președinte . Sa va comunică d-lui președinte. — Se comunică întâmpinarea d lui Mihail Constantinescu din Buzău, care roagă ca odată cu ocaziunea votării legii armonizării salariilor, controlorii șefi financiari să fie încadrați la salarii cu subinspectorii financiari. D. N. Darvari, vice-președinte. Se va trimite comisiunii respective. —Se acordă concedii următorilor d-ni senatori : M. Gropșan.....................7 zile I. Wagner.................... 1 » General I. N Popovici . 5 « — Se comunică depunerea la biuroul Senatului a proiectului de lege din inițiativă parlamentară relativ la modificarea legii minelor. — Se cere urgența și se aprobă. D. N. Darvari, vice-președinte . Se va trimite consiliului legislativ și apoi în comisiuni și secțiuni. — Se depun la biurou rapoartele cametelor de delegați privitoare la modificarea unor dispozițiuni din legea corpului advocaților și la modificarea unor articole din legea de expoatare a poștelor, telegrafelor și telefoanelor. D. Darvari, vicepreședinte . Se vor pune la ordinea zilei. Trecem la comunicări. D. senator Anton Lukadevici, are cuvântul. D. Anton Lukasievici . D e președinte, d-lor senatori, am onoare a face d-lui prim ministru ai d-lui minitru de interne, următoarea comunicare, privind modul cum s’a făcut numărătoarea populațiunii ucrainiene în Bucovina și Basarabia. După principiile generale, acceptate în toată lumea civilizată, cercetările statistice servesc pentru fixarea faptelor precise din care apoi știința, după principiile ei, reduce consecințele pe cari politii de State întrebuințează la timpul său pentru scopurile sale. Pentru a fi utilizabile pentru știință, cercetările statistice trebuiesc făcute după punctele de vedere accepte de toată lumea civilizată. Orice sursă de viu și eroare trebuie evitată, imporiva acestor principii fundamentale au precedat organele de Stat românești la cercetarea statistcă făcută in ziua de 24 Aprilie 1927, în ținuturie ucrainiene din Bucovia și Basarabia. Intr-un mod contrariu adevărului, naționalitatea origină etnică a populației ucrainiene a fost trecută în buletine de recensământ cu cel mai puțin 7500 ca români, restul ca rutean, slutare sau cuman contra voinței și expres declarase și cu toate că populația ucrainiană a protestat contra acestui abuz în mod vehement. Astfel sate și județe întregi au fost romanizate pe hârtie în mod artificial. Organele administrative românești ru s’au mulțumit cu această siluire morală a populației ucrainiene, oameni cu totul nevinovați cari s’au recunoscut în mod hotărîtor și cari au cerut ca rubrica respectiv origina etnică din buletine, să fie completată în conformitate cu sclevirul și dreptatea, au fost arestați și puși înaintea tribunalelor penale civile sau militare. Așa de exemplu au fost’Arestați țăranii: Petro Romanczuk, Demetro Sofroniak, Palii ,Vasyl Sofroniuk, Petre Gavryliuk din Lucaveți-de-Jos, județul Storojineț, numai pentru aceasta că fiind ucrainieni, au cerut înscrierea în rubrica origina etnică atât pentru sine cât și pentru populația ucrainiană din comuna susnumită. ’ i'Jcsgp .imdJonUsin In comuna Carapciu p/c au fost arestați locțiitorul primarului Kniazkiy Pe 2389